Iemand ervaring met Patella Luxatie?

Odett

Re: Iemand ervaring met Patella Luxatie?

Berichtdoor Odett » wo 17 okt 2012, 10:16

Gisteren voor controle naar de DA geweest met Freak. Vanaf zondag heb ik hem niet meer door z'n pootje zien zakken dus dat is positief. Ik merk wel dat hij z'n pootje wel zo veel mogelijk probeert te ontlasten in bepaalde situaties, dus het blijft een gevoelig punt. De DA gaf aan dat dit nog wel een tijd kan duren voordat dit helemaal over is. Zeker als het gaat om het herstel van verrekte pezen en banden.

De DA constateerde dat er nog steeds meer speling in z'n linkerknie dan z'n rechterknie zit, maar dit was waarschijnlijk altijd al zo. De knie ligt wel mooi in het kommetje. Omdat er duidelijk verbetering is opgetreden is er in iedergeval van een operatie momenteel geen sprake. Ook gezien zijn HCM heeft een operatie absoluut niet de voorkeur. Als een operatie toch onvermijdelijk blijkt te zijn dan worden we doorverwezen naar het Medisch Centrum voor Dieren in Amsterdam.

We houden Freak scherp in de gaten en mocht hij toch wat meer last weer krijgen dan mogen we hem pijnstilling toedienen (Meloxidyl). Ik ben afgelopen zondag daarmee gestopt en tot dusver gaat dat prima, maar altijd handig om achter de hand te hebben. Afgezien dat hij wat voorzichtiger is, is hij in zijn doen en laten gewoon de oude vertrouwde Freak.

So far so good...en nu hopen dat onze acrobaat geen rare sprongen (of valpartijen) meer maakt. dry_sm
Groetjes Odett

Katten hebben een mooi principe: het kan geen kwaad alles te vragen wat je wilt. Joseph Wood Krutch.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 17 okt 2012, 10:36

Gelukkig is de DA tevreden.
Ik weet dat een operatie eng is maar met de juiste narcosemiddelen is het wel te doen.
Hopelijk is het niet nodig.
Groetjes Clem
Afbeelding

Tomte

Berichtdoor Tomte » wo 17 okt 2012, 10:57

Dat is fijn, dat Freak al zo opgeknapt is toppie_sm

Lorke was er erg slecht aan toe toen we gingen opereren; haar knie luxeerde voortdurend, waardoor ze amper nog lopen kon en continu pijn had.
Maar er zat een lange tijd tussen de eerste diagnose en de operatie, waarin het nog alle kanten op had kunnen gaan.
En daarbij is ze uiteindelijk ook nog aan de andere knie geopereerd, niet diegene waar ze het eerst doorheen ging; die was toch sterker geworden in tussentijd.
Met Lorke gaat het ondertussen overigens uitstekend :-).
Haar niet-geopereerde knie is een duidelijk zwak punt, waar ze toch nu en dan ook wel last van heeft, maar iemand die niks van haar geschiedenis weet zal waarschijnlijk ook niks aan haar opvallen; ze heeft gewoon de volledige functionaliteit van haar lichaam weer terug.
Pas geleden waren we met haar naar de gewone DA voor de inenting, en die was (ten opzichte van een jaar geleden) zéér tevreden over haar knietjes.

Hopelijk zal een operatie voor Freak inderdaad niet nodig zijn, maar mocht het wel zover komen; het is even afzien, maar het is het waard.
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » wo 17 okt 2012, 11:43

Ik ga duimen dat een operatie voor Freak niet nodig is en dat het langzaam aan beter gaat. Volgens mij heeft Lorke toen een flink aantal weken echt kooirust moeten houden, niet? Hoewel Lorke er uiteindelijk dus wel beter van geworden is, is het wel een erg ingrijpend traject om zo'n operatie in te gaan.

Odett

Berichtdoor Odett » wo 17 okt 2012, 12:01

Fijn te horen dat het zo goed gaat met Lorke dry_sm. Afgezien van de stress van de operatie, lijkt me de periode van herstel ook heel zwaar voor het personeel en de kat. Vooral de rust in de bench lijkt me vreselijk moeilijk. Maar als het moet dan moet het gewoon.

Ik ben in iedergeval blij dat een operatie voor nu van de baan is, maar ik realiseer me wel dat dat niet betekent dat het nooit nodig zal zijn. Het blijft natuurlijk een zwak punt. We blijven duimen dry_sm.
Groetjes Odett

Katten hebben een mooi principe: het kan geen kwaad alles te vragen wat je wilt. Joseph Wood Krutch.

Terug naar “Gezondheid Overig”