Huidprobleem

Marthe
Contacteer:

Huidprobleem

Berichtdoor Marthe » vr 17 jun 2011, 10:03

Jolie, de sphynx van mijn mama heeft problemen met haar huidje. Sinds 1,5-2 maand merkte ik op dat ze een wat onrustige huid begon te krijgen: korstjes, bultjes, rode plekken. Omdat ik niet meer thuis woon, kon ik bij elk bezoekje goed zien hoe het zich ontwikkelde en zag dat het steeds erger werd. De huid tussen haar schouderbladen was echt verdikt en wat ruw, deed me enigszins denken aan een olifantenhuid. De zijkanten van haar buikje zaten onder de donkerrode spikkels/korstjes en haar voorpoten waren ondertussen ook al flink rood en geïrriteerd. Het werd steeds erger en de huidirritatie breidde zich telkens wat verder uit. Een bezoekje aan de dierenarts bracht helaas geen oorzaak voor de reactie. De dierenarts vond het wel een heftige huidirritatie. Ze dacht niet dat het van binnenuit kwam, omdat Jolie niet overmatig krabt of likt aan de plekken. Ze heeft een injectie met AB gekregen en 2 weken later moesten we terugkomen met haar. De AB heeft helaas weinig tot geen verbetering gehad, dus ze heeft gisteren een Prednison toegediend gekregen. De dierenarts vindt het er raar uit zien, maar weet zo niet wat het is. Het kon een allergie zijn voor vlooien (niet heel waarschijnlijk zei ze, maar het kan dat ze toch 1x gebeten is en nu zo reageert) of voedsel. Een vriendin van mijn moeder dacht aan een zonne-allergie, omdat Jolie wel vaak buiten komt. Ze zit ook met enige regelmaat in de coniferen te banjeren, maar dat doet ze al zo lang dat het mij toch wat minder waarschijnlijk lijkt dat ze daar nu op reageert (hoewel je een allergie ook op kan bouwen natuurlijk).
Over 2 weken moet mijn moeder weer terug met Jolie, ze moet dan nuchter zijn. Als de dierenarts niet tevreden is met het geboekte resultaat, wordt ze onder narcose gebracht om een huidbiopt te nemen. Ik hoop dat ze snel achterhalen wat de oorzaak is en dat ze snel weer een mooi glad huidje krijgt!

zenga13

Re: Huidprobleem

Berichtdoor zenga13 » vr 17 jun 2011, 10:26

Mellow en Nevi hier hebben hetzelfde. Ik realteer het hier inderdaad aan de zon. In de winter hebben ze nergens last van, maar zodra het warmer wordt en de zon gaat schijnen, zitten ze onder de bultjes en spikkeltjes.
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » vr 17 jun 2011, 16:37

Vervelend voor Jolie.
Hopelijk niets ernstigs.
Groetjes Clem
Afbeelding

Nancy

Berichtdoor Nancy » vr 17 jun 2011, 16:52

Mellow en Nevi hier hebben hetzelfde. Ik realteer het hier inderdaad aan de zon. In de winter hebben ze nergens last van, maar zodra het warmer wordt en de zon gaat schijnen, zitten ze onder de bultjes en spikkeltjes.
amai zeg dit is allemaal toch erg hé!! en onze schatjes ligen zoooo graag in't zonneke
moet je hun dan een fijn jasje aandoen? als de zon schijnt of wat doe je dan?
in ieder geval wel spijtig dat jullie katjes onder de bubbeltjes zitten ze

veel sterkte met het onderzoek,
gr nancy
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » vr 17 jun 2011, 17:00

Ik reageer zelf een beetje allergisch op coniferen. Maar de uitslag verdwijnt daarvan bij mij wel snel, na een halve dag of zo. Als het tussen de schouderbladen zit zou ik ook wel aan een zonneallergie denken.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Tilly

Berichtdoor Tilly » vr 17 jun 2011, 19:34

Buck heeft ook last van uitslag. Warmte? Zon? Ik ben er nog niet uit.
Zo zijn de pukkeltjes er en zo zijn ze weer weg. Hierbij wat fotootjes.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tilly op za 18 jun 2011, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Tilly >^.^<

zoeperzazke

Berichtdoor zoeperzazke » vr 17 jun 2011, 22:35

Ik weet niet of je groene leem mag gebruiken op katten, dat zou je moeten nazoeken, als dat mag zou dat best wel eens een positief effect kunnen hebben op zo'n huidje....
In blijde afwachting van Pip!

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » za 18 jun 2011, 01:34

Hier twee katten met huiduitslag Marthe. Stoertje heeft een verdikte huid, bobbelig en bultjes, rood ook soms en met korstjes. Dit is een voedselallergie en dat heeft ze als ze iets anders dan haar RC eet. Sambal heeft een droge schilferige, kringerige rode korsterige huid en dat is een huidonsteking in reactie op haar eigen huidsmeer wat van een niet al te beste kwaliteit is. Het ziet er anders uit dan de kat van Tilly in allebei de gevallen. Ik weet niet of je hier iets aan hebt?? Sterkte!

Over groene leem heb ik veel positieve dingen gelezen bij honden trouwens.
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

zenga13

Berichtdoor zenga13 » za 18 jun 2011, 07:32

amai zeg dit is allemaal toch erg hé!! en onze schatjes ligen zoooo graag in't zonneke
moet je hun dan een fijn jasje aandoen? als de zon schijnt of wat doe je dan?
in ieder geval wel spijtig dat jullie katjes onder de bubbeltjes zitten ze

veel sterkte met het onderzoek,
gr nancy
Ik doe er zelf verder niets aan. Ze hebben er zelf blijkbaar geen last van. Volgens de dierenarts komt het vaker voor.
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » za 18 jun 2011, 09:01

De uitslag bij Jolie ziet er anders uit dan op de foto's van Tilly. Heb jij foto's van jouw katten Marjolein? Wat ik bij Jolie wel vindt is dat de uitslag er op de verschillende plekken ook anders uitziet: op haar flanken rode/zwarte korstjes, verdikking op haar schouderbladen en geïrriteerd rood op haar pootjes. Zal mijn moeder eens vragen of ze eens wil proberen foto's te maken. Gisteren goorde ik van mijn moeder dat de dierenarts (een andere dan er de 1e keer naar gekeken heeft) donderdag aangaf het een raar ziektebeeld te vinden. Als ze over 2 wkn terug moet komen, gaan ze er samen naar kijken en bepalen wat er gedaan moet worden (vooropgesteld dat het niet minder is). jolie krijgt trouwens bijna altijd RC sensitive te eten, soms snoept ze wat mee van Carocat.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken! Ben zelf wel erg benieuwd wat het is.

Terug naar “Dermatologie/Huidproblemen”