Kittens catstreren en sterliseren ,

Angela

Re: Kittens catstreren en sterliseren ,

Berichtdoor Angela » zo 23 mei 2010, 15:38

Katers na de fok worden gecastreerd, krijgen daar bovenop een hormonale behandeling en worden dan meteen herplaatst (andere omgeving) ... sommige katers sproeien dan nooit meer, maar anderen blijven dat helaas wel doen!
Voordat de kater gecastreerd en herplaatst is, is het moeilijk te zeggen wat hij gaat doen!
Van sommige katers (fervente sproeiers) kan je al wel zeggen dat hij nooit of te nimmer meer in een groepje kan leven omdat het kater zijn bij deze dieren niet enkel in hun ballen zat maar veel meer tussen hun 2 oren, en dat zijn de moeilijke gevallen!

Als je je DA gevraagd hebt naar zijn/haar mening, wil je dan aub hier even die mening komen delen, dat is altijd interessant :) ... vraag er wel bij op welke studies/ervaringen hij/zij die mening baseert.
Want het is ook wat je zegt er zit een verschil op studies uitgevoerd op honden t.o.v. katten
een kater zou bij mij dus zoiezo niet in een groep komen te leven omdat ik dus maar 1kat wil,(mits die niet wegkwijnt want dan zal ik mijzelf genoodzaakt zien een 2e erbij te nemen)
maar de info die me nu ter oren komt als ik deze vraag stel is heel anders dan als ik de vraag stel over een open kater kitten te nemen.
daarbij meegenomen dat er op bvb MP veel advertenties staan van zowel open als geholpen katers die niet sproeien(of ze moeten allemaal liegen) ga ik een beetje mijn conclussie trekken dat er een beetje word overdreven als er gezegt word dat een GROOT deel van de ongeholpen katers op zeker zullen gaan sproeien, en dan heb ik zoiets van tja ik kan het proberen en mocht het niet goed gaan sta ik natuurlijk voor de concequenties in D5

wbt de DA"s die ik ga vragen zal ik zeker hier het verslag van gaan doen, zal ze per mail gaan benaderen zodat ik een geschreven antwoord terug krijg die ik gekopieerd hier kan plaatsen D5
ben erg nieuwschierig hoe zij hier tegen over zullen staan iig :)
Afbeelding

zenga13

Berichtdoor zenga13 » zo 23 mei 2010, 15:45

Ik kan je zeggen dat de advertenties waar veelal wordt beweerd dat een open kater niet sproeit volgens mij grotendeels uit de duim gezogen zijn. Ik ben bij menig cattery geweest en ik heb er nog niet 1 meegemaakt waar open katers zaten en waar het niet ongelooflijk naar kattenzeik stonk. Excuses voor de eigenaren daarvan en hoe goed je ook probeert schoon te maken, een open kater die in huis leeft en waar geen bijzondere maatregelen voor getroffen zijn ruik je gewoon, klaar!
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » zo 23 mei 2010, 15:45

Sorry, ik wil mijn kittens dit alles besparen en als ik dan een onmens ben dan is dat heel jammer.
Ik ben gewoon niet zo goedgelovig meer en zorg zelf wel voor een goede toekomst voor mijn kittens.
ik vind mensen die vroegcastreren geen onmensen hoor, dat zeg ik toch nergens?
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » zo 23 mei 2010, 15:50

geertje, daar had ik dus gewoon helemaal overgekeken, over die hele reutemeteut die onderaan het artikel stond b7
Mijn grijze hersenmassa was blijkbaar niet zo goed aan t werken
Maar ik moet wel zeggen dat ik niet zou weten waar ik naar dat eerste deel studies waar naar verwezen wordt zou moeten zoeken en waar ik die zou kunnen vinden
Afbeelding

zenga13

Berichtdoor zenga13 » zo 23 mei 2010, 15:51

Sorry, ik wil mijn kittens dit alles besparen en als ik dan een onmens ben dan is dat heel jammer.
Ik ben gewoon niet zo goedgelovig meer en zorg zelf wel voor een goede toekomst voor mijn kittens.
ik vind mensen die vroegcastreren geen onmensen hoor, dat zeg ik toch nergens?
Hahaha, ik doelde ook niet specifiek op jou hoor, maar er zijn mensen die er wel zo over denken.
Afbeelding

zenga13

Berichtdoor zenga13 » zo 23 mei 2010, 15:55

Ik heb hier een sphynx ex-dekkater in huis lopen, nl. Dobey van Wesopa. Hij is voor zijn pensioen door de betreffende eigenaar veelal voor eigen dekkingen en uitdekkingen gebruikt (ga maar eens na hoe vaak je zijn naam op een stamboom tegenkomt). Nadat hij met pensioen mocht, heeft zij hem laten castreren en is hij hier komen wonen. Wij hebben vanaf de allereerste dag nog nooit problemen met hem gehad. Hij heeft nog nooit naast de bak geplast, nooit gesproeit, nooit lelijk gedaan tegen onze andere katers en nooit omgekeken naar onze krolse poezen hier. Een castratie heeft dus wel degelijk een heel groot positief effect op het gedrag van katers.

