Allergietesten bij katten

manoe76
Contacteer:

Allergietesten bij katten

Berichtdoor manoe76 » zo 20 nov 2011, 14:47

Zoals sommige van jullie misschien gelezen hebben ben ik bezig met een onderzoek naar huidproblemen bij katten en de homeopathische behandeling daarvan. Bij het lezen van de verhalen van een aantal katten waar ik binnenkort naartoe ga lees ik vaak het voorstel om een bloedonderzoek te doen om te kijken of de kat allergisch is. Helaas zijn allergietesten bij katten niet betrouwbaar en kunnen vals positieve/negatieve resultaten opleveren. Het wordt hooguit gebruikt als al is vastgesteld dat de kat allergisch is voor bepaalde omgevingsfactoren. Dan kan met zo'n test bekeken worden waar de kat allergisch voor is en kan een hyposensibilisatie vloeistof gemaakt worden.
Bij honden is de allergietest wel betrouwbaar, maar voor katten is er helaas nog geen makkelijke manier om een allergie op te sporen... Het is vaak een lange zoektocht en een hoop gepuzzel, wat in de praktijk toch vaak eindigt met levenslang (al dan niet periodiek) prednison en/of antibiotica. Dat is ook de reden van mijn interesse in dit onderwerp.
Afbeelding

Terug naar “Dermatologie/Huidproblemen”