De ogen van Dobby

Dutchdelite

De ogen van Dobby

Berichtdoor Dutchdelite » di 08 dec 2015, 10:11

Hoi allemaal,

Jullie hadden waarschijnlijk al de foto gezien met het rode oog van Dobby

Afbeelding

Ik ben gister naar de dierenarts geweest voor controle, ze had 2 weken geleden een AB-prik gekregen die 2 weken werkt, vanwege de vieze oogjes en neus.

Het nieuw is niet goed, Ze is nu zo'n 3 weken bij ons en ik heb al eerder mijn vermoeden uitgesproken dat ik dacht dat ze me soms niet zag, ze kon zo langs me lopen terwijl ik haar riep.

Bij de 1e controle 2 weken geleden bleken haar horen helemaal verstopt te zitten met bruine prut. kreeg een vloeistof mee om elke week haar oren schoon te maken.

Gister dus op controle geweest, oren nog niet goed, moet nu elke dag haar oren druppelen en uitlepelen.

Maar haar oogjes. Ze heeft membrana pupillaris, dit beteken dat haar iris verkleefd is met de lens van het oog. dus als het donker is of juist licht en de pupil moet groter of kleiner worden, kan dit op 1 punt niet, want dat zit vast.
Dit doet vreselijke pijn.
Verklaart waarom ze zo veel slaapt (amper 2 uur wakker op een dag) en dan ook niet speelt en alleen bij mij wilt liggen.

Daarbij heeft ze Cataract (staar) en iritis (irisonsteking) hierdoor is haar oog troebel en kan ze dus niet/niet goed zien, verklaart waarom ze me voorbij rent.

Ze krijgt nu een heleboel medicijnen, van ab, tot pijnstilling (oa Prednison) en druppels om haar pupil te verwijden, in de hoop dat die verkleving 'los schiet'. Mocht dit niet gebeuren, dan moet ik met haar naar Utrecht toe (universiteit) om te kijken of het te opereren is, anders oog eruit.

Nu is ze ook blind aan 1 oog.....

Niet leuk voor een kitten van 15 weken.

Een kitten deze leeftijd moet de tent afbreken, nou mijn kerstboom staat al een paar dagen zonder problemen.

Afbeelding

Dit zijn de medicijnen die ze nu heeft

Afbeelding

Sommige moeten 1x per dag, andere 2x, soms zelfs 4x, soms 1 oog, soms beide ogen...

Ik heb een heel schema op de computer staan met alarmklokken, zodat ik kan zien wanneer ze wat in welk oog moet krijgen.

Dit is het ochtendritueel

Afbeelding

Gelukkig werken de pijnstillers goed, want gister heb ik de hele tijd achter aan haar moeten lopen, "Dobby, niet doen" "Dobby,mag niet" "Dobby omlaag" dat is tenslotte wat je verwacht als je een kitten van 15 weken heb, zeker als het een Sphynx is.

Over een week controle, hopelijk is de iris dan los en hoeven we niet naar Utrecht toe...

Oh, de afwijking is trouwens aangeboren.
Bij sommige hondenrassen erfelijk, maar de DA en ik konden vooralsnog niets vinden hoe dat nu bij katten zit qua erfelijkheid e.d.
Ook is het niet duidelijk of het op latere leeftijd nogmaals kan gebeuren, al dan niet andere oog.

Ik houd jullie op de hoogte..
Groetjes Dutchdelite
byebye_sm

Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Re: De ogen van Dobby

Berichtdoor Marthe » di 08 dec 2015, 11:12

Och jeetje, arm arm beestje! Fijn dat je nu wel weet wat er precies aan de hand is, maar goed nieuws is het inderdaad niet te noemen. Zo jong en dan dagelijks al zo'n polonaise aan je lijf moeten hebben!
Fijn dat ze nu ook pijnstillers krijgt, hopelijk doet dat al wat voor haar. Ik heb het andere topic over dobby niet volledig gelezen, maar steunt de fokker je een beetje?
Heel dikke knuffel voor Dobby, ik hoop dat alle inspanningen leiden tot verbetering! Hopelijk kan ze haar oogje behouden. Sterkte voor jou!!

