Weer een diagnose erbij :)

Hier kunt u al uw vragen kwijt over blaasproblemen zoals blaasgruis, blaasontsteking etc.
Marthe
Contacteer:

Weer een diagnose erbij :)

Berichtdoor Marthe » zo 03 feb 2013, 18:17

Miaula heeft zichzelf volgens mij als doel gesteld om in haar leven zoveel mogelijk diagnoses te verzamelen. In de nu 4,5jaar dat ik haar heb, heeft ze al een aardig lijstje diagnoses verzameld, waarvan een aantal 'zeldzaam' zijn onder katten. Daar is ze uiteraard zelf erg trots op laugh_sm

Dus nu wil Miaula graag met gepaste trots mededelen dat ze heeeeeel hard gewerkt heeft om een nieuwe diagnose te krijgen. Sinds woensdagavond is ze ook in het trotse bezit van de diagnose 'blaasgruis' en de tijdelijke diagnose 'blaasontsteking'. Jawel, het heeft even geduurd voordat baasje actie ondernam, maar ze bleef stug volhouden en ziehier het resultaat :) Al enige tijd zag ik met periodes kleinere plasjes op de bak, maar voordat ik er iets aan kon doen (als in urineonderzoek), waren de plassen alweer groter en liet ik het maar weer even voor wat het was. Ik verdacht Miaula er wel van, omdat zij al 1 of 2x vaker blaasontsteking gehad heeft. Afgelopen maandagavond ging ze in 10 minuten tijd 10x naar de bak, ze was echt telkens aan het draaien op de bak en deed een paar keer een plasje ter grootte van een doperwt. Dinsdag meteen een potje gehaald om de urine in op te vangen, maar mevrouw weigerde tot woensdagavond om in mijn bijzijn een plasje te doen. Ik denk dat ze het elke keer stiekem deed als ik even afwezig was. Woensdagavond was het eindelijk raak, mevrouw deed een lekker grote plas op de bak waar ik een deel van op kon vangen. Ik zat nog even in dubio of ik het dan wel moest laten onderzoeken, want het leek weer goed. Toch maar besloten om de urine te laten onderzoeken en een uur later kreeg ik de uitslag. Achteraf was ik erg blij natuurlijk dat ik het gedaan had. Er was struviet aangetroffen (blaasgruis), en daarnaast witte bloedcellen, wat duidt op een blaasontsteking.

Ze zit nu tijdelijk aan de Metacam (hopelijk kan ik daar weer mee stoppen voordat ze weer die fijne allergische reactie daarop krijgt, ze verdraagt het niet langdurig en gaat dan spugen). Daarnaast natuurlijk ook dieetvoer van RC, om de gruis op te lossen. Over 10 dagen opnieuw urineonderzoek om te kijken of de ontsteking over is, en over 6 weken wederom een onderzoek om te kijken of de gruis verminderd is en of ze op een onderhoud-dieet gezegd kan worden. Ze heeft nu de high dilution variant om actief en snel de problemen aan te pakken.

Het is hier in huis lange tijd goed gegaan, maar nu moet ik er toch aan geloven dat 1 van de 4 dames ander voer moet. Wel even een omschakeling, ik liet normaal wel voer staan, maar nu wordt alles spastisch opgeruimd als niemand er meer van eet. Helaas heb ik na slechts 1 dag al gefaald, Miaula had voordat ik er erg in had al een paar gewone brokjes naar binnen geschoven. Niet het einde van de wereld natuurlijk, maar je wilt het niet te vaak laten gebeuren. Miaula is gelukkig wel helemaal blij met haar eigen eten, ze zeurt me de oren van de kop en gooit alles wat ze heeft in de strijd omdat ze telkens meer brokken wil... Ik las dat er ook een 'moderate calorie' urinary dieet is van RC, misschien moet ik dat tzt maar overwegen.. wink3_sm

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Weer een diagnose erbij :)

Berichtdoor Clemmetje » zo 03 feb 2013, 18:44

Ach arme Miaula. Het zal niet fijn zijn om zoveel "aandoeningen" te hebben.
Gelukkig kun je deze relatief gemakkelijk behandelen.
Hier zijn ze ook stapelgek op de Urinary.
Ik geef het in kleine beetjes aan en ze eten er allemaal van mee. Hier is het gelukkig precies genoeg om ze goed te houden.
Veel beterschap Miaula.
Groetjes Clem
Afbeelding

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » zo 03 feb 2013, 18:50

Lieve Miaula ik hoop dat je blaasje weer vlug genezen is, Marthe
gaat hier zeker voor zorgen.
Groetjes Hildeke

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » zo 03 feb 2013, 19:16

Ik heb het laatst ook meegemaakt.. Begreep dat het aanleg (genetica) en omgevingsfactor in dit geval voer de boosdoeners zijn..

