Anaalklier?

bunty

Anaalklier?

Berichtdoor bunty » ma 04 mar 2013, 21:55

Lodewijk en Oliver zijn over vier dagen 5 maanden oud. Sinds enige tijd heeft Lodewijk af en toe een vreselijk stank uit zijn achterste komen. Het is absoluut geen poeplucht, maar het is veel sterker en viezer.
Ik heb al even op google gekeken maar de kenmerken van een ontstoken anaalklier heeft hij allemaal niet. Geen diarree, geen jeuk, niet sleetje rijden, geen vlooien, geen obstipatie of heel harde drollen. Zodra die lucht vrij komt likt hij het wel even schoon (zelf vindt hij het volgens mij niet fijn) maar de rest van de dag komt hij er bijna niet meer aan.

Heeft er iemand hier ervaring mee, of een gouden tip?
Zonder deze mooie dieren, is ons huisje niet compleet!

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Anaalklier?

Berichtdoor Clemmetje » ma 04 mar 2013, 22:01

Wat vervelend.
Ik heb er geen ervaring mee maar er zijn er hier wel een paar die dat wel hebben.
Groetjes Clem
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » ma 04 mar 2013, 22:16

Hoi Bunty, klinkt toch wel een beetje als anaalklieren hoor... Merk je dat hij meer likt? aan zijn kont, of zijn rug, bij de staart. Soms gaan ze ook aan hun voorpootjes likken als ze last hebben van de anaalklieren. Ik zou het toch wel even na laten kijken, want als het gaat ontsteken kan het wel vervelend voor hem worden.
Sterkte ermee.
Afbeelding

bunty

Berichtdoor bunty » ma 04 mar 2013, 22:20

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik zie hem niet veel likken, wel iets meer dan Olivier maar dat is echt een viezerik ;-), die maakt zijn eigen poot niet eens schoon als hij in zijn eigen drol heeft gestaan. Lodewijk wast zichzelf wel, maar niet heel veel, of op één plek specifiek.

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » ma 04 mar 2013, 22:33

De sphynx van mijn moeder verspreidde ook een lucht die niet te harden was. Zij 'stempelde' echter ook, dus liet soms per ongeluk bruine vlekjes achter. Haar anaalklieren zijn uiteindelijk verwijderd. Daarmee is het nu grotendeels over, hoewel haar darmen soms toch nog raar lijken te doen, en er soms wat restjes ontlasting in de darm achter blijft. Ik zou er toch ook even mee naar de dierenarts gaan, kan nooit kwaad.

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » ma 04 mar 2013, 23:22

Ahhh, dat is wel zielig what_sm

Ik zou wel met ze naar de DA gaan, en dit klinkt als een disbalans in de darm. Wellicht als ik je een tip mag geven is een idee om multistrain een darmflora met 14 stammen ze te geven.. De laatste deel van de anus daar zit toch de meeste flora.. Gewoon capsule over het eten geven 1 per 2 katjes, dit is het advies die ik ergens ben tegen gekomen in Carnimedica.
Afbeelding

bunty

Berichtdoor bunty » di 05 mar 2013, 12:02

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het zijn darmflora is Viktor. Hij heeft nl. goede ontlasting en die ruikt ook niet abnormaal ohmy_sm Hij krijgt goed voer, zonder suiker en granen en eet ook geen mensen-eten.
Hij stinkt ook niet dagelijks. Soms een week helemaal niet en dan opeens weer wel. Ik heb ook gemerkt dat het na het poepen weer beter is.

Ik kijk het nog even aan. Hij heeft geen jeuk ofzo. Binnenkort gaan ze voor de castratie en dan zal ik het zeker aankaarten. En mocht het erger worden of hij er last van krijgen dan ga ik natuurlijk eerder naar de da.

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 05 mar 2013, 13:40

Als zijn ontlasting verder goed is zou ik het denk ik ook nog even aankijken.
Wanneer staat de castratie op de planning?
Groetjes Clem
Afbeelding

bunty

Berichtdoor bunty » di 05 mar 2013, 20:42

Binnen nu en 4 maanden ohmy_sm

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 05 mar 2013, 21:52

Dat duurt nog een tijdje dus.
Groetjes Clem
Afbeelding

Terug naar “Gezondheid Overig”