Allergietest bij katten toch betrouwbaar?

manoe76
Contacteer:

Re: Allergietest bij katten toch betrouwbaar?

Berichtdoor manoe76 » za 07 apr 2012, 23:22

Ja, geeft zeker een goed gevoel natuurlijk! En vooral omdat je met mensen praat die blijkbaar het zelfde belang voor ogen hebben: dieren van hun klachten afhelpen! En dat is waar het mij om gaat, maar dan wel op een diervriendelijke manier. Hyposensibiliseren is ook niet goedkoop hoor, maar voor het dier een stuk beter dan prednison. Liever help ik ze er helemaal vanaf, maar ik weet ook wel dat niet alles op te lossen is. Maar dit is een goed alternatief ten opzichte van prednison levenslang. Tegenwoordig heb je ook atopica voor katten, veel minder schadelijk dan prednison, maar hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan. En hyposensibiliseren is vooral in het begin duur, als het aanslaat wordt het steeds goedkoper. Dus alleen daarvoor al was het voor mij een geslaagde dag vandaag! Jammer dat veel onderzoeken eerst bij honden gebeuren en het altijd veel langer moet duren voor het ook bij katten "ingeburgerd" wordt. Onze katjes hebben toch net zo veel recht op goede zorg als onze hondjes? Hopelijk komt daar nog eens verandering in. En in de houding van onze zo gewaardeerde wetenschappers (die in mijn ogen vaak een bord voor hun kop hebben) dan zou er al veel meer mogelijk zijn! Maar goed, dat zou een eeuwige strijd worden die je niet gaat winnen, dus dan maar hopen op de intelligentie van de mens het gaat winnen van verstarde blikken....
Maar in elk geval ben ik heel blij dat ik niet de enige ben die de strijd aangaat tegen de onderdrukkers en op zoek is naar echte oplossingen. Want soms word ik wel eens moedeloos hoor van de reguliere denkwijze... In sommige situaties super, in andere een regelrechte ramp!
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 07 apr 2012, 23:37

Sorry, dit klonk misschien een beetje alsog ik anti reguliere geneeskunde ben en dat is echt niet zo! Anders kon ik mijn beroep niet meer met overtuiging en plezier uitoefenen en dat is dus niet zo. Regulier is er natuurlijk ook heel veel goeds er worden levens gered, dus ajb begrijp me niet verkeerd. Ik vind het soms alleen jammer dat er heel snel naar bepaalde middelen wordt gegrepen zonder verder te kijken. En ik vind het jammer dat de mensen die de onderzoeken verrichten zich blindstaren op regels die echt niet altijd zinnig en nodig zijn om aan te tonen dat iets werkt. Ze zouden gewoon wat meer open moeten staan in het belang van onze dieren (en mensen, want daarvoor geldt het natuurlijk ook)...
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 07 apr 2012, 23:43

Zou dat hyposensibiliseren ook wat voor Joy kunnen zijn?
Groetjes Clem
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 07 apr 2012, 23:56

Dat ligt eraan. Als ze allergisch is voor iets anders dan voer wel. Je zal dus eerst een allergietest moeten doen (gebeurd via bloed), dan komt naar voren of ze allergisch is voor bijvoorbeeld plantensoorten, mijten, vlooien etc. afhankelijk van het lab wordt op een bepaalde hoeveelheid dingen getest. Bij vetmedlab testen ze bijvoorbeeld eerst op soort (weet ze even niet uit m'n hoofd, maar er zijn 3 categorien) en dan kan je het uit laten splitsen. Bij ALK testen ze direct op 36 veel voorkomende allergenen. Als zij dan allergisch blijkt te zijn voor een of meerdere van deze allergenen kan je gaan hyposensibiliseren. Dat houdt in dat je haar gaat inspuiten met de dingen waar ze allergisch voor is zodat ze er een natuurlijke weerstand voor opbouwd. In het begin spuit je vaker, elke 2 weken en dat ga je dan afbouwen. Sommige dieren (heb zelf alleen ervaring met honden) doen het uiteindelijk goed op 1 x in de 2 maanden. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat er in het begin een verergering op kan treden, omdat het lichaam aan het werk moet tegen die allergenen. Dus de geschiktheid van de behandeling hangt ook wel af van de aard en ernst van de klachten en soms is er in het begin niet aan te ontkomen om toch nog tijdelijk prednison te geven. Maar wat ik vandaag heb gehoord is dat het toch bij 85% van de katten met allergie (buiten voedselallergie om dus) hier echt baat bij hebben.
Maar je moet dus wel bereid zijn om je kat injecties te geven. En de kat moet dit natuurlijk wel accepteren. Het gebeurt met een heel dun naaldje, net als bij insuline, maar ja, kat is kat he ;-) Maar de meeste dieren accepteren het wel en voelen er eigenlijk weinig van.
Als je meer info wilt kan ik je wel een folder sturen als je DA die niet heeft.
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 08 apr 2012, 06:53

Joy is allergisch voor voer :(
Gaat dus niet.
Groetjes Clem
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 08 apr 2012, 10:44

Dan is het helaas niet geschikt voor nee.
Afbeelding

tijgerhofjes

Berichtdoor tijgerhofjes » zo 08 apr 2012, 10:48

Wat geweldig, Manoe good_sm
Je mag met recht trots zijn!!!!
Groetjes van Stella, Bitch, Bonny, Reetje, Lou, Bimbo, Faylinn.

Terug naar “Allergieën”