chronische neusaandoening?

Hier kunt u alle vragen kwijt over o.a. niesziekte, chlamydia, herpes, calici, etc.
Milan

Re: chronische neusaandoening?

Berichtdoor Milan » do 27 feb 2014, 17:41

Een katertje van mij heeft chronisch sinusitis en hij heeft dat sinds kleins af omdat hij ook ergens niesziekte moet hebben gehad. Ik heb hem gevonden als hij 5 maand was, nu is hij bijna 16 jaar. Hij niest al zijn hele leven lang en als het te erg is krijgt hij veraflox, een kuurtje. Op zich is dit niet ernstig maar voor hem wel lastig. Hij niest waterig, geen echt snot. Groen of geel snot betekent dat er een onsteking zit, dat heeft mijn Da mij onlangs nog eens gezegd omdat ik er zelf wat moet opletten wanneer het bij hem opflakkert.
Een ander katertje van mij begon ook plots te niezen en dat was wel gekleurd snot. Doordat hij plots een bloedneus kreeg zijn ze verder gaan zoeken. Ze hebben met een cameratje gaan kijken langs de keel want de neusgaatjes zijn te klein en daar zagen ze een massa zitten ter hoogte van zijn voorhoofdsholte. Het was ofwel een tumor ofwel poliepen, helaas voor hem was het de 1e mogelijkheid. Bij poliepen krijgen ze ook gekleurd snot en heel plakkerig snot.
En het 3e geval dat ik had met "snot" was mijn deense dog. Die kreeg Ab, was even beter en dan kwam het terug, terug Ab, weer hetzelfde. Bij haar hebben ze een biopt genomen en het bleek de Aspergillus schimmel te zijn. Dat vreet zich een weg in de neus. Deze is niet heel bekend en vroeger stierven er veel katten en honden aan deze aandoening want opde moment dat hij de bovenkant vd neus bereikt zijn ze te ver om nog kunnen te behandelen. Zij was een soort van proefkonijn aan de Universiteit in Luik waar ze de shimmel in een paar keer hebben weggeknabbeld.Na 3 keer was ze ervan af. Deze geeft ook snot en een ontstekingsbeeld. Typisch voor deze is wel snot langs 1 kant eerst tot de schimmel het 2e neusgat bereikt.
Ik denk dat je best toch eens laat kijken met een cameratje en als er iets zit evt een biopt laten nemen.
Er zit toch geen vreemd voorwerp in zijn neusje? Goh, het kan zoveel zijn maar ze moeten er echt werk van maken om het te vinden.
Jeetje,dit is nogal wat bij jullie.
Volgens de vorige eigenaar zijn ze al met een slangetje naar binnen geweest en daar kwam niets uit?
Ik heb al contact opgenomen met die kliniek voor de gegevens van hem maar dan moet de vorige eigenaar daar toestemming
voor geven.Heb hier nog nooit van gehoord.
Ik heb het vanmiddag aan haar door gegeven maar heb nog geen antwoord dus wacht ik nog even af.
Het is wel dikke,plakkerige groene snot maar sinds vandaag heeft ie nog geen snot eruit geblazen,de medicijnen zullen wel
zijn werk doen maar ben benieuwd daarna omdat het chronisch is,en hij kan toch niet heel zijn leven op vele kuurtjes staan lijkt mij?
Ik hoop ook dat de kruiden van Peggy binnenkort zijn werking zullen doen.

Milan

Berichtdoor Milan » do 27 feb 2014, 17:48

Onze Ramses heeft dit ook , en ik ben ook eerst naar 2 andere dierenartsen geweest voor ik blijde derde
tehoren kreeg dat het allergie kon wezen , en dan ben ik beginnen opletten wanneer Ramses plots
weer harder begon te snotteren en ja hoor mocht het product waar ik de vloeren met deed vervangen
ook een was verzachten om de dekens te wassen moest weg .

En beetje bij beetje vonden wij de dingen dat we niet mogen gebruiken suc6 met jullie zoektocht
Ik dacht zelf ook eerst aan een allergie,heb al van alles gedacht. Ik heb wel al speciaal wasmiddel voor de kleedjes gehaald,
en stofzuig elke dag, maar omdat hij nu op antibiotica staat is het moeilijk testen.
Ik ben van alles aan het testen met dingen in huis en wat er bij de vorige eigenaar ook aanwezig was.
Het blijft maar door je hoofd spoken,ook omdat er al onderzoeken van zijn snot,enz zijn gedaan.
Maar ik sta overal voor open,alle tips zijn zeer welkom.