Dutchdelite

Berichtdoor Dutchdelite » di 08 dec 2015, 12:14

Dank je Marthe,

Ik heb de fokker gister op de hoogte gebracht, echter is zij nu op vakantie.
Als zij terug is gaat ze haar eigen dierenarts bellen en belt mij dan...
Dus ik heb geen idee, ze zegt wel het vervelend te vinden.
Maar goed ligt eraan hoe erg ?
Ik vind dat enige compensatie hier misschien wel op zijn plek is.
Dobby kostte tenslotte 1000 euro...
Groetjes Dutchdelite
byebye_sm

Afbeelding

Dalila

Berichtdoor Dalila » di 08 dec 2015, 13:02

Nou wat ontzettend heftig.. Vind het heel erg voor dobby en uiteraard ook voor jullie!
Al die medicatie voor zo'n klein hummeltje nog! Ik ga enorm duimen dat het aanslaat clover_sm fingers_sm
Heel veel sterkte en ik hoop dat jullie eruit komen met de fokker!!
Afbeelding

rona

Berichtdoor rona » di 08 dec 2015, 13:11

Wat vreselijk voor kleine dobbey. Hij moet rennen spelen en kattekwaad uithalen. Ik hoop echt dat het met het oogje goedkomt. Maar voor jullie is dit ook erg. Zolang op zoek geweest. Hoe is het met de kinderen. Die zullen ook wel verdrietig zijn. Ik duim zo hard dat het losschiet en straks je verhalen van een vreselijke ondeugende dobbey te lezen. Sterkte

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Dutchdelite

Berichtdoor Dutchdelite » di 08 dec 2015, 13:52

Dit is een foto van net
Je kan goed de blauwe waas zien en dat het oog troboel is... sad1_sm

Afbeelding
Groetjes Dutchdelite
byebye_sm

Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 08 dec 2015, 17:35

Hoi Hoi
O meid wat is dit erg ,ik hoop dat hij er snel minder last van heeft jammer he als je dan net die kleine in huis hebt en er zoveel problemen zijn ,je hoort te genieten ,,dit is allemaal wel heel heftig ,het zou super wezen als het los zou schieten ,,

Ik ga duimen dat het snel zijn werk gaat doen ,en niet zijn oogje er ook nog uit moet ,het doet gewoon zeer als je naar hem kijkt ,,

Ik hoop dat de fokker achter zijn fokje staat en doen wat ze horen te doen ,als de pijn maar wat minder word dat scheelt al heel veel ,,
We gaan mega hard duimen voor jullie ,en dat Dobby snel opknapt,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Audrey

Berichtdoor Audrey » di 08 dec 2015, 20:55

Agossie wat zielig arme Dobby! Hoop dat die zich gauw wat beter voelt.

g3

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 08 dec 2015, 21:23

Arme Dobby, wat moet dit erg zijn voor dit kleintje.
Ik hoop ook dat alle medicijnen hun werk doen en dat Dobby niet geopereerd hoeft te worden.
Gelukkig dat de pijnstiller werkt en het echte sphynxen gedrag naar boven komt.
Groetjes Clem
Afbeelding

*Djemmy*

Berichtdoor *Djemmy* » di 08 dec 2015, 21:32

Dobby heeft vast veel pijn, zo jong!
Het was vast ook schrikken voor je met deze diagnose.
Respect hoe je doet met alle rituelen die Dobby nodig heeft.

Mijn hoop is dat het los schiet, dat je alsnog fijn kitten tijd krijgt.
Ik hoop wel dat de fokker jou ondersteunt.

Sterkte!
Met onze ouwe Sphynx Djemmy 1e Sphynx in huis, nu altijd Sphynxen!

Terug naar “Gezondheid Overig”