Een paar homeopathische EHBO middelen

manoe76
Contacteer:

Een paar homeopathische EHBO middelen

Berichtdoor manoe76 » zo 29 jan 2012, 18:06

Hoi allemaal, hier dan een lijstje met ehbo middel die je zelf kan gebruiken bij je dier.

Om te beginnen zal ik vertellen hoe je de homeopathische korreltjes gebruikt bij dieren (en ook bij kinderen kan dit heel goed op dezelfde manier). Je neemt een paar (3 of 4) korreltjes en lost dit op in een pipetflesje water van 30 ml. Je geeft elke keer 1 pipetje (bij kinderen een slokje, dan kan je het oplossen in een klein flesje water of in een limonadeglas). Bij acuut trauma geef je dit zo’n 5 keer verdeeld over de dag, gedurende de dag dat het gebeurt is, daarna moet het zelf zijn werk gaan doen. De korreltjes zijn bij sommige apotheken gewoon te koop of ze kunnen het voor je bestellen en anders ook online:
http://www.regentesse.nl/shop/index.asp Qua prijs kan je het beste de korreltjes van Heel nemen (VSM is bijna 3x zo duur!) en dan neem je een 30K.

Een andere manier om homeopathie toe te passen, wat in sommige gevallen goed werkt, is het gebruik van een tinctuur. Dit is een oplossing in alcohol, dus nooit puur gebruiken! Je lost 5 druppels op in een laagje water en dit dep je met een watje op de aangedane plek. Dit herhaal je nog een keer en evt. kan je er een verbandje omheen doen om het in te laten trekken (maar bij onze dieren niet altijd even makkelijk natuurlijk).
Ik heb zelf niet veel tincturen in huis, maar los dan vaak gewoon een paar korreltjes op in water en gebruik het dan op dezelfde manier.

Arnica
Arnica is een middel wat eigenlijk in elk huishouden te vinden zou moeten zijn. Arniflore (een crème gebaseerd op arnica) heet niet voor niks: vallen en stotencreme… Arnica is dus een heel goed middel bij bulten door stoten (zwelling door bloedophoping onderhuids), blauwe plekken, verstuikingen, bloeduitstortingen, plekken die gevoelig zijn voor aanraking. Ook bij hoofdtrauma, dus bij stoten of vallen op het hoofd is het een zeer goed middel.
Arnica kan je in dit soort gevallen heel goed gebruiken in korrels, tinctuur, maar ook de arniflore is hier heel goed toe te passen (vooral bij de niet harige rassen ;-), bij harige rassen zou ik eerder voor tinctuur of korrels kiezen). Arnica is ook een goede om te geven na een operatie, om bloeding te stoppen, je kan het ook al een dag ervoor geven en dan daarna weer. Dan geef je 1 x per dag, dus de dag ervoor en dan nog een keer na de operatie. Dit geld ook bij kiesextracties. Ik heb 2 keer mijn verstandskiezen moeten laten trekken. De eerste keer was ik vergeten arnica te nemen (door de stress en de angst denk ik), toen leek ik wel een halve hamster! De 2e keer was ik het dus niet vergeten, heb het de ochtend van de operatie ingenomen en de chirurg gevraagd de arnica op het watje te doen wat hij op de plek van mijn kies zou gaan doen. Hij vond het natuurlijk onzin, maar deed het wel. Uiteraard had ik nog wel een dikke kaak, maar dat was echt een stuk minder als de eerste keer en dat terwijl hij toch een hele tijd heeft moeten sjorren en boren….
Gebruik arnica nooit bij bijt of puntwonden!! Arnica stopt de bloeding en dat wil je bij zulke wonden natuurlijk niet, het vuil moet eruit.

Calendula
Calendula is een goed middel bij open wondjes en schaafwonden en ook bij brandwondjes. Je kan hiermee (met het opgeloste tinctuur) de wond schoonmaken en het zorgt ervoor dat het niet gaat ontsteken. Ik heb het ook wel eens gebruikt bij de kat van mijn zus. Die had een vechtabces en we hebben daarmee het abces gespoeld en dit werkte heel goed! Hij hoefde niet naar de DA en heeft dus ook geen antibiotica hoeven krijgen (niet elke DA geeft dit voor abcessen, maar je hebt ze erbij). Je moet natuurlijk wel een kat hebben die braaf meewerkt anders kan je zelf naar de dokter ;-).
Werkt ook heel goed bij grote wonden, maar dan naast de behandeling van de DA natuurlijk! Bij grote wonden gebruik je de korreltjes.

