Ontstoken tandvlees, tandsteen

MaaikeV

Ontstoken tandvlees, tandsteen

Berichtdoor MaaikeV » do 06 sep 2012, 18:20

Hoi hoi
Kom net met Revi van de DA vandaan, vanwege ontstoken lymfeklieren in de keel. (komt gelukkig door de pukkeltjes op zijn kin)
Maar nu heeft de DA ook geconstateerd dat hij heel erg ontstoken tandvlees heeft, echt vuurrood en last van tandsteen.
Nu hebben we een hele brief meegekregen waarin staat hoe je zijn tandjes moet poetsen, maarja krijg zijn mond maar eens open..
Heb al rondgezocht hier op het forum en las al wel dat het eigenlijk onbegonnen werk is als hij er niet van jongs af aan aan gewend is dat iemand in zijn mond komt. Laat staan een dikke tandenborstel.
Nu las ik iets over Buccofresh en aquadyl voor door het water, kan je dit ook gebruiken in een waterfontein? en werkt dit echt goed?
De DA denkt dat het bij Revi ervelijk is en het is eventueel ook besmettelijk (ik kom er even niet op hoe de DA de "ziekte" noemde)

Revi eet wel erg goed, brokjes en vers. Van de DA kreeg ik Hill's T/D voeding mee, maar daar zitten weer veel granen in en dat is toch niet goed voor een sphynx?

Hopelijk hebben jullie hier ervaring mee en kunnen mij wat tips geven zodat ik kan beginnen aan het herstel van Revi zijn tandvlees :)

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Ontstoken tandvlees, tandsteen

Berichtdoor Wil » do 06 sep 2012, 19:34

Hoi Maaika
Veel naakte dieren hebben last van hun gebit .er zijn hier mensen op het forum die de tandjes poetsen ,Stella is dat geloof ik ??
veel succes ermee hoop dat Revi dat oke vind ,dat spul door het water lijkt me een stuk makkelijker .

Onstoken Lymfeklieren van pukkeltjes heb ik nog nooit van gehoord .je bedoeld gewoon de meeters ?
Waarom kreeg je de speciale voeding mee ?
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

MaaikeV

Berichtdoor MaaikeV » do 06 sep 2012, 20:21

Dank je wel Wil!
Ja poetsen ga ik wel proberen, maar dat waterspul lijkt mij beter en makkelijker.. dus ff afwachten hoe anderen hier op reageren :)
Nee van de pukkeltjes.. zei de DA, snapte het zelf ook niet helemaal, vandaar het verhaal ook hier opt forum.. mijn huisarts heeft niet veel verstand van sphynxen helaas, dus zoek al een nieuwe.. alweer..
Voeding kreeg ik mee voor Revi zijn gebit.. beter om tandsteen te voorkomen zei hij..

nonalize

Berichtdoor nonalize » do 06 sep 2012, 20:42

Hoi,

Ik poets ook de tanden van de katten, ik gebruik wel de tandpasta daarvoor met kipsmaak.
Het is een beetje alsof je tanden poetst bij kleine kinderen, beetje poetsen en tandpasta eraf smikkelen. Dark en Muggie ben ik pas op latere leeftijd begonnen en dat ging prima, bij nona wou ik het vanaf jongs af aan doen maar dat lukt absoluut niet, ik mag niet in haar mond komen. Nu lukt het heel af en toe met een wattenstaafje, dat is wat dunner. Ik doe ook spul in het water ik weet zo niet meer hoe het heet ben nu op werk maar dat drinken ze gewoon.

