Vetbult of wat anders?

Smigeltje

Re: Vetbult of wat anders?

Berichtdoor Smigeltje » vr 20 sep 2013, 20:54

wat lief dat jullie zo bijelkaar slapen wub_sm
Groetjes, Sharon.

Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » vr 20 sep 2013, 21:08

even iets over talgbulten, Smigeltje had in het begin steeds maar grote joekels op zijn kop van een talgbult... eerst wist ik niet wta het was en steeds dierenarts gebeld, kijk het even aan en net dat ik wilde gaan omdat het echt een derde oog was, leek deze weer te krimpen... en om de zoveel tijd was het weer raak...

nu was ik begonnen met smigeltje minder te wassen en nu was ik hem echt eens in de 4 mnd, ook al vond ik het heerlijk elke week een schone kat, leek t toch juist de talgaanmaak extra te stimuleren! Hij is erg naakt en dus weinig haartjes om dat talg op te vangen. Nu ik hem minder was, krijgt hij ook geen talgbulten meer.

Dus ik weet niet of er meer zijn die er last van hebben en niet weten hoe het komt en de kat geregeld in bad doen... dat kan de oorzaak zijn...

o ja en dan nog off topic: ik deed de billen van Smigel geregeld met babydoekjes schoonmaken. Ik dacht: baby's krijgen dit ook, wat kan het kwaad. Totdat hij een rode aars kreeg en heel schraal. Ik had het eerst niet door dat het van de doekjes kwam en vond een schone kont wel zo fris. Nu ik ermee gestopt ben, is zijn kont weer gezond... ;-) Hebben meer deze ervaring gehad? Of is mijn SMigeltje gewoon een vieslel en overgevoelig voor schoonmaken :)
Jolie van mijn moeder had ook inderdaad met enige regelmaat talgbulten. alleen noemde ik ze puisten, je kon ze ook uitknijpen. Soms raakten die ook een beetje ontstoken. Mijn ervaring, en als ik het me goed herinner van meerdere, is dat regelmatig wassen op een of andere manier toch de vuilproductie stimuleert. Ik was Miaula nu zelden, kan me de laatste keer niet heugen, en merk dat ze niet zoveel afgeeft. Mijn moeder was haar sphynxen ook niet vaak, maar die geven wel gigantisch af. Dus denk dat het ook een beetje kat-eigen is. Net zoals sommige mensen een droge/vette/gevoelige huid hebben, kan dit bij katten natuurlijk ook.
Over de babydoekjes weet ik niet, daar kan ik niks over zeggen. Ik gebruik nu kokosolie om de billetjes te poetsen, nadat ik die tip hier gelezen had. Echt effectief. Je smeert het op de billen, even intrekken, watje erover heen en het blinkt je weer tegemoet ohmy_sm

Smigeltje

Berichtdoor Smigeltje » vr 20 sep 2013, 21:27

haha ja ik gebruik nu ook kokosolie ;-) Ja, SMigeltje geeft van nature denk al veel af, wassen of niet, ergens op het forum had ik een foto van de joekels van talgbulten hij kreeg en ja ik kneep ze ook uit en dan kwam er allemaal vocht uit... maar hij heeft ook vaak kleinere rond ze mond en op zijn staart maar die zijn normaal, niet van die joekels die hij op zn kop geeft. dat was is voor hem echt niet goed, maakt zn huid droger en dan wordt hij juist heel vet en nu is dat stukke gezonder... HIj blij, want wassen is een terreur voor hem :)
Groetjes, Sharon.

Afbeelding

Yaella

Vetbult of wat anders?

Berichtdoor Yaella » za 21 sep 2013, 10:21

Pak wel kokos olie waar je in nature in kunt bakken want bij drogisten kruitvat action verkopen ze ook pure kokos olie maar is niet puur als je goed leest en zitten nog toevoegingen in. Ik haal altijd de echte kokos boter in groene pot bij de tuinen. Die kun je zelf ook eten op brood.
Opwarmen totdat het warm gesmolten is. Ze in masseren en daarna met ruwe droge doek het overtollige eraf wrijven. Er komt dus geen water bij te pas. Resultaat een heerlijk gevoede huid en het geen wat ze er nog afwassen kan dus geen kwaad gezien wij het ook kunnen eten. Ze ruiken lekker en de huid is tevens gevoed. De doek is helemaal bruin. Heb getest met jeu Paul shampoo van 40 euro de liter. En de kokos. Eind resultaat met de dure shampoo wekelijks in bad en met de pure kokos olie om de 3 weken. Aanzienlijk minder huidsmeer als met de dure shampoo. De kokos pot betaal ik 15.95 voor bij de tuinen en doe ik een jaar mee op 3 katten.
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » di 24 sep 2013, 20:15

