Medicijnen

sara_sphynxlover
Contacteer:

Medicijnen

Berichtdoor sara_sphynxlover » di 19 jan 2010, 00:11

Hoi leden van het forum,
ik richt mijn vraag even aan de Nederlandse leden: wat is de regel rond medicatie geven aan dieren in NL?
Hier in België zijn ze namelijk héééééél streng daarover! Jullie zullen ook weten dat voor een paracetamol-pijnstiller wij enkel bij de apotheek kunnen en niet in de drogisterij zoals bij jullie wel kan. Dus als we hoofdpijn hebben op een zaterdag, kunnen we naar een apotheek van wacht in de omgeving lopen en dan betalen we nog remgeld ook D9 spijtig vind ik maar ja de Belgische wet... bijna alle medicatie voor dieren is op dierenartsvoorschrift en sommige dingen mag zelfs enkel een dierenarts geven, ook al ken je als fokker je dieren soms beter dan de dierenarts maar je hebt het diploma niet/bent niet geregistreerd als dierenarts, moet je nog steeds beroep doen op een dierenarts. Een goede zaak in de meeste gevallen maar voor onschuldige dingen stoort het mij dat ik het zelf niet mag geven of ik moet eerst naar de dierenarts lopen of de dierenarts bellen om langs te komen. Een oogzalfje is zo verkrijgbaar, maar als fokker heb je soms wel een minivoorraadje nodig met medicijnen om direct in te grijpen, zeker in het weekend, en te kunnen geven. Wat is bij jullie zo verkrijgbaar zonder voorschrift in de apotheek/drogisterij? Dit om te zien of er hier grote verschillen zijn qua prijs ook enzovoort.
Bedankt alvast!!
groetjes,
Sara
Afbeelding Afbeelding in loving memory of Sarandy's Sally Swoon † FIP

Tanja
Contacteer:

Re: Medicijnen

Berichtdoor Tanja » di 19 jan 2010, 11:28

Toen ik net bij mijn huidige dierenarts kwam kreeg ik niks zonder dat ik met de kat bij haar was geweest. In de loop der jaren heb ik een goede verstand houdig met haar opgebouwd. Nu bel ik haar soms voor het een of ander en dan kan ik zo langskomen om het op te halen. Ik weet dat meer dierenartsen hier in Nederland doen, eerst overleggen met de DA en dan kan je het komen halen.
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

Babsiej

Berichtdoor Babsiej » di 19 jan 2010, 13:15

Ik kan het gelukkig ook zo ophalen na even overleg.

Als ik denk zithromax oid nodig te hebben dan kan ik dat gewoon komen halen. Zo heb ik zelf ook standaard een flesje oxytocine in huist met injecties voor bevallende poezen.

Zelf geef ik ook veel AB gewoon thuis in injectievorm, omdat ze er dan het minste last van hebben D5

sara_sphynxlover
Contacteer:

Berichtdoor sara_sphynxlover » di 19 jan 2010, 14:05

Hey bedankt voor jullie antwoord! Ja inderdaad bij ons kennen ze ons en de katten ondertussen ook en dan vertrouwen ze het meer om een voorschrift te geven zonder de kat te zien, maar Babsiej ben je van België? om jouw voorbeeld van het bevallingshormoon aan te halen: hier mag alleen een dierenarts enkele spuiten oxytocine achterlaten voor een zwangere poes, maar geen volledig flesje! Het mes snijdt echter langs 2 kanten want er staat in de Belgische wet dat indien je geen dierenarts bent je geen inspuitingen mag geven (is mij gezegd geweest door de inspecteur Dierenwelzijn en heb daar een PV voor gekregen omdat ik 1 spuit van 0,1ml oxytocine S. heb gegeven aan Bleuke omdat er 2 uur tussen 2 kittens werpen was) D9 dus er klopt iets niet hé? Ik heb al in het verleden ook al gegeven aan een poes die bevallen was en ik niet zeker wist of alle moederkoeken ook uit de baarmoeder waren, dus voor de zekerheid om de baarmoeder te sluiten zodat er niks achterblijft dat een ontsteking kan geven. Ik had van een bevalling daarvoor een bijna volledig flesje gekregen van de dierenarts die enkele inspuitingen heeft gegeven omdat het laatste kitten maar niet kwam (Hiro is de volgende morgen dan met keizersnede bij de dierenarts geboren omdat hij geblokkeerd zat in de 2 hoorns van de baarmoeder en er ni uit geraakte met de persweeën...).
Nu krijg ik waarschijnlijk een waarschuwing of/en een boete m1 terwijl ik het alleen heb gedaan voor de mama en kittens. Een poes kan een rustpauze nodig hebben, maar meestal na een half uur of een uur komt het volgende kitten. Komt dat kitten niet, kan er een moederkoek in de weg zitten of zo en zo de doorgang belemmeren voor het volgende kitten met als gevolg dat het kitten dood wordt geboren :cry: ik heb dit niet zelf meegemaakt maar ik ga er ook niet op wachten hé? Dus volgende keer de dierenarts bellen en zij mag dan de injectie geven...
groetjes,
Sara

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » di 19 jan 2010, 14:16

Hey Sara

Ja mijn Hirootje altijd al een speciaal manneke hé, langs de gewone
weg komen was voor hem niet wel genoeg . d6
Groetjes Hildeke

Babsiej

Berichtdoor Babsiej » di 19 jan 2010, 14:43

Heey !

