Jullie hadden waarschijnlijk al de foto gezien met het rode oog van Dobby

Ik ben gister naar de dierenarts geweest voor controle, ze had 2 weken geleden een AB-prik gekregen die 2 weken werkt, vanwege de vieze oogjes en neus.
Het nieuw is niet goed, Ze is nu zo'n 3 weken bij ons en ik heb al eerder mijn vermoeden uitgesproken dat ik dacht dat ze me soms niet zag, ze kon zo langs me lopen terwijl ik haar riep.
Bij de 1e controle 2 weken geleden bleken haar horen helemaal verstopt te zitten met bruine prut. kreeg een vloeistof mee om elke week haar oren schoon te maken.
Gister dus op controle geweest, oren nog niet goed, moet nu elke dag haar oren druppelen en uitlepelen.
Maar haar oogjes. Ze heeft membrana pupillaris, dit beteken dat haar iris verkleefd is met de lens van het oog. dus als het donker is of juist licht en de pupil moet groter of kleiner worden, kan dit op 1 punt niet, want dat zit vast.
Dit doet vreselijke pijn.
Verklaart waarom ze zo veel slaapt (amper 2 uur wakker op een dag) en dan ook niet speelt en alleen bij mij wilt liggen.
Daarbij heeft ze Cataract (staar) en iritis (irisonsteking) hierdoor is haar oog troebel en kan ze dus niet/niet goed zien, verklaart waarom ze me voorbij rent.
Ze krijgt nu een heleboel medicijnen, van ab, tot pijnstilling (oa Prednison) en druppels om haar pupil te verwijden, in de hoop dat die verkleving 'los schiet'. Mocht dit niet gebeuren, dan moet ik met haar naar Utrecht toe (universiteit) om te kijken of het te opereren is, anders oog eruit.
Nu is ze ook blind aan 1 oog.....
Niet leuk voor een kitten van 15 weken.
Een kitten deze leeftijd moet de tent afbreken, nou mijn kerstboom staat al een paar dagen zonder problemen.

Dit zijn de medicijnen die ze nu heeft

Sommige moeten 1x per dag, andere 2x, soms zelfs 4x, soms 1 oog, soms beide ogen...
Ik heb een heel schema op de computer staan met alarmklokken, zodat ik kan zien wanneer ze wat in welk oog moet krijgen.
Dit is het ochtendritueel

Gelukkig werken de pijnstillers goed, want gister heb ik de hele tijd achter aan haar moeten lopen, "Dobby, niet doen" "Dobby,mag niet" "Dobby omlaag" dat is tenslotte wat je verwacht als je een kitten van 15 weken heb, zeker als het een Sphynx is.
Over een week controle, hopelijk is de iris dan los en hoeven we niet naar Utrecht toe...
Oh, de afwijking is trouwens aangeboren.
Bij sommige hondenrassen erfelijk, maar de DA en ik konden vooralsnog niets vinden hoe dat nu bij katten zit qua erfelijkheid e.d.
Ook is het niet duidelijk of het op latere leeftijd nogmaals kan gebeuren, al dan niet andere oog.
Ik houd jullie op de hoogte..