Maar... er zijn natuurlijk ook altijd uitzonderingen.. wanneer de kat sproeit of plast omdat het aangeleerd gedrag is, zal dit ook na een castratie niet zomaar verdwijnen. Dat zijn dus gedragsproblemen. Dit soort gedragsproblemen kunnen dus wel degelijk door een vroegcastratie voorkomen worden.
met jou post nu kan ik dus opmaken dat een castratie op latere leeftijd net zo goed het sproeien weg kan nemen zoals bij vroegcastratie.
dit staat dus in strijd met wat steeds beweerd word over dat een kater die niet vroeg gecastreerd is zijn gedrag hoogstwaarschijnlijk niet veranderd na een late castratie.
conclussie voor mij dus dat ik best een open kater kitten zou kunnen nemen en mochten er dan sproeiproblemen komen ik hem alsnog later kan castreren en dat er dan eventueel met een hormonale behandeling nog geen probleem hoeft te zijn D5
Dat moet je voor jezelf bepalen natuurlijk... maar als ik de keuze zou hebben, zou ik voor een gecastreerd kitten gaan. Je voorkomt daar gewoon een hoop mogelijke problemen mee. Het is niet gegarandeerd dat een niet gecastreerde kater die problemen gaat krijgen, maar als ik de keuze zou hebben zou ik het liever bij voorbaat al uitsluiten.
Afbeelding

Angela

Berichtdoor Angela » zo 23 mei 2010, 15:56

als we het hier over pups zouden hebben zou ik wel zeggen onmens of anders geformuleerd D6
gewoon omdat de studies hiervan bewezen hebben dat het wel degenlijk gevolgen heeft voor zoiezo de groei en ook gevolgen kan hebben voor de "geest".

zoals ik de geplaatste artikelen/studies lees dan kan ik voorals nog niet anders dan bij vroeg castratie van kittens geen enkel probleem te hebben en het enkel te zien als een ieders eigen keuze D5
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » zo 23 mei 2010, 15:56

Ik ken geen enkele DA die pertinent tegen vroegcastratie is .... ik ken er wel die zeggen dat ze er niet aan willen beginnen omdat het priegelwerk is en dat het veel makkelijker is om te castreren op iets latere leeftijd wat betreft het juist doseren van de narcose, want dat is nu wel een iets groter risico!
De uiteindelijke moraal van het verhaal is dat iedereen moet doen waar hij zij zich het beste bij voelt... en voor mij is dat ook vroegcastratie, als ze toch geholpen moeten worden, voor mij dan liever vroeg, ze herstellen veel vlugger en dat is een feit!
mijn dierenarts is er wel degelijk pertinent tegen.
Wij wilden wel degelijk laten castreren op vijf maand en een week en hadden zo iets van "maken die drie weken nu echt zoveel uit?"
En hij was daar echt wel heel hard op tegen en vond die drie weken wel degelijk veel uitmaken.
De andere dierenartsen aan wie ik het gevraagd heb zeiden ook vlakaf dat ze niet steriliseerden/castreerden voor zes maand.
Ze gaven allemaal de redenen op van groei en van blaasgruis en plasproblemen, niemand zei dat het een priegelwerk was en ze het daarom niet wilden doen.
In de boeken die ik gelezen heb stond ook allemaal hetzelfde
En de fokster had ook hetzelfde gezegd.
Voor mij is dat dus niet zo vreemd dat wij er voor gekozen hebben om niet aan vroegcastratie te doen
We kregen niks anders te horen dan steeds opnieuw hetzelfde.
Ik ben het helemaal eens met je moraal van het verhaal, dat iedereen moet doen waar hij zij zich het beste bij voelt.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 23 mei 2010, 20:48

Hoi Hoi
Als een kater GEEN kater tussen zijn oren is ,dus niet weet wat het is om sexueel opgewonden te raken met het gevoel erbij ,en 80% het sproeien erbij ,Dus vroegcastratie ,
Dan heb je veel minder risico ,dat ze op latere leeftijd gaan sproeien of plassen ,het is voor hun normaal gedrag ,

Wij hebben al vaak katers doorgeplaatst ,die echt wel sproeide ,niet zo zuinig ook ,maar die werden gecastreerd ,en met Tardak gespoten ,en die gaan nooit naar een huis waar andere katten zitten ,
De laaste kater die hier wegging ,is bij een jongen alleen ,een moordgoser ,die heel graag er nog een bij wilde ,maar het dus ook niet doet ,omdat het risico te groot is ,Ik wil geen kat in huis die alles onderpist ,maar met mij nog veel meer mensen ,

Nadine ,wij castreren nu ,ik denk een jaar of 8 ,ik weet het eigelijk niet ,
Ik stond laast bij ONZE DA ,waar een mevrouw vroeg ,ik heb een katertje ,wat al wat gaat sproeien ,hoe oud moet die wezen om geholpen te worden ,
Er werd met een STAAL HARD gezicht gezegd ,dat doen we pas met 6 tot 8 maanden ,terwijl die zelfde DA en assistente mijn kittens helpen ,
Ze laten liever een volwassen dier helpen ,is veel makkelijker ,
Ik kan heel veel informatie over vroegcastreren neerzetten ,Ik zit op veellijsten over de Sphynxen ,daar gaat het zeker over de vroegcastratie ,
Dat stuk van Geertje is voor iedereen makkelijk te lezen ,en voor particulier en fokker
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » ma 24 mei 2010, 03:16

Wil, dat is dan weer iets dat ik gewoon niet begrijp, als je als dierenarts het toch doet, vroegcastreren, waarom je dan tegen sommige mensen staat te zeggen dat je het niet doet, als je dat priegelwerk dan bij de ene doet dan kan je dat toch bij de andere doen ook.
Als dat dan toch beter zou zijn voor de kater naar zijn mening.
Maar hij helpt dan de ene en de andere niet, k vind dat dat niet zo mooi van die dierenarts eerlijk gezegd
Mijn dierenarts is er in ieder geval pertinent tegen, niet omdat het priegelwerk is.
Hij liet dat in niet mis te verstane en niet zo fraaie bewoordingen die ik niet ga herhalen aan ons verstaan wat hij er over dacht (toen ik argumenteerde dat die drie weken er toch niet zoveel konden toedoen).
Afbeelding

Terug naar “Sterlisatie / Castratie”