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » do 27 feb 2014, 18:12

Deze gevallen waren gelukkig niet allemaal tegelijk hoor. Maar als je veel beestjes hebt kom je al eens iets "speciaals" tegen en ik zeg altijd ze weten mij eruit te kiezen lol_sm
Een onderzoek met camera kan opheldering brengen en ik denk niet dat de vorige eigenaar er iets zal op tegen hebben zeker dat jij de uitslag hiervan krijgt? Het is om het beestje te helpen uiteindelijk.
Heb je hem al eens in een bak met lysomucil gezet om te aerosollen? Dat werkt prima, alle slijmen komen los en ze hebben verlichting voor een tijdje. Dat is om ze te helpen maar het neemt de oorzaak niet weg natuurlijk, die moet gevonden worden. Ik hoop dat ze het ventje snel kunnen helpen!

Milan

Berichtdoor Milan » do 27 feb 2014, 18:14

Ik heb zojuist contact gehad met de dierenkliniek en zij hebben te horen gekregen
dat ik de gegevens van Milan mag in zien.
Ik krijg ze via de internist van hun op mijn mail toegestuurd en ook onze dierenarts krijgt ze via de mail.
Dus als ik het heb kan ik zien wat Milan allemaal voor onderzoeken,medicijnen,enz heeft gehad en kan ik de uitslag zien.
Hoop hier wat wijzer mee te worden want anders blijft hij via mijn da van alles voorgeschreven krijgen wat hij misschien allemaal heeft gehad.

peggy72

Berichtdoor peggy72 » do 27 feb 2014, 18:32

wat raar van die dierenkliniek......

als ik een opvangkat in huis haal dan bel ik altijd met de dierenkliniek waar hij behandeld is geweest.....en die informatie krijg ik altijd.....het is nu jouw kat dus een beetje vreemd....

het is voor jou als nieuw baasje o zo belangrijk wat er allemaal gebeurd is en wat er vastgesteld is....niet dat je alles dubbel gaat doen.....

en het beestje nog meer tarten.

Ramses

Berichtdoor Ramses » do 27 feb 2014, 20:15

Onze Ramses heeft dit ook , en ik ben ook eerst naar 2 andere dierenartsen geweest voor ik blijde derde
tehoren kreeg dat het allergie kon wezen , en dan ben ik beginnen opletten wanneer Ramses plots
weer harder begon te snotteren en ja hoor mocht het product waar ik de vloeren met deed vervangen

En beetje bij beetje vonden wij de dingen dat we niet mogen gebruiken suc6 met jullie zoektocht
Ik dacht zelf ook eerst aan een allergie,heb al van alles gedacht. Ik heb wel al speciaal wasmiddel voor de kleedjes gehaald,
en stofzuig elke dag, maar omdat hij nu op antibiotica staat is het moeilijk testen.
Ik ben van alles aan het testen met dingen in huis en wat er bij de vorige eigenaar ook aanwezig was.
Het blijft maar door je hoofd spoken,ook omdat er al onderzoeken van zijn snot,enz zijn gedaan.

Ik gebruik lechat voor de was en wat er ook een probleem was is de kattenbakvulling
Ik gebruik alleen cat best alles met een lekker geurtje aan was het prijs

Het was hier ook een zoektocht dus suc6 in jullie zoektocht
Afbeelding

Milan

Berichtdoor Milan » vr 28 feb 2014, 08:29

Ik heb de uitslag via de mail al toegestuurd gekregen.
Er staan veel moeilijke woorden in,ik ben natuurlijk geen dokter.
Als ik het hier zou plaatsen zou iemand mij dan meer uittleg kunnen geven?
Ik bel vanmiddag ook nog naar mijn eigen da en vraag dan aan hem ook wat precies de inhoud betekent.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » vr 28 feb 2014, 09:21

Ik heb de uitslag via de mail al toegestuurd gekregen.
Er staan veel moeilijke woorden in,ik ben natuurlijk geen dokter.
Als ik het hier zou plaatsen zou iemand mij dan meer uittleg kunnen geven?
Ik bel vanmiddag ook nog naar mijn eigen da en vraag dan aan hem ook wat precies de inhoud betekent.
Er zitten hier wel wat mensen die je daarbij kunnen helpen.
Groetjes Clem
Afbeelding