Ledum
Ledum gebruik je bij puntwonden (nagels bijvoorbeeld), bijtwonden, als er weinig bloed te zien is. Hier gebruik je de korrels. Ook bij incetenbeten werkt het heel goed, dan gebruik je de tinctuur.

Rhus toxicodendron
Dit middel geef je bij verrekking of overbelasting van de spieren en pezen. Het dier wil zich dan steeds rekken. Je ziet een soort startpijn die beter wordt bij beweging, maar na voortdurende beweging wordt het op een gegeven moment weer erger.
Hier geef je weer korrels.

Ruta
Bij kneuzingen, overbelasting van banden en pezen. Startpijnen die erger worden bij voortgezette beweging. Overbelasting van de buigspieren.
Ook hier geef je weer korrels.

Hypericum
Hypericum geef je bij schietende pijnen. Is natuurlijk lastig te bepalen bij een dier, maar werkt heel goed bij vallen op je stuitje. Gebeurt natuurlijk niet vaak, maar ook een dier kan soms zo’n gekke val maken. Je gebruikt weer de korrels.

Uiteraard zul je in een aantal van de gevallen ook je DA raadplegen en dan kan het homeopathisch middel een goede ondersteuning zijn om de klachten sneller op te lossen.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen en dat er nog wat diertjes op deze manier geholpen kunnen worden.

Groetjes Manoe
Laatst gewijzigd door manoe76 op zo 29 jan 2012, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

asielkat

Re: Een paar homeopathische EHBO middelen

Berichtdoor asielkat » zo 29 jan 2012, 18:24

Ik lees dit met veel belangstelling Manoe,
handig om te weten
maar..... hoe kom je aan de korrels
kan je die altijd gewoon bij je apotheek kopen
en krijg je dat in klein verpakking

groetjes an

Milo

Berichtdoor Milo » zo 29 jan 2012, 18:37

Hee Manoe,

Zeker leuk om te lezen alleen ben ik nogal iemand van het 'gemakkelijke'... o3.

Kun je deze dingen ook gewoon in al vaste zalfjes kopen en gebruiken? Calendula bijv. staat hier wel standaard in de kast net als zo'n creme (even de naam kwijt maar met honing). Of is de werking dan een stuk minder. Dus heb je ook een lijstje met zalfjes van de Tuinen bijv. die goed genoeg zijn? Of zeg ik nu iets heel raars en heeft dat nog weinig met de echte homeopathie te maken? Ken wat jij zegt wel hoor, mijn jongste zoon heeft bij een echte klassieke homeopaat gelopen maar net wat An zegt...dat haal je niet zo makkelijk even zomaar ergens.
Groetjes Miranda

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 29 jan 2012, 18:39

Ja, dat was ik inderdaad vergeten erbij te zetten. Er zijn apotheken die wel homeopathische middelen hebben of voor je kunnen bestellen. Maar voor in nederland kan je ook bestellen bij: http://www.regentesse.nl/shop/index.asp
Qua prijs kan je het beste van Heel bestellen, die zijn een stuk goedkoper dan VSM! En dank de 30K (dat is de sterkte), maar ik zal dat ook even in de tekst aanpassen. Niet alles is van Heel te koop, maar deze middelen denk ik wel. Om een idee te geven: voor Heel 4 gram granules ben je zo'n 5-6 euro kwijt, voor VSM al gauw 13-15 euro...
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 29 jan 2012, 18:43

Hee Manoe,

Zeker leuk om te lezen alleen ben ik nogal iemand van het 'gemakkelijke'... o3.

Kun je deze dingen ook gewoon in al vaste zalfjes kopen en gebruiken? Calendula bijv. staat hier wel standaard in de kast net als zo'n creme (even de naam kwijt maar met honing). Of is de werking dan een stuk minder. Dus heb je ook een lijstje met zalfjes van de Tuinen bijv. die goed genoeg zijn? Of zeg ik nu iets heel raars en heeft dat nog weinig met de echte homeopathie te maken? Ken wat jij zegt wel hoor, mijn jongste zoon heeft bij een echte klassieke homeopaat gelopen maar net wat An zegt...dat haal je niet zo makkelijk even zomaar ergens.
Calendula en Arnica kan je inderdaad in een creme/zalf vorm krijgen en bij blauwe plekken en bulten en zo is dat ook prima! Maar niet echt volgens de klassieke homeopathie ;-) Die honingzalf is trouwens ook een hele goede wondzalf! Heb je tegenwoordig ook al als oorzalf voor de wat minder erge oorontstekingen. Maar in sommige gevallen moet je het gewoon innemen. Het werkt het beste als je het direct in de bek kan geven en dan een half uur ervoor en een half uur erna niet eten, maar je kan het ook op wat lekkers doen, werkt ook en met dieren een stuk makkelijker!
Afbeelding

