Mees & blaasgruis

Hier kunt u al uw vragen kwijt over blaasproblemen zoals blaasgruis, blaasontsteking etc.
borntoshow

Mees & blaasgruis

Berichtdoor borntoshow » do 19 aug 2010, 13:12

Was Mees al enige tijd van slag (zie topic personeel gevraagt) begon hij ook nogeens met wildplassen.
Gisterochtend een injectie spuitje en transport potje gehaald bij de apotheek , kattenbak met alleen een kattenbakzak klaargezet in een aparte ruimte met Mees.
Met een uur al resultaat.
De urine laten onderzoeken en nu blijkt dat Mees blaasgruis aan het ontwikkelen is. Nog geen ontsteking D5 .

Door een speciaal voer te geven dient het blaasgruis opgelost te worden. We gaan als volgt te werk:

Speciale voeding: Hill’s S/D.
Het lost blaasgruis (struviet) op en heeft een lager magnesiumgehalte zodat er ook geen nieuw blaasgruis meer gevormd wordt. Deze voeding zorgt er ook voor dat de urine de juiste zuurtegraad krijgt. Dit dieetvoer is zeer hoogwaardig. Het bevat veel energie in een kleine hoeveelheid: Dit betekent dat u veel minder brokken hoeft te voeren, omdat uw kat anders snel te dik wordt! En dat werkt weer averechts.

Controle na 3-4 weken
Na 4 weken (of eerder indien afgesproken) komt u urine brengen ter controle of het dieet (én het meer drinken) zijn werk heeft gedaan. Is de urine minder geconcentreerd, de zuurgraad goed en zijn er geen kristallen meer aanwezig, dan mag uw kat overstappen op een blaasgruis preventief dieet; Hill’s C/D.
Controle na 3 maanden

Na 3 maanden (of eerder indien afgesproken) komt u nogmaals urine brengen. Dan beslissen we of uw kat weer normale voeding mag hebben. In een aantal gevallen kunnen wij adviseren vaker urine te laten controleren. In hardnekkige gevallen en als het probleem vaak terugkomt, dan dient uw kat zijn hele verdere leven een blaasgruis preventief dieet te eten. Bij katers is het in verband met de risico's op verstopping en de gevolgen daarvan aan te raden de voeding levenslang te geven.

Zijn er hier katten met een zelde aandoening en ervaring hebben met deze behandeling of met andere benadering.
Sjeba,
Desi , Djinn ster_sm , Doenja & Mees

Anunaki
Contacteer:

Re: Mees & blaasgruis

Berichtdoor Anunaki » do 19 aug 2010, 13:49

Ik zou stress toch niet uitsluiten als oorzaak en de evt. verdere behandeling echt laten afhangen van het feit hoe hij zich gaat gedragen nadat Toots uit "zijn" territorium is.
Onze oude kater Simba heeft het ook gehad (telkens na een verhuis), hij ging er zelfs bloed door plassen.... dan gaven we hem tijdelijk aangepaste voeding maar daarna schakelden we steeds terug over op de gebruikelijke voeding en dat verliep zonder problemen.

Kijk dit stukje maar eens bij oorzaken:
http://www.huisdierendokter.be/inurinewegen.html

Ontstaan van blaasgruis en blaasstenen
Blaasgruis en -stenen kunnen bij hond, kat, cavia of konijn ontstaan doordat de urine oververzadigd raakt met zouten. Dit komt in de praktijk meestal omdat kant en klare brokjes veel te weinig vocht bevatten. Bij een teveel aan zouten in de urine kunnen zich kristallen gaan vormen, die geleidelijk steeds groter worden. Vaak hechten de zoutkristallen zich vast aan organisch materiaal dat van nature bij mens en dier in de urine aanwezig is, zoals celmateriaal en bloedrestjes. Hierdoor ontstaan structuren die op den duur doorgroeien van gruis naar kristallen, die uiteindelijk weer kunnen uitgroeien tot een steen. Bij gruis gaat het nog om microscopisch kleine deeltjes (tot 1/100 mm), kristallen zijn tot 1 mm groot, en stenen zijn gemiddeld 1 tot 2 cm groot (bij grotere honden worden echter zelfs stenen tot 4 cm gevonden).

Vaak heeft een hond, kat, cavia of konijn al langere tijd een beetje last van blaasgruis, die middels de natuurlijke weg het lichaam kan verlaten, echter bij een acuut ontstane stress situatie, neemt de hoeveelheid ontstane gruis flink toeneemt en leidt dan wel tot klachten. Situaties waarbij een dier veel stress kan ervaren zijn bijvoorbeeld: een verhuizing (de vaste patronen en geurtjes zijn weg), een nieuw huisdier erbij of de geboorte van een baby (waardoor de baas zich anders gaat gedragen tegenover het huisdier).
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » do 19 aug 2010, 13:57

Hier meerdere katten met blaasgruis gehad.
Ik geef nog steeds RC Urinairy maar gewoon niet zoveel en aan alle katten.
Groetjes Clem
Afbeelding

Tassie

Berichtdoor Tassie » ma 27 dec 2010, 21:37

Hoi,

ik had ook een kat met blaasgruis. Het was geen sphynx maar een 'normale' kat.
Om de haverklap had hij blaasgruis totdat ik van Royal Canin Urinary ging geven. 10 jaar lang geen last meer gehad!

Groetjes

asielkat

Berichtdoor asielkat » ma 27 dec 2010, 23:26

Die eurologist tabletten zijn super
ik heb ze menigmaal voor mijn cavia's gebruikt
en 1 had ik permanent op staan
dat was onze Stich die rakker is 2x in 1,5 maand aan blaasstenen geopereerd
niemand geloofde het maar hij had echt weer 4 blaasstenen in die korte tijd
maar het kleine manneke is er oud mee geworden

je voer aanpassen is ook belangrijk dus zoek inderdaad naar voer voor blaasgruis

liefs en een beterschapsknuffel voor de patient

An & Co

Reva

Berichtdoor Reva » di 28 dec 2010, 15:23

Hoi,

ik had ook een kat met blaasgruis. Het was geen sphynx maar een 'normale' kat.
Om de haverklap had hij blaasgruis totdat ik van Royal Canin Urinary ging geven. 10 jaar lang geen last meer gehad!

Groetjes

Bij mij ook en ze hebben nooit geen last van blaasgruis meer (moet je ze tussendoor geen ander voer geven natuurlijk)
Zakken zijn vrij prijzig, maar een kat met blaasgruis en pijn is ook niks

sterkte voor je kat

Laurentien

Berichtdoor Laurentien » wo 23 feb 2011, 22:36

Toen ik Emma net een paar dagen had zag ik dat ze bloed verloor...dus ik meteen naar de da....en na wat onderzoeken bleek blaasgruis......
(hoelang zou ze er al mee rondgelopen hebben? )
Meteen op Hills c/d voer gezet...en nu gaat het goddank goed....
Toen ik de mens leerde kennen kreeg ik de dieren lief......

Terug naar “Blaasproblemen”