Milan

Berichtdoor Milan » vr 28 feb 2014, 14:28

Hierbij dan de uitslagen van het onderzoek,een maandag kan ik bellen naar mijn eigen da voor uitleg,

03-06-2013
telefoongesprek - met mw Putten : Uitslag doorgegeven (net bereikt). Met interferon is er duidelijk verbetering te zien, mevrouw moet de neus nog wel regelmatig schoonmaken maar het gaat beter (gelukkig!). AFgesproken dat we het dan 2 weken de tijd geven, dan als er nog klachten zijn (waar ik zonder meer vanuit ga) vervolgens de neusdruppel of spray gaan geven en kijken of er verdere verbetering optreedt. telefoongesprek - geen gehoor : UItslag en conclusie doorgemaild, gaarne contact als verdere uitleg nodig is. Zo niet, dan graag na 1-2 weken feedback over het effect vd voorgestelde behandeling. notitie - Conclusie: wanneer er een allergisch basis voor de klachten is (ik sluit niet uit dat een virus ergens in het verleden ook een rol heeft gespeeld of hoofdoorzaak in het begin is vd klachten) dan hebben we kans dat gebruik van corticosteroiden, liefst lokaal, nog effect heeft en het beeld beter onder controle krijgt. In dat geval zou ik Beconase spray voorschrijven, een humane cortico spray, die je in het neusgat kunt sprayen, of een neusdruppel waarin cortico's verwerkt zijn. Het meest simpele is het om een oogdruppel met corticosteroiden te geven, alternatief is bijv. dexamethason toe te voegen aan Otrivin druppels. Ik zou starten met zeker 2 x daags druppelen, evt. zelfs nog 1x vaker, en te kijken hoe het effect is en op geleide daarvan de behandeling verder doorzetten. Dosering van spray idem dito, 1 spraytje per keer. notitie - UITSLAG: Client : Putten / Milan Datum ontvangen : 30-05-2013 Diersoort : : / kat Datum onderzoek : 30-05-2013 Ras : Sphynx Onderzoeknummer : PA-13-3092 Geslacht : kater Referentienummer : h13-1858 / 3092 Uw clientcode : 528140001170362 Geboortedatum : 01-10-2012 Soort onderzoek : Histologie Rl
Macroscopie Zeer kleine biopten Microscopie Re: een bioptje met veel knijpartefacten. Centraal in het stukje zijn rondcelligen, oa. plasmacellen, en polymorfkernigen te herkennen. De laatste zijn voor een deel eosinophiel gegranuleerd: enkele eosinophielen. Li: twee stukjes, 1x gefragmeneerd en met bloed, 1x bedekkend epitheel, een laagje stroma en vooral goed gedifferentieerd beemweefsel. Conclusie Re: aanduiding voor ontsteking waarbij ook eosinophielen (mogelijk allergie).
28-05-2013
gewicht - 3.4 kg algemeen - anamnese : Milan is tegen niesziekte geent vlak voor eig. hem kwam halen. Op dat moment had hij wat bloed uit zijn neus ('reactie op laatste enting'). De klacht hield aan, eig heeft antibiotica gehaald maar dat werkte niet. Inmiddels heeft Milan al vele kuren gehad, geen enkele kuur heeft echt iets gedaan. De eerste klacht was dat hij snot in de neus had. Snuifte vaak. Echt niezen doet Milan niet, het lijkt er meer op alsof hij de uitvloeiing 'uitblaast'. Sinds de laatste week niest Milan vooral bloed. De neus zit altijd vol met ingekoekte snot, eig. maakt dit elke dag schoon en de volgende dag zit het weer vol. Ook de ogen zijn wat vies Eig heeft eerst het effect vd Zithromax afgewacht, leek eerst iets te helpen maar het is nu weer erg.

