Kommer en kwel bij de sphynx, hoe gezond is het ras???

padoer
Contacteer:

Kommer en kwel bij de sphynx, hoe gezond is het ras???

Berichtdoor padoer » di 11 dec 2012, 17:46

Hoe gezond is de sphynx?Dat vraag ik me al een poos af.

Tuurlijk weten we allemaal dat HCM veel voor komt, maar is dat het enige of is het ras minder gezond?
Lijkt dat maar zo omdat op het forum heel open gesproken wordt over de leuke maar ook verdrietige dingen en dat dat bij andere rassen niet zo open besproken wordt?
Zal ook wel mee spelen, maar toch...op een burmezenforum waar ik opzat kwam toch echt niet zoveel ellende voorbij.
In mijn idee (en dat is het dus ook: mijn impressie als liefhebber) hebben heel veel sphynxen toch wel snel darmproblemen, de een wat erger dan de ander, maar vaak doen ze het maar op 1 voer goed omdat ze anders snel aan de diarree gaan.
Veel sterfte bij jonge dieren, dood geboren kittens. Gebeurt bij alle rassen wel, maar zovaak?

Allergieën, op de huid of anders. Virussen die moeilijker weggaan.
Gebits problemen, ofwel sneller vuile tanden.
Ze lijken ook wel gevoeliger voor voor allerlei toevallige ziektes, net als mijn Bootz met zijn IBD.
En dit overkomt niet alleen de katten/kittens van broodfokkers!
Dat is het trieste, ook de fokkers die hun stinkende best doen overkomt dit.

Dit zet mij best wel eens aan het twijfelen of ik weer aan een sphynx moet beginnen, maar ze zijn zo super lief en leuk!!

Wat is jullie idee hierover of ervaring in, als liefhebber en als fokker.
Zie ik het somber in omdat het forum gewoon heel open is, of..?

En nogmaals, dit is mijn indruk, ben geen dierenarts, gewoon een liefhebber van sphynxen, (dus ook niet anti sphynx.)

bar

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Kommer en kwel bij de sphynx, hoe gezond is het ras???

Berichtdoor Wil » di 11 dec 2012, 20:30

Hoi Hoi
Kan me voorstellen dat veel mensen dat denken .

Het komt denk ik omdat wij Sphynxmensen toch veel meer open zijn over de problemen .HCM komt in alle wel en niet rassen voor ,
Kitten sterfte ook ,niesziekte problemen ook dat heeft met stress overbevolkte Cattery en insleep van buiten af te maken .

Huidproblemen dat weet ik eigelijk niet ,hier gelukkig bijna nooit Gevoelige darmen denk bij de ene Sphynx wel de andere niet maar ook dat komt bij alle rassen voor ,
Wat heel slecht voor ieder ras is ,is de inteelt ,daarmee haal je niet alleen de goede maar ook de kwade dingen naar boven ,Het Imumsysteem van de katten gaat heel erg naar beneden ,waardoor ze veel vatbaarder zijn dan katten met een hoog Imumsysteem.

Virussen die je moeilijk wegkrijgt komt doordat de kittens vaak al in een besmette Cattery geboren worden ,als je merkt dat er iets in je Cattery speelt ,ga dan testen en behandelen ,maar neem geen nieuwe dieren in huis ,die ook weer hun eigen virussen en Bacteren meebrengen ,ga zeker niet gewoon door met kittens produceren.
Ben je dan ook nog de gelukkige dat je 2 kittens van verschillende fokkers hebt komt het plaatje stress en virsussen en bacterien van 2 verschillende Cattery's bij elkaar .wat je veel ellende kan geven.maar ook dit telt voor alle rassen.

Wij hebben Siams gefokt 15 jaar lang ,heb daar alle formen van misgeboortes meegemaakt ,open buiken ruggen geheemelte zwemmers pootjes platte borstkassen ,en nu vergeet ik er ook nog wat ,Dat heb ik gelukkig in de Sphynxen niet gehad ,1 x zwemmerspootjes .Deze fokken we nu al 20 jaar

Bar ik denk dat het komt omdat we hier erg open zijn met deze dingen ,daar ben ik heel blij mee We veel particulieren hebben die hun verhaal kwijt willen dat is alleen maar prettig ,
Daar leren andere ook weer van ,
Ja het scheelt ook waar je je kitten vandaan haalt ,hoop dat ik het je een beetje duidelijk heb kunnen maken ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Hildeke

Berichtdoor Hildeke » di 11 dec 2012, 20:42

Ik denk ook dat er hier heel open wordt geprat over de problemen.
Soms geeft dit dan een beeld dat het katjes zijn die veel mankementjes hebben.
Ik heb 7 sphynxen en daarvan zijn er toch een groot deel die nog nooit ziek
geweest zijn dus er zijn ook nog sterke sphynxjes.
Ik zou eigenlijk geen ander ras meer willen wub_sm
Groetjes Hildeke