Succes laugh_sm
Groetjes Elize

MaaikeV

Berichtdoor MaaikeV » do 06 sep 2012, 21:11

Ooh kijk, dank je wel voor je reactie Nonalize!
Dit geeft me weer wat moed, zal eens op internet rondkijken naar tandenborstels en tandpasta. Met kipsmaak? haha dat zal Revi ook wel lusten :D

nonalize

Berichtdoor nonalize » do 06 sep 2012, 21:19

De tandenborstel en tandpasta kan je gewoon bij de dierenarts halen, het is een tandenborsten met 2 kanten, de ene is voor een hond en de andere is voor katten. Eerder heb ik van die borstels gehad die je om je vinger kan schuiven maar dat vond ik voor geen meter werken rolleyes1_sm
Groetjes Elize

adaenruud

Berichtdoor adaenruud » do 06 sep 2012, 21:21

Hoi,

hier heeft Frodo veel last van tandsteen en dan voornamelijk z'n 2 bovenste hoektanden.
Heb in het verleden ook aquadyl voor in de drinkfontein gekocht maar ze vonden het echt niet lekker. Je moet behoorlijk
wat van dat spul gebruiken, het water kleurt ook echt blauw, stinkt en het is niet goedkoop.
Na 1 fles ben ik er meegestopt.
Poetsen krijg ik niet voor mekaar, 1x per jaar laten we nu Fro z'n gebit reinigen.

Als je Revi aan poetsen kan laten wennen, is dat denk ik de beste optie.
Succes ermee
Groetjes Ada

Frodo, Fay en Suus

Caitlin en Dobi rainbow_sm

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » do 06 sep 2012, 23:14

Wij hebben wel goede ervaringen met orozyme aquadyl, qua werking. Mijn katten lusten het ook niet, maar ik ken ook veel katten die het wel met gemak drinken. Maar het werkt zeker wel. Ook tegen ontstoken tandvlees. Op de praktijk hebben we een burmees die van heel jong al ontstoken tandvlees had en die gaat heel goed nu op de aquadyl. Weet niet waar je woont, maar je zou mijn flesje over mogen nemen tegen verzendkosten... is nog bijna vol. Buccofresh werkt ook goed. Beiden gaan het tandvlees niet laten verdwijnen, maar maakt het wel zachter en voor het tandvlees wordt er zeker rustig van. Tandenpoetsen is uiteraard het beste, maar je moet niet gelijk met een tandenborstel aan de slag gaan. Wat ik altijd adviseer is eerst van de buitenkant masseren, dat helpt ook al een beetje tegen tandsteen. Daarna met je vinger over de tandjes wrijven. Als dat goed gaat met een gaasje. dan met een vingerborsteltje. Tandenborstel is lastig omdat je ze er pijn mee kan doen omdat je niet voelt waar je zit met de borstel.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar die besmettelijke ziekte waar je da het over heeft....
Afbeelding

MaaikeV

Berichtdoor MaaikeV » vr 07 sep 2012, 08:10

Wat veel reacties! Fijn, hier kan ik ook wat mee :)
Dank jullie wel!
Ja, in de brief stond ook dat je eerst met je vinger gewoon bij zijn bek moest komen, want dat vind Revi al niet fijn. Dan steeds een stapje verder totdat je met de borstel naar binnen mag..
Manoe ik zal je even een pb sturen, zou het fijn vinden om dat van je over te nemen! |Kan ik het uitproberen :)

Zit de hele tijd al te denken aan die ziekte naam.. begint met een A en het is iets wat wij mensen ook kunnen krijgen, ja ook van je kat en andersom..
DA vertelde dat studenten ermee bezig zijn om dit te onderzoeken en dat er zowel bij de kat als bij de mens dezelfde bacteriën voorkomen.
Dit is iets wat Revi kan hebben, dit is gelukkig nog niet zeker.
Zal google eens raadplegen :)

Oh en fijn dat je die borstel en tandpasta bij de DA kunt halen, zal dr even langsrijden :)

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » vr 07 sep 2012, 09:27

Er is trouwens ook nog een vrij nieuw middel, dat heet dentisept. Dat is een heel kleverig soort tandpasta waarvan je alleen een beetje op het tandvlees hoeft te smeren. Omdat het zo kleverig is kan het niet zomaar doorgeslikt worden en verspreid het zich door de mond...
Ik stuur je ook nog even een pb'tje terug.
Afbeelding

Terug naar “Gebit/Mondholte/Kaak”