Kan een hond allergisch zijn voor sphynxen?

Faysterr

Kan een hond allergisch zijn voor sphynxen?

Berichtdoor Faysterr » vr 28 jun 2013, 23:15

Ik ben al een tijdje aan het google'en maar kan niks vinden. Vind alleen maar informatie over mensen die allergisch zijn voor het Fel d 1 eiwit.

Maar.. weet één van jullie dat; kan een hond allergisch zijn voor dit eiwit?

Wij lopen namelijk met Kieksel sinds eind februari te kwakkelen (jup!.. de poezels zijn gestopt met kwakkelen, en Kiki neemt het doodleuk over! catevil_sm trance_sm )

Het begon eind december met Demodex (puppy schurft). Haar broertje en zusjes waren er officieel op getest. Bij Kiki is er geen afkrabsel gemaakt, omdat het vrij duidelijk was en het een paar kleine plekjes op haar pootje en buikje betrof en ze er geen last van had. Begonnen met Advocate druppels. En de plekje groeide langzaam weer dicht.

Daarna begon het eind februari. Ik merkte ineens dat ze hele rode oksels had en deze tot bloedens toe had open gekrabd. Meteen naar de DA gegaan, vetaderm zalf gekregen en toch nog verder met de Advocate voor de demodex. Ik zelf vermoedde dat haar tuigje hier ook parten in speelde dus direct over gegaan op een halsband.

Het leek wat rustiger te worden, maar zodra we wat minder vaak per dag zalfde vlamde het weer op .. sad1_sm

20 maart met de DA overlegd en er waren vermoedens van voedsel allergie. Dus ipv tig verschillende soorten smaken Lotgering, startten we met 100% lams vlees van Lotgering en bleven we druk zalven.

Helaas.. in plaats van te verbeteren verslechterde het alleen maar, de DA kon niks doen.. "we moesten nog twee/drie weken 100% lamsvlees blijven geven (in totaal minimaal 6 weken achter elkaar) en anders maar overstappen op een soort KVV die ze nog niet eerder had gehad" om zo uit te sluiten waar op reageerde. (en ondertussen krabde en krabde ze maar..)

Ik vond dat 4 weken lamsvlees lang genoeg was om te ervaren dat dat geen verbetering was en stapte halverwege april over naar carnibest eend/rijst.

Helaas verslechterde Kiki haar jeuk alleen maar en zijn we halverwege mei weer terug naar de DA gegaan. Deze schrok hoe heftig het er uit zag en hoe de boel open lag, dus direct een prednison kuur gekregen. Die sloeg aan, ze stopte direct met krabben, maar dronk (en plastte..) zich helemaal suf. (we konden er niet tegen op uitlaten..dus we bléven dwijlen! een uurtje weg van huis, betekende pootje baden in de gang... zóveel plas!)
Ook meteen overgestapt op hypoallergene brokke van Kjen met zalm en rijst, maar haar plekken werden alleen maar erger en ze poepte zich in de rondte ervan!

Afbeelding

Dus na een week overgestapt op 100% eend van Carnibest (nu nog. Sins eind mei dus)

En helaas.. de kuur prednison was nog niet afgebouwd, of ze begon terug weer te krabben. Dus hup.. weer naar de DA en die geven aan dat we de Carnibeest eend nog wat langer de tijd moest geven en ondertussen maar moesten blijven smeren met de Vetaderm. En anders zouden ze ons doorverwijzen naar de Dermatoloog.

Inmiddels was ik het spuugzat en heb ik een andere DA benaderd. Zij hebben direct onderzoek gedaan want ze hadden het vermoeden dat ze een atopische allergie had. Bloedtest gedaan (kon meten 230 euro aftikken na het consult..) en een week later kregen we de uitslag. Kiki heeft op de 24 geteste stoffen geen reactie gegeven. Wel zijn we op aanraden van de DA gestart met atopica, omdat ze wellicht op een andere stof reageert. De eerste vier dagen heeft ze alle pilletjes weer uitgespuud omdat ze er zó misselijk van werd.. en nu hebben we sinds dinsdag een anti-misselijkheid pilletje erbij en gaat het beter, maar krabt ze zich nog steeds suf. Haar nekje is één en al korst.. er zitten wondjes op haar hoofje, zag net ook een nieuw wondje bij haar oor en op haar pootje zit ook een wondje.

