Niesziekte?

Hier kunt u alle vragen kwijt over o.a. niesziekte, chlamydia, herpes, calici, etc.
Jolanda

Niesziekte?

Berichtdoor Jolanda » do 06 okt 2011, 17:42

Ik heb sinds een paar maanden twee sphynxen en nu heeft Aiko (het mannetje) vanaf het moment dat ik hem bij de fokster ophaalde al last van niezen en groene prut in zijn (traan)oogjes. De fokster dacht dat hij een verkoudheidje bij het wassen had opgelopen maar dat is dus niet het geval, want het is niet meer overgegaan. Nu heeft hij al twee antibiotica kuren gehad en deze helpen maar een week of twee en dan begint het weer. Ik heb dus het sterke vermoeden dat hij niesziekte heeft. Nu heb ik in een andere topic over niesziekte gelezen dat je bij een sphynx langer moet doorbehandelen ivm hun verhoogde stofwisseling. Nu vraag ik me dus af of de 10-daagse kuur die ik gedaan heb niet tekort is waardoor hij er nu weer last van heeft? Of komt dat omdat hij het virus nu eenmaal in zich heeft net als bij een herpes virus (koortslip) bij mensen? Dat laatste is het geval volgens de DA maar ik wil toch ook graag jullie mening. Volgens de DA is het dus een chronische niesziekte omdat die twee antibiotica kuren niet geholpen hebben, maar ik twijfel of het niet kan komen doordat de kuren voor een sphynx tekort waren.
Hij kan wel gewoon lekker ademen, eet normaal, zijn neus zit niet dicht of zo, met het snot valt het nu ook wel mee, alleen dus niezen en prut in zijn ogen. Daarvoor heb ik ook een oogzalf gekregen (Terramycin) wat ik iedere keer als hij weer prut in zijn ogen heeft moet gebruiken (4x per dag) daarnaast adviseerde de DA mij om L-Lysine te gaan gebruiken om zijn weerstand te verhogen, dit moet dan ook zijn leven lang, iedere dag. Ik vraag me af of Aiko er niet op den duur immuun voor wordt bij dagelijks gebruik? Ik vind het eigenlijk nu al zo vroeg om te zeggen dat hij chronische niesziekte heeft en ik hem maar zijn leven lang moet behandelen met oogzalfjes, L-Lysine ed. Is er geen andere optie om te kijken of hij gewoon beter kan worden? De DA had ook nog een optie om famcyclovir te geven, is een virusremmer. Maar ook dat was geen garantie dat het virus gedood wordt. Iemand ervaring mee? Ik hoop dat iemand goede tips en adviezen heeft, zou het zo erg vinden als het wel chronisch is/wordt.
Jolanda

Petra
Contacteer:

Re: Niesziekte?

Berichtdoor Petra » do 06 okt 2011, 18:01

ten eerste vind ik het altijd schrijnend als ik hoor dat een fokker bij verkoop van een ziek kitten zegt dat het slechts een kleine verkoudheid is of opgelopen bij het baden...
Heb zelf ook zo'n ervaring. Onze jongen had wel zijn hele leven chroninsche niesziekte.
Hoe oud is het kitten/kat?
Wanneer je tijdig een middel vindt kan de kat er nog afkomen, wanneer hij het te lang heeft blijft het chronisch.
Je kunt laten uitzoeken welk virus hij heeft.
Drager blijft hij zijn hele leven en dan kan hij in slechte tijden zelf last krijgen en anderen aansteken.
L-lysine (en dan de mensencapsules 1/2, want dat is een stuk goedkoper en handiger) kreeg Frodo ook elke dag, vermengt met wat vitaminepasta.

Mijn enige tip is: laat uitzoeken welk virus hij heeft, dan kan daar de medicatie nog eens op aangepast worden.
Heb je voor de ogen al zalf? Je kunt beginnen met cavasan en dat een paar dagen proberen. Is het met een dag of 4 niet over, dan een sterkere oogzalf.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 06 okt 2011, 19:52

Hoi Jolanda
dit is giga balen meid ,van in bad gaan lopen ze dit niet op ,
Kan wel door de enting ,zeker als daar ook nog Clamydia bij zit

Wat bedoel je met prut in zijn ogen ? kladjes ,die bruine of doorzichtige dingen ?
of echt groen etter ,
Je moet een Sphynx niet langer behandelen ,maar meer geven ,

net wat Petra zegt laat even nakijken om wat het gaat,
Zytromax helpt vaak heel erg goed tegen Herpus Calici en Bordatella ,
Terramicyn is goed zit AB en ik dacht ook cortison in ,ze kunnen er ook zere ogen VAN krijgen he ,doe maar eens een beetje in je oog om te voelen hoe dat voelt ,is geen grap he ,
succes
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Annemieke
Contacteer:

Berichtdoor Annemieke » do 06 okt 2011, 20:53

Heykes,

NOOIT zalf met cortisone geven aan een kat met niesziekte!!!

