HCM

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: HCM

Berichtdoor Clemmetje » za 31 jul 2010, 18:50

Inderdaad, wie bepaald dat iemand een broodfokker is.
Groetjes Clem
Afbeelding

Panthera

Berichtdoor Panthera » za 31 jul 2010, 18:57

Heel mooi gezegd en helemaal waar.

Mijn vraag is dan ook eigenlijk meteen een vervolg hiervan: waarom niet de namen openbaar maken van de broodfokkers.
In Amerika noemen ze dit: name and shame.
Het lijkt me tijd worden, om die smeerlappen ook eens aan te pakken.
Want ze vermoorden letterlijk een geliefd ras.

Panth.
Haleluja maar ja een broodfokker vind zichzelf natuurlijk nooit een broodfokker, dus wie bepaald dat dan?

*zucht* Worden jullie hier nou ook niet moedeloos van ? Er is ook helemaal geen ene ruk goed wettelijk geregeld.
En zo gaat de ellende maar door, en door en door. :(

Panth.

Ps. Ik moet dit soort topics niet meer lezen, ik word er alleen maar beroerd van. :(
Afbeelding <---- Dibbey. ;-)

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » za 31 jul 2010, 19:46

Jep klopt, waardeloos. Zouden ze hier in ned. wettelijk moeten vastleggen net zoals veel strengere straffen en controles bij dierenmishandeling wat mij betreft.
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

anna

Berichtdoor anna » zo 01 aug 2010, 08:08

zo een soort lijst of info-lijst zou wel de oplossing zijn.

maar als je wettelijk geen negatieve lijst mag maken; waarom dan geen positieve maken waarop menselijk/dierlijke fokkers staan. fokkers die bewijzen kunnen dat ze voldoen aan de nodige test vereisten? :?:

geertje

Berichtdoor geertje » zo 01 aug 2010, 08:49

Een tijdje geleden schreef Wil in een andere topic een stukje dat ik ook naar hier zou willen versluizen. Hieruit blijkt goed wat een inspanning het is om het ras van de Sphynx te maken en behouden tot een mooi ras. Omdat het nog zo'n jong ras is kan het ook heel snel om zeep geholpen worden dankzij verkopers die vooral begaan zijn met geld en geen inspanningen willen doen om 'de sphynx' uit te kweken tot een gezond ras. En kopers die hieraan meewerken door, als ze op de hoogte zijn van de deze problematiek, toch een kitten kopen bij dergelijke verkopers (want fokkers zijn ze de naam niet waardig).

Dus Wil, ik ben zo vrij je stukje hier nog eens neer te zetten en hoop zo dat eventuele koper het belang inzien van het kopen bij de verantwoorde sphynx fokker:

Je hebt niet gelijk het makkelijkste ras uitgezocht wat er is Als je een beetje goed wilt fokken ,kost het niet alleen giga veel tijd ,maar ook veel geld ,

De fokkers die echt met het ras bezig zijn ,zijn daar jaren lang mee aan het werk ,hebben ik weet niet hoe vaak ,lijnen uit de fok gehaald omdat daar iets mee is ,niet 1 x uit 1 combinatie ,maar bij meerdere combinatie's
Dan nog de HCM die je tegen komt ,waarvan je ook de katten eruit haalt ,
En dan het opbouwen van weer een nieuwe lijn ,
2 of 3 jaar met je billen bij elkaar geknepen zitten ,van O mijn god als er maar geen HCM uitkomt ,
Wij hadden in 1 1/2 jaar tijd 3 HCM katers alle 3 import ,en kinderen ervan ,
Die zijn ,met de groep waar we mee samen werken er allemaal uitgehaald ,heb je enig idee ,hoeveel geld dat kost ,
buiten het emotionele plaatje ,

Wij fokken nooit een zomaar nest ,wij fokken een nest ,om daar iets uit door te houden om verder te bouwen aan de lijn ,
Wij volgen de katers tot ze 5 a 6 jaar zijn ( die zitten dan bij particulieren ) wat het HCM testen aangaat ,
Die testen betalen we zelf ,Met giga dank aan de mensen die dat voor ons doen moeten toch helemaal naar Ommen rijden ,

