Consult dierenarts, wat is normaal?

zenga13

Re: Consult dierenarts, wat is normaal?

Berichtdoor zenga13 » vr 06 apr 2012, 21:06

Bij onze dierenarts betaal je ook gewoon een consult voor een volgend dier.. dit is maar een fractie van een gewone consultprijs.. Zelf hoef ik dat niet eens te betalen, maar ze kunnen het dus wel rekenen.

Ik vind het toch wel normaal dat ze dat rekenen, niet als je alleen maar iets vraagt maar wel als je een extra dier meeneemt en dat ook nagekeken moet worden. Maar bij ons bekijken ze dat dus ook per geval en ik hoef het dus eigenlijk nooit te betalen..
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » vr 06 apr 2012, 21:41

Ja, de consultprijzen liggen nogal verschillend en hoe DA's omgaan met meerdere dieren is ook erg verschillend. Per gebied willen de prijzen nogal verschillen. Bij ons (randstad) is een prijs van zo'n 35 euro niet vreemd, maar in het oosten en braband of zo liggen de tarieven vaak wel lager. Wij rekenen soms wel soms niet 2 x consult bij 2 dieren (2e dier dan wel met korting) maar ligt er ook een beetje aan hoe lang een consult duurt. Dus dat is echt heel verschillend en je kan dat natuurlijk vooraf bespreken.
Wat die ontworming voor giardia betreft... het is een gewone ontworming in principe, dus kan op zich geen kwaad. Alleen als er echt giardia is moet je het vaker herhalen en dan zou ik het wel zeker willen weten. Alleen betaal je dan ook weer een sloot geld voor het onderzoek, dus het is ook wel een afweging die je zelf moet maken. Wil je zeker weten (en dus betalen) en alleen behandelen voor dat wat nodig is, of behandel je preventief. Wij hebben een periode gehad dat we veel giardia tegenkwamen in de buurt en toen ontwormde we om en om met normale ontworming en met ontworming die ook voor giardia werkt. Het kan op zich weinig kwaad, zeker bij kittens, want die moet je toch al vaker ontwormen, maar kan me ook goed voorstellen dat je geen pillen wilt geven die niet nodig zijn.

Maar hoe lang zijn ze bij je? En geef je ander voer dan waar ze vandaan komen? Stress van verhuizinig of voerwissel kan zeker bij jonge dieren al voor diarree zorgen. En dan kan de oplossing makkelijk zijn: gewoon terug op oude voer en daarna langzaam overwennen.
Afbeelding

lathyrus

Re: Consult dierenarts + voorschrijfgedrag, wat is normaal?

Berichtdoor lathyrus » vr 06 apr 2012, 22:21

Ik vroeg me trouwens ook af wat jullie van het volgende vinden:
De DA waar ik vandaag was heeft me dus probiotica en finidiar meegegeven, maar ze wilde me in eerste instantie ook een wormenkuur voor giardia meegeven. Ik heb gezegd dat ik dat liever niet had. Ik wou ze niet gelijk volstoppen met van alles en nog wat.
Ik vond het ook wel een beetje vreemd. Is het niet logisch dat je eerst test op giardia en dan daar medicijnen voor geeft??
als men test op giardia kan het zijn dat je dier negatief test terwijl het toch vol met giardia zit.
De medicatie die gegeven wordt voor giardia is niet schadelijk.
Dus veel dierenartsen gaan bij een vermoeden voor giardia gewoon onmiddellijk opstarten met de kuur/medicatie voor giardia.
Op die manier ben je zeker dat als er giardia zit dat die giardia dan ook verdwijnt en als er geen was dan kan de medicatie kuur toch geen kwaad.
En je spaart ook geld uit eigenlijk, de kosten van de test die toch een vals negatief resultaat kan geven
Als ik jou was zou ik toch maar starten met die kuur, de symptomen die je beschrijft zijn toch typisch voor giardia