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 11 dec 2012, 21:12

Ik kan mij voorstellen dat je soms wel eens denkt dat het zo is bij ons geliefde ras.
Ik ken alleen de ervaringen van mijzelf en die van de leden van het forum en dan zou je zeggen er is best wel vaak wat mis maar inderdaad wordt er hier heel openlijk over geschreven.
Ik heb altijd HTK katten gehad en daar heb ik ook al een hoop dingen mee gehad.
Met de sphynxen heb ik er twee met HCM en 1 daarvan heeft ook een voedselallergie. Ik denk dat het laatste niet ras gerelateerd is.
Huidaandoeningen heb je ook bij alle rassen alleen bij de sphynx zie je ze eerder natuurlijk. Bovendien zal het wassen ook niet altijd even goed zijn voor hun huid.
Verder heb ik Gandalf met zijn gaatje in de tussenwand wat bij alle rassen voorkomt en hij heeft niesziekte. Ik weet van kennissen dat dit ook bij andere rassen voorkomt dus gewoon pech.
Wat ik wel met je eens ben is de slechtere tanden en gevoeliger darmen voor voer. Dit is naar mijn mening wel iets dat echt bij het ras hoort.
Maar voor mij is dit geen reden om geen sphynx meer te nemen.
Het zijn zulke vrolijke, gezellige, lieve dieren dat ik niet zonder mee wil.
Groetjes Clem
Afbeelding

padoer
Contacteer:

Berichtdoor padoer » di 11 dec 2012, 21:28

Alvast bedankt voor jullie reacties Wil en Hildeke.
Het relativeert weer wat.
En Clem, juist omdat er ook zoveel ' niet rasgebonden ' dingen voorkomen, vraag ik me af of ze toch niet zwakker zijn.
Super is het ras wel, dus de kans dat er weer 1 komt hier is ook wel groot laugh_sm
Nog meer mensen die kunnen vergelijken met andere rassen?

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 11 dec 2012, 21:54

Hoi Bar
wat ik nog vergeet ,er komen tegenwoordig veel katten uit het buitenland ,daa rvandaan komen veel virrussen die onze katten niet kennen ,en vaak de DA ook niet

Een kennis van ons is daar bijna de hele Cattery aan kwijtgeraakt .
tandjes heb je gelijk in dat is wel een ras gebonden iets ,(naaktgen)
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » di 11 dec 2012, 23:02

Ik ben geen fokker en heb ook geen sphynxen, maar ben wel paraveterinair en zie allerlei rassen voorbij komen. Alle problemen die je bij sphynxen veel ziet, zie je ook veel bij andere rassen en htk's. Oosterse rassen hebben bijvoorbeeld ook heel veel gebitsproblemen. Persen ook en heel veel htk's ook. Soms moet je op zeer jonge leeftijd al alles eruit halen. Bij de sphynxen die ik heb gezien zie ik vooral dat ze bruine tanden hebben, maar niet direct dat ze er last van hebben. Britten hebben ook heel veel HCM, persen hebben veel niesziekte problemen. En zo kan je nog wel even doorgaan.
Ik denk dat veel fokkers niet zo open zullen zijn over kittensterfte etc. omdat ze een goede naam willen hebben. Maar ik denk dat het bij alle rassen voorkomt.
Het blijft toch een probleem als je een bepaald ras fokt dat je beperkt bent met goede fok poezen en katers waardoor inteelt meer voorkomt. En dan heb ik het nog niet eens over fokkers die puur op uiterlijk fokken...
Maar geloof me, ik zie dieren van verschillende rassen voorbij komen die op zeer jonge of oudere leeftijd problemen hebben... En helaas heb ik ook htk kittens zien sterven... het is verdrietig, maar niet alleen een sphynxenprobleem.
Afbeelding

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » wo 12 dec 2012, 23:33

Het is al zo beroerd met genetische diversiteit bij Sphynx katten, toch hebben ze al behoorlijk lage inteelt ivm andere ras katten zoals Maine Coon, Noor, Devon, Cornisch over de rest maar niet te spreken. De problemen zijn vergelijkbaar.

Het zou eigenlijk zo moeten kunnen zijn, als je 1 kwijt bent aan HCM je tegenover zou moeten uitkruizen niet alleen voor HCM, maar omdat je een partner kwijt bent aan HCM. Met een zonder HCM is dit wel een algemeen advies van genetici voor katten fokkers willen we nog een gezonde raskat hebben over 100 jaar.