Wij ,kunnen zo in 1 x een lijn stopzetten ,Dat gebeurd ook nog zonder ruzie onderling ,of 1 misklank ,Weet zeker ,dat dat uniek is ,zeker in de Sphynxwereld Als wij ,aan 1 verkeerd iemand ,een open kater verkopen ,die gaat hem gewoon als een gek in de buitendekkingen zetten ,Waar hebben wij dan zo hard voor gewerkt ,om die andere rijk te maken ,en ons werk van jaren naar zijn moer te helpen ,
Kun je je voorstellen ,dat wij niet zomaar een fokdiertje naar iemand toe doen ,Je leert de mensen pas echt kennen ,als ze fokmatriaal van je in handen hebben.
Wat weet jij van het stamboom af ,van het poesje waar je nu een nestje mee wilt ?
Welke kater denk jij dat er geschikt is om daar op te zetten ,hoeveel procent inteelt je dan krijgt ,
Heb je de HCM testen van de ouders ? Heb je op de database van de HCM gekeken ,of er nauw verwante zijn ,die verdacht of HCM hebben ,Jullie hebben daar ook een database bij het franse forum he ,
Iedereen kan als hij wil met Sphynxen fokken ,er staan de wwreld poesen op MP ,en zelfs een dekkater hoppa klaar kittens ,en je hoeft maar 4 weken te wachten ,dan is de poes wel krols ,en de kater denkt wel ;(
Wist je dat er veel fokkers zijn ,die de DA te duur vinden ,de kittens gewoon doodslaan tegen de muur ,
Ja ,dan is fokken niet zo heel duur he ,Hou je nog eens wat over ;(
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Precious Sapphire
Contacteer:

Berichtdoor Precious Sapphire » zo 01 aug 2010, 11:32

Ik zit nu al een tijdje op de forum en ik heb het ook steeds lastig met zulke verhalen van fokkers die meer interesse vertonen in de omvang van hun portemonee dan in het welzijn van hun dieren en vooral de toekomst van ons geliefde sphynxras.
Nu merk ik dat het niet eenvoudig is voor een koper om uit te maken wie de serieuze fokkers zijn en wie op geld uit is.

Volgens mij is dit een probleem die wel een oplossing heeft!
Ok,je mag geen colegafokker afbreken of bestempelen voor "broodfokker",dat is wettelijk niet toegelaten en moreel nog veel minder.
Iedereen doet zijn handeltje op zijn manier;sommige met 100% inzet voor het ras,anderen doen het om "andere redenen".
Dit is iets wat in elke sector voorkomt,de ene verkoopt kwaliteit de ander doet alsof...

Met levende dieren is het zeker te betreuren dat er van de kant van de wet geen oplossing komt,het is niet zo eenvoudig als het lijkt.Als er een wet komt moet die in principe worden toegepast;hoe gaat de staat dit controleren?

Wat volgens mij wel mogelijk is is een soort "LABEL" ontwerpen die de fokkers mogen gebruiken als zij aan bepaalde voorwaarden voldoen.De voorwaarden worden bepaald en opgesteld door een panel van ervaren fokkers die samen een groep of club vormen.

Niemand wordt verplicht hieraan mee te werken ,enkel vrijwilligers die om lid te zijn van de club een contract ondertekenen waar de voorwaarden in opgenomen worden.
Er wordt een bijdrage gevraagd aan ieder lid om de kas van de club gezond te houden,de leden krijgen een vermelding op de website van de club en mogen daar ook hun nestjes aanbieden.

Dat is allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan,hier komt heel wat bij kijken maar het is wel mogelijk!
Het zal jaren tijd vergen vooraleer het label door kopers wordt erkend als een bewijs dat de fokker zijn best doet om gezonde ,mooie en sociale kittens aan te bieden,maar met de tijd zal het wel geweten worden.

Dan hebben wij Belgen en Nederlanders ook een eigen "sphynxclub",zou wel leuk zijn.
Ik weet zeker dat er hier op het forum bekwame mensen zijn die maar al te graag een stukje van hun tijd investeren om de kwaliteitsvoorwaarden op te stellen op een manier dat het nog haalbaar wordt voor fokkers aan de voorwaarden te voldoen maar voor "broodfokkers" niet meer interessant wordt.
Ik heb jammer genoeg niet veel tijd te investeren maar ik zou het wel zien zitten om te sponseren,het is een droom iets te betekenen voor de sphynxenwereld.

Het is wel nog een beetje luidop denken hoor maar misschien ziet iemand dat wel zitten en kunnen we samen er aan werken.

Groetjes,
Kathy
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 01 aug 2010, 12:39

Het nadeel is dat er in Nederland en België allerlei kattenverenigingen zijn voor alle rassen. Dus niet zoals bij de honden een overkoepelend orgaan met daaronder rasclubs.
Als dit er zou zijn zou het labellen zoals jij bedoeld al veel gemakkelijker worden.
Groetjes Clem
Afbeelding

Bonnie

Berichtdoor Bonnie » ma 14 feb 2011, 14:58

Misschien stel ik nu een hele domme vraag hoor, en misschien is het ook al aan de orde geweest, maar als ik het goed begrepen heb, is de ziekte progressief. Als je test op een jaar is niet gezegd dat ze met twee jaar en drie jaar nog vrij zijn.