Terramycine bevat antibiotica en geen cortisone, daarom is ze geschikt voor behandeling van niesziekte. Gloveticol (diergeneeskundig) is ook een goede zalf.

Het beste werk je met Trafloxal (antibiotische druppels) en 10 minuten daarna Virgan (ooggel) die écht op het virus inwerkt.....zoals de zovirax zalf voor koortsblaasjes.

en lang genoeg volhouden en minimum drie keer per dag......succes met de behandeling.
Afbeelding
A positive CATTITUDE rules the day!!!
Wie met mensen omgaat als pionnen,
ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is.

Jolanda

Berichtdoor Jolanda » do 06 okt 2011, 22:38

Ja het is echt flink balen. Deze fokster vroeg van alle fokkers waar we geweest zijn (en dat zijn er een hoop) het meeste geld voor de kittens en dan heeft ze me er eentje met niesziekte verkocht. Toen we de kittens ophaalden kwam er ook al snot uit zijn neusje en nieste hij waarop de fokster dus meteen riep dat hij wel een koudje zou hebben gevat bij het wassen. Omdat we nooit eerder zelf katten hebben gehad gingen er ook geen alarmbelletje rinkelen. En dan hebben we nu ook nog problemen met de stamboom die ze zegt opgestuurd te hebben (aangetekend, dus een vreemd verhaal) maar die we nooit hebben gehad. Erg vervelend dus allemaal.
Maar ja ik dwaal af ;) Voor mij is nu prioriteit nummer 1 dat ik mijn kleine mannetje weer beter krijg!

Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met de DA toen zei ze ook al dat er ook een onderzoek gedaan kon worden om wat voor virus het gaat, maar dat was heel kostbaar zei ze. Heb hier dus verder (nog) niet naar gevraagd.

Petra; je zegt dat hij altijd drager zal blijven maar wanneer ik tijdig het juiste middel vindt zou hij er nog vanaf kunnen komen? Maar als hij drager blijft dan komt hij er toch nooit helemaal vanaf of begrijp ik je verkeerd?
Mijn kittens zijn nu bijna 7 maanden. Gelukkig heeft Yumi nergens last van en hopelijk blijft dat ook zo en wordt ze niet aangestoken. Waarom vind jij trouwens de mensencapsules van L-lysine handiger? Bij de DA hadden ze namelijk L-lysine in poedervorm en als ik die voor mensen haal dan moet ik het toch zelf vermalen? Want zo bij hem naar binnen krijgen zal niet lukken, dus het moet door het eten.

Wil: in de entingen die ze gehad hebben zat geen Clamydia bij. Met prut in zijn ogen bedoel ik zoals de slaap in onze ogen. Lichtgroen en best veel en vaak traanogen. Het niezen valt nu mee. En ook even geen snot.

Annemieke: Begrijp ik het goed dat ik die Trafloxal zou kunnen gebruiken i.c.m. Virgan welke ik 10 minuten nadien moet toedienen? En hoelang zou ik dat dan moeten gebruiken en kan ik dat ook bij de DA halen? En is dat dan een kuur of moet ik dat steeds gebruiken wanneer het weer op komt zetten?

Heeft er toevallig ook nog iemand ervaring met famcyclovir (een virusremmer), dit was volgens de DA ook nog een optie.

zenga13

Berichtdoor zenga13 » do 06 okt 2011, 23:03

Advies heb ik helaas niet voor je, maar ik wil wel zeggen dat ik het erg jammer vind dat het contact met de fokker zo verloopt. Als de stamboom aangetekend is verzonden krijg je daar normaal gezien een verzendbewijs met track & trace van en er moet getekend worden voor ontvangst. De fokker moet jou dat bewijs dan dus kunnen overleggen. Is de stamboom kwijtgeraakt dan moet de fokker een nieuwe aanvragen, het is haar verantwoording dat deze bij jou komt.
Afbeelding

