Wanneer en waarmee kittens vaccineren?

Anunaki
Contacteer:

Wanneer en waarmee kittens vaccineren?

Berichtdoor Anunaki » do 04 mar 2010, 22:57

In het kader van een ander topic leek het mij een goed idee om een apart topic te starten over vaccineren bij kittens:

Wanneer vaccineren jullie voor het eerst de kittens en waarmee?

Mijn dierenarts is voorstander om te enten met levend vaccin (Nobivac Tricat trio) omdat een studie zou aangetoond hebben dat een aantal katten die met dood vaccin gevaccineerd waren niet voldoende tot helemaal niet beschermd zouden zijn!

Bij ons volgen ze het schema van op 8 en 12 weken te vaccineren tenzij de kittens niet volledig gezoogd worden door de moederpoes dan wordt er respectievelijk geënt op 7 en 11 weken om een goed zelfstandig immuniteitsstelsel op te bouwen;

Voor 7 weken enten van kittens die nog zogen bij de moederpoes zou volledig onzinnig zijn omdat de passieve immuniteit dan een nog té grote rol speelt en de actieve immuniteit nog niet tot ontwikkeling gekomen is, zeer simpel uitgelegd: omdat de entstof dan zou "aangevallen/geneutraliseerd" worden door de antistoffen in de moedermelk ... maw de moeder gaat de kittens dan beschermen en hun eigen immuniteitsstelsel zal dat werk dan nog niet op zich nemen omdat het nog niet ontwikkeld is.

De moeilijkheid is dus het "vinden" van het moment dat de passieve immuniteit wegvalt en de actieve immuniteit tot ontwikkeling komt?
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Wanneer en waarmee kittens vaccineren?

Berichtdoor Wil » do 04 mar 2010, 23:27

Hoi Wendy
ha ha ik had het er net met Kim over ;))
Wij hebben aan alle entschema's meegedaan ,

zelfs die van ,op de dag van de geboorte ,de eerste Bordatella dat na 14 dagen weer ,dan met 4 weken weer ,
daarna met 6en 9 en 12 weken de gewone enting ,achteraf (hoe achterlijk kan je wezen )

We hebben dat de Clamydia enting er net was ook mee gedaan ,tja je wilt je katten toch optimaal beschermen ,,nou dat werd bewust doodziek maken ,Voor ons nooit meer

Nu enten we nog 1 x met levend op 11 weken ,gelijk met de castratie ,dat bevalt ons al 3 jaar perfect

De entstof is allemaal oude niesziekte varianten ,de meeste weerstand bouwen ze op door wat er hier in de groep binnen komt ,dat is dus meestal via de nieuwe katers ,

Schiet me maar neer ,Ik ent mijn oude katten nooit meer ,het werkt perfect ,
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Jewels
Contacteer:

Berichtdoor Jewels » vr 05 mar 2010, 15:31

Hier is het topic dan, haha.

Ik gebruik nu bij al mijn katten Purevax RCP.
Eigenlijk op aanraden van verschillende fokkers...

En eigenlijk heb ik nu een heel interessante vraag of discussie onderwerp, want verschillende fokkers willen niet met een levend verzwakt vaccin inenten bij een sphynx, omdat ze vinden dat een sphynx een mindere immuniteit heeft dan een andere kat en dat ze sneller reageren op de vaccins.
Voor alle duidelijkheid, "IK" zeg dit niet en beweer dit ook niet, maar ik typ hier maar neer wat ik allemaal al gehoord heb.

Ik besef heel goed dat er ook fokkers zullen bijzijn waar misschien iets van virus heerst ofzo en dat ze dit dan als excuus gebruiken, ik weet het niet...

In ieder geval mijn pers is altijd met levend vaccin Nobivac Tricat Trio ingeënt geweest, ze is nu 8 jaar oud en nooit geen problemen gehad.
Dartje en Destiny zijn ingeënt als kitten met Purevax RCP op 8 en 12 weken.
Toen ze een jaar oud waren heeft mijn DA ze ingeënt met Nobivac Tricat Trio. Geen problemen gehad.
Eerlijk gezegd, ik had toen helemaal nog geen benul van levend of dood vaccin. Die DA heeft toen ook niets gevraagd.
Ondertussen wat meer contact gehad met fokkers en zij zeiden altijd dat ik er op moest letten dat mijn kittens ingeënt moesten worden met een dood vaccin en dat Purevax RCP het beste vaccin is.
Ik kreeg ook de raad om NOOIT een vaccin te geven tegen Chlamydia.

