HCM echo ook van belang bij gezelschaps sphynxjes

debbytjuh79
Contacteer:

HCM echo ook van belang bij gezelschaps sphynxjes

Berichtdoor debbytjuh79 » vr 26 sep 2014, 16:20

Hoi allemaal,

Gezien er helaas nog geen HCM vrij lijn is en ik weet dat er fokkers zijn die echt hun best doen om de HCM "eruit" te fokken had ik voor mezelf al besloten dat ik Pipo mijn gezelsschaps kater (gecastreerd) zowiezo via echo zou laten testen op een leeftijd van 3 jaar, en dit daarna te herhalen, gezien hij geen dek-kater is hoeft dit in mijn ogen niet ieder jaar, maar wel na zijn derde levensjaar eens per twee of drie jaar, ik zou ook zijn testen in de database laten registreren, op deze manier wordt het overzicht van ouders en nakomelingen een stuk duidelijker.. je helpt hiermee niet alleen de fokkers die zo erg hun best doen om tegen HCM te vechten, maar ook hou je je eigen vriendje op deze manier goed in de gaten..

Pipo is nog geen drie, maar hij heeft onlangs wel een echo gehad en hij is gelukkig negatief getest toppie_sm ook staan zijn gegevens al in de database..

Ik hoop dat iedereen met een gezelschaps Sphynxje het belang van deze testen inziet en hier ook aan gaat meewerken zo werken de niet-fokkers ook mee aan het gevecht tegen de erfelijke variant van HCM.

Doordat ik erg veel met me neus in database heb zitten snuffelen heb ik ontdekt dat het soms is dat het lijkt alsof je een patroon hebt ontdekt van een erfelijk variant HCM, maar omdat er niet genoeg kinderen broers zussen, half-broers/zussen zijn getest en bepaalde leeftijden ineens hoger liggen raak je dit patroon weer kwijt, gezien er ook andere oorzaken zijn voor HCM kun je hier dan in sommige gevallen niet geheel zeker van zijn, want achter het geen POSITIEF staat niet of het een andere oorzaak had.. op jonge leeftijd ga ik uit van de erfelijke variant, op een oudere leeftijd waarbij in de directe omgeving niet echt jongere katten die positief zijn bevonden ga ik uit van een andere oorzaak...... maar is dit wel terecht?? je weet het op dit moment nog niet zeker want er is nog geen HCM vrije lijn, wel lijnen waar de laatste jaren goed wordt getest dry_sm maar helaas is het nog niet zover om ook daar zeker van te zijn, daarvoor word nog niet lang genoeg getest...want vaak in die lijnen zie je toch ook bij 5e 6e 7e gerneraties namen staan die je liever niet ziet staan... dit bewijst wel dat er met een goed fokbeleid en het inteelt percentage omlaag te brengen het toch positief uit lijkt te pakken.. maar we zijn er nog lang niet..

Daarom is samen werken door te blijven testen van ALLE Sphynxen en te registreren zo van belang.. in het belang van onze mooi Sphynxjes, we gunnen hun toch ook deze akelige ziekte niet... ook is het van belang om van een wel positief bevonden Sphynx zijn/haar DNA op te sturen en te laten onderzoeken en vergelijken met andere positief bevonden Sphynxjes... wie weet word er in de verre toekomst wel een goede betrouwbare DNA test ontwikkeld... Ik hoop echt dat er over een aantal jaar kan worden gesproken over een HCM-Vrije lijn... de tijd zal het leren.. samen werken door te blijven testen ook op oudere leeftijd, en eerlijkheid zou zeker een stap in de goede richting zijn tegen dit gevecht van deze akelige ziekte!

Dus ik hoop echt van harte dat elke Shynx eigenaar hun lieve schatje(s) een aantal keren echo laat testen in hun leven, niet fokken betekend niet dat het niet van belang is!

groetjes ;)
Groetjes

Debby

Afbeelding
www.magicsphynx.com

fieken
Contacteer:

Re: HCM echo ook van belang bij gezelschaps sphynxjes

Berichtdoor fieken » vr 26 sep 2014, 17:53

Ik ben er meer dan mee eens! Ik heb zowel een koppeltje als gezelschapskatjes en laat iedereen testen. Ook al om er op tijd bij te zijn moest er eentje hcm ontwikkelen.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 26 sep 2014, 18:04

Hoi Debby

Ik ben het helemaal met je eens ;) als we er met z'n allen onze schouders onder zouden zetten zou deze walgelijke ziekte al lang tot het minimum beperkt zijn ,

Het jammere hiervan is dat er nog steeds heel veel fokkers zijn die niks melden of alleen de goed geteste katten melden ,
Terwijl de database er is juist voor de positief geteste katten ,

Wat ook heel erg scheelt is bij wie er getest word ,je hebt radiologen die heel laag testen en die heel hoog testen ,( zie het topic undercover HCM )

er zijn ook veel particulieren die niet durven te testen uit angst om te weten of hun kat HCM heeft,
We gaan wel met kleine stapjes vooruit uit ,dat is al geweldig ,

10 jaar geleden waren er kittens van 5 maanden die al HCM hadden ,dat is nu gelukkig een heel stuk minder,
Dus iets hebben we al gewonnen met het testen ,klasse!!!!!
Wat top van jou dat je in de database aan het kijken bent en ja inderdaad zie je heel vaak zo de lijn doorlopen ,
Er is veel meer erfelijke HCM ,dan een andere form ,wat ook een nadeel is veel DA weten het bestaan er nog niet eens van ;((
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

debbytjuh79
Contacteer:

Berichtdoor debbytjuh79 » vr 26 sep 2014, 18:45

Ik heb dat topic net gelezen.. unsure_sm

staat de naam van betreffende nog steeds in de database bij de testen?

en wat ik nog meer opmaak uit dat topic is dat ik bv met poes 1 die negatief is een test kan halen voor poes 2 die positief is.. omdat ze niet worden gecontroleerd op chip etc... wacko_sm

Ik vind dit heel zorgwekkend! zo blijft fokken wat betreft HCM "russisch roulette" sad1_sm
Groetjes

Debby

Afbeelding
www.magicsphynx.com

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » vr 26 sep 2014, 19:50

Helemaal met je eens Debby.
Ik heb ook mijn geholpen sphynxen getest en twee daarvan hebben helaas HCM.
Goed dat je je aan het verdiepen bent in de database, er valt ook een hoop van te leren.
Je kunt inderdaad shoppen voor een goede test helaas....
Groetjes Clem
Afbeelding

debbytjuh79
Contacteer:

Berichtdoor debbytjuh79 » vr 26 sep 2014, 20:23

maar dat betekend dat het haast onbegonnen werk is! vreselijk!! zo ben je haast afhankelijk van een grote dosis geluk!! want dat betekend dat ondanks al het testen je nergens op kunt vertrouwen unsure_sm
Groetjes

Debby

Afbeelding
www.magicsphynx.com

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 26 sep 2014, 23:01

Hoi Debby
Het klopt ook wat je zegt dat bij de meeste is een Chip niet eens nodig ,vaak stamboom ook niet ,hoe lek is lek ;( er zijn ook radiologen die een HCM test NIET tekenen terwijl dat een officieel document is,ook niet nadat je contact met ze opneemt of ze in het vervolg wel willen tekenen ,

Het is zo droevig dat een Radioloog moet handelen naar kunnen ,dat betekend als die dat niet kan en zijn best maar doet dat het oke is ,
Ja we hebben deze in de database laten staan ,als je deze naam bekend gaat maken ,weten een hele hoop slimme mensen dat daar de kans op een goede test hoger is ,
Het hoort toch NIET mogelijk te wezen ,dat 2 Radiologen deze kat HCM Positief testen met echt hoge waardes ,
en die het niet goed doet gewoon op oke zet ,het scheelde niet 1.10 van een mm maar 2,mm bij de belangrijkste punten van het meten,

Deze kat was gelukkig al geholpen ,en er was nooit mee gefokt ,Dit soort dingen hoort onmogelijk te wezen het gaat om zo'n belangrijk iets ,
50 % van de nakomelingen van een kat met HCM krijgt het ook ,kun je nagaan hoe snel zich dat verspreid,

We zijn nog steeds vreselijk dankbaar dat er fokkers zijn en particulieren die nu wel testen ,helemaal als een particulier test petje af dry_sm dry_sm Zelfs wij als fokkers zijn NIET verplicht te testen ,
Groetjes Wil
Afbeelding

debbytjuh79
Contacteer:

Berichtdoor debbytjuh79 » za 27 sep 2014, 11:53

Vreselijk zeg!!

maar dit betekend niet alleen dat de zogenaamde slimme mensen naar zon iemand kunnen gaan omdat de kans hoger is op een negatieve HCM uitslag... maar dit betekend ook dat mensen die hier geen weet van hebben en netjes hun kat laten testen bij een erkend radioloog, mensen die een eerlijk antwoord willen..of die nu positief of negatief is... ook die mensen kunnen nu een verkeerde uitslag krijgen en denken dat hun kat gezond is terwijl dat misschien wel helemaal niet het geval is.. unsure_sm

Ik dacht dat fokkers via een kattenvereniging wel verplicht waren te testen, althans ik las bij belcat volgens mij dat de fokker minstens eens in de 2 jaar een HCM echo moest uitvoeren bij de katten die in de fok zitten (kan t mis hebben mr geloof wel dat er zoiets stond)
Groetjes

Debby

Afbeelding
www.magicsphynx.com

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 27 sep 2014, 21:01

Hoi Debby
er is geen 1 vereniging die je verplicht te testen ,terwijl en in ras en geen ras katten net zoveel HCM is als bij onze Sphynxen
Alleen zijn wij er met de Sphynxen mee naar buiten gekomen ,Wij hebben in Ommen al zoveel meer rassen zien liggen die HCM hadden ,

Om de 2 jaar testen is ook mega spelen met vuur ,Wij hadden een goed geteste kater en een 1/2 jaar daarna had hij HCM ,
Als hij voor de fok gebruikt word een kater en je wilt je een beetje veilig voelen test dan ieder 1/2 jaar ,dat deden we met deze kater ook omdat we 3 poesjes wilde laten dekken ,dat is ons geluk geweest,

Ja klopt dat die mensen eigenlijk geen stap verder zijn ;( helaas kunnen we niet meer doen dan dat we nu al doen,ben degene die testen ook mega dankbaar,Helemaal mensen zoals jij de particulier ,top .
Groetjes Wil
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 28 sep 2014, 11:22

Was het maar waar dat er ergens een verplichting en controle bestond op testen van HCM en andere erfelijke aandoeningen bij katten.
Helaas kan nog iedereen maar doen waar hij zin in heeft ten koste van de arme dieren.
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “HCM”