Wat consultprijzen betreft, ik vind dat er serieus over dat je als je met 2 poezels gaat dat je dan 2 visites moet betalen.
Wij laten de dierenarts altijd naar huis komen tenzij er moet geopereerd worden natuurlijk, en de dierenarts onderzoekt alle 4 ons poezels indien nodig maar rekent toch maar 1 huisbezoek aan.
Hij rekent natuurlijk wel de medicatie en behandeling aan die we per poezel krijgen maar dat is maar normaal.
De keren dat we bij de dierenarts thuis geweest zijn hadden we altijd alle 4 de poezels mee en moest er altijd aan meer dan 1 poezel iets gedaan worden maar hij rekende toch maar 1 consult aan.
Wat ik ook maar heel normaal vind
Afbeelding

Tanja
Contacteer:

Berichtdoor Tanja » za 07 apr 2012, 09:02

vervelend dat je katjes ziek zijn, hopelijk knappen ze al een beetje op.
Hier moet ik ook per kat een consult betalen, dus kom ik met 3 katten dan is dat 3x een consult.
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » za 07 apr 2012, 13:42

Hoi Renske
gefeliciteerd met je 2 nieuwe kittens ,wat jammer meid dat het niet helemaal vlotjes verloopt ,

Goed dat je ze alleen op de brok gezet hebt ,Carocat is een brok die heel goed bij de Sphynx past ,Neem niet de 3 mix daar gaan ze van aan de diaree
Zeker is het goed om ze nog 1 x te ontwormen kan nooit kwaad ,
Manoe dat de DA hier op het platte land goedkoper zijn is helaas niet waar ;( Ik betaal soms 3 x meer dan Barbara voor dezelfde behandeling

Bar en ikkes hadden beide een echo laten doen ,Ik betaalde 65 € Bar weet ik niet meer uit mijn hoofd !0,??? gewoon om te kijken of er een stukje nageboorte achter gebleven was ,,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » za 07 apr 2012, 16:15

Bedankt voor de reacties allemaal :)
Ik wil bij deze ook nog even zeggen dat ik dit een superfijn forum vind. Hoeveel ik hier al niet aan gehad heb! Voordat mijn katjes kwamen heb ik me al flink ingelezen :)

Zo te horen/lezen verschilt het dus erg of een DA voor een tweede dier ook nog een consult rekent of niet. Ik snap wel dat ze als ze langer bezig zijn omdat je meerdere dieren bij je hebt dat ze dan wat meer rekenen, maar ik vind dat je voor handelingen waar je maar 2 minuten voor nodig hebt niet 25 euro extra kunt rekenen. Hier moet ik toch maar eens naar vragen. Ik ben helemaal geen tiep om moeilijk te doen over geld (ookal ben ik ook maar student), maar op deze manier tikt het toch behoorlijk aan.
Eventueel maar op zoek naar een andere DA, in elk geval voor de kleine dingen zoals inentingen.

Als mijn katjes na het weekend nog niet beter zijn dan vraag ik gelijk om een giardia ontwormingskuur (zonder ontlastingsonderzoek). Want als ze van de probiotica en finidar niet beter worden dan grote kans dat het giardia is.
Maar weet iemand misschien hoeveel zo'n ontlastingsonderzoek gemiddeld kost? Kijken ze daarbij ook naar andere parasieten? Ik meende dat er nog een parasiet naast giardia bestaat die vergelijkbare symptomen veroorzaakt.
En duurt dat weer een paar dagen?
Want ik wil dan dinsdag ook echt gelijk met medicatie kunnen starten. Ik vind dat het nu wel lang genoeg geduurd heeft. Ze moeten weer lekker aankomen! :(

De reden dat ik in eerste instantie de giardia medicatie heb afgewezen is omdat ik mijn katjes liever niet gelijk volgooi met medicatie. Bovendien weet je dan wat het nou was: stress of giardia.

Goed om te weten dat ik ze niet op de mix van carocat moet zetten. :) Momenteel zitten ze nog op de kitten brok, maar straks ga ik ze dan lam/rijst geven.

Aan het voer zal het niet liggen, ze krijgen dus hetzelfde voer en geen blikvoer of extra's. Verhuizingsstress kan een hoop doen, maar stress kan er natuurlijk ook voor zorgen dat giardia tot uiting komt...