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » do 06 okt 2011, 23:22

Hier een stukje gevonden op de site van de Nederlandse vereniging Kattengeneeskunde:
Dragers
De meeste katten die herstellen van niesziekte worden zogenaamde ‘dragers’. Een kat die drager is van niesziekte toont zelf niet ziek, maar scheidt wel virusdeeltjes uit in het speeksel, traanvocht en neusvocht en is daarmee een bron van infectie voor andere katten. Dragers van het FHV scheiden het virus intermitterend uit. Uitscheiding volgt vaak op periodes van stress, zoals bijvoorbeeld een verblijf in een pension en veroorzaakt mogelijk enig recidief van niesziekte symptomen zoals niezen en neusuitvloeiing van de drager zelf. Behandeling met corticosteroïden kunnen ook predisponeren voor een periode van uitscheiding. Katten die eenmaal drager zijn van FHV blijven dat de rest van hun leven. In tegenstelling tot katten die geïnfecteerd zijn met FCV; deze katten scheiden het virus meestal gedurende een korte periode na het doormaken van de infectie uit en dan stopt de uitscheiding. Bij sommige katten met FCV gaat de uitscheiding gedurende jaren door.

Feline herpesvirus (FHV) infectie veroorzaakt meestal een ernstige en mogelijk levensbedreigende ziekte.
Feline calicivirus (FCV) infectie veroorzaakt meestal een mildere vorm van niesziekte met minder ernstige neusuitvloeiing.

Bij ons werden de katten een tot 2 maal per jaar ongeveer aangestoken door Frodo. Meestal als hij zelf op zijn ziekst was. Ze kregen dan allemaal hun eigen verschijnselen, een stuk minder dan Frodo. De ene kreeg dikke ogen, de ander ging hoesten, weer een ander ging niezen etc.
Sinds Frodo vorig jaar is overleden hebben ze hiervan geen last meer gehad.

Ik vind de mensen capsules handiger omdat dat capsules zijn die ook poeder bevatten, maar heel veel minder. Bij de pot die ik van de da had, moest ik zoveel geven dat Frodo het helemaal niet meer wilde eten, het zat te overduidelijk op het eten. De capsules gaf ik elke dag een halve, dan had ik aan een piepklein beetje multivitamine op een schoteltje genoeg. De da zei ook dat ik net zo goed de mensen versie kon geven i.p.v. de kattenversie.
Die multivitamine pasta om tabletjes doorheen te doen is ook een aanrader, ze vinden het lekker ook. Frodo was een echte tubejunkie (zo noemden we hem). Ik riep voor zijn tabletjes altijd: kom je krijgt van de tube, dan stond hij er al: geen andere kat kreeg kans om rechtstreeks uit de tube te eten, Frodo drukte ze zo aan de kant.

Dit was de L-lysine die ik altijd kocht:
http://www.vitatheek.nl/product/l_lysin ... 3godCAzPQA

en dit is de pasta:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 52018#more

Deze is extra, die bestond toen nog niet, ik had de gewone versie, volgens mij bestaat die ook nog.
Bij Gropet ook zeer betaalbaar, daar bestelde ik altijd grote tubes in voorraad.
Afbeelding

Jolanda

Berichtdoor Jolanda » ma 10 okt 2011, 16:38

Ik wist helemaal niet dat je die L-lysine ook in capsulevorm had. Dan is het inderdaad heel handig. Gelukkig hoeft hij van die L-lysine die ik van de DA heb meegekregen ook maar 1/4 maatschep (is een heel klein schepje) en dus merkt hij er niks van in zijn eten, want hij is nou juist de lastige eter van de twee. Maar die capsules zijn in ieder geval een stuk goedkoper en als hij die vitaminepasta nou lust kan ik het daar ook doorheen doen. Dan krijgt hij gelijk wat extra vitamines binnen, is helemaal top natuurlijk. De tip van Annemieke kan ik ook nog eens proberen, ik vraag me alleen af of dat een kuur is waarmee hij er helemaal vanaf zou kunnen komen of dat dat ook alleen bedoelt is om de symptomen te bestrijden. En dan heb ik nog de optie van de DA; famcyclovir waarmee misschien het virus gedood kan worden. Ik wil in ieder geval alles proberen en zal de DA ook nog eens vragen wat zo'n onderzoek kost.
Ik had nou juist zo'n leuke buggy gekocht voor de poesjes zodat we af en toe lekker buiten konden wandelen, maar juist door de laatste keer buiten kwam het weer de kop opsteken. Volgens de DA levert zo'n andere omgeving toch weer stress op zodat het virus weer de kop opsteekt en kan ik beter helemaal niet met ze naar buiten, maar ze vinden het zo leuk!

