Djerba de pineut...

Hier kunt u al uw vragen kwijt over blaasproblemen zoals blaasgruis, blaasontsteking etc.
Babsiej

Djerba de pineut...

Berichtdoor Babsiej » di 23 mar 2010, 11:17

Een week of 2-3 terug begon mijn kater ineens te plassen buiten de bak...

Niet sproeien zoals je dat van een open kater verwacht maar echt plasjes... Naja ik weet het eigenlijk wel gewoon aan katergedrag, en omdat hij tot nu toe ook niet succesvol gedekt heeft wilde ik hem eigenlijk laten castreren.

Ik heb hem dus gisteren bij de dierenarts gebracht maar voor de zekerheid eerst even urine onderzoekjes en nierfuncties laten testen...

Getver viel toch ff tegen, Djerba heeft Blaasgruis en door het gruis ook een blaasontsteking. Daardoor zat de arme lieverd dus naast de bak te plassen :( :oops:

Hij heeft vannacht infuusje ofzo gekregen en straks mag hij weer naar huis. Dan krijgt hij een AB kuurtje, en moet hij dieetvoer, en dan moet het grootste probleem verholpen zijn...
Arme schat, wat stom dat ik niet vorige week al ben geweest :oops: Wat moet ie niet van mij denken ....

Iemand meer ervaring met blaasgruis? Dacht ook dat het meer iets was voor geholpen katers.. Hoe lang moet hij dieetvoer??

Groetjes
Barbara

jsphynx

Re: Djerba de pineut...

Berichtdoor jsphynx » di 23 mar 2010, 11:21

Ik kan je er niet mee helpen... Wat vervelend D9 hopelijk gaat het snel beter nu!
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

griddie

Berichtdoor griddie » di 23 mar 2010, 11:48

Hoi hoi
Ook ik heb hier geen ervaring mee maar het is wel heel vervelend sterkte ermee
Groetjes ingrid
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » di 23 mar 2010, 12:06

Hier ook een blaasgruis kat. Weliswaar een poes, maar het probleem blijft hetzelfde. Zij plaste niet naast de bak, maar zat toentertijd minstens een kwartier te persen voor een paar druppels urine. Ze heeft toen geloof ik een blaasontspanner gekregen, en misschien nog wel een ab-kuurtje. Daarnaast is ze op RC Urinary s/o gezet. Daar deed ze het erg goed op. Haar urine was een aantal weken later ook weer prima. Na ongeveer een half jaar zijn we langzaam aan weer overgestapt naar gewoon RC voer. Dat eet ze ondertussen al weer een flink aantal jaar, zonder enige problemen. Ze doet het erg goed op gewoon voer, maar ik blijf wel altijd alert op haar, en zorg er ook voor dat ze zo min mogelijk lekkernijen eet. Verder op veel plekken water gezet, omdat het belangrijk is dat ze goed blijven drinken.

geertje

Berichtdoor geertje » di 23 mar 2010, 12:16

Dat moet ook schrikken zijn, naar de dierenarts en dan moet je kat daar ineens blijven.
Ik heb een kat gehad met blaasgruis maar dat was al een echt oudje. Ik denk dat dit geen vergelijk is met een jong ding.
Ik denk niet dat je moet panikeren, goed verzorgen en dan komt het wel weer in orde.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 23 mar 2010, 12:21

Gelukkig was je erbij voor hij verstopt zat.

Ik heb er ook een paar met blaasgruis.
Ik geef nu altijd een beetje Urinairy SO naast het gewone voer.
Als ik merk dat er een weer wat langer op de bak zit en er niet zoveel uitkomt krijgt die wat meer.
Ze reageren daar altijd snel op en dan zijn ze er weer vanaf.
Groetjes Clem
Afbeelding

Babsiej

Berichtdoor Babsiej » di 23 mar 2010, 15:14

Nu ja, hij is weer thuis.. D5

We hebben 2 zakjes probeervoer mee gekregen en AB. Hierna moet het beter gaan. Ik moet de dierenarts denk ik nog maar even bellen ik heb namelijk nog wat meer vragen.

Hij krijgt normaal bijvoorbeeld vers vlees, omdat hij van brokken aan de diarree gaat, zou dit dan wel kunnen ? En hoe ontstaat gruis, door het voer of? want nogmaals normaal barft hij.

Hij zat nog niet echt verstopt, een beetje, dus nog wel redelijk op tijd erbij.. maar toch ..

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » di 23 mar 2010, 17:19

Blaasgruis is bij katers volgens mij vaak ook een anatomisch probleem. De vorm van de urinebuis van katers loopt is gevoeliger voor gruis dan poezen. Katers hebben een langere en smallere urinebuis, terwijl deze bij poezen korter en wijder is, waardoor zij gemakkelijker gruis uit kunnen plassen. Katten die erg inactief zijn en een (positief benaderen!) 'voluptueus' figuur hebben zijn daarnaast gevoeliger voor het ontwikkelen van gruis. Het wordt ook beïnvloed door de hoeveelheid vocht die een kat per dag binnenkrijgt (meer = beter), en hoe vaak een kat naar de bak gaat (lang ophouden is slecht).
Wat betreft andere voeding zou ik even overleggen met je eigen dierenarts tegen die tijd! Sterkte voor het patiëntje!

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 23 mar 2010, 19:31

Hoi Bar
Dit is echt giga balen meid ,,ik heb nog nooit een kat hiermee gehad ,dus ik weet het ook niet
Ik hoop dat Djerba snel opknapt ,
beterschap
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Babsiej

Berichtdoor Babsiej » vr 26 mar 2010, 10:35

Goed, inmiddels zijn we weer 5 dagen verder.....

Het gaat echt stukken beter met het venteke!! Hij doet het goed op het dieetvoer, en de AB lijkt ook zn werk te doen..

Met als resultaat al veel minder plasjes naast de bak, maar zo goed als alles IN de kattenbak p2

Ook wordt hij weer wat actiever etc... Terwijl we helemaal niet gemerkt hebben dat ie slomer werd, dat merken we nu pas nu die echt begint te rennen etc :oops:

In ieder geval, goede berichten dus vanaf hier!! D2

Terug naar “Blaasproblemen”