Maar wat kan het nu nog zijn? We hebben Neutral wasmiddel, ze krijgt alleen haar 100% eend vlees te eten. We zitten er boven op dat ze niks anders binnen krijgt. We wassen haar 2/3x per week (op aanraden van kennissen) met Malaseb shampoo. Dus het enige wat ik nog kan bedenken is dat ze allergisch is voor Zinz en Zootje. Maar kan dat?

Ze drinken zowel uit het zelfde water fontein en Zinz is heeeel gek op Kiki en kruipt geregeld bij haar (lees: in haar!)

Voor de nieuwsgierigen, zo ziet ze er nu uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dus.. mochten jullie nog enig advies/tips of wat dan ook hebben.. GRAAG!!

Ik ga maandag in elk geval de DA weer bellen voor overleg en denk ik maar om een dooverwijzijzing vragen voor een Dermatoloog .... Want ik wordt er echt hopeloos verdrietig van.. het is zó frustrerend om haar continu te zien krabben.. ik wordt gewoon haast boos op haar als ik haar weer zie krabben of hoor bijten. Omgekeerde wereld natuurlijk!!!

Naast het feit dat het gewoon klauwen met geld kost (ondanks een verzekering..)

Soms vraag ik me ook wel eens af of we uberhaupt wel aan dieren hebben moeten beginnen.. aan Zinz en Zootje waren we ook ruim 1000 euro kwijt aan DA kosten in een paar maanden. Nu bij Kiki ook weer.. BLUGHHH!! Zou echt haast denken dat het aan mezelf ligt... what_sm

Viktor
Contacteer:

Re: Kan een hond allergisch zijn voor sphynxen?

Berichtdoor Viktor » vr 28 jun 2013, 23:39

Ingewikkeld, ik heb verder geen ervaring met honden en ook geen ervaring met huidproblemen. Logisch, zulke hoge kosten wil niemand en weinig mensen kunnen zich zulke hoge kosten permiteren.

Wat wel heel belangrijk is een dier te kopen bij goede fokker, die al enkele jaren bestaat en toch door links en recht goed te noemen is geen stapels van problemen heeft afgeleverd of deze kan verklaren bij confrontatie.. Wat ik dan zo moelijk vind aan fokken en combinaties maken is dat je iemand een dier afleverd voor misschien een hele decenia of langer en ik als fokker bepaal welke genetische basis een dier krijgt voor de rest van haar leven, daarin ben ik voor mij zelf even gesproken streng en aantal mensen met mij maar dat is op 1 hand te tellen.

Met ras dieren zit je vaak met slecht werkend immuniteit door natuurlijk opgebouwde inteelt van raszuiverheid (allemaal hetzelfde) bij honden vaak erger dan bij katten, alloewel katten staan daar ook niet heel ver van af.. Dit wil niet zeggen dat een rasdier verkeerd is, maar dat men met alles en nog wat raakfokt zonder kritisch te zijn etc!

Met het gedachten dat de helft vd ras honden 1 op 2 drager is van meer dan 1 genetisch defect en niet eens de helft van hun actieve leven gezond zijn 3 jaar, zou je aan een rashond niet moeten willen beginnen je kunt het vergelijken met HCM katten fokken en nog erger.. Of rekening houden met hoge kosten of je hebt geluk de kans is even groot.. Dit zijn niet mijn persoonlijke bevindingen maar van verschillende wetenschappers die iedere jaar oproepen en waarschuwen voor 10 soorten rashonden... Waar deze info aankomt blijft vreemd ph34r_sm
Laatst gewijzigd door Viktor op vr 28 jun 2013, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » vr 28 jun 2013, 23:48

Wat mij verbaasd (althans dat lees ik uit je verhaal) is dat er nooit huisafkrabsels genomen zijn. Die kale plekje lijken toch wel erg op demodex, maar die rode bulten in de liezen weer niet. Daarentegen, als prednison een positief resultaat had, dan denk je weer niet aan demodex, wel aan een allergie. Is er in die test niet getest op katten epitheel? Vaak wordt dat wel gedaan, want honden kunnen wel degelijk allergisch zijn voor kattenepitheel (lees: huidschilvers).
Ik moet wel zeggen dat je erg snel van voer veranderd. Om een voedselallergie uit te sluiten moet je 6-10 weken een hypoallergeen/zelfgekookt dieet geven met voedingsstoffen die ze nog nooit gehad heeft, dus 1 vleesbron met rijst of aardappel bijvoorbeeld. Anderzijds reageren dieren met een voedselallergie over het algemeen niet erg goed op prednison. Dus een beetje een lastige en onduidelijke situatie.
Afbeelding

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » za 29 jun 2013, 00:04

Nog een aanvullend stukje..