AMaelaMin

Berichtdoor AMaelaMin » ma 10 okt 2011, 17:16

Hoi Jolanda,

Ik kom hier eigenlijk nooit, maar las je berichtje en wilde er even op reageren.

Het spijt me om te horen dat je katje last heeft van niesziekte.
Het hoort inderdaad niet dat je een ziek kitten meekrijgt van een fokker. Natuurlijk kan een kitten al besmet zijn met een virus en pas ziek worden bij jou door de incubatietijd die er overheen gaat, maar als het kitten al niesde was het waarschijnlijk al besmet. Heb je geen contract waarin een garantie op besmettelijke ziekten vermeld staat?

Van niesziekte kunnen katten goed genezen, maar sommigen kunnen drager blijven. Mijn dierenarts vertelde me eens dat de meeste katten genezen, sommigen zichzelf blijven herbesmetten of elkaar en een percentage blijft drager waarbij het virus op zal spelen bij momenten van stress. Zijn leven lang. Er is dus nog goede hoop dat je hem hier vanaf kan helpen, maar dan is het wel belangrijk dat hij zo snel mogelijk de juiste behandeling krijgt.

Ik zou toch wel een test doen om uit te sluiten om welk virus het gaat. Voor elk virus werken inderdaad andere antibiotica het best. Je zou ook eventueel een swab kunnen nemen om te testen op welke antibiotica de bacterieen reageren, zodat je zeker weet dat je de juiste behandelmethode hebt. Voor Sphynxen wordt vaak een wat hogere dosering aangeraden inderdaad, vanwege de snellere verbranding, maar ook weer niet te hoog, want sommige antibiotica kunnen dan schade veroorzaken (Baytril) of zorgen voor diarree.

Een pcr-test op niesziekte is wel te betalen volgens mij. Kost geloof ik rond de 50 euro? Een swab die getest wordt op de werking van antibiotica zal ook wel iets in die richting zijn.

Herpes is lastig tot bijna niet te behandelen. Daar blijven ze vaak drager van.
Calici is ook lastig, maar al beter te behandelen
Chlamydia en Bordetella zijn het best te behandelen.

De antibiotica die hij krijgt vallen het virus niet aan. Alleen de bacterieen die de klachten veroorzaken. Daarom is het belangrijk dat zijn weerstand zo goed mogelijk is, zodat hij hier goed tegen kan vechten.

L-lysine: Is daar geen onderzoek naar gedaan laatst dat uitwees dat het helemaal niet zoveel bijdroeg aan de weerstand en de remming van de virusdeling? Ik zou dat eens moeten opzoeken.
Echinaeforce is ook een goede weerstand-booster
en daarnaast eventueel PrimeFulvic (Lichaamseigen ontgifters/antioxidanten)
Er zijn ook andere middelen die de natuurlijke weerstand bij niesziekte ondersteunen, maar dat zou ik ook even moeten opzoeken.

Heeft de antibiotica die je gegeven hebt iets gedaan voor je gevoel? Waren de klachten weg en zijn ze nu terug?
Als het geen effect had was of de dosering te laag of moet er een ander middel geprobeerd worden.
Heeft het wel iets gedaan, maar zijn de klachten teruggekomen, dan is het waarschijnlijk goed om de kuur te verlengen/verhogen.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groetjes,
Kasia
Cattery A Maela Min

asielkat

Berichtdoor asielkat » di 11 okt 2011, 23:27

Hoi Jolanda,

wat vervelend voor jullie
en zoals ik het zo lees heb je een zieke kitten meegekregen
daarover kunnen we eea zeggen maar je wil nu je kanjer helpen

geef even aan voor jezelf
wat ie allemaal al gehad heeft en hoe lang qua medicijnen en hoeveel daags etc
of het werkte/hielp
of je een kleine verbetering zag

verder kan ik je deze site ook aanraden
hier staat eea over de weerstand en ik ken iemand die dit ook heeft geprobeerd destijds
het staat op www.huisdierendokter.nl en dan naar niesziekte aan de linkerkant iets naar beneden scrollen

daar in tegen is het goed om bij de dierenarts te laten testen welk virus het is

sterkte an

Terug naar “Virale ziektes”