Vetbult of wat anders?

Marthe
Contacteer:

Vetbult of wat anders?

Berichtdoor Marthe » do 29 aug 2013, 13:36

Jawel hoor, Miaula heeft weer wat nieuws ontwikkeld. nowhy_sm Ik ben net goed en wel een paar weken uitbehandeld met haar ogen, of ze is wat nieuws aan het kweken. Afgelopen 2 weken ben ik nog met Lotus aan het dokteren geweest. Die had een aantal vage klachten, welke uiteindelijk te herleiden waren tot flinke ontstekingen van haar tanden (de pus liep letterlijk uit haar oog..). Lotus staat na deze dure ingreep van ruim 450 euro ineens bovenaan het lijstje qua 'hoeveel kosten mijn katten per jaar' dat ik aan het bijhouden ben. Voor de grap zei ik nog tegen een vriendin dat ik dit maar niet tegen Miaula moest vertellen, omdat die uit jaloezie vast ook weer iets zou ontwikkelen dat medische zorg behoefde, zodat ze weer met stip op nummer 1 zou komen te staan. Serieus, de volgende dag zie ik dus ineens dat ze een bult op haar achterwerk aan het kweken is.. eek_sm Ik vrees echt dat ik de goden verzocht heb haha!

Maar goed, even het verhaal. Miaula heeft sinds ca. 2 jaar een klein bultje op haar rechterbil. Is een stukje lichter, maar altijd stabiel geweest. Een klein rond plekje dat zacht aanvoelde en niet uitstak. Ik dacht altijd dat ze van een van mijn andere katten een tik had gekregen en dit een litteken was. Zo heeft het er altijd uit gezien:
Afbeelding

Onderstaande foto's laten zien hoe het er nu uit ziet. De bult lijkt wat groter, maar vooral is deze meer gaan uitsteken en voelt harder aan. Ik kan het bultje wel verschuiven, lijkt in de huidlaag te zitten. Ik wil het toch nog wel even aankijken voordat ik Miaula weer haar zin geef en meteen naar de dierenarts race ( wink3_sm ). Ze was dinsdag al zo verontwaardigd dat zij niet in het reismandje mocht, echt dat beest spoort niet! Iemand enig idee wat dit kan zijn? Nu het bultje veranderd is, denk ik toch dat het in eerste instantie niet om een litteken ging, maar iets anders. De plek ziet er verder rustig uit, lijkt niet direct op een ontsteking of verstopt talgkliertje. Dat laatste zou denk ik ook niet aannemelijk zijn omdat het al 2 jaar stabiel is.
Afbeelding

zenga13

Re: Vetbult of wat anders?

Berichtdoor zenga13 » do 29 aug 2013, 14:05

Ik denk dat het een talgbultje is.. Dusty heeft ze ook regelmatig.. Zo is het bijna weg en zo zit er weer een bultje. Ik doe er verder niets aan..
Afbeelding

Yaella

Berichtdoor Yaella » do 29 aug 2013, 19:10

Zal niets ernstigs zijn gezien het al zo'n tijd er zit.
Maar het is wel in grote iets toe genomen.
Kun je niet een foto maken en per mail op sturen naar je dierenarts, zijn zulke duidelijke foto's.
Dan kan hij aan de hand van de foto's in schatten of je moet komen of niet, of dat hij zegt dat is zo of zo.
Dan weet je iets want ik zou het wel willen weten zelfs als het geheel onschuldig is.
Want je vraagt je nu toch al een tijd af wat het is.
Misschien een idee?
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 29 aug 2013, 20:18

Hoi Marthe
je moet nooit kijken wat een hobby kost anders zou je er zo mee stoppen ;) het lijkt ook op een talg kliertje

Wat Yaelle zegt is denk ik wel slim gewoon foto opsturen ( of heb jij ook zo'n DA die dan gelijk zegt kom maar langs ?
Succes
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » do 29 aug 2013, 20:48