In elk geval erg vervelend allemaal als je je katjes net hebt...
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 07 apr 2012, 16:50

Ja, de prijzen liggen echt verschillend. 36 euro is op zich niet raar, maar ik weet niet waar in nederland je woont. Er zijn praktijken in bepaalde gebieden waar je veel minder betaald. Maar ja, je wilt wel een praktijk in de buurt natuurlijk. En meestal liggen de tarieven in de omgeving redelijk dicht bij elkaar (DA's willen zichzelf ook niet wegconcurreren natuurlijk).
Wat betreft giardiaonderzoek: Je kan het met een snaptest doen, dat is dan vaak minder duur, maar je test alleen op giardia. Als je het naar het lab laat sturen wordt ook op andere parasieten getest, maar ben je ook meer kwijt, maar je weet ook meer. Ook daarbij zullen de prijzen wel flink varieren. Hou er wel rekening mee dat je van 3 dagen ontlasting moet hebben, liefst echt diarree en met zo min mogelijk grit. Dus ik zou eigenlijk al vandaag beginnen met verzamelen, dan kan je dinsdag altijd nog kijken wat je er mee doet.
En ja, je hebt helemaal gelijk: stress kan de weerstand verlagen waardoor giardia of andere parasieten toe kunnen slaan. Maar het kan ook nog steeds gewoon stress zijn. Bij Giardia zie wel vaak periodes van diarree en goede ontlasting. Dus ook als het nu wel over gaat is giardia niet uit te sluiten. Dus als het over een tijdje weer terug zou komen is het toch iets om in gedachte te houden.

Hoop dat het allemaal meevalt en ze snel lekker opknappen en het gewoon een beetje stress was. Maar bij kittens moet je wel een beetje voorzichtig zijn, ze kunnen snel vocht verliezen door diarree, dus houd ze goed in de gaten.
Afbeelding

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » za 07 apr 2012, 17:07

Ik woon in het noorden van nederland. Het zal elkaar inderdaad wel niet zoveel schelen bij DA in de buurt. Maar of je een tweede consult moet betalen misschien wel.

Erg fijn die duidelijke informatie over giardia :) Dankjewel! Goed om te weten ook dat als het na dit weekend over is, maar over een tijd weer opduikt het alsnog giardia kan zijn.

Ik zal even informeren wat de prijsverschillen zijn tussen zo'n snaptest en labonderzoek. Het is een lastige afweging, als het inderdaad giardia is dan heb je met zo'n snaptest geld bespaard, maar als het dat niet is moet je alsnog het duurde labonderzoek doen....
Ik ga er in elk geval van uit dat ze allebei hetzelfde hebben, dus dan hoef ik niet van allebei poep te verzamelen, dat scheelt weer :P

Ik zal in elk geval vast beginnen met verzamelen! Moet het ook apart in potjes/bakjes? Of mag het eventueel allemaal bij elkaar gegooid worden in een litter locker zak?
Had de DA me wel even mogen vertellen scratch_sm
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 07 apr 2012, 17:12

De ontlasting mag gewoon bij elkaar. Soms kan de DA het al zien onder microscoop hoor, maar niet elke DA doet dat of is er goed in, maar soms is het al overduidelijk en heb je ook weer geld bespaard. Met giardia is het zo dat het niet altijd wordt uitgescheiden met de ontlasting, dus als je van 1 dag ontlasting laat onderzoeken heb je kans dat je een vals negatieve test krijgt.
Afbeelding

RenskeZee

Berichtdoor RenskeZee » za 07 apr 2012, 17:23

Okee, fijn om te weten! smile_sm
Bedankt voor alle fijne informatie!

Ik zorg inderdaad dat ze goed drinken. Ze krijgen af en toe wat gewone brokjes aangelengd met water en dat vinden ze heerlijk. Zo smokkel ik nog wat extra vocht naar binnen.

Hopelijk kan ik snel melden dat ze weer kerngezond zijn!
Groetjes,
Renske, Fu en Chi

Terug naar “Gezondheid Overig”