Schijnt Magnesium Calcium verhouding bij sommige katten slecht uit te pakken. Wat wel hielp is Raw voer omdat de verhoudingen daarvan anders zijn en niet chemisch en door mensenlijke bijstuuring tot stand gekomen.

Helaas wil precies die bij mij geen Raw eten, je zult het maar net zien... Raw dieet is volledig overstappen op Raw, dus geen mix.
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 03 feb 2013, 20:18

He bah Marthe, dat is minder fijn nieuws voor Miaula... Hebben ze toevallig ook een foto gemaakt om te zien of ze geen blaassteen heeft? Ik denk hier aan omdat ze soms grote en soms kleine plasjes deed... Niet direct een reden om gelijk weer naar de da te rennen, maar misschien wel iets om in je achterhoofd te houden. Rico heeft een blaassteen gehad en niks aan hem gemerkt, tot hij verstopt zat...
Royal canin heeft inderdaad een moderate calorie variant. Dus misschien een optie als ze van de high dilution af is. Of inderdaad over op rauw vlees als ze dat accepteerd.
Sterkte voor Miaula, hoop dat ze zich snel beter voelt!
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 03 feb 2013, 20:34

Nee, ze hebben geen röntgenfoto gemaakt. Ik zal het in mijn achterhoofd houden. Weet wel dat poezen gelukkig veel minder gevoelig zijn voor verstopping dan katers. Miaula moet toch nog 2x urine-onderzoek ondergaan, dus ik zal het dan eens hebben over nierstenen. Zijn er verder nog andere symptomen bij nierstenen? En zou de dieetvoeding niet ook de eventuele niersteentjes op moeten lossen?

Met alle respect voor rauwe voeding: dat komt er bij mij niet in. Ik vind het zelf zo'n ranzig idee, dat ga ik mijn katten niet voorschotelen.. :) Lotus heeft jaren geleden ook blaasgruis gehad, ik denk wel een jaar of 8 terug. Ze heeft een tijd dieetvoeding gegeven, maar staat nu al weer jaren op gewone voeding. Tot op heden zonder problemen, haar meest recente urine-onderzoek was keurig. Dus ik heb goede hoop dat Miaula over een tijd ook weer gewone voeding kan krijgen.

Miaula heeft al wel veel diagnoses gehad, Clem, maar gelukkig zijn sommige inmiddels ook niet meer van toepassing :)

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 03 feb 2013, 20:41

Katten hebben meestal geen nierstenen, maar blaasstenen ohmy_sm
De symptomen zijn eigenlijk hetzelfde als bij blaasgruis, maar omdat ze af en aan last heeft dacht ik er aan. Dat zie je namelijk vaker bij blaasstenen. Poezen zijn inderdaad minder gevoelig voor verstoppingen, dus daar hoef je je niet te druk om te maken. In sommige gevallen kan de steen opgelost worden met voeding, maar bij Rico hielp het niet. Hij heeft 6 weken op de s/d gestaan, nog een foto gemaakt, en het steentje zat weer in zijn plasbuis. Toen heb ik hem laten opereren. Maar Rico heeft ook echt verstopt gezeten, waardoor ik het risico niet wilde nemen, dat is bij Miaula natuurlijk minder aan de orde. Hopelijk is het "gewoon" gruis en is ze er snel vanaf.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 03 feb 2013, 22:55

Hoi Marthe
wat vreselijk balen is dit zeker omdat je nu het voer niet kan laten staan ,
HAHA natuurlijk leert ze het je snel af door alles te gaan pikken ;) dan word je dubbel alert van
heel veel beterschap dry_sm
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

asielkat

Berichtdoor asielkat » ma 04 feb 2013, 01:17

oh die arme schat
en dan ook niet tegen de metacam kunnen

kijk hier eens naar
ik heb hier met de cavia's heel veel goede ervaring gehad
1 cavia is 2x geopereerd binnen 3 maanden vanwege de stenen
na gebruik van Eurologist ia alles helemaal goedgekomen
ik moest alleen ook mijn kraanwater laten controleren ivm calcium
en toen kregen ze dus water uit de kan met een britta filter
tja hoe ver ga je ik een beetje ver mijn lieve Stich heeft ons 375 euro gekost
door 2 operaties en foto's

Bijsluiter Eurologist™
Productbeschrijving

Dit is de bijsluiter van Eurologist, een formule bedoeld voor blaasgruis en blaasontsteking.
Uiterlijke vorm en inhoud van de tabletten

