Onderzoek preventieve toediening clopidogrel HCM kat

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Onderzoek preventieve toediening clopidogrel HCM kat

Berichtdoor Clemmetje » di 12 jun 2012, 15:26

Onlangs kwam bij Wil en mij onderstaande vraag binnen van Marjolein den Toom van de Universiteitskliniek te Utrecht:

Hierbij wil ik uw hulp vragen bij een onderzoek naar HCM. Dit onderzoek zal zich richten op een van de meest desastreuze complicaties van HCM; de thrombo-embolie.
Op dit moment weet niemand welke kat we op welk moment van de ziekte moeten behandelen. Ook weet niemand welk medicament hiervoor het meest geschikt is.
Het meest gebruikte medicament is aspirine, er zijn echter duidelijke aanwijzingen dat dit geen duidelijk effect heeft bij de kat. Een nieuw middel dat een zeer goed alternatief lijkt is clopidogrel (ook wel bekend als o.a. plavix).

Voor mijn studie zoek ik nog zowel "HCM vrije"/ gezonde katten ( >6 jaar oud, geen overige bekende ziektes of medicamenten) en katten met een verdenking of bevestigde HCM (ook zonder behandeling, alleen atenolol is niet uitgesloten)
Alle katten krijgen een gratis hartecho en een bloedonderzoek (nier-schildklier en rode bloedcellen). De katten met een verdenking op HCM krijgen tevens een gratis bloeddrukmeting.
In ruil hiervoor willen we graag wat extra bloed afnemen (tijdens dezelfde bloedafname) voor onderzoek.

De gezonde katten zijn na een consult klaar; hiermee heeft u een goede screening op HCM en andere gezondheidsproblemen.
De katten met bevestigde HCM zullen ofwel een placebo ofwel clopidogrel mee naar huis krijgen ( 1 maal daags toediening gedurende 7 dagen).
(Clopidogrel is veilig gebleken in een 4 maal zo hoge dosering bij gezonde katten en wordt bij de mens veel gebruikt).
Na 7 dagen zien wij de kat nogmaals terug voor eenmalige bloedafname. Hier eindigt ook voor deze groep de proef.

Wij zijn heel blij dat dit soort onderzoeken gedaan worden en hebben ons dus aangemeld.
Ik ben vanmorgen met DjiDji geweest (die dus HCM heeft). Hij heeft alle onderzoeken netjes doorstaan al vond hij niet alles fijn en de HCM werd wederom bevestigd. De waardes zouden zelfs al weer wat hoger kunnen liggen dan afgelopen januari maar ik moet de definitieve cijfers nog krijgen. De lekkende hartklep en hartruis waren overduidelijk.
Ik heb een potje met medicatie mee gekregen en moet vrijdagavond hiermee beginnen. Volgende week vrijdag moet ik dan nog een keer terug om bloed af te laten nemen.

Wil was direct na mij aan de beurt met twee HCM vrije katten (volgens de laatste testen). Zij zal vanavond verslag doen.

Ik kreeg een hele interessante folder over HCM uitgereikt welke ik voor jullie heb ingescand.
Hopelijk helpt dit mee om toch weer een hoop leed bij katten met HCM te voorkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Clem
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Re: Onderzoek preventieve toediening clopidogrel HCM kat

Berichtdoor manoe76 » di 12 jun 2012, 16:24

Wat leuk dat jullie mee hebben gedaan aan dat onderzoek! Maar lijkt me ook wel spannend om niet te weten of je nou wel of geen medicatie geeft. Hoe lang wordt je daarmee gevolgd? En komt er dan over een aantal maanden of zo weer een echo en bloedonderzoek?
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 12 jun 2012, 16:26

DjiDji moet het een week slikken.
Ik weet niet of ik een placebo of het echte mee heb gekregen.
Na die week volgt bloedonderzoek.
Wij krijgen na afloop de resultaten van het onderzoek ook.
Groetjes Clem
Afbeelding

g.w.

Berichtdoor g.w. » di 12 jun 2012, 16:32

Nou zeg.....dan hebben jullie vandaag weer heel goed werk verricht! Petje af hoor............. dry_sm

Onze Pers (16 jr) kreeg sinds een jaar atenolol, en 2 maand geleden een plotselinge verlamming aan de achterpoten, waarna we hem hebben moeten laten inslapen.
Laatst gewijzigd door g.w. op di 12 jun 2012, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Gerry

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » di 12 jun 2012, 16:34

Goh, wat kort zeg...ik heb altijd het idee dat dit soort onderzoeken echt langdurig moeten zijn, maar blijkbaar niet dus. Wel goed dat jullie er aan mee werken!
Afbeelding

Tilly

Berichtdoor Tilly » di 12 jun 2012, 18:48

Goed dat jullie meewerken.
Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Groetjes, Tilly >^.^<

riddle

Berichtdoor riddle » di 12 jun 2012, 20:26

Stel dat je nu dus een week de echte medicatie geeft, kan het dan geen kwaad als je daar na een week weer mee stopt?Berokkent het je dier dan geen schade?Of wordt er dan beslist of je het beter verder geeft?
Ann

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 12 jun 2012, 20:32

Hoi Hoi
het is wel geweldig dat ze dit op poten gezet hebben ,wie weet helpt dit medicijn de katten met HCM nog beter daar is het ook voor te doen ,

De bloedafname is om de Schildklier waarde te testen ,de nieren te testen en de bloeddruk om te kijken of die normaal is ,is dat niet het geval ,dan kan je kat hier niet aan meedoen .

We zijn daar 4 uur geweest met 2 katten ,Marjolein heeft alle tijd en geduld met de katten ,voor ons een giga rare belevenis omdat we onze katten al 10 jaar laten sederen om ze zo stil mogelijk te laten liggen ,

Gelukkig waren beide katten goed getest YESSSSS Elfy is 7 1/2 we hebben ook 1 van haar baby's gezien kitten_sm kitten_sm
Snuggle is 6 1/2 ook schoon getest ,dit is een super Miki dag
Elfy is de overgrootmoeder van de kleintjes van Clem ,de Oma van Sadie Snuggle is de moeder van Sadie en Dochter van Elfy ,
volgen jullie hem nog love2_sm
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 12 jun 2012, 20:33

Hoi Gerry
meid wat vreselijk balen is dat ,het is altijd zo vreselijk verdrieig om 1 van je diertjes te moeten afstaan ,ook al hebben ze een mooie leeftijd het is altijd veel te vroeg ,,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 12 jun 2012, 21:32

cheerleader_sm cheerleader_sm Gefeliciteerd met de goede uitslagen!!!
Hier ben ik natuurlijk heel blij mee. happydance_sm
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “HCM”