Miaula mocht vandaag weer op controle komen. De dierenarts vroeg me hoe het met Miaula ging, en of er voor haar nog wel werk was (lees: heeft Miaula de overige 2 hechtingen er ook uit nog gepeuterd? ohmy_sm ). Rekening houdend met het feit dat de wond op 2 hechtingen dicht gegroeid is, zag het er netjes uit. Het geneest mooi, dus daar ben ik wel blij om.

Ze vertelde me nogmaals dat ik Miaula's huid goed in de gaten moet blijven houden, en bij elk verdacht bultje/plekje moest bellen. Tevens zei ze dat Miaula in dit geval echt mazzel heeft dat ze een naaktkat is. Mocht ze ooit nog een mastocytoom ontwikkelen, dan denk ik dat ik het wel snel opmerk. Ik zie mezelf er eerlijk gezegd wel voor aan dat ik een paar keer voor niks daar aanklop, maar liever een keer overbodig dan een keer te laat zijn.

Toen we weer mochten gaan, zei de dierenarts: ik durf het bijna niet te zeggen met Miaula's geschiedenis, maar ik hoop tot over heel lang ziens. We zullen zien of die uitspraak uit gaat komen. Heel eerlijk gezegd betwijfel ik het ten zeerste.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 24 sep 2013, 20:20

Hoi Marthe
wat een goed nieuws en wat fijn dat het toch mooi geheeld is ;) ik hoop dat er nooit meer 1 bij gaat komen en dat ze heeeeeel lang niet naar de DA toe hoeft , dry_sm
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 25 sep 2013, 21:37

Fijn dat het zo goed gaat Marthe.
En je zult haar vanzelf goed in de gaten houden lijkt mij.
Handig dat ze zelf haar hechtingen heeft verwijderd. huh_sm
Groetjes Clem
Afbeelding

Yaella

Berichtdoor Yaella » do 26 sep 2013, 09:32

Dat hoop ik ook voor je want als zij zo goed hechtingen kan verwijderen is dat best een zorg. Maar goed kei goed nieuws dat het goed gegeeld is en weer achter de rug. Toppie!
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » di 08 okt 2013, 22:21

We zijn ondertussen weer een paar weken verder en Miaula's litteken geneest eigenlijk heel erg netjes. Zeker als je bedenkt dat ze 24u na de operatie nog maar 2 van de 5 hechtingen had. Het is nu een maand geleden dat ze geopereerd is, en het litteken is al bijna niet meer te zien. De huid erom heen is nog wel een stuk donkerder, maar dat trekt vast nog weg.
Ik merk wel dat ik mer argusogen naar Miaula's lijf kijk. Ik zie nu ineens overal lichtere plekken, en vraag me dan meteen af of dat uiteindelijk ook mastocytomen gaan worden. Ik kan me van sommige plekken ook niet herinneren dat ik ze ooit eerder gezien heb, en maak me dan ergens toch al wel weer een beetje zorgen. Als ik naar mijn verstand luister, zegt die dat die plekken er al lang zaten en niks zijn. Maar mijn gevoel is dan toch meteen weer bang dat het zich tot een mastocytoom gaat ontwikkelen. Je hebt nu zo de neiging om met een vergrootglas naar haar te kijken. Meer dan in de gaten houden kan ik niet doen.
Miaula zelf heeft verder nergens last van, hooguit van haar baasje dat haar telkens zo aan het inspecteren is laugh_sm

Miaula's huidje zoals het nu is
Afbeelding

g.w.

Berichtdoor g.w. » wo 09 okt 2013, 08:15

Dat ziet er heel mooi uit! Ik kan me voorstellen dat je haar constant onder de loep legt nu, en dat je dingen gaat
zien die er niet zijn......dat is de angst die meespeelt en die we ons allemaal heel goed kunnen voorstellen!
Beter een beetje te voorzichtig dan te laat.......heel veel sterkte ermee!
Groetjes Gerry

Terug naar “Dermatologie/Huidproblemen”