Eurologist tabletten zijn in twee sterkten beschikbaar:

300 mg (ronde tabletten), worden overwegend gebruikt bij een kat, cavia en konijn
1200 mg (ovale tabletten), worden overwegend gebruikt bij honden

De tabletten zijn beige-/zandkleurig en hebben een breuklijntje waardoor ze gemakkelijk in tweeën gedeeld kunnen worden. Indien nodig kunnen de tabletten met een mesje verder verkleind worden.
Samenstelling

Chinese kruidenformule (benaming in Latijn/ Pin Yin): Aconiti radix/ ZHI CHUAN WU, Batatatis rhizoma/ SHAN YAO, Cinnamomi cortex/ ROU GUI, Gardeniae fructus/ ZHI ZI, Imperatae rhizoma/ BAI MAO GEN, Leonuri herba/ YI MU CAO, Magnoliae flos/ XIN YI, Mume fructus/ WU MEI, Nelumbinis nodus rhizomatis/ OU JIE, Paeoniae albae radix/ CAO BAI SHAO, Peucedani radix/ QIAN HU, Polygonati rhizoma/ HUANG JING en Vaccariae semen/ WANG BU LIU XING.
Toepassingsgebied

De kruidenformule mag langdurig worden geven aan een hond, kat, cavia en konijn. Het is geschikt voor dieren van alle leeftijden, ook voor pups en kittens.
Uitzonderingen

Bij drachtige dieren moet u oppassen: de tabletten nemen vocht op en dat kan in zeldzame gevallen invloed hebben op de nesteling van bevruchte eitjes in de baarmoederwand. Wij raden daarom aan, om vanaf de dag voor dekking gedurende 4 weken te stoppen met Eurologist. Daarna zijn de eitjes goed genesteld en kunt u het gebruik veilig hervatten.

Dieren die last hebben van diarree, zijn zeer gevoelig op maag- en darmstelsel. Daarom kunt u bij deze dieren ook beter even wachten met het geven van Eurologist. De kruiden kunnen namelijk in lichte mate prikkelend zijn voor dieren die overgevoelig zijn op maag en darmen.
Wijze van toediening

De tabletten kunnen het beste op één van de volgende manieren worden gegeven:

tablet zover mogelijk achterin de keel op de tong leggen en laten doorslikken.
tablet verstoppen in een stukje kaas, vlees of iets anders wat het dier lekker vindt. Eventueel mengen door een klein beetje eten, echter goed opletten dat alles wordt opgegeten.
tablet oplossen in een klein beetje water en dit met een spuitje in de bek brengen.
tablet fijn maken en daarna door wat pasta (macaroni etc.) mengen. Voor uw kat kunt u eventueel een bolletje maken van anti-haarbalpasta met het poeder en op een pootje smeren. De kat likt dit dan op.

Voor meer uitgebreide suggesties zie: Tablet geven
Bijwerkingen

Van deze kruidenformule zijn geen bijwerkingen bekend, ook niet bij langdurig gebruik. Wel kan uw huisdier meer gaan drinken, dit is een normaal verschijnsel waardoor het blaasgruis gemakkelijker kan worden afgevoerd. Uw huisdier krijgt geen jeuk, huidaandoeningen etc. door Eurologist.
Wisselwerkingen (=interacties)

Wisselwerkingen met andere kruidenformules van de Huisdierendokter en diergeneesmiddelen (antibiotica etc.) van de dierenarts zijn niet bekend.

Deze kruidenformule mag dan ook gelijktijdig met alle andere producten van de Huisdierendokter worden gegeven. Uiteraard moet u daarbij de juiste doseringen in de gaten houden. Eurologist mag ook gelijktijdig met een diergeneesmiddel of speciaal voedsel van uw dierenarts worden gebruikt.

Indien gewenst kunt u na 1-2 weken het diergeneesmiddel of speciaal voedsel afbouwen. Een succesvolle methode is: gedurende de eerste week beide middelen gelijktijdig geven, de tweede week het diergeneesmiddel of speciaal voedsel halveren en in de derde week het diergeneesmiddel of speciaal voedsel nog één keer halveren of geheel stoppen.

Voor dieren met blaasproblemen is het vaak verstandig om voer te gaan geven met meer vocht dan de reguliere brokjes die in de handel zijn. Op de website van de Huisdierendokter kunt u hierover meer informatie vinden.

→ voedingsadvies

bron: www.huisdierendokter.nl

Marthe ik duim dat het snel over gaat en je het op kan lossen

liefs An en een beterschapsknuffel voor Miaula

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 10 feb 2013, 16:55

Hoe gaat het nu met Miaula?
Groetjes Clem
Afbeelding