´Van God los." Zo noemde staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw, CDA) ruim een jaar geleden het fokken van erfelijk gehandicapte rashonden. De regering zou daartegen optreden. Zoals vastgelegd in het regeerakkoord.
Eind vorige week stuurde Bleker de Nota Dierenwelzijn en Diergezondheid naar de Tweede Kamer. ,,Aanpakken van misstanden in de fokkerij" geldt als een van de speerpunten. ,,Alleen via samenwerking van diverse partijen is het mogelijk om tot een vermindering van de problemen te komen", schrijft de bewindsman in zijn begeleidende brief.
Dierorganisaties, wetenschappers en kritische dierenartsen zeggen dat Bleker de wanpraktijken niet aanpakt.

Ze vinden dat Bleker te veel vertrouwt op belanghebbenden, zoals fokkers en rasverenigingen. Terwijl zij de problemen zelf hebben veroorzaakt en al jaren laten voortbestaan.
Fokken mag het welzijn en de gezondheid van de dieren niet benadelen, staat in het Besluit Gezelschapsdieren dat Bleker binnenkort bespreekt met de Kamer. Voorkomen moet worden dat ,,ernstige erfelijke afwijkingen en ziekten aan nakomelingen worden doorgegeven". Dat ,,voortplanting op onnatuurlijke wijze plaatsvindt". ,,Voor zover mogelijk."
De regels gelden alleen voor zogeheten beroepsfokkers. Niet voor kleine rashondenfokkers. Zeker driekwart van de gefokte rashonden, met en zonder stamboom, blijft onbeschermd, zegt Hans Baaij van Dier & Recht. Hij wil een fokverbod voor de meeste verziekte rassen. Hij kondigt een proefproces aan.
De Utrechtse hoogleraar Berry Spruijt (gedragsbiologie) vindt het ,,onbegrijpelijk" dat Bleker ongewenste fokpraktijken ,,de eigen verantwoordelijkheid van fokkers en dierhouders" noemt. ,,De overheid moet regels stellen. Ze laat de voedselveiligheid toch ook niet over aan fabrikanten en consumenten? Hoe moet de onwetende hondenliefhebber een goedwillende fokker van zijn malafide collega onderscheiden? Iemand die een hond koopt, moet ervan kunnen uitgaan dat het dier niet erfelijk gehandicapt is en fatsoenlijk is gefokt."
SP-Kamerlid en oud-huisarts Henk van Gerven zegt dat de Nederlandse maatschappij zou instorten als ,,de gezondheidsproblemen van rashonden zich in dezelfde mate bij mensen zouden voordoen". ,,Het medisch systeem zou onder de ziektelast bezwijken. Het verborgen leed onder honden en eigenaren is onaanvaardbaar groot."Honden waren gebruiksdieren. Ze werden geselecteerd om werk te doen waar ze goed in waren: waken, beschermen, jagen, hoeden van vee. De Britse adel begon die honden voor plezier te houden. Ze moesten mooi zijn. Gezondheid en dierenwelzijn werden ondergeschikt.
Zo ontstonden honderd jaar geleden de eerste rasverenigingen. Ze wilden een ras niet alleen behouden, ook verbeteren. Verbeteren betekende uiteindelijk verminken: de opvallendste uiterlijke kenmerken steeds verder uitvergroten. Grote honden moesten groter. Kleine moesten kleiner. Sleutelend en verbouwend maakten ze rassen kapot.
Voor fokken gebruikten ze de exemplaren die het meest aan het schoonheidsideaal voldeden. Kampioenen van de hondenshow, wier zaad duur wordt betaald. ,,Frankensteingedrochten", zeggen critici.
Selectie en inteelt maakten een ras niet alleen eenvormiger. Erfelijke handicaps stapelden zich op. Het inteeltniveau bij veel hondenrassen loopt volgens populatiegeneticus Ed Gubbels nu tegen de 30 procent. Hij is ook secretaris van het Platform Verantwoord Huisdierenbezit. Elke 10 procent inteelt betekent gemiddeld een jaar korter leven.Overheid en dierenartsen weten al decennia dat fokken op uiterlijk kenmerken tot ernstige erfelijke handicaps leidt. Fokkers en rasverenigingen bagatelliseren ziektes en dierenleed al net zo lang. Pas de laatste jaren kondigden sommige verenigingen en fokkers maatregelen aan.
Afbeelding

