Knikstaart en 1 balletje

Maurits

Knikstaart en 1 balletje

Berichtdoor Maurits » wo 21 nov 2012, 19:26

Ik zie nu pas dat mijn Oosterse korthaar Bartje een knikstaart heeft!Ik zal proberen het op de foto te zetten.Heb het niet eerder gezien ,Bart is nu 10 maanden.lk lees dat het gelukkig geen kwaad kan, maar heb het nooit eerder bij mijn Siamezen gehad.Ook bleek hij geboren te zijn met maar 1 balletje.Er is in de buikholte gezocht naar de tweede maar er was niks te vinden.Zou dit toch zijn omdat het ras doorgefokt is?Wat vinden jullie?Vast dank voor reactie,s, question_sm

Nancy

Re: Knikstaart en 1 balletje

Berichtdoor Nancy » wo 21 nov 2012, 20:07

heb je ondertussen al een fotoke kunne maken van de staart,
je zult wel geschrokken zijn toen je dit merkte sad2_sm
ik weet er niet veel van , maar hopelijk kunnen andere mensen je wel helpen
gr nancy
Afbeelding

Maurits

Berichtdoor Maurits » wo 21 nov 2012, 20:13

heb je ondertussen al een fotoke kunne maken van de staart,
je zult wel geschrokken zijn toen je dit merkte sad2_sm
ik weet er niet veel van , maar hopelijk kunnen andere mensen je wel helpen
gr nancy

Nee de foto is helaas nog niet gelukt,het is wel zo,n wel zo,n 5 cm .Ja stom maar je schrikt inderdaad toch.... huh_sm

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 21 nov 2012, 21:05

Hoi Mauritz
Dat is balen ,knikstaart is een erfelijke skelet afwijking ,maar maar 1 balletje heb ik nog nooit gehoord ,ze hebben er echt bijna altijd dan 2 ,

Weet hij zeker dat het niet ergens in de buik zit ,kan het zo wezen dat hij 2 slachtig is ? dat zou ook kunnen ,dat komt ook niet vaak voor.
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 21 nov 2012, 21:06

Gollum had ook maar 1 balletje maar deze hebben ze wel uit zijn lies kunnen halen met castreren.
Balen van de knikstaart.
Groetjes Clem
Afbeelding

Maurits

Berichtdoor Maurits » do 22 nov 2012, 17:22

Nee geen balletje te vinden?De da heeft zowat de hele buikholte afgezocht en ook in de lies.Ze vonden alleen een klein zaadstrengetje en dat is weggehaald.Het enige wat nog kan om het zeker te weten, is een echo te laten maken zei ze.Dat hebben we niet gedaan hoor.Bartje had best wel last van die operatie.Speling van de natuur?Je merkt er verder niks van want het katertje is zoooo lief.Heb alleen altijd een beetje de angst dat hij gaat (wild)plassen of sproeien?Dat heeft hij 2 x gedaan maar daarna nooit meer gelukkig. tail_sm

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » do 22 nov 2012, 19:41

Knikstaart is inderdaad een skeletafwijking die bij Siams vaker voorkomt. Het missen van 1 bal is ook een erfelijke afwijking genaamd Cryptorchidisme komt heeeeeel vaak voor zowel ras al geen ras, daarnaast heb je ook anorchidisme bij deze katers zijn beide balletjes afwezig en zijn ze onvruchtbaar. Deze afwijking komt bij alle rassen voor en bij Siams wat vaker vooral in de Cinnamon lijnen.

Zelf ben ik bij verschillende katers geweest en in 2 nesten van verschillende poezen en katers al gehad zowel met afwijking 1 als 2. Afwijking 1 heb ik ook bij Sphynx gezien. Wel is de zaak om zn balletje via operatie weg te halen want hij komt 100% in de puberteit gaat plassen gaat alles doen als een kater die intact is.

Katers van 2 Cattery´s gebruikt en een kater van Thao Thai Injun bij Cattery van het Heuveltje en Cattery Koosje van Tutte.

Bij welke cattery komt je katertje vandaan
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 22 nov 2012, 22:16

Hoi Viktor
wat een klasse uitleg bedankt ;) TOP

Wil er toch effie's op terug komen ,in mijn Siam tijd (die heb ik 15 jaar lang gefokt) heb ik de ene na de andere afwijking gehad ,open buiken open ruggen knikstaarten open gehemelte zwemmers pootjes.
Die tijd lieten we de kittens nog niet helpen dus van de balletjes weet ik niet .

Bij de Sphynx is me dit gelukkig nog nooit gebeurd .die castreren we nu denk ik wel een jaar of 10 ,denk dat het daar niet vaak voorkomt ;)
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » do 22 nov 2012, 23:49

Siams is een gevestig ras dat houdt in ouder dan 100 jaar en in natuur nog voorkomend. Hun erfelijkheid en type is al reeds vastgelegd.

Zo ook de aanwezigheid van knikstaart, scheel kijkend en allerlei andere afwijkingen zoals jij die mee gemaakt hebt zoals open ruggen, buiken etc.

Kleine genen voorraad vooral in speciale kleuren zoals Cinnamon en de inteelt die steeds meer wordt gedaan (4x famillie op elkaar zetten bv) om de Speciale Oosterse type te krijgen in een leuke kleur heeft ook voorgezorgd dat je intersexes krijgd dieren met tweegeslachten.

Natuurlijk 1 dominant ontwikkeld en de andere niet de famillie van deze gen is Cryptorchidisme met 1 of zonder balletjes.

Verder heeft dit ras nooit mensen gekregen die ze verse genen bezorgen door bv een raskruising met bv een leuke Europees Korthaar. Waardoor de ziektes steeds verder toenemen tot...............
Afbeelding

Terug naar “Gezondheid Overig”