Stoertje krijgt gedragstherapie

Opvoeden is leren. Maar voor wie?
Bespreek hier onderwerpen m.b.t. het gedrag van katten

jsphynx

Stoertje krijgt gedragstherapie

Berichtdoor jsphynx » do 26 jan 2012, 12:27

Wat is dit nu weer... al een hele poos geleden vond ik een keer een drol op zolder, hmm incidentje. Nu al twee nachten achter elkaar zit een van de katten gewoon doodleuk in de computerkamer te kakken. 'S morgens wordt je blij gemaakt met een enorme hoop en een lucht die je bijna uit je sloffen blaast bad_sm Gadver dat vind ik echt smerig. Nu heb ik sinds Sambal is overleden één kattenbak weggehaald omdat zij altijd heel erg veel moest plassen en ik nu dus echt duidelijk minder kattenbakafval heb. We hebben nu dus drie kattenbakken staan voor vier katten, twee jumbo's en een gewone. De haarballen gaan buiten dus die tellen niet mee hier. Zal het kunnen zijn dat dit protest is en dat ze dan elders gaan zitten poepen? Wel raar is het vind ik dat de kattenbakken op zolder staan en de computerkamer is een verdieping lager. Dan gaan ze ook nog eens pal naast hun mand zitten kakken scratch_sm dat is toch raar? Geen idee wie het is, ik dacht eerst misschien Stoer omdat de boys wel op haar jagen als ze op de bak wil, maar ik heb sterk de indruk dat het een van de drie mannen is. Maar wie? Laatst had er ook al iemand gepiest op mijn vuilniszakken met vuil grit terwijl ik de bakken aan het verschonen was. Best onhandig dan meerdere katten, dat wordt een drolstudie de komende dagen detective_sm Iemand een idee, of dit ook wel eens gehad? Ik ga in ieder geval de extra bak maar weer neerzetten.
Laatst gewijzigd door jsphynx op do 19 apr 2012, 11:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Marthe
Contacteer:

Re: Wildkakker?!

Berichtdoor Marthe » do 26 jan 2012, 12:33

Ik zou inderdaad een extra bak neerzetten. Vuistregelvoor het aantal bakken in huis is aantalkatten + 1. Dus voor 4 katten moet je eigenlijk 5 bakken hebben. Daarnaast zou je de plek waar ze gepoept hebben goed schoon moeten maken en even nabehandelen met een alcoholoplossing, om er echt voor te zorgen dat katten de geur niet meer ruiken. Daarmee kan het gedrag namelijk ook in stand gehouden worden.
En als het blijft toch ook oog blijven voor houden voor een eventueel medisch probleem. Dat kan ook onzindelijkheid geven.

jsphynx

Berichtdoor jsphynx » do 26 jan 2012, 12:37

Ik zou inderdaad een extra bak neerzetten. Vuistregelvoor het aantal bakken in huis is aantalkatten + 1. Dus voor 4 katten moet je eigenlijk 5 bakken hebben. Daarnaast zou je de plek waar ze gepoept hebben goed schoon moeten maken en even nabehandelen met een alcoholoplossing, om er echt voor te zorgen dat katten de geur niet meer ruiken. Daarmee kan het gedrag namelijk ook in stand gehouden worden.
En als het blijft toch ook oog blijven voor houden voor een eventueel medisch probleem. Dat kan ook onzindelijkheid geven.
Dat weet ik ja maar we hebben hier nooit meer dan vier bakken gehad en dan ging alles goed. Wel is er nu een stukje naast de vorige "poepplek" gepoept en heb ik het alleen met een sopje schoongemaakt, vanmiddag dan toch maar even met alcohol. Een medisch probleem,...tja scratch_sm het enige wat ik nu kan bedenken is Blits zijn anaalklieren?? Voor de rest lijken ze me kerngezond maar dat zegt natuurlijk niet altijd alles. Ik hou ze in de gaten en ga een extra bak neerzetten en alles heel goed schoonmaken. En duimen dat het morgen niet weer feest is jakkes!
Als je de beste plek in huis wilt, moet je de kat verplaatsen...
Groetjes Marjolein

Petra
Contacteer:

Berichtdoor Petra » do 26 jan 2012, 12:49

Dat poepen is heel naar!
Wij hebben het altijd met twee grote bakken kunnen stellen, zelfs met vijf katten.
Maar vorig jaar kwam (ook weer als vijfde) Kokkie hier wonen...die poepte ds ook naast de bak.
Op advies van het forum hier hebben we er een bakje bij gekocht, nu gaat het goed (niet direckt, maar na een week of 8 was het oké).

Misschien komt het door het weghalen van een bak, omdat ze aan een bepaald aantal bakken gewend zijn?
Afbeelding

lathyrus

Berichtdoor lathyrus » do 26 jan 2012, 13:27

ik hoop dat jullie het drolprobleem kunnen oplossen want t is allesbehalve als je zo een dampend stinkend hoopje ergens in je huis vindt.
Inderdaad niet makkelijk als je meerdere katten hebt om dan uit te vinden wie de dader is, toen het bij ons voorviel hadden we al genoeg drolstudies achter de rug om eigenlijk wel zeker te weten wie het geweest was (onze Ramses) maar ja, je hebt het hem niet effectief zien doen dus blijf je dan toch twijfelen
Gelukkig is t bij ons bij ene keer gebleven, ik denk dat het een accidentje was.
Bij jullie is t al geen accidentje meer...
Misschien toch maar terug die bak erbij zetten die jullie hebben weggehaald?
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 26 jan 2012, 14:04

Hoi Mar
dit is meer dan balen ,zet lekker die andere bak er weer bij ,kan makkelijk dat 1 van de katten daarop ging ,
Hier poepen ze wel eens op de grond als er ruzie in de groep is ,

Ja met de kat opwachten als die de bak uitkomt ,we hebben ook altijd 1 open bak staan ,
dit is walgelijk ;(
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Nancy

Berichtdoor Nancy » do 26 jan 2012, 14:50

hey marjolein, dit is inderdaad niet leuk, maar zou het inderdaad weer proberen met de extra bak, veel succes xxxx
Afbeelding

asielkat

Berichtdoor asielkat » do 26 jan 2012, 16:16

Jakkie smorgens vroeg een drol in de computerkamer en zeker als je die niet verwacht
1x kan een keer gebeuren maar vaker dan moet je inderdaad even verder kijken
als het met een extra bak opgelost kan worden ben je snel klaar
anders wordt het inderdaad detective_sm detective_sm detective_sm detective_sm

ik hoop dat het voor jullie nu snel voorbij is

liefs An

tijgerhofjes

Berichtdoor tijgerhofjes » do 26 jan 2012, 17:39

Wat vervelend, als je op je nuchtere maag, net uit bed komt en er z'n verrassing op je ligt te wachten.
Tja, wie is het????
Misschien toch die extra bak er neer zetten in de hoop dat het de oplossing is.
Maar leuk is het niet.
Groetjes van Stella, Bitch, Bonny, Reetje, Lou, Bimbo, Faylinn.

riddle

Berichtdoor riddle » do 26 jan 2012, 18:10

Ik zou zeker de extra bak terugzetten, want veel katten vinden het niet leuk om in dezelfde bak te plassen én te poepen.Misschien was dit net de uitverkoren poepbak van één van je lieverdjes.En inderdaad, de regel is, het aantal katten +1.Als je allemaal bakken met kap hebt, zou ik er zeker ook eens een open bak bij zetten, veel katten houden daar meer van.
Succes hoor!
Ann

Terug naar “Gedrag en opvoeding”