Missende tanden en leeftijd schatten

The Gex Files
Contacteer:

Missende tanden en leeftijd schatten

Berichtdoor The Gex Files » za 02 okt 2010, 17:40

Ik weet dat je de leeftijd van een kat kan schatten aan de hand van het gebit (mate van slijtage en tandplak en/of steen) dit doen we op mijn werk ook bij gevonden katten. Maar nu merk ik toch dat Sphynxen een geval apart zijn, of ligt dat gewoon aan mij.
Furby wordt over een paar dagen 1 jaar en mist eigenlijk al sinds dat hij gewisseld heeft een ondertandje, die heeft hij gewoon nooit gehad, er zat wel een melktandje er is alleen nooit een volwassen tand gekomen.Ook zijn zijn hoektanden nooit helemaal wit geweest maar altijd wat licht gelig van kleur, zijn melktanden zijn altijd zwartig/bruinig geweest (was niet van medicatie, was gewoon zo).
Nu hebben we natuurlijk Miaula en Canna uit het asiel en hun leeftijd is geschat aan de hand van hun gebit.
Nu heb ik net bij Miaula zitten kijken, haar leeftijd is geschat op 3 jaar, waar ik me wel in kan vinden.
Haar gebit is een beetje gelig, net zoals bij Furby en er zat een heel klein beetje tandsteen op een kies. Dit heb ik gelijk met mijn duim verwijderd, gelukkig liet ze dat toe.
Toen was ik eigenlijk wel heel erg nieuwsgierig naar het gebit van Canna, die 7 jaar zou zijn volgens het asiel.
Aangezien die toch helemaal opgerold lag in haar fleece deken en alleen met haar kopje eruit, heb ik toch de stap gewaagd om d'r lipjes voorzichtig op te tillen. Ze mist een aantal tandjes aan de voorkant, en d'r hoektanden zijn net zo gelig als bij de andere 2, maar de rest zag er eigenlijk nog perfect uit. Geen tandsteen op haar kiezen ofzo, haar kiezen zijn zelfs nog helemaal mooi wit. Als ik d'r gebit zo zie schat ik haar eigenlijk jonger in dan Miaula eerder een jaar of 2 max 3.
Ik denk dat ze gewoon gezien hebben dat haar tanden ontbraken en gedacht hebben dat ze ouder was, aangezien ze het ook haast niet toelaat om te kijken, ze moet echt goed slapen wil het lukken. Zodra ze het echt door heeft is ze weg.
Missen jullie katten ook tanden?
Ik weet dat bij de naakthonden het gen wat de naaktheid geeft er ook voor zorgt dat de elementen missen, is dit bij de Shpynx ook zo?

Marthe
Contacteer:

Re: Missende tanden en leeftijd schatten

Berichtdoor Marthe » za 02 okt 2010, 18:16

Mijn moeders sphynx ChouChou is onlangs 5 jaar oud geworden, en die heeft laatst een gebitssanering gehad. Ze had (heeft) een uitermate slecht gebit. Toen ik een tijdje geleden in haar bek keek, zag ik dat een aantal van de heel kleine voortandjes die tussen de grote hoektanden in de bovenkaak zitten, ontbrak. Degenen die er nog zaten waren echt abormaal lang en 1 daarvan bleek los te zitten. Bij de dierenarts zijn diverse tanden getrokken omdat ze ernstig ontstoken waren. Dus ChouChou mist nu ook een aantal tanden. Voor zover ik weet hebben Miaula (ca. 2,5jr) en Jolie (bijna 1 jaar) nog wel al hun tandjes.

Ik heb bij het asiel ook wel eens gemerkt dat ze heel snel het gebit controleren om zo de leeftijd te schatten. Mijn moeders kat Twixie werd bijv. geschat op 3 jaar, toen ze als opvangkatje met kittens bij ons kwam. Hun dierenarts had de leeftijd bevestigd en gezegd dat ze een zeer slecht gebit had. Toen we haar besloten te houden, hebben we haar voor check-up naar onze eigen dierenarts gebracht, met in het achterhoofd om haar gebitje te laten reinigen. Onze dierenarts keek in haar bekje en zei: prachtig schoon gebit, ze is nog erg jong. Wij waren uiteraard heel erg verbaasd, en vertelden wat we van het asiel gehoord had. Ze ontkrachtigde het onmiddellijk, en zei dat Twixie absoluut geen 3 jaar oud was, zij schatte haar op 1 jaar oud, als ze dat al haalde. Dus het blijft volgens mij heel lastig en zeker niet waterdicht.

jsphynx

Re: Missende tanden en leeftijd schatten

Berichtdoor jsphynx » za 02 okt 2010, 23:26

Het gen voor naaktheid heeft inderdaad bij de sphynx ook te maken met het gebit. Ik heb mij laten vertellen dat dit gen uit hetzelfde chromosoom komt als het gen dat staat voor de aanleg van het gebit, als ik het goed onthouden heb blush_sm Veel sphynxen hebben inderdaad een slecht of niet volledig gebit. Al mijn sphynxen hebben een minder krachtig gebit (om te zien) dan mijn htk's. Vaak hebben ze kleine rommelige frontelementjes zowel in de boven- en onderkaak en een van mijn poezen mist al een poosje haar kleine ondertandjes. Ik heb er nooit wat van gemerkt maar ineens waren ze verdwenen vanzelf uitgevallen. Hier ook gele snijtanden met donkere verkleuring, de een heeft het meer dan de ander.
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Terug naar “Gebit/Mondholte/Kaak”