Zou het dan niet veiliger als zowel poes en kater niet voordat ze 4 zijn voor de fok worden ingezet?
En loop je als koper van een kitten dus eigenlijk ook minder risico als je een kitten uit een combinatie van oudere recent geteste dieren koopt?

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » ma 14 feb 2011, 15:32

Oudere katten zijn inderdaad een meerwaarde omdat je ook kan zien hoe ze evolueren in hun testen .... sommigen blijven heel stabiel in waardes anderen zie je gestaag oplopen, een begane fokker let daar mee op ;)

Helaas kan je katten geen 4 tot 5 jaar gesloten houden voor je ze inzet in een programma .... met een hond kan je dat makkelijker, maar een poes wordt om de paar weken krols, dan heb je de keuze om ze krols te laten zijn met als gevolg dat ze zichzelf lichamelijk uitput want een poezenlichaam is er niet voor gemaakt om niet zwanger te zijn (dat is gewoon de natuur) uiteindelijk mondt dat uit in een baarmoederontsteking met als gevolg dat je deze poes kwijt bent voor je fokprogramma. (stel dat het een inportkat is voor een luttel bedrag van 4000 euro ;) )
Je zou ze dan op de pil kunnen zetten, maar als je een poes 4 tot 5 jaar op de pil zet dan weet je ook wat er gebeurd..... mamatumoren en baarmoederkanker en daar gaat je poes ook weeral.

Als beginnende fokker ga je ook geen poes aankopen en deze 4 jaar "in de kast stoppen" dan sta je echt letterlijk en figuurlijk 4 jaar te wachten en dat is alles behalve prettig (ik weet hoe dat voelt ik heb zo een paar jaar in de kast gestaan omdat ik de "pech" had om HCM positieve dieren aan te kopen + een poes te hebben die nooit opneemt) ..... je hebt die tijd echt nodig, want je werkt als fokker meestal verder met je "eigen" lijn.

Een kater is een nog "zieliger" verhaal .... deze loopt zich dan 4 jaar lang ongelukkig te tijgeren, te brallen en piest uit pure frustratie heel je huis onder .... dan gaat hij naar een katerverblijf .... de gelukkigen hebben een mooi groot katerverblijf met een castraat vriendje (op voorwaarde dat ze deze dulden, dat is ook niet altijd zo) maar daar zitten ze dan 4 tot 5 jaar in isolement??? ..... de ongelukkigen worden in een hondenbenche gehouden!!!!!!!!
Ik heb hier een kater open kater zitten die beginnen sproeien is, dus deze moeten we nu apart houden...... en ook al proberen we hem een zo normaal mogelijk leven te bieden toch blijft hij voor grote delen van de dag benadeeld ten opzichte van de poezen! Hij vindt onze castraat kater gewoon een lekker stuk dus probeert deze de hele dag door te dekken waardoor onze Castraat lekker van zich afmept, dat is dus ook geen oplossing voor de mannekes .... als ik hem dit 5 jaar lang zou moeten aandoen zou ik hem een heel triestig leven bezorgen.

In theorie is dat een mooi idee in praktijk dus jammer genoeg niet haalbaar.

Iedereen heeft er zo zijn eigen visies op ..... wij hebben ervoor gekozen om "het risico op" te beperken door altijd maar 2 kittens uit een combinatie in te zetten in het fokprogramma en toch heel de nest te laten testen, wij vragen/"eisen" dat voor een stuk van onze kittenkopers, zo kunnen kittenkopers ook een stukje meehelpen in de strijd tegen hcm ..... maar het is allemaal niet evident!

Buiten de erfelijke HCM is er ook nog HCM door secundaire redenen (schildklierproblemen vb.) ..... dat maakt het nog een stuk moeilijker.
We kunnen er eindeloos over praten, maar een waterdicht systeem bestaat er jammer genoeg (nog) niet.

Nu heb je een heel lange uitleg gekregen over een kleine vraag ;)
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » ma 14 feb 2011, 15:34

Oh ja .... je loopt als kittenkoper ook minder risico als je vooral naar de voorouders mee gaat kijken .... fokkers kunnen je vaak ook testen geven van de grootouders en zelfs daar voorbij ..... bij ons in de vereniging kunnen we alle testen opsturen van de voorouders die getest zijn, deze testen worden dan vermeld op het stamboom .... zo kan je ook een deel mee volgen.
En zo zie je ook dat "oudere" dieren getest zijn en kan je toch met jongere dieren "werken"
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Terug naar “HCM”