Zo heb ik mij in 2009 in Ahoy op een katten show laten vertellen door iemand van Wageningen Universiteit dat slechte tanden meer iets zeggen over de inteelt en hoe lang een dier raszuiver is en natuurlijk wat zijn of haar genietische diversiteit is. Ik begreep uit zijn verhaal dat ALS een diertje te lang raszuiver is haar immuniteit afneemt, stapje per stapje, dat door gebrek aan genetische diversiteit neemt antilichamen aanmaak af en de bacterie de kans krijgt om uit de maag omhoog te komen met zuur en alles en tast de tanden aan. Dit is totzover een vermoeden en wel 1 die ik een verschillende bevriende fokkers van welke ras dan ook die raskruizen of het nou Devon of Maine Coon zie.

Wat algemeen WEL bekend is en te achterhalen is dat een variant van niesziekte ERNSTIG de tanden afvreet en dat is Calici virus is ook te achter halen op google.

In de eerste tot en met 3de generatie raskruizing Outcross (F1.F2 en F3) zie je heel snel parel witte tanden, dit onderschrijf ik ook uit gedeelde ervaring, hiermee zou ik in iedere geval denken de beste man heeft toch ECHT gelijk.
Dat als de inteelt verdund wordt, antilichamen extra aangemaakt worden afweer beter is dus de gezondheid van de kat gaat vooruit voor mij is het dan duidelijk dat de slechte tanden, ontlasing NIETS met naakt gen te maken heeft )))) Naatkgen staat los van ziektes of wat dan ook is een natuurlijke verandering.. Gelukkig.... Wel verdienen ze genoeg vet en KCAL in het eten (goed voer) om lekker warm te blijven, een warm dekentje en voor degene die fokken zo nu een dan een leuke Europees Korthaar voorstellen ))))))) Sphynx katten vinden veel leuk en goed dus dit ook )))))
Afbeelding

padoer
Contacteer:

Berichtdoor padoer » do 13 dec 2012, 19:39

Nou Victor, ik kan me wel vinden in jouw verhaal.
Eigenlijk geldt het dus voor alle raskatten.
Zeggen ze niet altijd dat een bastaard sterker is?
Vind ik een tikje overdreven alsof een rasloze hond of kat per definitie niet gevoelig voor ziektes etc. zijn, maar denk wel dat als je raszuiver fokt, je hoe dan ook dingen in huis haalt.
Ookal gebruik je lijnen uit een compleet ander land, vroeg of laat hebben ze toch de zelfde basis denk ik. Zie HCM, dat komt overal voor. Dus ook dat zal gelden voor b.v huidklachten of zwakkere darmen.
Ik blijf denken dat de sphynx, onafhankelijk van zijn naaktgen, toch meer of in elk geval veel, gevoeliger is. Maar waarschijnlijk geld dit voor meer rassen, zeker de populairdere, meer gefokte rassen. Zoals Manoe ook zegt, maar die ziet het ook bij rasloze katten net zo veel.
Pas als dit wetenschappelijk onderzocht zou worden bij meerdere rassen en raslozen, zullen we het echt weten....

Neemt niet weg dat ik nou eenmaal altijd raskatten heb en nu toch weer graag een sphynxje wil.
Gelukkig heb ik al een goed adres waar ik er 1 kan krijgen, dus die zoektocht heb ik gelukkig niet meer.
Bedankt voor jullie reakties, is altijd heel interessant om de meningen van anderen te lezen.
bar

marjo922

Berichtdoor marjo922 » do 13 dec 2012, 23:10

hOI BAR, IK BEN NET NIEUW OP DIT FORUM EN SCHROK OOK VAN AL DE NARIGHEID WAT IK LAS, MAAR WIJ HEBBEN 2 RAGDOLLS BRAM EN BETTY VAN 3 JAAR. zIJ KWAMEN MET NIESZIEKTE VAN DE CATTERY, ONTSTOKEN OGEN SNOTTEREN E.D. BRAM HEEFT ER EEN SLECHT OOG AAN OVER GEHOUDEN. HIJ ZIET NIET SCHERP MET DAT OOG. MET AL DAT LEZEN OP DIT FORUM IS ME EEN DING DUIDELIJK GEWORDEN N.L. ALS JE EEN KITTEN IN HUIS WIL NEMEN GA NAAR EEN GOEDE FOKKER, DIE MET LIEFDE OVER DE DIEREN PRAAT. ZO BEN IK TER0ECHT GEKOMEN BIJ WIL EN ALS ALLES GOED GAAT KRIJGEN WE VOLGEND JAAR 1 OF 2 NAKIES BIJ DE ZEER HARIGE MAAR O ZO LIEVE RAGDOLLS.
GROET MARJO

Terug naar “Gezondheid Overig”