dieet

geertje

dieet

Berichtdoor geertje » zo 28 feb 2010, 12:05

Verschillende keren is er al een vraag gesteld over zwaarlijvige katten, en hoe dit op te lossen. Buiten alle verwachtingen is Heaven al 800 gram afgevallen! Daarom wil ik even uitleggen hoe we dit gedaan hebben.
Eerst en vooral ben ik er van overtuigd dat bij het bij heaven gewoon aanleg is om veel te eten of te willen eten, dit omdat Heaven en Fly zussen zijn, beiden even oud. Fly weegt 3 kg en tot voor kort Heaven 6 kg.
Heaven is superactief, rent heel de dag door huis en de trappen op en af. Toch slaagt ze er in om zo zwaar te wegen.
Een klein jaar geleden ben ik in samenspraak met de dierenarts met dieetvoeding begonnen. Dit had wel resultaat maar wat mij hierin stoorde was dat de dieetvoeding die veel duurder is dan gewone voeding niet naar believen gegeven mag worden, maar in een afgewogen portie. Omdat het probleem van Heaven nu juist is dat ze heel de dag door wil eten kon dit volgens mij ook met gewone voeding in beperkte portie te geven.
Onze katten eten Orijen, we zijn begonnen met een tijd af te wegen hoeveel Fly op een hele dag eet, dit om een idee te hebben hoeveel een 'normale' sphinxkat eet. Dit is een gemiddelde van 60 gram per dag. We wegen nu 70 gram per dag af voor Heaven en geven dit in 3 grote porties maar houden nog wat apart omdat Fly zo'n 10 keer per dag eet. Als Heaven ziet dat Fly eten krijgt, krijgt zij ook enkele brokjes zodat ze het niet het idee krijgt dat zij geen eten krijgt.
Het is heel omslachtig want de katten moeten in een aparte ruimte eten krijgen. Ook heel lastig dat Fly zoveel keren wil eten, maar als we haar wat langer laten wachten dan is het gevolg een hele hoop schokkots.
Maar het resultaat mag er zijn: 800 gram op een gewicht van 6 kg is toch heel wat. Dit resultaat is over een periode van ongeveer 1,5 maand bereikt.
De eerste twee weken kwam Heaven heel te tijd door vragen om eten te krijgen. Daarna was die slechte gewoonte gedaan. Als ze nu eten komt vragen weten we dat ze echt honger heeft.
Hier de bekende foto waarop het verschil tussen Heaven en Fly goed te zien is. Ik hoop om achtereen een foto te kunnen plaatsen waarop het verschil niet meer zo groot is.

Afbeelding
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

maria

Re: dieet

Berichtdoor maria » zo 28 feb 2010, 12:13

Tjeetje . wat goed van jullie.. dat is echt bijzonder veel volgens mij in zo'n korte tijd..super zeg.. ik ben inderdaad benieuwd naar een foto..
maar complimenten hoor..echt knap...

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » zo 28 feb 2010, 12:30

Tjee Geertje wat knap van jullie. Hier vindt de dierenarts mijn katten ook te dik, persoonlijk vind ik voor een aantal dat dit niet zo is. Bovendien krijgt Sambal prednoral dus is zij daardoor ook zwaarder geworden en heeft zij meer voedsel nodig. Ik doe er dus niks mee. Wel zijn het geen slanke katten en een van de htks is echt wel zwaar, dat zou wel minder moeten. Ik heb wel eens geprobeerd om hier iets mee te doen maar ja dat valt dus niet mee. De rest vraagt om eten en heeft dat nodig. En inderdaad een en al schrokkots. Bovendien heb ik nu al twee soorten voer aangezien Stoer allergisch reageert. Dan zou ik er de hele tijd bij moeten staan en we werken gewoon overdag. D9 Vind het knap hoor!
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 28 feb 2010, 12:37