Bridget

Berichtdoor Bridget » za 29 jun 2013, 06:29

Aanzien dieren net als mensen allergieen kunnen hebben denk ik wel dat het kan een hond die allergisch is op sphynxen.
Misschien kan je net zoals Manou al eerder zei toch wel eens laten testen op huidschilfers...
Voor zover ik lees is het ook niet besmettelijk? Want je schrijft toch dat één van de sphynxen vaak bij de hond ligt en je vermeld alvast niets over huiduitslag bij de sphynx...
Ik zou eerst eens kattenallergie bespreken met de DA voor aleer naar een dermatoloog te stappen.

In elk geval veel succes!
Afbeelding

peggy72

Berichtdoor peggy72 » za 29 jun 2013, 12:00

het ziet er inderdaad uit als atopisch exceem. Ga je veel met je hond wandelen op het gras ?

Wij hebben hier in onze tuin, net zoals zoveel mensen hebben maar niet weten last van herfstmijten ook wel grasmijten genoemd. Om die reden zijn wij op dit moment al het gras uit de tuin aan het verwijderen want ze pakken mij ook.

De meeste mensen zien ze niet met het blote oog maar het zijn hele kleine mijtjes, rood van kleur die zich vastbijten op de hond. Vooral op de warme plekken. Als ze dan tegen de kat aan slapen dan lopen ze over. Google er maar eens op.

Als je bachresuce creme in huis hebt zou je dat kunnen proberen is ondertussen mij wondermiddeltje bij atopische exceem.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 29 jun 2013, 22:37

Wat sneu voor Kieksel dat ze zo'n last heeft van jeuk.
Hopelijk heb je wat aan de antwoorden hier en kom je erachter waardoor het komt.
Groetjes Clem
Afbeelding

asielkat

Berichtdoor asielkat » zo 30 jun 2013, 02:50

Lieve Faysterr,

ik weet wat je voelt
ik heb hier Broes een terrier met enorme jeuk waar we tijden mee bezig zijn geweest wat het is
in hoofdzaak zijn buik, liezen, navel, achterkant achterpoten en vooroksels en hij tygert over de grond
gelukkig verzekerd maar ook vele eurootjes in rook opgegaan

zeewater was wel een opluchting voor onze Broes maar slechts een halve dag

advies 1 NOOIT meer iets met LAM geven lam levert de dieren meer energie dus meer warmte en dus meer jeuk
dit heb i van 2 holistische dierenartsen en de dermatoloog

Overigens voor de dermatoloog kan ik ja alleen maar zeggen ga naar mevr Vroom in Oisterwijk daar voel je je echt nog klant en wordt de de hond eerst verwelkomd en dan jij
Broes heeft 28 prikken op allergie gehad en nog bloedaftap en lakmoestest en er is eea uitgekomen we hebben de desensibilisatie gedaan dus prikken voor huisstofmijt en inderdaad schimmels en dingen in gras, papegaai en hamster
eea gaat niet naar vetmed lab maar naar een ander lab

inderdaad in gras en met name als het nat is door regen of dauw grasmijt meelmijt en nog wat ik weet het niet eens meer dus altijd na nat droogmaken en dan en voorheen gebruikte ik sudocreme maar nu de bach remedy creme echt super !!!!!!!!

atopica helpt bij onze niet broes hij is 7 a 7,5 kilo en we hebben zelfs de atopica eens een periode verhoogd maar ook geen resultaat, probleem nu is dat als je hiermee begint je minder goed kan testen bij de dermatoloog evenals je hem/haar iets van prednison geeft

een hond kan naar mijn idee ook reageren op katten maar ik zou zeggen vraag dit aan mevrouw vroom