Sind mei vorig jaar heb ik een andere DA (dezelfde als die van Annemieke) en ze heeft al mijn kittens met Purevax ingeënt, omdat ik zo veel schrik had van al die verhalen.

Binnen twee weken moet iedereen behalve Angel terug ingeënt worden.
Voor de zekerheid heb ik gevraagd aan de DA of ze het Purevax vaccin wilt bestellen.

Dit was een hele boterham, graag jullie advies en reacties!
Laatst gewijzigd door Jewels op vr 05 mar 2010, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,Kim

Afbeelding

bucked_naked
Contacteer:

Berichtdoor bucked_naked » vr 05 mar 2010, 15:33

Hier met Tricat
8 en 11 weken
Kendra

Voor sommige mensen zijn alle katten hetzelfde.Maar een echte kattenliefhebber vindt elke kat absoluut uniek in zijn soort.
Afbeelding

Jewels
Contacteer:

Berichtdoor Jewels » vr 05 mar 2010, 15:46

Hieronder de twee verschillen tussen de vaccins dood of levend.
Ik zie als leek enkel het verschil dat er in beide een levend verzwakt herpes en panleucopenie virus zit, maar in Purevax zit een dood Calicivirus en in Nobivac een levend verzwakt Calicivirus.

Zijn er hier kenners in, die meer uitleg kunnen geven?

Purevax:

2. BENAMING VAN HET DIERGENEESMIDDEL
Purevax RCP
Lyofilisaat en oplosmiddel ter suspensie voor injectie
3. GEHALTE AAN WERKZAME EN OVERIGE BESTANDDELEN
Per dosis van 1 ml:
Gevriesdroogde tablet:
Levend verzwakt feliene rhinotracheïtis herpesvirus (stam FHV F2) ........................... ≥ 104,9 CCID501
Geïnactiveerde feliene Calicivirus antigenen (stammen FCV 431 en G1) .................... ≥ 2,0 ELISA U.
Levend verzwakt feliene panleucopenie virus (PLI IV) ................................................. ≥ 103,5 CCID501
Hulpstoffen:
Gentamicine, hoogstens ................................................................................................................16,5 μg
Oplosmiddel:
Water voor injectie.......................................................................................................................q.s. 1 ml
1: cell culture infective dose 50%
4. INDICATIES
Actieve immunisatie van katten van 8 weken en ouder:
- tegen feliene virale rhinotracheïtis ter vermindering van klinische symptomen,
- tegen infecties met het calicivirus ter vermindering van klinische symptomen en excretie,
- tegen feliene panleucopenie voor de preventie van sterfte en klinische symptomen,
Immuniteit werd aangetoond vanaf 1 week na het basisvaccinatieschema tegen de rhinotracheïtis, calicivirus en panleucopenie componenten

Nobivac Tricat

2. BENAMING VAN HET DIERGENEESMIDDEL
NOBIVAC® TRICAT TRIO
3. GEHALTE AAN WERKZA(A)M(E) EN OVERIGE BESTANDDE(E)L(EN)
Per dosis van 1 ml gesuspendeerd vaccin :
min. 4,6 log10 pfu* levend verzwakt kattencalicivirus, stam F9
min. 5,2 log10 pfu levend verzwakt kattenherpesvirus type 1, stam G2620A
min. 4,3 log10 CCID50** levend verzwakt kattenpanleucopenievirus, stam MW-1
* plaque-forming units
** cell culture infective dose 50 %
Gevriesdroogd pellet en diluens, voor suspensie voor injectie.
Gebroken wit gevriesdroogd pellet.
4. INDICATIE(S)
Actieve immunisatie van katten om vanaf de leeftijd van 8-9 weken klinische symptomen veroorzaakt door een infectie met het kattencalicivirus (FCV), het kattenherpesvirus type 1 (FHV, kattenrhinotracheïtisvirus) te verminderen en om klinische symptomen, leucopenie en virusexcretie veroorzaakt door infectie met het kattenpanleucopenievirus (FPLV) te verhinderen.
Aanvang immuniteit : voor FCV en FHV : 4 weken; voor FPLV : 3 weken.
Duur immuniteit : voor FCV, FHV : 1 jaar; voor FPLV : 3 jaar.
Groetjes,Kim

Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » vr 05 mar 2010, 16:08

Haaa Kim .... heel interessant D5

Ik heb er efkes de boekjes bijgesleurd:
Mijn oudste poes Quinta: is bij de fokker 2x geënt met Purevax RCP FeLV, het jaar erop door mijn DA ook nog eens met hetzelfde, maar dan het jaar erna zijn we overgestapt naar de Nobivac Tricat Trio en liet ik ook tegen leucose enten, dit jaar was het weer met Nobivac Trio en ook weer tegen leucose ...... nooit problemen mee gehad!

Toddels: 2 x bij de fokker geënt met Feligen CRP, het jaar erna door ons met Nobivac Tricat Trio, vorig jaar ook met Nobivac Tricat Trio (maar ik zie net dat ze dan de leucose er niet bijgedaan heeft) en dit jaar moet hij nog, maar dat zal weer de Tricat Trio worden + leucose! .... ook nog nooit problemen mee gehad!

Deezle: 2x door de fokker met Fevaxyn i CHP en het jaar erop door ons overgeschakeld naar de Tricat Trio zonder problemen!

Al mijn Miki's zijn zoals Wil het al zei geënt met Nobivac Tricat en die gebruiken wij ook dus van "overstap" hebben we niks kunnen merken.... Wil ent op 11 weken en is dan klaar, het werkt daar goed, nu moet ik zeggen ik heb dat met Schnappie en Screamy gevolgd en effectief zonder problemen!!!
Maar ik heb Draaco wel laten bijënten, omdat nadat ik het besproken heb met de DA'tsen toch overtuigd ben van het nut om die extra boost te geven om een optimale dekking te garanderen ...... baat het niet dan schaadt het ook niet .... en het geeft mij persoonlijk een veiliger gevoel.

Dan nog een interessant gegeven om over na te denken: de meeste "besmettingen" die DA nu zien binnenkomn zijn volgens die van ons vaak afkomstig van heel andere stammen waarvoor zelfs nog geen vaccins ontwikkeld zijn D9 ...
Groetjes, Wendy
Afbeelding

Annemieke
Contacteer:

Berichtdoor Annemieke » vr 05 mar 2010, 16:38

Heykes,

Onze Dillen was ook bij Wil één keer ingeënt......nooit wat gehad, maar toen gingen we op show en moest ie dus de tweede boost nog krijgen omdat ie volgens het showgebeuren niet juist was geënt.

Ik ben van het principe: als je kittens gezond zijn, moeten ze zowel levend als dood vaccin kunnen verwerken.

Dat is bij ons ook zo: als je gezond bent heb je geen last van de griepspuit.....als je verzwakt bent of wat onder de leden hebt, dan kan je er ziek van worden.
Afbeelding
A positive CATTITUDE rules the day!!!
Wie met mensen omgaat als pionnen,
ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is.

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » vr 05 mar 2010, 17:11

Ik vind dit een boeiend topic. Ben benieuwd wat hier voor reacties op binnen komen. Ik vind het frustrerend dat ik hier zo weinig van weet. Ik heb vier katten en al een aantal dierenartsen doorlopen en vaak enten ze allemaal met wat anders. Ik heb er geen verstand van en hoop maar dat de arts dat wel heeft en de goede beslissing neemt. Aangezien de meningen over dit onderwerp nogal uiteen lopen vind ik het moeilijk het juiste pad te kiezen. Je wil het beste voor je dieren en je moet er maar op vertrouwen dat iemand het juiste doet. Helaas is mijn ervaring dat dat dus niet altijd zo is. Door een D12 dierenarts kreeg een van mijn katten een paar jaar terug hevige niesziekte. Ze kwam hier gezond en werd toen na haar 2e enting hartstikke ziek, met hulp van de fokster en een andere arts is ze er bovenop gekomen maar haar oogjes zijn blijvend "aangetast". Dank u meneer de dierenarts en dom onwetend baasje.

