thor is precies aan t roesten

lathyrus

thor is precies aan t roesten

Berichtdoor lathyrus » ma 31 jan 2011, 22:28

ik zou foto's willen zetten van de blijkbaar roestende thor maar photobucket macheert niet en ik weet niet hoe ik foto's rechtstreeks van mijn pc hier kan komen plaatsen.
Is er iemand die mij dat eens kan vertellen hoe je dat doet?

In ieder geval, onzen thor heeft ook bruine vlekken, op zijn lichaam zijn t precies sproeten en op zijn staart zijn t precies roestvlekken.
We wassen de kinders normaal gezien iedere week maar toen ik las dat andere mensen dat allemaal veel minder doen en dat toch geen kwaad kan besloot ik om de kinders niet iedere week die stress aan te doen van het badderen maar er nu ook meer tijd tussen te laten tot ze echt vuil zagen en het echt nodig was om hen te wassen.
We hebben drie tot vier weken gewacht, tot we zagen dat thor allemaal kleine bruine vlekjes op zijn lijfje begon te krijgen en op zijn staart grotere bruine vlekken
Toen we hem in bad stopten en hem afboenden gingen die vlekken niet weg shok_sm
Volgens de dierenarts zijn het kolonies van bacteriën , net zoals de gewone smeer ook bacteriën zijn (pigmentvlekken kan niet aangezien ze hier niet in de zon kunnen liggen en wij in een heel donker huis wonen)
Ik heb van de dierenarts douxo pads gekregen, dat zijn platte watten waar een natuurlijk product op zit en daar moet ik thor iedere dag mee afwrijven.
En hij mag voorlopig niet meer in bad.
Maar ik heb de indruk dat die pads de smeeraanmaak nog stimuleren.
Ik wrijf zijn borst er nu ook mee af met de pads (daar heeft hij geen sproeten maar aangezien ik hem niet mag wassen dacht ik dat ik hem zo dan tenminste proper kon houden daar ) en iedere dag ziet zijn borst nu heel bruin van de smeer , anders wordt hij zo snel niet vuil.
En als ik wrijf over die bruine vlekken die hij gekregen heeft komt daar ook bruin af maar ik krijg geen enkele vlek ermee weg en ik vraag me af of dat bruin eigenlijk wel van die vlekken komt en of het ook niet gewoon extra smeer is dat er af komt.
Ik zou die kolonies van bacteriën toch willen wegkrijgen en thor terug met zijn mooie gladde velletje zonder sproeten en vlekken zien.
Iemand een idee?
Foto's kom ik plaatsen als photobucket terug wil meewerken of als iemand me eens kan uitleggen hoe ik foto's rechtstreeks van mijn pc naar hier kan zetten.
Afbeelding

Annemieke
Contacteer:

Re: thor is precies aan t roesten

Berichtdoor Annemieke » ma 31 jan 2011, 22:31

Volgens de dierenarts zijn het kolonies van bacteriën
Dat is toch weer niet dezelfde kwakkel die zegt dat jouw kat hoest door de andere lucht hé????
Afbeelding
A positive CATTITUDE rules the day!!!
Wie met mensen omgaat als pionnen,
ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is.

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » ma 31 jan 2011, 22:52

mijn dierenarts zei niet dat mijn kat kon hoesten door andere lucht, ik snap niet dat ik dat telkens te horen krijg aangezien ik dat nooit gezegd heb maar blijkbaar onthouden mensen dat zo...
De fokkers hadden ons gezegd dat thor anders/zwaarder kon beginnen ademen door andere lucht/verandering omgeving (we weten ondertussen ook waarom ze dat zeiden :roll: ).
Toen ik dat vroeg aan mijn dierenarts (omdat we dat zelf maar raar vonden en nog nooit gehoord hadden) zei hij dat hij hen een klein stuk kon volgen in dat verhaal als ze daarmee bedoelden dat een kat een allergische reactie kan krijgen op iets als hij/zij in een nieuwe omgeving terecht komt en blootgesteld wordt aan nieuwe dingen, een mens kan ook een allergische reactie krijgen op iets in een nieuwe omgeving met nieuwe dingen maar gewoon anders of zwaarder beginnen ademen door andere lucht dat kon niet zei hij
Maar dat dat bij ons zeker niet t geval was dat thor een allergische reactie had, dat hij duidelijk een luchtweginfectie had
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » ma 31 jan 2011, 23:59

alé, ik kreeg eindelijk een normale photobucket pagina te zien, de kwaliteit van foto's is nogal beroerd maar ik krijg er niet beter uit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » di 01 feb 2011, 00:00

gelieve niet naar de staat van het behangpapier te kijken, de kinders zitten daar altijd maar papier af te trekken en ik weet nog niet hoe dat op te lossen (t is geen zicht natuurlijk)
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » di 01 feb 2011, 08:48

Stop maar met schrobben Nadine ;) ..... dat zijn pigmentvlekjes, Toddels en Quinta en -tal van andere sphynxen die ik ken hebben dit ook, het vermeerderd vaak met het ouder worden en donkerdere Sphynxen lijken er meer "last" van te hebben dan lichter gekleurde Sphynxen dat heeft met de verdeling van de melanine te maken!
In de zomer vallen ze vaak minder op omdat de verdeling dan weer gelijkmatiger wordt en sommigen gaan dan wel iets donkerder doorkleuren, in de winter ziet het er dan weer uit zoals nu.