Broes slaapt dus ook op katoen in zijn bench

maar als jou hond demodex heeft vind ik het raar dat je alleen maar de advocate hebt gekregen en dan maar 2x en niet iets zwaarders en geen 3x met tussenfasen dat er inderdaad zoals al gezegd geen goede doch soms diepe afkrabsels zijn genomen (ik had minstens een mijten en schimmelshampoo verwacht en een eventuele prik)
inmiddels zijn wij dus ook zo'n 4 jaar bezig zijn huisstofmijt speelt op in vakantiehuisjes of als we op bezoek zijn en vaak niet goed schoon is maar 100% huisstofmijt vrij krijg je nooit zegt mevr Vroom

we zijn in den Hoek geweest de holistische dierenarts om door te laten meten wat ie wel en niet kan en mag eten en daar wordt je veel wijzer van zoals snoepjes en hondenkoekjes en beste is inderdaad rauw vlees maar geen lam erin
liefst geen granen
en van kluiven mag ie alleen die witte van hopefamr die zijn onbewerkt zonder toevoegingen of pensstaafjes

sterkte want niets is erger dan jeuk
en jij ook sterkte want niks is erger je hondje niet te kunnen helpen
jeuk is erger dan pijn

liefs An

inmiddels heb ik nu 4 maanden geleden een tip van een paardendierenarts die goed ervaringen had met de vitaminen en mineralen product en sinds we broes dat nu geven gaat het een stuk beter de bultjes zijn weg en het likken in liezen is weg : http://www.soulmate-nutrition.nl/voedin ... aarden.php

soul mate Dog in combinatie met msm zwavel
dat werkt ontstekingsremmend dus kan je prednison weglaten

Soul-Mate Nutrition DOG

Soul-Mate Nutrition® DOG is een voeddingssupplement

Buiten een uitgebalanceerde voeding heeft de hond vaak een voedingssupplement nodig om de prestatie en het herstel hiervan te beïnvloeden, helaas is zo’n supplement erg eenzijdig en het kost te veel tijd en rekenwerk om de juiste verhouding te vinden. Bovendien bij verkeerde toevoegingen raakt de hond uit balans terwijl het juist de doelstelling is om de lichaamsprocessen van de hond goed te laten functioneren. Zeker als het om sporthonden gaat zijn hart, longen, lever, nieren en andere organen van vitaal belang voor de opname van de juiste voedingsstoffen en de afvoer van afvalstoffen.

De samenstelling van Soul-Mate Nutrition® DOG heeft het u gemakkelijk gemaakt. Alle vitaminen, mineralen, aminozuren (ook in de L-vorm voor meteen een goede en snelle opname in het bloed), koolhydraten, kruiden, enzymen en sporenelementen die de hond dagelijks nodig heeft zijn in de juiste verhouding en onderling samenwerkend bij elkaar gevoegd in één produkt om de hond in topconditie te brengen en te houden. Speciaal bij heup- of elleboogdysplasie, sneller herstel na ziekte en inspanning, minder spierpijn, weerstand verhogend, meer spiermassa, voor een goede spijsvertering en stofwisseling, snelle vachtwisseling en een goede huidconditie.De glucosamine, chondroïtine, m.s.m en vitamine C ondersteunen de natuurlijke processen bij de vorming van kraakbeen, het in conditie houden van de spieren, pezen en gewrichten. Stimuleert de aanmaak van gewrichtsvloeistof , bevordert de activiteit van de rode bloedlichaampjes en de zuurstofbalans. De L-aminozuren zorgen voor alle fysiologische processen die te maken hebben met herstel, energie, spier en krachttoename.

Soul-Mate Nutrition DOG Ingrediënten Soul-Mate Nutrition® DOG: Maltodextrine, Collageen Hydrolisaat, Vruchtensuiker, Maisstroop, Methylsulfonylmethane (m.s.m = zwavel), Spirulina, Plantaardige Eiwitten, Elektrolyten, Taurine, L-Aminozuren, Glucosamine Sulfaat, Chondroïtine Sulfaat, Appelaroma, Kruiden, Vezels, Ascorbinezuur, Citroenzuur, Vitamine A, Betacaroteen, Vitamine E, Vitamine B1, Vitamine B2, Vitamine B6, Vitamine B12, Vitamine C, Vitamine D, Vitamine K, Pantotheenzuur, Niacine, Biotine, Foliumzuur, Choline, Inositol, IJzer Selenium, Mangaan, Zink, Calcium-Lactaat, Chloride, Fosfor, Jodium, Chroom, Kalium, Koper, Natrium, Molybdeen, Magnesium, Germanium, L-Carnitine, L-Alanine, L-Arginine, L-Asparagine-zuur, L-Cysteine, Glycine, L-Glutamine, L-Glutaminezuur, L-Histidine, L-Isoleusine, L-Leusine, L-Lysine, L-Methionine, L-Ornithine, L-Proline, L-Phenylalanine, L-Serine, L-Valine, L-Threonine, L-Tyrosine, L-Tryptophaan.

