korstjes op huid

cvandervlerk

korstjes op huid

Berichtdoor cvandervlerk » do 08 dec 2011, 00:01

Goedenavond!
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, of dat jullie iets ervan herkennen.
Ik heb een Cornish van anderhalf jaar oud.
Sinds een aantal maanden heeft ze steeds op (bijna) dezelfde plekjes een wondje dat vervolgens een korstje wordt. Heel vreemd natuurlijk dat dit steeds op dezelfde plek zit.
Het lijkt erop dat ze zich te goed wast en zichzelf vervolgens stuk wast. Daarna likt/bijt ze het korstje er weer vanaf en zo blijft ze aan de gang.
Ze heeft geen vlooien of schimmel.
Herkent iemand dit huidprobleem?
En hebben jullie tips om dit patroon te doorbreken?
Alvast bedankt!
Groetjes,
Cindy

Anunaki
Contacteer:

Re: korstjes op huid

Berichtdoor Anunaki » do 08 dec 2011, 07:37

Het zou stresslikken kunnen zijn (?) ...... ik weet niet of je al bij je DA geweest bent maar buiten schimmel of vlooien zijn er ook nog diverse andere beestjes/bacteriën (stafylococcen en cheyletiella zijn zo een paar mogelijkheden) die haar huid kunnen irriteren waardoor ze zich zo gaat likken, als je nog net bij je DA geweest bent kan je dat toch beter even doen.

Op welke plaatsen zit het juist? Heb je er misschien een foto van?

Konden ze soms maar praten hé ;)
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » do 08 dec 2011, 09:12

Welkom hier.
Wat vervelend dat ze elke keer korstjes heeft.
Is het alleen dat of is het ook een vies wondje, wordt het dik etc.
Inderdaad heb je foto's en wat zegt je DA?
Groetjes Clem
Afbeelding

cvandervlerk

Berichtdoor cvandervlerk » do 08 dec 2011, 10:07

Hoi beiden,
Bedankt voor jullie reactie.
Het zijn twee of soms 3 schone wondjes. Steeds op hetzelfde plekje (een opzij, een achterop haar rug(bovenaan staart). Het ziet er ook gewoon uit alsof ze steeds een korstje eraf likt. Mooi roze zeg maar. Geen rare kringen, of pus. Het is hooguit een halve centimeter groot (doorsnede).
Ik ben nog niet naar de DA geweest. Wilde eerst eens rondvragen of Cornish rexen dit vaker hebben. Ze hebben natuurlijk weinig vacht en een wondje is dan ook zo gemaakt.
Ik heb haar nog niet zo lang (pas sinds eind juli) en ben nog niet heel bekend met het ras.
Ik zal vanavond eens een foto maken.
Gr. Cindy

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » do 08 dec 2011, 10:14

Als je nog niet bij de DA geweest bent dan zou ik dat toch wel doen, want het is niet normaal, wij hebben merendeel sphynxen, dus nog minder haar en nog sneller wondjes gemaakt en zij hebben dit nooit ;)

Voor schimmel of andere bacteriële besmettingen hoeven ze niet altijd schilfertjes of pus te hebben (de uitzonderingen bevestien altijd de regel) en het kan zoals ik al zei nog tal van andere dingen zijn, op een forum kunnen we wel even naar de foto kijken als je ten einde raad bent, dus post hem maar gerust als je hem hebt, maar de eerste persoon die je altijd even moet passeren in dit geval is toch de DA ;)
Je zal jezelf ook een heleboel geruster voelen :)
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

cvandervlerk

Berichtdoor cvandervlerk » do 08 dec 2011, 10:22

ik zal binnenkort inderdaad even langs de DA gaan. Was ik ook van plan hoor, maar wilde eerst vooraf eens polsen of dit vaker voorkomt.
Bedankt voor je reactie in ieder geval!

cvandervlerk

Berichtdoor cvandervlerk » za 09 jun 2012, 15:45

Het is alweer even geleden, maar hierbij nog even mijn reactie.
Inmiddels ben ik bij de DA geweest. Zij kon geen verklaring vinden. Er is een huidmonster genomen en direct onder de microscoop bekeken; er zijn geen bacterien of schimmels te vinden, de wondjes zijn dus schoon.
DA heeft toen een soort van prednison-injectie gegeven om drie weken de prikkel om de korstjes eraf te willen bijten (jeuk?) te onderdrukken. Hierdoor hoopte zij de vicieuze cirkel te kunnen doorbreken.
Inderdaad heeft zij de wondjes 3 weken met rust gelaten en kreeg de huid kans om te herstellen.
Maar helaas... hierna is zij er TOCH weer mee begonnen.
Ik zie niet dat ze jeuk heeft, krabben doet ze nooit. Maar bij een gewone wasbeurt zie ik dat ze de korstjes er heel op haar gemak steeds afsabbelt en vervolgens gewoon doorwast alsof er niks aan de hand is.
Ik hoop dat er iemand is die dit vaker heeft gezien of meegemaakt?
De DA stelde voor na drie weken terug te komen als ze toch weer zou beginnen. Er zou dan mogelijk van een voedselallergie sprake zijn? Ik heb niet de indruk dat ze ECHT weet wat er aan de hand is...
Ik hoor weer graag jullie ervaringen!
Alvast bedankt.

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 09 jun 2012, 16:02

Hoi hoi! Wat vervelend dat het nog niet over is. Ten eerste is het voor een DA niet altijd even makkelijk te achterhalen waar het probleem vandaan komt. Persoonlijk vind ik een voedselallergie niet zo waarschijnlijk, want dat uit zich vaker in het kopgebied en ze reageren dan vaak niet zo goed op prednison. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar het lijkt me niet het eerste om aan te denken. Vlooienallergie zou wel kunnen, daarvoor is maar 1 vlooienbeet nodig om de jeuk op te wekken. Stresslikken is ook nog een mogelijkheid. Is er iets gebeurd in huis, jullie leven etc. op het moment dat het begon? Het kan ook nog atopie zijn, allergisch voor iets anders dus.
Ik heb net mijn scriptie over huidproblemen bij katten afgerond (ik studeer homeopathie) en weet inmiddels wel dat het zeker bij katten niet zo makkelijk te achterhalen is. Je moet echt stap voor stap te werk gaan en goed uitzoeken waar het vandaan zou kunnen komen.
Heb je toevallig een foto?
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 09 jun 2012, 16:24

Jammer dat het nog niet over is en de prednison maar tijdelijk hielp.
Zoals Manoe al schreef kan het meerdere oorzaken hebben en is het voor een DA niet altijd gemakkelijk er meteen een vinger op te leggen.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 09 jun 2012, 18:46

Hoi Hoi
Wat vreselijk balen dat het gewoon weer terug gekomen is ,Manoe weet hier erg veel van
en heeft ook al poezen behandeld waar het probleem zo goed als over is ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Terug naar “Dermatologie/Huidproblemen”