2002: Max (2002) Met 9??/13 en 16 weken. Eurifel CHP en Felocell RC nr. 11/12, levend verzwakt. Storm (2002) 8/11 weken. Eurifel CHP en Felocell RC nr: 11/12/13, levend verzwakt.
2003: Max en Storm Felocell CRV nr 11/12/13 levend verzwakt
2004: Max en Storm Nobivac tricat CHL nr: 11/12/13 levend verzwakt
2005: Max en Storm Nobivac forcat nr:11/12/13 levend verzwakt
2006: Sambal (2006) 10 weken. Nobivac tricat nr: 13/14 13 weken: nobivac forcat:
nr 13/14/15 levend verzwakt. Max en Storm: Nobivac forcat nr:11/12/13 levend verzwakt
2007: Sam: Purevax RCP nr 13/14 Max en Storm: idem maar nr: 11/12 Stoer (2007) 10/13 weken. Nobivac tricat nr: 13/14 levend verzwakt.
2008: allemaal Purevax RCP nr 11/12 maar Sambal nr: 13/14
2009: allemaal Purevax RC nr 11/12

Een hele lijst. Wie kan mij de verschilen uitleggen tussen de diverse entingen en de daar weer in verschillende types? Iemand een idee waarom Sambal een afwijkend entschema heeft gehad in 2008? Zij is degene die nieszieke ontwikkelde na enten met Chlamydia. Ze was ook niet top gezond toen de dierenarts haar inente toendertijd.

Mijn dierenarts is heel behulpzaam en heeft geen probleem om dingen uit te leggen maar tijd om een boom op te zetten over hoe te enten is er niet helaas, Annemieke en Wendy... Spreken jullie daar een extra consult voor af?

O ja en Flink wordt straks geent met elf weken denk ook met tricat.
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » vr 05 mar 2010, 17:42

Mijn dierenarts is heel behulpzaam en heeft geen probleem om dingen uit te leggen maar tijd om een boom op te zetten over hoe te enten is er niet helaas, Annemieke en Wendy... Spreken jullie daar een extra consult voor af?

O ja en Flink wordt straks geent met elf weken denk ook met tricat.

Nee hoor geen extra consult .... ik vraag en zij leggen uit! ...ik moet wel zeggen dat ik raar of zelden zelf naar de praktijk ga, ze komen gewoon bij me thuis en er is altijd tijd voor een praatje ... en als ik tussendoor wat wil weten dan bel ik gewoon en dan leggen ze het uit, hebben ze geen tijd dan vragen ze me om terug te bellen op een afgesproken tijdstip.
Ik ken hen al van wanneer ze hun praktijk begonnen zijn .... het zijn heerlijke mensen D5
Groetjes, Wendy
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 05 mar 2010, 21:22

Hoi Hoi
Mar jij heb het over de Clamydia ,dat zou ik NOOIT enten ,never nooit ,Dat heeft mij mijn hele Siam cattery gekost ,Nou jij weet er ook over mee te praten ;(

Het gemene van veel DA is dan ,dat als het kitten een giga reactie krijgt ,ze zeggen dat de fokker niet goed is ,en het kitten weinig weerstand heeft ,WOEST wordt ik daar om ,

De entstof die er nu is ,zijn allemaal oude niesziekte varianten ,dat kunnen ze vaak wel .
De nieuwe stammen zit niet in de enting ,Dus al ik nu de kittens 4 x laat enten ,
En er komt een nieuwe kat hier binnen ,ze kunnen dat virus niet ,ze er allemaal ZELF weerstand tegen op moeten gaan bouwen ,

Ja helaas gebeurd het dan ,als er 1 zijn weerstand op dat moment niet goed is ,je de lul bent ,
Maar aan de andere kant ,een betere enting dan dat ,kunnen ze niet krijgen ,

Het is gewoon zo ,als er nieuwe entingen komen ,zijn wij de pieneut om het uit te proberen ,er zal altijd gezegd worden dat het in onze groep katten zit ,totdat net als met de Clamydia toen ,ik gescheide groepen liet enten ,Dus alleen de kittens en grote ziek werden van de enting ,
Duizende guldens armer ,en een cattery ,waar ik alle katten van kon herplaatsen ,
Onze DA heeft het niet meer in huis gelukkig
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Terug naar “Vaccineren”