Wat goed dat ze zoveel al is afgevallen.
Het is altijd lastig als de ene andere eetgewoontes heeft dan de anderen.
Met acht katten is dat helemaal lastig.
Ik ben heel erg benieuwd naar een nieuwe foto van de twee bij elkaar.
Groetjes Clem
Afbeelding

geertje

Berichtdoor geertje » zo 28 feb 2010, 13:00

Ik denk dat het inderdaad bijna niet te doen is als je meer dan 2 katten hebt, misschien lukt het met drie, maar als ik zie hoe dikwijls we hier met het eten bezig zijn. Het is niet alleen neerzetten, maar ook in het oog houden wanneer ze gedaan hebben en dat dan ook terug weg zetten.
Ik weet ook van de vorige dieetpoging, nog met de dieetvoeding dat wanneer we daarna net zoals ervoor gewoon altijd brokjes zetten, Heaven na hele korte tijd terug dik is.
Ik vind het echter heel belangrijk dat ze geen overgewicht heeft. Dat is zeker niet goed voor haar hart, net zoals bij mensen, en ik wil nog héééél lang van onze katten kunnen genieten.

padoer
Contacteer:

Berichtdoor padoer » zo 28 feb 2010, 13:57

Knap hoor, 800 gram!!
Ik gaf vroeger mijn katten 3x per dag eten en mijn dikke cornish rex apart, ging prima.
Nu heb ik er nog maar 2 en heb heel de dag eten staan omdat mijn peterbald gewoon vaker moet eten.
Maar nu is mijn oosterskorthaar een vetklep en gaat ook schrokken als ik ze nu 3x per dag eten geef.
Ze weegt nu 4 kilo en is heel klein, zeker een kleine kilo te zwaar!
Ik moet er ook echt wat aan doen, ga ook maar zoiets als jouw programma doen ofzo.
Ben wel super benieuwd naar de metamorfose foto over een paar weken!
bar

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 28 feb 2010, 15:23

Hoi Geert
Wat hardstikke goed dat ze al zoveel afgevallen is ;))) Sommige hebben aanleg om dik te worden ,hier ook ,,
Zet hem op Heaven!!!!
Groetjes Wil
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 28 feb 2010, 17:24

Heel knap van jullie dat Heaven al 800 gram is afgevallen, dat is op een gewicht van 6 kg enorm veel! Complimenten voor jullie discipline en doorzettingsvermogen! Volgens mij is lijnen bij katten net zoiets als bij mensen: om een blijvend resultaat te krijgen moet je niet tijdelijk minder eten, maar een permanente aanpassing in je eetpatroon doorvoeren. Maarre, zorgen jullie wel dat Heaven toch nog een haar spekbuikje een beetje behoudt? Die is juist zo schattig... D10

borntoshow

Berichtdoor borntoshow » zo 28 feb 2010, 17:43

Geweldig resultaat in zo,n korte tijd. t5

Ik bemerk nu zelf hoe lastig het is om de katten een ander eetpatroon aan te leren.

Hier stond ook altijd 24/7 een bakje Orijen voor het gezelschap klaar.
Nu Desi aan de Hill,s Z/D zit en de andere voor het gewenste resultaat & gemak meedoen krijgen zij ook 3 x daags 70 gram.
Doenja is ook een "hele dag dooreter"en zij laat nu duidelijk merken dat 3x daags tegen haar zin in is.
Rennen, vliegen, om je heen draaien en spullen op de grond gooien zijn haar akties om op te vallen.
Ik ben consequent maar ik vind het wel sneu.
Gezien de prijs van het voer hoop ik met een week of zes weer langzaam over te kunnen gaan op de Orijen.
Sjeba,
Desi , Djinn ster_sm , Doenja & Mees

geertje

Berichtdoor geertje » zo 28 feb 2010, 18:00

k ben consequent maar ik vind het wel sneu.
Probeer anders ook eens om een 'snoepjes' deeltje apart te houden. Heaven denkt in alle geval dat ze dan opnieuw eten gekregen heeft, al zijn het maar 5 brokjes.

Terug naar “Gezondheid Overig”