Milo

Berichtdoor Milo » zo 29 jan 2012, 19:03

Mesitran is die zalf en die is idd super bij wonden.
Zag wel eens op tv dat ze sommige wonden, bijv. bij paarden gewoon pure honing op smeren en dan verbinden...schijnt super te werken maar ja, dan ben ik altijd zo'n muts die denkt welke honing, hoeveel, etc. hahaha.
Of Kamille thee goedje gebruiken om hondenoogjes schoon te maken (wel opletten dat niet te droog word)...dat vind ik ook altijd erg leuke en handige dingen.
Gewoon je potje honing voor in de je kamille thee en alle 2 nuttig hahaha.
Groetjes Miranda

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 29 jan 2012, 19:07

Haha! inderdaad! Honing werkt ontstekingsremmend en maakt de boel goed schoon en is ook lekker zacht voor de wond. En ik denk dat het niet zoveel uit maakt welke honing ;-) maar ja, de kant en klare zalfjes zijn ook wel fijn en net wat minder plakkerig....
Maar zo kom je toch al een heel end met de dingen die je in je keukenkastje hebt staan!!
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 29 jan 2012, 19:10

Nuttige info dit.
Calendula, Arnica standaard wel al in huis.
Spiroflor ook en dat gebruik ik ook voor het paard als ze een blessure hebben.
Groetjes Clem
Afbeelding

asielkat

Berichtdoor asielkat » zo 29 jan 2012, 20:00

Is er ook wat voor diaree Manoe?
En als ze Niesen.

groetjes An

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 29 jan 2012, 20:29

Is er ook wat voor diaree Manoe?
En als ze Niesen.

groetjes An
Voor niezen en diarree is er uiteraard ook van alles, maar het lastige met homeopathie is dat je dan al allerlei vragen krijgt over het hoe en wat en waarom van de diarree en het niezen. In essentie geef je homeopathie echt gebaseerd op het dier en op hoe de klachten verlopen, hoe ze ontstaan etc. etc. De middelen die ik hier genoemd heb kunnen ook voor nog veel meer dingen gegeven worden dan wat ik genoemd heb, maar dan moet je al echt verder kijken naar het dier. Diarree kan zo veel verschillende oorzaken hebben en niezen ook. Om een goed middel te geven moet je echt verder kijken dan alleen niezen of diarree. Tuurlijk kan je wel zeggen dat je dit middel kan geven bij dit soort diarree of dat middel bij dat soort diarree, maar je moet er toch mee oppassen. In het topic "homeopathie niet altijd: baat het niet dan schaad het niet" heb ik al uitgelegd dat homeopathie bij verkeerd gebruik wel degelijk schade aan kan richten en daarom wil ik onder het kopje EHBO dingen als diaree en niezen niet zomaar benoemen. Ik wil niet dat mensen bijvoorbeeld maanden lang een middel (waarvan ze denken dat het overeenkomt met de diaree van de kat) gaan gebruiken terwijl het niks doet. Want dan kan het wel gevolgen gaan hebben en dat wil ik niet op m'n geweten hebben. Met een wond of bloeduitstorting o.i.d. ligt dat anders, want daar heb je op een andere manier zicht op en als het over is, dan is het over. Maar als een dier niest of diarree heeft kunnen mensen nog wel eens de neiging hebben om zo'n middel maar te blijven geven omdat het werkt en ze bang zijn dat het anders weer terug komt. En dan kan het dus wel schade aanrichten. Zo werkt homeopathie niet, als het middel juist is dan geneest het en is het probleem opgelost, als het middel niet juist is, dan doet het gewoon niks.
Er zijn wel complex middelen (combinatie van diverse homeopathische middelen) die bijvoorbeeld goed bij diarree werken, maar als iemand mij naar zoiets vraagt, dan wil ik ook graag weten hoe het daarna gaat zodat ik ook kan zeggen dat ze moeten stoppen als het niet werkt. Bij simpele dingen die niet lang spelen werkt homeopathie snel, of niet. Het is niet dat ik controle wil houden of zo, maar ik neem wel mijn verantwoordelijkheid en als ik iemand iets adviseer wil ik er ook voor zorgen dat het goed wordt gebruikt.

Zo, dat was een lang antwoord op een korte vraag ;)
Afbeelding

Terug naar “Homeopathie”