acné of onderhuidse ontsteking?

sara_sphynxlover
Contacteer:

acné of onderhuidse ontsteking?

Berichtdoor sara_sphynxlover » zo 08 apr 2012, 01:03

Afbeelding
Wie heeft dit ooit al eens gezien? Wie kan mij helpen met een voorstel van behandeling zodat ik de baasjes kan advies geven? Dit is onderhuids zoals puistjes precies allemaal zwarte puntjes, bultjes op zijn kop! Ik had dit nog nooit eerder zo erg gezien en dan alleen zo op de kop?! Deze kater is gecastreerd en wordt 7 jaar oud en hij is een rode tabby maar je zou bijna zeggen dat hij een blauwe is zo veel onderhuidse pus of ophoping is het. Hij lijkt er niet echt last van te hebben... maar mooi is het niet natuurlijk. Op zijn lichaam heeft hij hier en daar een puntje maar niet echt overdreven of dik, lijkt net op een sproetje of zo.. Zijn vader Crimell (bijna 8 jaar) heeft dit ook op zijn lichaam hier en daar eens een puntje. Is het iets in de lijn of kleur? Is het te genezen of te behandelen? Hun dierenarts zei dat het acné was... maar is dat niet enkel als ze open zijn (niet gecastreerd wil ik zeggen) en hormonaal dan? Had al een link gevonden van een speciale peeling voor naakthonden (CHinese Crested) omdat die er ook wel eens last van kunnen hebben. Heeft iemand hier op het forum dat ooit geprobeerd en werkt het? Alvast bedankt om mee te zoeken en te helpen en voor de raad!
groetjes,
Sara
Afbeelding Afbeelding in loving memory of Sarandy's Sally Swoon † FIP

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: acné of onderhuidse ontsteking?

Berichtdoor Clemmetje » zo 08 apr 2012, 10:20

Dit heb ik nog nooit gezien.
Wel op de staart en op de kin.
En dat is bij castraten.
Groetjes Clem
Afbeelding

tijgerhofjes

Berichtdoor tijgerhofjes » zo 08 apr 2012, 10:58

Ik herken het inderdaad wel bij de chinese cresteds, maar niet bij de sphynxen.
Al moet ik zeggen dat ik niet zo bekent ben met de sphynx en dit soort problemen.
Ik weet dat ik bij mijn chinese crested heel voorzichtig probeer de blackheads uit te drukken.
Maar deze zitten meer onderhuids dus zal het moeilijker lukken en op de kop is het ook gevoelig en zou ik het minder snel proberen.
Scubben doet wel wat en een goede reinigende shampoo gebruiken voor een gevoelige huid.
Lastig probleem.
Groetjes van Stella, Bitch, Bonny, Reetje, Lou, Bimbo, Faylinn.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 08 apr 2012, 11:09

Hoi Sara
Meid wat is dit erg ,ook wij hebben dat nog nooit gehad ,zou inderdaad scrubben kunnen helpen ,

Ik hoop dat je een gouden tip krijgt van iemand hier die naakthondjes heeft ,kun je ze er niet gewoon uitknijpen net als je op de staart of kin doet ? dan goed ontsmetten ,
Succes
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

sara_sphynxlover
Contacteer:

Berichtdoor sara_sphynxlover » zo 08 apr 2012, 11:51

Bedankt voor jullie reacties!
Ja de gewone zwarte meeëters bij de sphynx, vooral bij katers, ook open katers, ken ik, die kan je inderdaad uitknijpen als ze te groot worden en ontsmetten zoals Wil zegt, maar dit is meer onderhuids en de kleintjes is een zwart puntje niet erg maar hij heeft er ook grotere en op den duur worden dat bultjes onderhuids tot ze openbarsten of tot je ze wel kan uitknijpen dan komt er iets uit zei de eigenaar. Maar de andere kan je niet echt uitknijpen... had dit nog nooit gezien, echt raar. Ja Stella denk ook dat het op zijn kopje wel pijn doet als je er zoveel moet uitpitsen :-( ik geef je tip door Stella, misschien kunnen ze er toch iets mee. Heb ook al een bericht gekregen om homeopathie te gebruiken. Ze gaat contact met hun opnemen!
groetjes,
Sara