Mochten dat kolonies van bacteriën zijn dan zou je ook huidirritatie moeten bemerken met roodheid of verdikking/ verhoorning van de huid, zoals vb. een woekering van stafylococcen.
Als je er toch nog ni gerust op bent dan moet je DA maar eens een afkrabsel maken en onder de microscoop leggen enkel dan kan je zeker zijn.
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » di 01 feb 2011, 10:30

Ik vind de vlekjes van Thor ook meer lijken op sproetjes, dus pigmentatie. Het heeft wel iets schattigs, al die stippels op zijn rug. Je kunt in ieder geval zelf een leuke benaming aan zijn kleurtje toevoegen: spotted!

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » di 01 feb 2011, 12:18

Lijken mij ook pigmentvlekken ja
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » di 01 feb 2011, 13:54

ik dacht dat je pigmentvlekken kreeg door blootstelling aan de zon.
En omdat er hier geen blootstelling aan de zon kan plaatsvinden dat het dat niet kon zijn (dat was ook de redenering van de dierenarts).

De sproetjes op zijn rug zien er inderdaad niet zo vreselijk uit, ze zien er uit als sproetjes (ik sta daar zelf vol mee dus ik moet dat wel schattig vinden lach_sm ) maar op zijn staart zijn het grotere vlekken (je ziet het niet zo goed op de foto) die er toch niet zo leuk uitzien.
Op zijn rug voelt alles glad aan maar op zijn staartje niet, daar voelt het ruw aan en op zijn staart komt er iedere keer wel nogal wat bruin af als je erover wrijft maar t ziet niet rood.
Ik heb de indruk dat de dierenarts daar toch niet veel van weet, van de huid van een sphynx en wat daar zo allemaal mee kan gebeuren en wat je er mee moet doen, dus kwam ik het maar vragen hier (als t er na een maand niet zou afzijn die verkleuringen met behulp van die pads dan ging hij afschraapsel maken).
Bedankt voor de info.
Alé, dan gaan we een bruine thor krijgen ipv een zwarte...

Marthe, black spotted lach_sm
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » di 01 feb 2011, 14:18

Nadine, hier een uitleg wat met enkele oorzaken die pigmentverandering kunnen teweeg brengen, dus niet alleen door de zon. Beetje technische uitleg maar dan weet je dat dit niet alleen door de zon kan komen.

Ik heb anders goed gelachen met je 'roestdiagnose'.... lach_sm

E. PIGMENTVERSCHUIVINGEN
Naast een afwezigheid van erytheem (roodheid) vallen bij een huidziekte in de gepigmenteerde huid vooral de veranderingen in pigmentatie op: hypopigmentatie, depigmentatie en hyperpigmentatie.

1. Hypopigmentatie (= lichte vlekken) kan op verschillende manieren ontstaan. Het kan veroorzaakt worden door een versnelde afschilfering van de huid. Er is dan een grote turnover van de keratinocyten bij een gelijkblijvende aanmaak van pigment. ledere keratinocyt bevat dan minder pigment en bij gelijkblijvende dikte van de opperhuid treedt dus hypopigmentatie op. Dit wordt onder andere gezien bij pityriasis alba, een milde vorm van atopisch eczeem. Een tweede oorzaak van hypopigmentatie is een blokkade bij de overdracht van de melanosomen van melanocyt naar keratinocyt ten gevolge van de aanwezigheid van oedeem en ontstekingscellen. Dit treedt onder andere op bij seborroïsch eczeem. Een derde mogelijkheid is dat de pigmentaanmaak wordt geremd. Dit komt onder andere voor bij de lichte variant van pityriasis versicolor, bij topicale steroïdbehandeling en bij tuberculoide lepra. Bij pityriasis versicolor remmen stoffen gevormd door gist Pityrosporum ovale mogelijk de pigmentaanmaak; bij tuberculoïde lepra is de remming van de pigmentsynthese waarschijnlijk een gevolg van een auto-immuunreactie.

2. Depigmentatie (= melkwitte vlekken) wordt gezien bij extreme afschilfering, zoals bijvoorbeeld bij de behandeling van psoriasis , bij totale overdrachtblokkade (lupus erythematodes) of wanneer de melanocyt verdwijnt ten gevolge van cytotoxiciteit (=celvernietiging) veroorzaakt door auto-immuniteit (zoals bij vitiligo) of door toxische stoffen (zoals bij chemische leukoderma, onder andere veroorzaakt door rubberversnellers).

3. Hyperpigmentatie (= donkere vlekken) kan ontstaan doordat de huid dikker wordt en er dus meer keratinocyten met pigment boven elkaar liggen, bijvoorbeeld bij lichenificatie (=vergroving huidreliëf bij bijv. chronisch eczeem) of onbehandelde psoriasis. Soms kunnen ook huidinfecties hyperpigmentatie veroorzaken, zoals bij de donkere variant van pityriasis versicolor waarbij onder de microscoop een toename van grote melanosomen te zien is. Een derde veel voorkomende oorzaak van hyperpigmentatie is "pigmentincontinentie". Bij veel huidontstekingen treedt beschadiging op van het vliesje tussen de opperhuid en de lederhuid (= basaalmembraan) , zodat pigment van de opperhuid in de lederhuid kan "lekken". Daar wordt het door speciale witte bloedcellen ( zgn "melanofagen" ) opgeruimd. Zulk pigment heeft vaak een blauwzwart aspect en verdwijnt slechts zeer langzaam (soort zelf-tatoeage).
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Terug naar “Dermatologie/Huidproblemen”