Kat Milan, Sphynx, kater Geboren op 01-10-2012 (1 jaar en 4 maanden) Chipnummer 528210002758957 3.4 kg
1 of 2
Eig heeft nog twee katten, ook een kitten, die beide geen klachten hebben. Milan is minder fanatiek dan de andere katten en slaapt ook wat meer, maar hij kan actief zijn, spelen, en eet en drinkt ook goed. Geen braken, diarree of hoesten. bevindingen : Lichamelijk onderzoek: Milan heeft inderdaad wat neusuitvloeiing aan de neus maar minimaal (is schoongemaakt). je hoort hem snuiven door de neus. Daarnaast niest hij een aantal keren fors tijdens het onderzoek (toch puur niezen) met wat uitvloeiing en met bloed. De pols is krachtig, regelmatig, 180/min. Hartauscultatie is normaal, geen souffle te horen, wel af en toe wat ademgeluiden.Slijmvliezen zijn roze. Lymfknopen niet vergroot. Het gebit toont wat aanslag. Plan: foto's van de neus om te kijken of er sprake is van benige veranderingen en/of van een sluiering in de neus. Vervolgens scopie van de nasofarynx om poliepen uit te sluiten. Evt. rhinoscopie voor zover mogelijk. De foto's Onderzoek van de nasofarynx liet een volledig normaal beeld zien. Rhinoscopie is gelukt: in de R neusgang valt met name op dat de bovenste neusgang vrij wijd is (mogelijk atrofie door chronische ontsteking?), daarnaast zit er slijm in de neus en treedt er snel bloeding op. De andere neusgangen rechts zijn mooi smal. Links een vergelijkbaar beeld alleen geen opvallende verwijding bovein. beiderzijds 2 biopten genomen van het slijmvlies. geen aanwijzingen voor schimmel, geen poliep. diagnose : Chronische ontsteking, mogelijk met atrofie en conchaeveranderingen. Gezien het feit dat de 1e klacht direct op de dag van ophalen gemeld is, Milan uit een cattery komt (waar dit soort beelden vaker kunnen optreden), ga ik ervan uit dat er ofwel sprake geweest is van een virale infectie waartegen Milan niet genoeg weerstand had op dat moment, ofwel van een heftige reactie op de niesziekte enting die voor het ophalen gegeven is (met 'milde' ziekteverschijnselen van het virus tot gevolg). advies / therapie : Zoals aangegeven, er kan sprake zijn van een virale ontsteking als oorzaak. Hier kun je niets aan doen, het leidt nog weleens tot chronische veranderingen die vervolgens de neus gevoeliger maken voor infecties. Dit soort katten heeft meestal levenslang last van niesklachten en uitvloeiing (maar kunnen daar wel mee leven). Antibiotica kunnen soms zinvol zijn maar op dit moment lijkt dat hier niet aan de orde. Aangegeven wordt om Lysine, 250 mg 2 x daags,evt et proberen, dit geeft mevrouw al. Daarnaast kunnen neusdruppels, bijv. al in de vorm van fysiologisch zout (Otrivin baybdruppels) wat verlichting geven, ook dit wordt als neusspray gegeven. Een enkele keer wordt een antiviraal middel geprobeerd. Ik durf niet aan te geven of dit hier zinvol is of niet, maar er rest ons op dit moment weinig anders. Ik verwijs hiervoor terug naar de eigen praktijk, mevrouw wacht een telefoontje van haar dierenarts daarover af. We sturen de mucosa biopten in om te kijken of er een vorm van ontsteking speelt die een andere behandeling zinvol maakt (bijv. eosinofiele ontsteking). Mogelijk dat daar toch nog een behandelbaar beeld uitkomt, uitslag volgt over ongeveer 1 week. notitie - ROntgen schedel: er is geen ernstige sluiering aanwezig. de intra orale foto toont wel enige asymmetrie tussen L en R neusgang, maar dat is niet zozeer een sluiering, als wel een wat andere aftekening van conchae. De sinus frontalis lijkt gering gesluierd op de laterale foto;s (vermoedelijk L sinus gezien de DV opname). Rontgenologisch geen beeld van schimmel of tumor. Kan wel passen bij een aspec. rhinitis.
Handtekening :

Milan

Berichtdoor Milan » vr 28 feb 2014, 14:54

Ik gebruik lechat voor de was en wat er ook een probleem was is de kattenbakvulling
Ik gebruik alleen cat best alles met een lekker geurtje aan was het prijs

Het was hier ook een zoektocht dus suc6 in jullie zoektocht

Ik ga het gewoon proberen,baat het niet schaad het niet zeggen ze,
maar lechat is dat een wasmiddel voor katten en mogen de dekentjes wel in de droger?

Terug naar “Virale ziektes”