Gebitsverzoring kat

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Gebitsverzoring kat

Berichtdoor Clemmetje » zo 01 jul 2012, 21:23

Ik zat de kattengedragsnieuwsbrief te lezen en daar staat een stukje in over gebitsverzorging bij katten.
Het ging over poetsen en over middelen die je aan het drinkwater van de katten kunt toevoegen.
Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja wat vind je ervan en welk merk gebruik je?
smile8_sm
Groetjes Clem
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Re: Gebitsverzoring kat

Berichtdoor manoe76 » zo 01 jul 2012, 21:31

Hoi Clem,

Ja, hier heb ik zeker ervaring mee... Tanden poetsen is een mooi streven, maar dan moet je echt als kitten beginnen meestal. Wel moet ik zeggen dat mijn katten de tanpasta van orozyme erg lekker vinden. Poetsen lukt niet heel erg, maar ze kauwen er wel op en dat schijnt ook al wel te werken. Qua mondwater (wat je door het drinkwater doet) is mijn ervaring dat die van virbac (weet de naam even niet meer) niet zo goed geaccepteerd wordt, ook niet door honden. De aquadyl wordt wel goed geaccepteerd, ook door katten (hoewel die van mij het niet lusten, maar een aantal katten bij ons op de praktijk wel). Daarnaast heb je buccofresh, een soort poeder dat je over het voer kan doen, wordt ook goed geaccepteerd door katten. Kan ook gewoon over brokken. Bij mij krijgen ze bijna alleen brokken en gebruik dat ook, gaat prima. Buccofresh en aquadyl werken echt goed. Als wij dieren zien die dit gebruiken zien wij dat hun adem beter is, ontsteking (als die er was) van het tandvlees echt minder is, en als er tandsteen was, dan wordt dat heel veel zachter. Als het dier makkelijk is kan je het er zo afkrabben en ook als het onder narcose moet scheelt het veel tijd (dus minder lang onder narcose). Ik kan het echt aanraden, want het werkt echt! Poetsen werkt uiteraard het beste, maar de meeste dieren accepteren het niet als je er niet van jongsafaan mee begint.
Afbeelding

Judith

Berichtdoor Judith » zo 01 jul 2012, 22:32

Hoi Clem,

Ik gebruik Vet Aquadent van Virbac, en het wordt hier prima geaccepteerd. Kreeg dit aangeraden door DA na het laten zien van verkleurde kiezen van Fester. Dit middel helpt om de bacterien die caries veroorzaken in de katenbek, tegen te gaan. Gebruik het pas een paar weken dus of het echt werkt durf ik nog niet te zeggen..

nonalize

Berichtdoor nonalize » ma 02 jul 2012, 08:03

Hoi
Hier worden de tanden ook gepoetst met Virbac tandpasta met kipsmaak ;)
Ik heb Sire Dental Care voor in het drinkwater maar ze drinken liever uit de vijver.
Het tandenpoetsen heb ik ze trouwens pas op latere leeftijd geleerd en ik heb er geen problemen mee gehad (niet dat ze het leuk vinden). Bij Muggie is het echt nodig.. die heeft heel snel last van ontstoken tandvlees.. maar het zijn net kleine kinderen. ze likken liever alleen het tandpasta eraf ;)
Eerder had ik altijd van die tandenborstels die je om je vinger kun schuiven maar dat werkte hier niet zo fijn. Nu heb ik gewoon zo'n lange tandenborstel waarvan de ene kant voor honden is en de andere kant voor katten. Volgens mij liggen die standaard bij de dierenarts.
Succes als je er mee wil beginnen!
Groetjes Elize

nonalize

Berichtdoor nonalize » ma 02 jul 2012, 08:09

oja, aangezien ze nu het meest uit de vijver drinken heb ik het mondwater spul verdunt met water en spuit ik dagelijks met een spuitje wat in de wangzak. Alleen bij nona kan ik dat niet doen.
Groetjes Elize

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 02 jul 2012, 20:12

Bedankt voor de tips zover.
Ik ga in ieder geval met het spul voor in het water aan de slag.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » ma 02 jul 2012, 20:17

Hoi Elize
Wat goed van jou ,en helemaal knap van je katten dat ze dat toelaten zonder vechtpartij
Denk dat ik hier voor het poetsen mijn vingers moet tellen en erna weer ;)
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Terug naar “Gebit/Mondholte/Kaak”