Ons Betty is gesteriliseerd

Precious Sapphire
Contacteer:

Ons Betty is gesteriliseerd

Berichtdoor Precious Sapphire » za 08 okt 2011, 11:43

Ons F1 poes Betty Boop is na verschillende dekkingen nooit drachtig geweest, ik had al zo'n voorgevoel van hier klopt iets niet, ik heb de dekkingen zelf van dichtbij meegemaakt, alles ging zoals het hoorde.

Ze werd wel steeds vaker krols, heel subtiel maar de kater vergist zich niet en zat constant achter haar om haar te dekken. Drie weken geleden was ze s'morgens heel erg krols, ze miauwde en kroelde zoals nooit eerder, Jack, onze kater was echter niet geinteresseerd.
Ik werd onmiddellijk ongerust en hield haar extra in het oog, zo merkte ik dat zij erg vaak haar geslachtsdelen proper likte, niet zo gek omdat ik dacht dat ze krols was maar bij nazicht zag ik nog een restje bloederige afscheiding.
Onmiddelijk met de dierenarts afgesproken dat ik ermee langskwam voor een echo, daar was niet zoveel op te zien behalve dat haar eierstokken verdikt waren en één hoorn van de baarmoeder vloeistof bevatte.
Ze werd behandeld met Alizin en antibiotica in de hoop haar baarmoeder te redden en alsnog een nestje van haar te kunnen hebben; na één week behandeling werden we verwacht bij de dierenarts voor een kontrole.
Het werd snel duidelijk dat de behandeling geen succes was, haar baarmoeder was nu goed ontstoken en haar éne hoorn was enorm in omvang toegenomen, zij was ook niet meer in topvorm, haar vacht werd vettig en hield zich thuis wat op de achtergrond. De dierenarts wist mij te vertellen dat er alsnog een kans was haar erdoor te krijgen maar dat heb ik geweigerd, alles eruit halen was voor mij de enige echte optie. Dit is de dag zelf nog doorgegaan, haar baarmoeder heb ik dan mogen zien, we hebben het samen met de dierenarts opengesneden;heel donker rood en vol etterige vloiestof, dit moest er gewoon uit!

Ze blijkt geleden te hebben aan Cysteuze endometrium hyperplasie of CEH, dit wordt veroorzaakt door een teveel aan oestrogenen, door toediening van hormonen om de krolsheid tegen te gaan (kattenpil) of door een overproductie door de ovaria (eierstokken). Hierdoor wordt de slijmvlies in de baarmoeder steeds dikker en vormen zich cysten die vloeistof bevatten, die kysten worden steeds dikker en springen uiteindelijk open waarbij de vloeistof in de baarmoeder terechtkomt.
De baarmoeder is nu extra gevoelig voor bacterïen, zo is die door de dekkingen ontstoken geraakt met als gevolg de baarmoederonsteking.

Ik heb heel wat opgezocht over de mogelijke oorzaak en hoe dit in het vervolg te vermijden; wordt besproken in een nieuwe topic.

Groetjes, Kathy
Afbeelding

nonalize

Re: Ons Betty is gesteriliseerd

Berichtdoor nonalize » za 08 okt 2011, 11:49

Wat jammer dat je geen nestje bij haar hebt gehad maar het was een goede beslissing om haar te steriliseren.
Groetjes Elize

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 08 okt 2011, 11:55

Oh, wat jammer dat je haar hebt moeten steriliseren maar de reden waarom is duidelijk.
Groetjes Clem
Afbeelding

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » za 08 okt 2011, 13:44

Wat jammer voor je Kathy .... 't is toch een droom die als een zeepbel uit elkaar spat!

Maar wel mooi voor Betty dat het alsnog goed uitgedraaid is voor haar, voor hetzelfde geld is het een gesloten pyometra die je dan zelf niet opmerkt en dan ben je haar kwijt voor je het weet.
Is ze goed hersteld?
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

Precious Sapphire
Contacteer:

Berichtdoor Precious Sapphire » za 08 okt 2011, 14:19

Ja, zo ontzettend jammer, ik heb er zo naar verlangd om een gemengd nestje te mogen verzorgen, alles was mooi gepland en nu dit...
Het lijkt zo eenvoudig kittens te hebben en groot te brengen, duidelijk is nu wel dat je ook pech kunt hebben, ik trachtte de grootste risico's ivm HCM te ontwijken met de aanschaf van een wat oudere poes, die bleek gelukkig een gezond hartje te hebben; ik was dolgelukkig met mijn mooie meid!
Nu weet ik dat haar aandoening leeftijdsgebonden is, zij is te vaak krols geweest zonder zwangerschap, bij mij is zij niet op de pil gezet, na haar HCM-test mocht ze een nestje hebben, dit is echter nooit gelukt en waarschijnlijk zat die "tijdbom" er toen al in.
Ja, wij mogen van geluk spreken dat het tijdig werd ontdekt, het had op een ramp kunnen uitdraaien!

Zij is nu één week gesteriliseerd en het litteken ziet er proper uit, het weefsel rondom is nog wat gezwollen maar dat is niet abnormaal denk ik, wat me meer verrast is dat ze nog steeds krols lijkt, hopelijk komt er snel verbetering als de homonen uit haar lichaam zijn.

Groetjes, Kathy
Afbeelding

Terug naar “Sterlisatie / Castratie”