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » di 10 apr 2012, 20:45

Mijn naakthondjes hebben hier ook last van en bij hun is het ook het ergst in de nek. Bij hun heb ik de indruk dat de huid op die plaats dikker en iets vettiger is. Ik gebruik voor hun de scrub van Little Champs.
Die hebben ook een website waar je deze kan op bestellen.
Je hebt open en gesloten comedonen (zwarte puntjes) de open kan je gewoon na het scrubben zachtjes uitknijpen, de gesloten komen meestal na een tijdje scrubben aan de oppervlakte en kan je dan ook uitknijpen maar dat kan een tijdje duren. Zeker het uitknijpen niet forceren, als het niet lukt probeer dan later nog eens en zeker niet verschieten want als zo een geslotene uiteindelijk openbarst kan er nogal wat uitkomen hoor want alles hoopt zich naar binnen toe op en als hij opengaat knijpen tot alles eruit is.
Misschien een maal per week eens wassen met isobethadine kan ook helpen bij de kleine wondjes die je veroorzaakt met het uitknijpen. Ik was mijn naaktkatjes met zwitsal baby washgel geen shampoo want ze hebben geen haar. Dit is gewoon een hele zachte badgel voor het babylijfje. Als ze een verkeerde washgel gebruiken kan dit de huid ook vettiger maken en dan krijg je opnieuw die zwarte puntjes.
Mijn naakthondje zag door verwaarlozing echt helemaal zwart van de puntjes maar een jaar later is het al heel wat beter. hij kreeg ook medicatie in het begin hiervoor.

sara_sphynxlover
Contacteer:

Berichtdoor sara_sphynxlover » di 10 apr 2012, 22:02

hey fieken,
ja dat is de scrub die ik had gevonden! Van Little Champs, ga die zelf ook eens aanschaffen denk ik.. we hebben een naakthond maar hij heeft er geen last van.. volgens mij is het rasgebonden? Hij is een AHT geen Chinese Crested.. maar we hebben de papa (Crimell) hier nog steeds en hij heeft ook zo enkele gesloten comedonen op zijn rug, dus ga dat zoals je zegt eens proberen te scrubben zodat ze naar de oppervlakte komen en dan vanzelf genezen. Goeie tips in ieder geval, heb er zelf uit geleerd ;-) en ga het doorgeven, volgens mij toch het proberen waard!! Ben benieuwd of het werkt voor Crimell ook.... ik hou jullie hier op de hoogte :-)
groetjes,
Sara

Annemieke
Contacteer:

Berichtdoor Annemieke » wo 11 apr 2012, 23:43

Hey Sara,

Ons Daisy heeft een krentebaard gehad en dit lijkt er heel erg op, alleen zat die krentenbaard dus op haar kin.
Er zaten zowel bovenhuidse (open) als onderhuidse "meeëters en ontstekingen". Ik moest haar een kuurtje Rilexine geven (antibiotica voor de huidontstekingen), dagelijks de open wondjes proberen schoon te maken door wrijven of zachtjes knijpen, daarna met een speciale ontsmettende shampoo (ben de naam effe kwijt) wassen en dan een laagje collodiaal zilvercréme erop. Ik heb dit 8 weken moeten doen (3X per dag) en nu is het al een dik half jaar weg......

Misschien heb je er wat aan, ik denk dat de Rilexine zeker geen kwaad kan in dit geval, want die zwarte puntjes zijn toch huidontstekingen hé? (onderhuids weliswaar, maar die moeten toch eerst weg?)
Afbeelding
A positive CATTITUDE rules the day!!!
Wie met mensen omgaat als pionnen,
ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is.

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » vr 13 apr 2012, 00:31

Ben blij dat ik je kon helpen.
Zwarte puntjes zijn eigenlijk verstopte porien die zich vullen met talg en dat wordt dan hard en zwart. Mijn naakthondjes zijn chineesjes en ik denk ook dat de AHT er zo geen last van heeft.
Wel voorzichtig scrubben hé niet te snel willen gaan. Onze Arthur heeft ook AB gehad maar hij was er zo slecht aan toe dat het een werk van lange adem werd maar het is al veel verbeterd.

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » vr 13 apr 2012, 00:37

Was nog wat vergeten blush_sm
Je kan ook een comedonendrukker kopen dan moet je niet te veel met je vingers knijpen. Als je toch je vingers gebruikt dan liefst met een tissue of je handen eerst goed ontsmetten om infecties te vermijden. Ik gebruik dat drukkertje ook bij mijn naaktkatertje die er soms een paar op zijn kin heeft en dat is minder pijnlijk.Bij kruidvat vind je deze alsook een scrubhandschoen.Ik heb nu een in een bruine kleur die ik zeer goed vind wel zachtjes met ronde bewegingen wrijven want deze scrubben goed.

Terug naar “Dermatologie/Huidproblemen”