Gebruiksaanwijzing Soul-Mate Nutrition® DOG als voedingssupplement:
Honden in volle training en wedstrijd , meng dagelijks 1 halve doseerschep in de ochtend en 1 halve doseerschep in de middag door het voer.
Honden in lichte training en pups in de groei, meng dagelijks 1 halve doseerschep in de ochtend of in middag door voer.
Honden met gewrichtsproblemen, meng 2x daags 1 halve doseerschep door het voer.
Volwassen honden vanaf 45 kilo, meng 2x daags 1 afgestreken doseerschep door het voer.
Maak het voer een beetje vochtig.
1 afgestreken doseerschep is ± 20 gram.

Soul-Mate Nutrition® DOG geeft in ± 2 á 3 weken resultaat.

Soul-Mate Nutrition® DOG is verkrijgbaar in een kleinverpakking van 1500 gram, ook verkrijgbaar in een grootverpakking van 6000 gram.

Soul-Mate Nutrition® DOG is een natuurproduct en bevat géén verboden stoffen. Het is absoluut onschadelijk en geeft ook géén aanleiding tot gewenning.

Soul-Mate Nutrition® DOG is samengesteld uit hoog-waardige ingrediënten van levensmiddelen kwaliteit.
Nieuws
BB Escondhio, Gold Medal Champion Nat. C show 2012
2012

Home Sweet home , Almost our own triple :-) BB Escondhio , Gold Medal Champion Nat C show te Alkmaar 2012, Gold Medal Champion , Internationale Nat C show te Assen 2012 and Dutch National Silver Champion Senior Stallions as a four year "old " te Raalte 2012 !! BB Escondhio, Gold Medal Champion Nat. C show 2012
Succesvolle AVS Amateurkeuring voor Kyra
20 mei 2012

In de rubriek show aan de hand, werd Kyra tijdens het opstellen nog een plaats naar boven gezet vanwege " haar sterke rug en mooie bespiering" wat betekende dat ze de 1e prijs in ontvangst mocht nemen. Succesvolle AVS Amateurkeuring voor Kyra

Faysterr

Berichtdoor Faysterr » zo 30 jun 2013, 22:06

Dank je wel voor al jullie (uitgebreide reacties!) Zo fijn als er mensen mee denken!

Ik zal even het rijtje afgaan qua reacties (en dan maar hopen dat ik niemand over sla chatnoir_sm )

@ Viktor; Ik geloofde ook heilig in 'goede' fokkers en heb wel heel bewust en na het nodige zoekwerk voor juist onze twee poezes gekozen. De stambomen zagen er goed uit (uit laten zoeken hier), ik heb contact gehad met eerdere kitten kopers en verder duiden alle andere dingen op goede omstandigheden.

Met onze kater Zinzel was aanvankelijk ook niks aan de hand.We hebben hem nu precies een jaar geleden opgehaald en tm september had hij nergens last van. Tot we in september Zootje erbij kwam. Aanvankelijk was er niks aan de hand, een paar dagen na haar komst begon Zinz echter te kwakkelen. Wij dachten in eerste instantie nog dat het kwam omdat hij zó opgewonden en gelukkig was dat hij er zo'n leuk vriendinnetje gehad, maar blijkbaar droeg zij iets bij zich wat hem aanstak. Vervolgens bleven die twee elkaar aansteken en begon het genies en ontstoken oogjes. Uiteindelijk ging dit beter, kwam er een schimmel overheen en zo heb je al met al (denk ik!) een hoop pech en ellende puur op toevallig basis.

Toen gingen we opzoek naar Kiki, een franse bulldog. Ook daar heb ik mij zeer goed in verdiept en besloten geen hondje met stamboom te nemen. Juist omdat daar zóveel ellende in de lijnen zit gefokt zit. Zo zijn ze dan mega kort op de pootjes gebouwd, hebben een korte ruig, geen neus en neusgaten en rochelen al na 5 minuten lopen. Toevallig heeft vader van Kii wel een stamboom en heb ik ook zijn testen gezien en was alle dik in orde. Maar moeder niet. Ze is een bulletje hoog op op haar poten, lange rug, redelijk grote neusgaten en een neusje. En ja.. toen vlogen de pups uit en kregen ze stuk voor stuk demodex. Schijnt dat elke hond dit bij zich draagt (ook al komt het niet tot uiting) dus daar kan de fokster weinig aan doen. Wel voelde ze zich heel erg rot en leefde met al haar pups mee, en kwam (en komt nog steeds!) geregeld op bezoek. En ja.. dan hebben wij met Kiki gewoon heel erg veel pech. We hebben ook veel contact met haar zusje en zij heeft nergens last van. Evenals haar andere zusje, waar we heel af en toe wat van horen, die heeft ook geen klachten verder.

