Miki en haar oogje

zenga13

Miki en haar oogje

Berichtdoor zenga13 » za 25 mei 2013, 09:35

Toen we Miki gingen ophalen had ze een vies rechter oogje en het leek iets kleiner dan het linkse oog. Ze had een paar maanden ervoor iets in haar oogje gekregen en daardoor was het toen ontstoken geraakt. Het was toen behandeld met een kuurtje en homeopathische middelen en het was nu helemaal over, maar ze had enkel nog wat opstartproblemen met het oog na het slapen.

Thuisgekomen viel het me op dat ze wel erg kneep met het oogje. Omdat er steeds meer vuil omheen zat, heb ik het oogje voorzichtig schoongemaakt. Het zag er toen wel iets beter uit, maar ze bleef knijpen.

Na verloop van tijd werd haar oogje steeds erger en ze zat er ook steeds meer in te wrijven. Op een gegeven moment was het wat gezwollen en deed ze het helemaal niet meer open. Omdat ik eerst dacht dat het misschien wat van de stress van de verhuizing kwam, heb ik het eerst maar met rust gelaten, maar nu werd het toch wel tijd voor de dierenarts.

De dierenarts heeft eerst een stripje met fluoriserende vloeistof in haar oogje gedaan en keek toen met een lampje of er geen beschadigingen waren. Die waren er gelukkig niet. Hij heeft ook goed bekeken of ze misschien last had van entropion, maar haar oogleden waren gewoon een beetje gezwollen van het vele wrijven. Hij voelde wel een verdikking onder het oog, maar daar kon pas meer over gezegd worden zodra het oog wat rustiger was. Dus we hebben zalf meegekregen met antibiotica waarmee haar oog tot rust moest komen, deze moest ik 3-4 x per dag in haar oog aanbrengen. En inderdaad, binnen een dag zag het oog er al beter uit. Ze bleef er ook steeds meer vanaf.

Ze liet het allemaal prima toe dat ik de zalf in haar oogje deed en zo kon ik ook steeds even goed in de gaten houden hoe het met de bult onder haar oog ging. Haar oogje ging steeds verder open en ze knijpt er ook al minder mee. Maar helaas bleef de bult gewoon zitten. We zijn dus gisteravond met haar terug geweest naar de dierenarts en die vond haar oog al goed vooruit gegaan. Hij heeft de bult ook nog goed bevoeld en hij vermoedde dat er toch al die tijd nog een ontsteking zat. Hij moest de bult even aanprikken om te kijken wat eruit kwam en er zaten inderdaad ontstekingscellen in. We gaan nu eerst proberen met antibiotica om de ontsteking onder de knie te krijgen. Hiermee moet ik maandag al verschil zien. Als dit niet het geval is, moeten we terug komen en moet de bult onder een roesje beter bekeken worden en eventueel open gesneden worden. We hopen natuurlijk dat dit niet nodig is en dat het gewoon overgaat met de antibiotica.

Het is zo sneu dat ze al vanaf haar aankomst last heeft van haar oogje. Ik hoop dat we de onsteking onder de knie gaan krijgen, zodat ze eindelijk van de pijn af is. Ik ben zo trots op haar, want ze ondergaat alles prima. Bij de dierenarts is ze ook steeds super lief en ze blijft netjes zitten tijdens het onderzoek. Alleen het aanprikken van de bult vond ze niet leuk, maar geef haar eens ongelijk.

Hieronder wat foto's waarop je kunt zien hoe haar oog en de verdikking eruit zien. Ik hoop binnenkort foto's te kunnen laten zien van Miki met een mooi genezen oogje.

Hier een foto van haar oogje op de dag dat ze aankwam, hier zie je de verdikking ook al zitten. Die soort vetkwab naast naar neusje.

Afbeelding

Hier een foto van Miki toen ze haar oogje niet meer open hield, hierop is de verdikking ook heel goed te zien.

Afbeelding

Hier is haar oogje alweer wat beter en verder open door de zalf. Ook hier zie je de verdikking nog onder het oog.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door zenga13 op za 25 mei 2013, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Miki en haar oogje

Berichtdoor Wil » za 25 mei 2013, 09:43

Hoi Chantal
wat giga balen is dit ,zeker omdat je haar maar net hebt ,wat klinkt dat eng dat ze een bult achter haar oog heeft zitten weet je ook wat dat is ? denken ze dat te weten ??

Wat een toppertje dat ze gewoon blijft zitten bij de DA ,jammer dat je gelijk met haar moet dokteren ;(
Ik ga heel hard duimen voor die meid ,en voor jou ook natuurlijk dit zijn shit dingen ;(
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

zenga13

Berichtdoor zenga13 » za 25 mei 2013, 09:50

Vooralsnog hopen we dat het gewoon een ontsteking is, dan zou de antibiotica dus moeten helpen. Als dat niet zo is, dan moet ze dus onder narcose en gaan ze de bult verder onderzoeken. Dus eventueel een biopt nemen en op kweek zetten of iets dergelijks.

Ik hoop zo dat dat allemaal niet nodig is en het zo overgaat, want het klinkt toch wel een beetje eng allemaal.
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » za 25 mei 2013, 10:27

Hoi Chantal, wat vervelend dat ze zo'n last heeft van haar oogje. Kan er niet iets met een kiesje zijn? Is daar naar gekeken? Zo'n bult onder het oog kan nog wel eens op een kieswortelabsces wijzen...
Afbeelding

zenga13

Berichtdoor zenga13 » za 25 mei 2013, 10:34

Klopt, hij heeft ook in haar mondje gekeken en daar was zo gauw niets te zien. Maar ook daar zouden ze pas beter naar kunnen kijken als ze onder narcose is. Die optie zou dan ook bekeken worden.
Afbeelding

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » za 25 mei 2013, 10:52

Zou het geen verstopte talgklier kunnen zijn? Bij mijn pa heeft er zich ook eens een ontwikkeld naast zijn neusbrug. En die groeide enorm hard, zo erg dat zijn oog er niet volledig meer van open kon. Dat hebben ze leeggezogen toen en het was verholpen. Het arme sukkeltje moet er wel serieus last van hebben, dat kopje op de foto's zo zielig!

zenga13

Berichtdoor zenga13 » za 25 mei 2013, 11:04

Zo op het eerste gezicht lijkt het geen ontstoken talgklier. Er kwam ook geen talg uit. Het was gewoon echt ontstekingsvocht dat eruit kwam. Maar ik ga je verhaal zeker meenemen als het niet over gaat met de antibiotica.
Afbeelding

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » za 25 mei 2013, 11:08

Dat was bij mijn pa ook. Als hij erover wreef kwam er gewoon vocht uit, precies tranen. Talg kwam er vanzelf ook niet uit, zat te verstopt en hebben ze leeggetrokken. Ik hoop dat ze snel beterschap heeft.

zenga13

Berichtdoor zenga13 » za 25 mei 2013, 11:12

Ok, dan zou het dus wel weer kunnen. Ik ga het zeker even melden bij de dierenarts als het niet overgaat. Bedankt voor de tip dry_sm
Afbeelding

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » za 25 mei 2013, 11:14

Graag gedaan! Als het dit is dan is ze snel geholpen. Dit is niets ergs maar heel vervelend.

Terug naar “Gezondheid Overig”