Ataxie

geertje

Ataxie

Berichtdoor geertje » di 09 mar 2010, 18:12

Onderstaande tekst komt van het oude forum. Omdat Ataxie niet goed bekend is plaats ik het hier opnieuw.

Fly liep altijd al een beetje gek, had moeite om haar evenwicht te houden en kon helemaal niet goed afstanden inschatten
Ze charmeerde hier iedereen met haar opgetutte vrouwenloopje daar haar krulstaartje nog bij en dan dan lieve kopje. We moesten altijd lachen om haar kuren en haar gekke loopje dat zo thuishoorde in ‘The ministry of silly walks’ van Monthy Python. Echt vragen stelden we ons hier niet bij. Ook al omdat die twee hier zoveel gekke dingen doen dat we gewoon dachten dat dit erbij hoorde, we stonden er gewoon niet bij stil dat er wel eens iets mis kon zijn.
Toen ik voor de jaarlijkse controle bij de dierenarts was besprak ik terloops het gekke loopje met haar en toen volgde er een donderslag bij heldere hemel: Fly heeft ataxie. Gelukkig voor ons kende onze dierenarts ataxie en kon ze dadelijk de juiste diagnose stellen.
En dan ga je natuurlijk op zoek naar informatie, wat mij direct opviel was dat er heel weinig informatie over te vinden is. Het is een vrij zeldzame aandoening die erfelijk kan zijn of kan komen door een ziekte of zware val, bij honden komt het dikwijls voor nadat ze worden aangereden door een auto.
Bij Fly is het niet erfelijk, hoe het komt is volgens mijn dierenarts zoeken naar een speld in een hooiberg en volledig zinloos aangezien er niets aan te doen is.
Bij mijn zoekwerk kwam ik ook het filmpje van Charlie tegen. Charlie heeft ataxie in een erge vorm. Nadat ik dit gezien had was ik ook echt overtuigd dat Fly ataxie heeft, uiteraard helemaal niet zo erg als Charlie.
Als je eerst naar Charlie kijkt en dan naar een filmpje van Fly zie je de gelijkenissen.
Fly stapt met hoge stijve achterpootjes, Als ze ergens afspringt slaagt haar achterkant naar opzij en soms loopt haar achterkant haar voorbij.

Charlie: http://www.youtube.com/watch?v=dJQG6V1MOVY

Fly: http://www.youtube.com/watch?v=heFXJEjQScA

Ook het kattenpaal gestuntel komt voort door ataxie.

http://www.youtube.com/watch?v=d_Q8GR2z3rk

Gelukkig heeft Fly het niet zo erg maar soms moeten we er wel rekening met houden. Ze kan heel moeilijk inschatten hoe ver of dichtbij iets is. Ondertussen weet ze dat ze bv. vanop de zetel niet op de kattenpaal kan springen. Maar soms zien we ze inschatten of ze ergens op of af kan springen, als ze dit doet springt ze er altijd naast en valt ze. Als we nu roepen ‘neen dat gaat niet’ dan weet ze dat ze het niet moet proberen. We moeten ze ook regelmatig ergens afhalen omdat ze er niet meer kan afspringen.

Ook Heaven weet blijkbaar dat er iets niet in orde is met haar zusje. Wij dachten altijd dat ze voorzichtig was met Fly omdat Heaven hoger in rang staat. Maar nu we het weten dat ze ataxie heeft zien we de andere betekenis van de houding van Heaven tegenover Fly: Heaven speelt en vecht (meestal) met haar zoals een oudere kat met een kitten speelt dus volgens ons weet ze dat ze voorzichtig moet zijn.

Bij ataxie heeft de kat geen pijn en dat zien we duidelijk bij Fly, ze is een heel opgewekt, actief, lief en vriendelijk poesje. Je kan niet anders dan haar graag zien. Ataxie of niet we zouden absoluut niet meer zonder haar kunnen.
Ons Flytje is geen Sphinx maar een Sphinx plus: een Sphinx met net dat ietsje meer...

Afbeelding
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Tanja
Contacteer:

Re: Ataxie

Berichtdoor Tanja » ma 22 mar 2010, 14:39

Hallo geertje, ik had er nog nooit van gehoord. Ik zou ook niet gedacht hebben dat haar "iets mankeert". Oke misschien een iets wat vreemd loopje, maar meer niet. Gelukkig kan ze er oud mee worden en heeft ze geen pijn.
Weet je of het verergerd of blijft het zoals het nu is?
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

geertje

Berichtdoor geertje » ma 22 mar 2010, 15:50

Weet je of het verergerd of blijft het zoals het nu is?
Dat kunnen we niet weten, als het door erfelijkheid komt verergert het. Maar dat is niet het geval bij Fly.
We vinden dat ze nu 'anders' loopt dan toen we het filmpje opnamen, niet slechter maar gewoon op een andere manier.
Ze doet ook iets eigenaardig met haar staart als ze wil gaan zitten, die zwiept die altijd over en weer en dan kan ze niet gaan zitten omdat ze anders op haar staart zit. Dat doet ze al altijd, we vonden dat wel grappig maar denken nu ook dat het door de ataxie komt. Omdat de connectie tussen haar hoofdje en haar achterkant niet zo goed is heeft ze minder controle over haar staart, ze gaat dan 3 of 4 keer zitten maar dat gaat niet want er zit een krulstaartje in de weg.
Het is een grappig zicht, ik zal eens een poging doen om dat te filmen.
Een huis zonder katten is als een aquarium zonder vissen..

Tanja
Contacteer:

Berichtdoor Tanja » ma 22 mar 2010, 16:29

gelukkig is het niet erfelijk dus we duimen dat het zo blijft. hahahaha een kat die op haar staart gaat zitten, heeeeel apart.
Groetjes van Tanja

Cattery Thisabor
Siamezen en Oosters Korthaar
http://www.thisabor.nl

Wil ik er iets mee? Moet ik er iets mee?

Terug naar “Gezondheid Overig”