tanden poetsen

wendy

tanden poetsen

Berichtdoor wendy » za 15 jan 2011, 21:12

toen in oktober ons Lily bij ons kwam hebben we haar helemaal laten checken door de DA. Ze leek ons wel volledig in orde, maar voor de zekerheid, haar onzekere leeftijd en een stinkend bekje vonden we dit het beste. Na bloedonderzoek, echo en volledig nazicht werd enkel een paar missende tandjes, een ontstoken tandje en tandsteen gevonden. We hebben haar behandelt met antibiotica en tandsteen laten verwijderen. Nu melde de DA eens je dit gedaan hebt, dit bijna jaarlijks zouden moeten herhalen tenzij we tandjes zouden gaan poetsen. We hebben er toen informatie over opgezocht en hebben besloten om dit toch niet te gaan doen omdat dit toch een dagelijkse bezigheid zou worden voor onze drie schatten. Nu stel ik mij toch de vraag wie van jullie het wel of niet doet en of er inderdaad resultaten mee bereikt worden. Want we zijn nu twee maand verder en Lily ruikt al terug uit haar bekje.

Zalige weekendgroeten van ons allen

Kevin, Wendy, Lily, Dodge en Hummer he_sm

geertje

Re: tanden poetsen

Berichtdoor geertje » za 15 jan 2011, 21:28

Voeding kan een grote oorzaak zijn voor het ontwikkelen van tandsteen. Bij verse voeding ontstaat er veel minder snel tandsteen, misschien is dit een oplossing voor jullie.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » za 15 jan 2011, 21:30

Ik heb het bij Miaula de eerste paar maanden gedaan, daarna niet meer consequent. Bij de laatste check-up zei de dierenarts dat ze al wel wat tandsteen had, maar nog niks problematisch. Ik heb toen toch maar wel een "tandenborstel" gekocht. De dierenarts was er zelf enthousiast over. Het is een soort reinigingsdoekje die jij zelf om je vinger doet en zo poets je de tandjes. Officieel is het voor voor honden, maar zij gebruikte het ook voor haar kat. Het is van Petosan en het is een oral cleaner, microfibre finger cloth. Ik heb het bij Miaula een paar keer gebruikt, maar ook dit niet vol weten te houden. Misschien moet ik er toch maar weer eens mee beginnen, het schijnt vooral goed te zijn om het tandvlees ermee te masseren.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 15 jan 2011, 22:45

Ik doe hier niets aan de tanden eerlijk gezegd.
Bij Navajo zijn onlangs al zijn kiezen weggehaald en een hoek tand en drie voortandjes.
Bij hem was alles heel erg ontstoken en er zat ook nog een melkkies.

Joy heeft ook een slecht gebit maar dat laten we maar even zo.
Groetjes Clem
Afbeelding

asielkat

Berichtdoor asielkat » za 15 jan 2011, 23:16

detective_sm detective_sm detective_sm
hier ook een tandenloos bekkie van Zilver alhoewel die zelf denkt dat er een ware haaienkaak inzit en het varkensmandje soms enorm te lijf gaat ze bijt in het neusje ik hoop het ooit te filmen of op de foto te zetten het is zo grappig

ja en Bert en Ernie die hebben wel een luchtje vooral Ernie die meurt gewoon en het is niet wit meer en ze zullen ook dit jaar voor een gebitsreiniging gaan
poetsen ja nou daar begin ik niet aan dat wordt denk een hels karwij
en na mijn kattenbeet die echt fout is gegaan heb ik geen zin in een 2e keer ziekenhuis

uiteraard heeft het met voeding te maken maar de sphynxen staan er wel om bekend dat ze slechtere gebitten hebben
ach we nemen ze zoals ze gebekt zijn