Dus ja, een goede fokker is misschien belangrijk, maar buiten dat ik daar nu helemaal niks aan heb; zegt het mijn inziens steeds minder, omdat ik ook heel erg in het sphyxen-fok-wereldje merk wat een haat en nijd er onderling is. En daarbij nog een mooi voorbeeld: mijn zus heeft 2 sphynx mannen van toen 2 jaar oud van MP heeft geplukt. Zonder stamboom of iets, alleen een paspootje erbij. Heren zijn inmiddels 8 jaar oud en op wat tandsteen na, kern gezond en hebben ook nooit wat gehad. Mijn ouders hebben 3 sphynx dames. Ook van erkend fokkers, inmiddels 7 jaar oud en 2 van de 3, zijn geen sphynxen meer, maar rexen! Ze zijn één bos haar, tot grote frustratie van met name mijn vader. Wat heb je dan aan een goede fokker?

@ Manoe: Ook jij bedankt voor je reactie. Ik zal je nog even wat uitleg geven; Onze eigen DA blijft het op voedsel allergie gooien en we moesten volgens hen gewoon zoeken naar hét voer. Daarom hebben zij verder niet getest en ben ik uiteindelijk naar een andere DA gegaan. Toen we naar de andere DA gingen waren de plekjes in haar lies helemaal weg, zag het er super rustig uit en had ze alleen twee kleine korstjes in haar nek. (dankzij het zalven!) Dus vandaar ook dat de nieuwe DA besloot om enkel bloed onderzoek te doen. Ik weet niet precies wat er onderzocht is. Voor zover ik weet was het een standaard 'atopische' allergie bloed test. En het enige wat ik weet is dat er op 24 (atopische) stoffen is getest. Maar inmiddels zijn we daar 2,5e week geleden geweest en heeft ze nu kale plekken en dikke korsten te pakken..
Qua voer heb je gelijk; ik ben ook vaak gewisseld (gemiddeld na een maand, alleen de brokken na één week al, omdat ze 4x zoveel poepte en de plekjes ook leken te verergeren). En de wisseling na korte tijd komt mede omdat ik gewoon heel erg sterk het gevoel heb dat ze niet reageert op het voer. Het zal wellicht het e.e.a. versterken, maar ik geloof niet dat dat de boosdoener is. En als ik dan na een maand Kiki zichzelf nog steeds kapot ziet krabben wordt ik ongeduldig en gefrustreerd omdat ik me niet serieus genomen voel door de DA en ga ik verder zoeken. Vandaar de wisselingen. Nu staat ze inmiddels wel al een tijd volledig op de eend.

Wat ook nog iemand opperde is of het geen ringworm was. Nu hebben wij dat natuurlijk gehad, vlak voor Kiki kwam, maar toen heeft zij hier kwam heeft ze het niet opgepikt (poezels en ik waren ook weer 'schoon'! (net als het huis.. suprised_sm ) en Zinz kruipt dagelijks zo ongeveer ín Kiki ipv naast haar, dus dan vermoed ik dat hij het ook zou op moeten pikken weer? (kijk.. zo liggen ze nu.. daar wordt je toch hopeloos verliefd op? wub_sm )

Afbeelding

@Bridget; Ja ik ga morgen ook bellen en informeren of dat kan. Onze kat heeft inderdaad (godijzdank!) nergens last van! Alleen maar van verliefde knuffelbuien (zoooo lief!! love3_sm )

@ Peggy, wij lopen wel heel vaak met Kiki hier naar de dijk waar het één en al grasveld is inderdaad. Ook als het nat is lopen we daar..dus het zou kunnen dat ze daar op reageert. (ik heb zelf ook een tijdje gedacht dat ze op het gras reageerde, omdat ze eind feb begon te krabben. Dan begint het gras ook 'n beetje groeien natuurlijk. Maar omdat het inmiddels alleen maar in haar nek en op haar koppie zit (en 1 pootje dan) twijfel ik of het het gras is. Het klinkt wel heel aannemelijk zoals jij het nu zegt. Bach recque creme heb ik niet in huis, maar kan ik wel eens achteraan gaan uiteraard!

