Droge, schilferige huid

Elske

Droge, schilferige huid

Berichtdoor Elske » vr 01 jan 2016, 12:30

Dag iedereen,

Ik wou via deze weg even om raad vragen. Mijn jongste sphynx van 2 jaar heeft sinds enkele maanden een hele droge huid, vooral eigenlijk rondom haar staart. Je merkt dat ze er gevoelig aan is, maar het ziet er niet ontstoken uit. Ik heb al ontzettend veel geprobeerd om de huid te voeden en dit te verhelpen, maar tot hier toe is nog niets écht effectief geweest.

Heeft er iemand van jullie iets gelijkaardig? Aan wat kan dit liggen? Enige tips?
Bedankt!
Els

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Droge, schilferige huid

Berichtdoor Clemmetje » vr 01 jan 2016, 12:39

Welkom op het forum Els,
Ik verplaats je onderwerp even naar een ander subforum: phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=8993
Hier staan alle onderwerpen die betrekking hebben op de huid.
Ik heb ook een sphynx gehad die een drogere huid had dan de anderen. Hij leek daar geen last van te hebben dus ik heb er niets aan gedaan.
Heb je wat meer info, zoals was je hem wel eens en zo ja hoe vaak. Foto's van zijn huid. Wat je al geprobeerd hebt. Et cetera.
Groetjes Clem
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 01 jan 2016, 20:15

Hoi Els
Welkom op het forum ,zelf nog niet meegemaakt ,
had je al geprobeerd om die plek met wat Cocos olie in te smeren heel dun ?
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Elske

Berichtdoor Elske » za 02 jan 2016, 11:15

Bedankt voor jullie reacties...

Wel ik zal hier even het volledige verhaal doen. Mijn 2 sphynxen hebben een jaartje bij vrienden ingewoond omdat ik zelf een jaar naar het buitenland moest en toen ze terug naar huis zijn gekomen merkte ik op dat Aneth (de jongste) een droge en schilferige huid had op haar rug, maar vooral aan haar staart. De huid is best wel harder daar ook en als ik aan haar staart kwam en er zachtjes over wreef dan duwde ze m'n hand spontaan weg met haar snuitje. Ik merkte dat ze er wat geïrriteerd van werd. Omdat het toen zomer was, dacht ik dat ze eerst misschien wat 'verbrand' was van de zon en heb het even afgewacht.
Ik hoorde dan ook van m'n vrienden dat ze de 2 sphynxen bijna 2 keer per week in bad zette waarop ik dan dacht dat ze waarschijnlijk nét iets te veel zijn gewassen waardoor Aneth haar huid uitdroogt. Ik zette haar dan om de 3 á 4 weken in bad maar dat zorgde ook voor geen vooruitgang. Dan ben ik begonnen met kokosolie van de natuurwinkel. Ben haar daar helemaal mee beginnen inwrijven, nadien haar badje, gewassen en afgespoeld en afgedroogd. Na 3 dagen begon het terug van vooraf aan. Na zo'n kokosolie kuur is ze ook onrustiger en begint ze zich helemaal te wassen voor het komende uur, wat ze niet doet wanneer ze een gewoon badje krijgt.
Ik ben ook overgeschakeld enkele maanden terug van Zwitsal Shampoo naar Zwitsal zeepvrije wasgel, maar al deze kleine ingreepjes hebben tot hiertoe niets opgeleverd op lange termijn.

Ik wil graag een foto toevoegen, maar krijg de melding dat deze te groot is. Ook wanneer ik de foto comprimeer lukt het niet... tips?

Audrey

Berichtdoor Audrey » za 02 jan 2016, 11:21

Ik zou om te beginnen helemaal ophouden met wassen. Daar wordt het duidelijk niet beter van. Evt. af en toe wat poetsen met kokosolie op een doekje, maar daarna niet meer wassen. Als ze zichzelf wast daarna gewoon haar gang laten gaan. Wat zegt de dierenarts?

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 02 jan 2016, 11:47

Foto's plaatsen kan via bijvoorbeeld photobucket.com. Foto's uploaden en dan de img link in je bericht plakken.
Groetjes Clem
Afbeelding

Elske

Berichtdoor Elske » za 02 jan 2016, 12:12

http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... vvwoj9.jpg

Kunnen jullie het zo zien?

Ik ben nog niet langs de dierenarts geweest want heb in mijn nieuwe regio tot hiertoe nog geen dierenarts gevonden die écht gekend is met sphynxen. Met m'n vorige dierenarts heb ik al wel gebeld en ze zei dat als het er niet ontstoken uitziet dat het niet echt een probleem is. Daarom dat ik nu even alle andere hulplijnen inschakel om te kijken of ik het kan verhelpen en zo niet is het mss een huidprobleem of moet de voeding aangepast worden???

Wel... helemaal niet meer wassen? Dat is het eerste wat ik hoor. Hoe gaan jullie dan te werk met de kokosolie want ze likken dit toch allemaal terug van hun lijfje? Heel dun aanbrengen dan en inwrijven?

Renevo

Berichtdoor Renevo » zo 03 jan 2016, 12:39

Vroeger had ik een kitten uit een nestje met een huidprobleem, het was veel heftiger dan die van jou. Aan mij was het advies gegeven om met lijnsaadolie in te smeren. Door de zware infectie van de huid van mijn kitten, werd hij behandeld door een huidspesialist in Rhenen. Ik had ook een antibakterieel shampoe, maar het was alleen voor te keren dat het infectie verergerd, door de shampoe krijg hij een erg droge huid en die moest ik dan insmeren met lijnsaadolie.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 03 jan 2016, 16:44

Hoi Hoi
dat ze de Cocosolie oplikken komt omdat ze het lekker vinden .als ik ze er hier mee schoonmaak ,dus insmeer ermee en dan met een handdoek het vuil eraf haal likken ze ook ;)
ik hoop dat we het nu kunnen zien jou foto

Afbeelding
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Elske

Berichtdoor Elske » di 05 jan 2016, 18:47

Bedankt voor de tips, ik ga er mee aan de slag!

Terug naar “Dermatologie/Huidproblemen”