Sorry, maar ik ben het toch niet helemaal eens met wat hier gezegd wordt... Allereerst, als iets lange tijd stabiel is en dan ineens gaat groeien vind ik absoluut geen indicatie dat er niks aan de hand is. Wij hebben dat op de praktijk vorige week nog aan de lijve ondervonden met een hond. Zag er totaal anders uit hoor, maar was eerst een raar klein flubberig ding (kan het geen goede naam geven), ging ineens hard groeien en bleek dus een mastocytoom... Ik zeg dit niet om je bang te maken Marthe, want ik vindt dit bultje ook eerder op een vetbult/talgklier lijken, maar toch, tumoren kunnen soms heel raar doen. En eerlijk... een foto opsturen gaat een da niet zoveel zeggen. Je moet echt "in" de bult kijken om er wat van te kunnen zeggen. Als het een vetbult of talgklier is zal een da dat meestal kunnen zien door een punctie te nemen, anders toch opsturen naar het lab.
Als ik eerlijk ben zou ik toch Miaula haar zin geven en het na laten kijken, dan weet je het maar. Is miaula misschien aangekomen de afgelopen tijd? Ik weet dat jij goed op hun gewichten let Marthe, maar vetbulten gaan vaak groeien als het dier is aangekomen.
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » vr 30 aug 2013, 09:06

Ik denk dat ik vandaag toch maar de dierenarts ga bellen dan. Wat zal Miaula weer blij zijn laugh_sm Het bultje is volgens mij niet verder gegroeid, maar ook zeker niet gekrompen. Miaula is niet in gewicht aangekomen Manoe, ze is voor zover ik kan zien gewoon stabiel. Ca. 1,5 jaar geleden tijdens het wegen bleek ze wel iets aangekomen (2 ons), maar dan zou dit wel een heel traag reagerende vetbult zijn. Ik vind het ook raar dat het echt 2 jaar hetzelfde geweest is en nu ineens zo snel groter is en dat de structuur veranderd is (van zacht naar harder). Bij het zoeken naar een goede foto die als 'startpunt' van het bultje kon dienen, ben ik door al m'n foto's gaan spitten. In maart 2011 had ze het al.

Ik heb wel een eerlijke dierenarts hoor Wil. Als ik wel eens bel om te overleggen of het zinvol is om langs te komen, vertellen ze het me ook eerlijk wanneer ik iets nog even aan kan kijken.

Yaella

Berichtdoor Yaella » vr 30 aug 2013, 10:45

Succes bij de dierenarts als je vandaag of morgen gaat. Zekerheid is een fijn gevoel en tot nu zit je toch met een vraag teken in je hoofd. Dus geen rust.
Als je gaat weet je iets en hopelijk een talg bultje en dan ben je weer gerust. Zorgen maken blijf je doen zolang je niets zeker weet. Dus succes
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » vr 30 aug 2013, 10:48

Marthe laat ons zeker iets weten als je bij de dierenarts bent langsgeweest.
Groetjes Hildeke

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » vr 30 aug 2013, 10:57

Ik zit te wachten op mijn nieuwe bed dat geleverd wordt, dus weet niet of ik vandaag nog kan gaan. Maar net werd met de post de oproepkaart bezorgd dat het weer tijd is voor haar jaarlijkse inenting. Dus ik moet sowieso naar de dierenarts, kan ik deze nieuwe ontwikkeling meteen meenemen.

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » vr 30 aug 2013, 17:54

Nou aan die 2 ons van 1,5 jaar geleden zal het niet liggen nee ohmy_sm Fijn dat je toch ook voor haar inenting moet gaan, kan je het mooi combineren (wat natuurlijk wel een tegenvaller is voor Miaula ohmy_sm ) Dan weet je het maar. Hopelijk gewoon iets onschuldigs!
Afbeelding

Terug naar “Dermatologie/Huidproblemen”