Nee ik ben uit Nederland ook ... Ik mag het gelukkig zelf geven. Alleen bij jullie in Belgie is het voglens mij ook nog vrij gebruikelijk dat de dierenarts aan huis komt toch ? Dat is hier bijna niet, dus als ik anders die spuit door de dierenarts zou moeten laten geven dan is dat best stressvol voor de poes.

Ik ben dus ook erg blij dat hier lang niet zo moeilijk over gedaan wordt, en zeker geen PV voor wordt opgemaakt D9

sara_sphynxlover
Contacteer:

Berichtdoor sara_sphynxlover » di 19 jan 2010, 15:02

Haha Hilde ja Hiro is een hele speciale w4 ik denk dat Quberdon heel erg op hem gaat lijken LOL zal proberen een foto te nemen.
Ja Babsiej sommige dierenartsen komen aan huis. Bij de dierenartspraktijk hier achter de hoek is het echter niet gebruikelijk, daar gaan we altijd met de kat naartoe en castraties en sterilisaties laten we daar ook doen, maar voor noodgevallen bel ik onze vorige dierenarts waar we vroeger woonden, zij mag ik altijd bellen, eender wat uur zelfs 's morgens vroeg en ze is er binnen het half uur! Nu ik een HK-nummer heb, moeten we een vast dierenarts hebben die 1 keer per trimester moet langskomen, wat zeker gemakkelijk haalbaar is door de kitteninentingen enzovoort, maar zo'n injectie geven kan ik toch gemakkelijk zelf hé, dat ik daar nu een diernearts voor moet lastig vallen w4
groetjes,
Sara

Annemieke
Contacteer:

Berichtdoor Annemieke » di 19 jan 2010, 17:16

Heykes,

Ja hier ziet je soms met dilemma's.....

Ik persoonlijk zou niet willen dat ik hier een kast vol antibiotica en spuiten en dergelijke in huis zou hebben staan.....
Als er wat is met de poezen dan wil ik dat de dierenarts haar nakijkt en ze haar conclusies trekt.....en de nodige verzorging en of medicatie geeft....maar de mijne komt wel aan huis.....
Afbeelding
A positive CATTITUDE rules the day!!!
Wie met mensen omgaat als pionnen,
ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is.

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » di 19 jan 2010, 17:32

Die van ons komt standaard 1x per maand langs ... eens je een aantal oude knarretjes hebt rondlopen is dat geen overbodige luxe en naar de katten toe bekeken vind ik dat ook een rustig gevoel geven, zeker met mijn hcm-mertjes, als het nodig is laat ze hier zonder problemen achter wat ze nodig hebben.

Maar een voorraadje medicijnen aanleggen is hier inderdaad wel een probleem omdat dierenartsen een verplicht stockbeheer moeten bijhouden van hun medicatie en afhankelijk van hun afname kunnen ze dan ook berekenen hoeveel patiënten ze gezien hebben ;)
En tegenwoordig moeten ze dan ook nog die generische middelen voorschrijven ook nog, enfin het wordt er allemaal niet gemakkelijker op, langs de ene kant te begrijpen, langs de andere kant is het er soms over .... ik vind dat spuitje met oxytocine er persoonlijk niet over! Zeker niet in het geval jij aanhaalt! Het is geen T61 hé!!!!!

Ik dacht dat je in België wel zonder een paraveterinaire opleiding mocht spuiten zolang het een subcutane injectie betrof! Het kan toch niet zijn dat als je hond/kat suikerziekte heeft je alle dagen met dat beestje naar de DA moet gaan rijden, het moet niet nog gekker worden!
En Oxytocine mag je ook gewoon subcutaan spuiten ;)
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

dodo

Berichtdoor dodo » di 19 jan 2010, 18:08

hoi allemaal,

Het klopt helemaal dat je als 'leek' geen medische handelingen mag uitvoeren. In de wet staat hierover dat je daarvoor bevoegd en bekwaam moet zijn. Ik als toek. verloskundige mag dus wel oxytocine injecteren,maar mag bv geen griepprik of andere medicatie bij iemand injecteren. D9

Nu zijn jullie verre van leek en zeker wel bekwaam om het te spuiten, maar omdat je het veterinair diploma niet hebt, niet bevoegd.

Oh en oxytocine werkt beter als je het intramusculair spuit, dat zal bij katten toch niet zo anders zijn?
Groetjes,
Joyce

Terug naar “Medicijnen”