Wat lief dat je ook zo uitgebreid reageerd An! En wat rot dat jullie met Broes ook zo aan het kwakkelen zijn (geweest!) Ik weet ook gewoon uit ervaring hoe frustrerend het is om continu jeuk te hebben.. laat staan bij je diertjes die niks kunnen zeggen.
Heeft de desensibilisatie kuur van Broes wel geholpen? Wij wilde dat bij Kiek ook gaan doen, maar er kwam (helaas?) niks uit de test waarop ze reageerde, dus dan kan je lastig gaan desensibiliseren he? 8-)
Ik ben ook 'n sudocreme fan! Smeerde dat ook veel op haar buikje. De vetaderm mocht 3/4x per dag, maar als ze dan weer op haar buikje ging krabben, dan vette ik het lekker in. Had ook wel het idee dat het iets hielp. Daar hebben we het uiteindelijk ook rustiger mee gekregen, toen het zo op haar buikje zat. Ik heb zelf alleen ook bijna het idee dat waar ze nu last van heeft, anders is als waar ze last van had. Omdat het eerst echt op haar buik en in haar oksel zat en nu dus zo in haar nek en op haar koppie. Het lijkt overigens wel dat de atopica nu wat aanslaat. Rond 20u heeft ze even flink zitten krabben, maar heb ik haar afgeleid en verder was het vandaag rustig met krabben! Dat is al zooo fijn!
En over Kiek haar demodex, haar zusjes hadden er behoorlijk grote (kale) plekken van en hebben beide idd wel (diepe, tot bloedens aan toe.. echt heel sneu om te zien!) afkrabsels gehad. Maar omdat Kiki alleen maar 3 kleine plekjes en er verder geen jeuk of last van besloot de DA toen dat een kuur van 3x een pipetje Advocate genoeg was. Terwijl haar andere zusje ook die kuur kreeg en shampoo erbij. En weer haar andere zusje kreeg alleen maar shampoo. Ook heel wisselende wat dierenartsen ermee doen dus.
En toen Kiki daarna die enorme jeuk klachten kreeg zijn we op aanraden van de DA nog een kuur er achter aan gaan doen. En over 2 weken moet ze weer een pipetje. Maar het kan dus ook nog zo zijn dat toch de demodex nog, of weer opspeelt. Juist omdat ze nu ook echt kale plekjes heeft gekregen. Maar de 'oude' DA vond dat niet nodig te testen en bij de nieuwe toen we daar 2,5e week terug waren zat ze goed in haar vacht! Alleen krabde ze zich suf!

Kiek krijgt op het moment ook niks anders te eten dan haar eend. En af en toe en eenden nekje om ff lekker flink te kunnen kauwen en sinds kort nylabones, om toch aan haar kauw behoefte te voldoen. (Want ja.. ik ga 'r ook geen botten meer geven..wie weet reageert ze daar weer op?)

Dat Soul-mate zegt me niks, maar ga ik ook eens naar kijken en eventueel bestellen! (moet alleen even kijken of dat ook kan in combi met de viartuc (zo heet het geloof ik?) wat ze krijgt..) of dat elkaar niet schaad! Wel fijn spul ook, is ook 1 bonk vitamine en mineralen en goed voor vacht en haar. Ze verhaart er in elk geval wel stukken minder van, ik zelf vind dat wel prettig (heb je twee sphynxen zodat je geen haar meer hebt, haart je hond het hele huis onder ohmy_sm )

We zijn overigens zelf (ook weer op aanraden van andere bullen eigenaren) begonnen met Malaseb shampoo. 2x per week. Maar ook daar merk ik nog niet echt iets van.

Maar goeed.... we blijven gewoon volhouden!!

En super lief hoe jullie allemaal mee denken en mee leven! Ik ga morgen de DA bellen en hou jullie op de hoogte!!

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » do 04 jul 2013, 19:19

Hoi Fay,

wat ik nog wilde zeggen: 2-3 x per week wassen met Malaseb is echt heel veel. 1 x per week is echt de max, behalve in het begin bij een serieuze besmetting. Ik zou dit dus echt gaan minderen. Ook zou ik eens de allergietest opvragen, ik heb een vermoeden waar ze getest hebben en daar wordt wel op kattenepitheel getest, dan weet je dat in elk geval.
Afbeelding

Terug naar “Allergieën”