meuh_sm meuh_sm meuh_sm An

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » di 18 jan 2011, 21:41

Hier worden geen tanden gepoetst. Ik heb het in het verleden bij mijn hond gedaan en dat was niet zo'n succes, zo'n enorme bek met een klein kindertandenborsteltje poetsen, bovendien deed hij telkens zijn bek dicht omdat de tandpasta lekker smaakte met mijn hand ertussen he_sm De katten werken onbewust nog belabberder mee dan de hond dus..... Max is al eens behandeld aan tandsteen en dat is denk al twee jaar terug, is tot nu toen niet meer nodig geweest. Stoertje heeft slechte tanden en mist haar onderfront al maar hoeft tot nu toe niet schoongemaakt te worden. Dodo heeft ook slechte scheve tandjes.
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » di 18 jan 2011, 21:57

ik ben toch van plan om er mee te beginnen, we hebben hier al van in t begin het gerief liggen om het te doen (verschillende soorten borsteltjes die je op je vinger moet steken en de tandpasta met een smaakje) maar t is er gewoon nog niet van gekomen omdat we ondertussen toch al vanalles en nog wat zijn tegengekomen met de poezels wat betreft gezondheid en ik wou hen dan niet nog eens extra lastig vallen met dat tandengepoets, dacht dat het toch even kon wachten nog.
Maar dierenarts zei vorige week toen hij yoshi nakeek dat ze toch al wat tandsteen heeft en een fijne rode streep op haar tandvlees die wijst op ontsteking.
Hij vindt die tandsteen niet voldoende om er haar voor te verdoven om te verwijderen.
Dus ga ik toch maar beginnen met het poetsen van de tandjes om erger te voorkomen
Ik dacht dat droogvoeder toch heel geschikt was om te voorkomen dat er tandsteen komt maar yoshi heeft toch al prijs terwijl ze voornamelijk droogvoeder eet...
Ik vind dat allesbehalve leuk om te horen dat yoshi al tandsteen heeft, ik ben al een schrikschijter als de poessies iets mankeren maar mijn stiefschoonvader zijn poes is uiteindelijk overleden aan tand en tandvleesproblemen (dat beestje was uiteindelijk al haar tandjes kwijt, dierenarts had ze allemaal moeten verwijderen omdat ze er zoveel problemen mee had) en de aannemer die hier komt werken zijn zoon zijn kat is naar zijn zeggen overleden aan tandvleesontstekingproblemen.
Maar onze dierenarts maakt er twee keer niks van van de hoeveelheid tandsteen die yoshi heeft op dit moment en dat ze kleine ontsteking heeft op haar tandvlees, ik zou die tandsteen dan onmiddellijk willen laten weghalen, hij raadt dat dan af en zegt dat we moeten wachten
Mijn stiefschoonzus poetst de tanden van haar honden en zei raadt een elektrische tandenborstel aan voor kindjes, volgens haar moet je daar dan geen kracht op zetten en kan je zo het tandvlees niet beschadigen tijdens het poetsen.
Klinkt mij logisch in de oren maar k denk dat we toch eerst met de gewone tandenborstels zullen moeten poetsen want k denk dat de poezels van dat gebrom van die borstel een beetje gaan paniekeren
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » di 18 jan 2011, 22:32

De katten werken onbewust nog belabberder mee dan de hond dus.....
Bedoel je niet: de katten werken bewust nog belabberder mee?? w4 Als ik naar Miautje kijk, werkt die bewust niet mee als ze wakker is. Vandaar dat ik haar tandjes schoonmaak als mevrouw in comatueuze toestand verkeert!

geertje

Berichtdoor geertje » di 18 jan 2011, 22:34

Vandaar dat ik haar tandjes schoonmaak als mevrouw in comatueuze toestand verkeert!
rofl_sm ...Marthe, wil jij onze katten dan eens in comateuze toestand komen brengen....dat zou ik wel eens willen meemaken!!
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » di 18 jan 2011, 22:50

rofl_sm ...Marthe, wil jij onze katten dan eens in comateuze toestand komen brengen....dat zou ik wel eens willen meemaken!!
secret_sm Gewoon stiekem een slaappilletje toevoegen aan hun eten. Succes gegarandeerd w4

Terug naar “Gebit/Mondholte/Kaak”