Oormijt

Petra
Contacteer:

Oormijt

Berichtdoor Petra » wo 01 dec 2010, 15:22

Waarschijnlijk heeft onze haarbal Sammy oormijt...
Cherie had dit toen ze van de camping mee naar ons huis kwam, ze heeft toen een paar maand boven in quarantaine gezeten i.v.m. afwachten tests en overgaan oormijt.
Hoe Sammy er nu aan komt, die heeft zelden iets.
Sammy en Cherie zitten elke dag in de tuin en de laatste tijd zitten er aan de andere kant van het gaas vaak andere katten. Ik vrees dat hij het zo heeft opgepikt.

Hij schudt al een week erg met zijn hoofd zodra je zijn oren aanraakt. Hij heeft, in tegenstelling tot de sphynxen, altijd schone roze oren. Zijn linkeroor is nu vies wanneer ik met een wattenstaafje schoonmaak.
Sinds drie dagen doe ik elke dag oorcleaner in het oor, de volgende dag is er dan weer allemaal troep uitgekomen.

Ik ga morgen met Sam naar de da om het na te laten kijken voor het erger wordt en ik vrees voor de andere drie katten!
En wat voor Samy het ergste is (en voor mij): Sammy is heel groot en sterk (klinkt gek maar is echt waar) en hij heeft een fobie voor iets doen met zijn ogen en zijn oren.
Zelfs als ik bovenop hem zit en Edwin zijn nekvel stevig vastheeft is het schoonmaken en cleaner nog haast onmogelijk..
Dat wordt dus een feest en een marteling wanneer ik een maand dagelijks moet druppelen (en dan 1 minuut inmasseren...onmogelijk bij Sammy).
Gisteravond dacht ik: ik kan toch wel een kat onder controle houden...Ik was bang dat ik zijn nek brak en hem hem daarom losgelaten, zo bokt, draait en springt hij, ongelovelijk.
Ik ben niet bang voor mij, want Sam doet nooit iets, maar wel voor hemzelf!
Ik weet ook dat je dat vlooienspul kunt gebruiken (ben de naam even kwijt) maar dat is alleen voor de oormijt op het lichaam en niet in het oor zelf.

Wie heeft ervaring met oormijtbehandeling?
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Oormijt

Berichtdoor Clemmetje » wo 01 dec 2010, 15:28

Dat is vervelend zeg.
Je weet zeker dat het mijt is en niet een ontsteking. Je schijnt dat goed te kunnen ruiken trouwens.
Ik ga altijd bovenop de kat zitten en klem hem dan tussen mijn knieën. Zodat alleen zijn/haar kop nog zichtbaar is. Eventueel met hulp van Frank om de poten in bedwang te houden.
Ik heb ook een keer oormijt in mijn groep gehad en moest toen al mijn katten behandelen.
Ik lees op andere sites dat je ook een injectie met ivermectine kunt geven of Stronghold pipetten.
Succes in ieder geval.
Groetjes Clem
Afbeelding

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » wo 01 dec 2010, 15:31

Hier heeft er ook eens eentje oormijt gehad , dierenarts had toen iets in oor gespoten en moest
pipetje van Advocate(Bayer) ind e nek doen en ookter preventie bij de andere katten.
Groetjes Hildeke

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » wo 01 dec 2010, 15:33

Ik heb nog niet echt wat geroken, zal het straks (ben op mijn werk...) direct doen.
Krijgen ze van een oorontsteking dan ook een vies oor?

Daarom wil ik morgen ook even langs de da, die kunnen het dan zo zien onder een microscoop.
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 01 dec 2010, 15:36

Krijgen ze van een oorontsteking dan ook een vies oor?
Volgens mij wel.
Groetjes Clem
Afbeelding

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » wo 01 dec 2010, 16:12

Ja volgens mij ook Petra en het gaat ruiken. Succes wat vervelend.
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Anunaki
Contacteer:

Berichtdoor Anunaki » wo 01 dec 2010, 16:16

Oorontstekingen krijg je van bacteriën, gisten of beestjes, soms ook een combinatie van .... afhankelijk van wat het is mag je zelfs geen oorreiniger meer gebruiken want dan kan het net erger worden, ik had vroeger een teefje met chronische oorontstekingen .... heel vervelend!
De DA zal het straks wel nakijken en je de juiste medicatie meegeven.
Groetjes, Wendy
Wie met mensen omgaat als pionnen, ziet spoedig dat zijn schaakbord leeg is!
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » wo 01 dec 2010, 16:20

Ik heb een hond gehad die regelmatig een oorontsteking had, een Cocker, door de warmte van zijn flaporen kon de ontsteking lekker broeien. Hij had toen elke keer veel oorsmeer, schudde met zijn hoofd, zijn oren waren rood en warm en het ruikt niet bepaald fris.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » wo 01 dec 2010, 16:47

Wendy, dat is een goed advies! Ik zal geen oorreiniger meer in zijn oor doen vandaag.
Eerst morgen kijken wat de da zegt!

Ik begin nu toch wel benieuwd te worden naar die geur (ben al buffellucht gewend van de sphynxjes - Sammy ruikt altijd lekker). Mag bijna naar huis en kan hem dan besnuffelen, ik weet nu al dat hij dat haat! HIHI
Afbeelding

inba

Berichtdoor inba » wo 01 dec 2010, 16:55

Weet je zeker dat het oormijt is? Denk er aan dat het besmettelijk is voor je andere katten.
Hier zie een filmpje over oormijt
http://www.youtube.com/watch?v=oDAweVMH ... ature=fvwp

Wattenstokjes gebruik ik niet, ik maak de oren schoon met padjes. Hoewel ze bij mij echt niet zo gemakkelijk zijn, hebben ze daar geen bezwaar tegen. Als ik zeg: kom, even je oortjes schoonmaken, springen ze op schoot. Aangewend met in het begin na het schoonmaken een likje uit de Gimpet tube te geven.
Misschien helpt dat ook bij Sammy, belonen na het voor hem nare karweitje!
Succes en beterschap!

Terug naar “Gezondheid Overig”