Bult op zijn kop?

Smigeltje

Bult op zijn kop?

Berichtdoor Smigeltje » do 14 jun 2012, 12:18

Hebben jullie ook weleens bij je sphynx een bult op zijn kop gehad?

Mijn sphynx heeft voor de 2e keer een grote bult op zijn kop (diameter: 1cm). Hij zit net onder de huidlaag en het lijkt een onderhuidse joekel van een puist (talgophoping).

Een tijd terug had hij het ook en toen wilde ik ermee naar de dierenarts. Afspraak gemaakt, maar toen was het zowaar geslonken tot haast niks, dus afspraak afgezegd. De vetbult, puist, talgophoping ??? was binnen een dag weg... Ik had ook nog een vermoeden dat het een insectenbeet kon zijn, maar er kwam echt transparant talgvet uit.

Maar nu weer! Het lijkt of het steeds na zonnig weer is en hij met zn koppie wat zonnestralen heeft opgepikt. Misschien dat het daar de talgproductie heeft gestimuleerd en er een ophoping is ontstaan.

Ik kijk het nog even aan, maar ik vraag me af of jullie dit ook hebben meegemaakt. Het ziet er gewoon niet uit. Bijna een tweede hoofd op zijn kleine koppie! Ik vind het zeer vreemd!

Het is dus niet zomaar een pukkeltje, maar echt een joekel van een puist: ik zou haast zeggen steenpuist (ontstoken haarzakje).

Aanraken doet geen pijn. Hij heeft er geen last van. Het is wat rodig.
Groetjes, Sharon.

Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Bult op zijn kop?

Berichtdoor Clemmetje » do 14 jun 2012, 12:22

Plaats even een foto zodat we nog beter kunnen meedenken.
Averell heeft op zijn staart regelmatig ontstekingen van mee-eters maar die zijn overduidelijk rood en ontstoken en niet zo groot.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 14 jun 2012, 20:41

Hoi Hoi
hier ook gelukkig geen last van ,kan hij gekke dingen uithalen dat hij blij of wilder is met het mooie weer ,dat hij door een luikje gaat naar buiten ?? doe maar een gok .
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 16 jun 2012, 22:37

Had je al een foto kunnen maken?
Groetjes Clem
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 16 jun 2012, 22:44

Ben ook erg benieuwd naar een foto... klinkt in elk geval wel vreemd...een bult die komt en gaat met de zon.
Afbeelding

Smigeltje

Berichtdoor Smigeltje » zo 01 jul 2012, 13:22

Sorry dat ik niet eerder reageerde, maar normaal kreeg ik in mijn mail een notificatie bij reacties en nu niet meer :( Dus ik dacht dat er nog niemand had gereageerd totdat ik toch maar ff ging checken.

Maar de bult is allang weg. Hij begint heel klein, zwelde op nadat ik eraan had gezeten en op de foto is hij op een maximale zwelling en dan verdwijnt het weer. Op de foto heb ik geprobeerd om het bultje uit te knijpen als zijnde een puist om te zien wat er gebeurde, vandaar dat het rood is. Het lijkt op een haarzakjeontsteking of steenpuist door teveel talgophoping. Het is geen normaal puistje maar echt een joekel! Nu heeft hij het tweemaal gehad en tweemaal na in het zonnetje te zijn geweest. Misschien ook wel zonneallergie? Hij is een rooie.

Nu is zijn huid weer helemaal puntgaaf. Echt heel vreemd. Het bultje zat echt in de huidlaag. Je kon het heen en weer bewegen. Er zat doorzichtig spul in met wat bloed. Bult blijft een paar daagjes.

Hij heeft ook veel talgpuntjes op zijn staart, van die zwarte punten, en is toch al echt een talgaanmaker! Ik dacht dat ik hem ook teveel waste, eenmaal per week (alleen water), en heb dat nu even gestaakt, want misschien zorgt dat juist voor meer talgproductie.

Het is in elk geval geen tumor, want die gaat niet in enkele dagen weer weg. Het heeft iets met talg te maken.
Groetjes, Sharon.

Afbeelding

Smigeltje

Berichtdoor Smigeltje » zo 01 jul 2012, 13:36

Ik krijg de fotos er niet op. Bijlagequota bereikt en ik heb ze al tot het kleinst gecomprimeerd :( Help
Groetjes, Sharon.

Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 01 jul 2012, 13:43

Als je de foto op bijv photobucket upload kan je de img code hier in je tekst plakken
Afbeelding

Smigeltje

Berichtdoor Smigeltje » zo 01 jul 2012, 13:52

Afbeelding
Groetjes, Sharon.

Afbeelding

Smigeltje

Berichtdoor Smigeltje » zo 01 jul 2012, 13:57

Thanks Manou voor de tip, ik heb de foto via pb geplaatst!
Groetjes, Sharon.

Afbeelding

Terug naar “Dermatologie/Huidproblemen”