Lieve sphynx in huis maar....

Opvoeden is leren. Maar voor wie?
Bespreek hier onderwerpen m.b.t. het gedrag van katten

Pepper

Lieve sphynx in huis maar....

Berichtdoor Pepper » zo 24 jun 2012, 10:43

Dag Allemaal,

ik ben nieuw op het forum en in de wereld van de sphynx. Ik heb er altijd al een willen hebben, ze zijn zo lief! Nu heb ik sinds kort een lieve sphynx kater in huis. We hadden twee europese korthaar broertjes maar helaas is een van hen overleden. Onze kater Mug was erg alleen en toen besloten we een maatje te zoeken en mijn wens uit te laten komen. We kwamen Pepper tegen, een lieve zachtaardige gecastreerde kater die een nieuw huisje zocht. Het is een echte knuffelkont en hij is ontzettend lief en speelt graag met onze kleine jongen MAAR...onze oude kater is helemaal van slag. Niet op een gewone manier van slag dat ze natuurlijk aan elkaar moeten wennen maar hij schiet steeds in een hoeststress. Mug leeft nu boven en Pepper beneden. Ik weet dat je katten altijd aan elkaar moet laten wennen maar het gaat eigenlijk helemaal niet goed en ik vind dat heel erg naar. Ik zit er dus aan te denken om misschien een ander huisje voor Pepper te zoeken omdat onze kater in dit geval toch voor gaat. We vinden het heel vervelend want we hebben hem eigenlijk direct in ons hart gesloten...

Misschien heeft iemand tips voor ons. Ik hoor het graag.
Ik denk dat het misschien beter is geweest onze bejaarde ouwe dibbes een rustig pensioen te bieden zonder onrust.....

Hildeke

Re: Lieve sphynx in huis maar....

Berichtdoor Hildeke » zo 24 jun 2012, 10:59

Hallo
Het zijn twee volwassen katten en dat kan echt heel lang duren voor
ze elkaar aanvaarden, dus ik zou de moed niet te snel opgeven.
Natuurlijk is een sphynxje een kat die houdt van spelen met een ander
kattenvriendje en misschien is je oudere katje hier niet mee gediend.
Zorg er dus voor dat jullie genoeg spelen met Pepper.
Zorg er ook voor dat de andere kat toch en rustig plaatsje heeft.
Groetjes Hildeke

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 24 jun 2012, 11:03

Welkom op het forum.
Leuk dat je een sphynx hebt genomen.
Jammer dat het (nog) niet goed gaat met je andere kat.
Hoe heb je ze geïntroduceerd?
Vertel eens wat meer over Mug en Pepper.
Groetjes Clem
Afbeelding

Pepper

Berichtdoor Pepper » zo 24 jun 2012, 11:58

Bedankt voor jullie reacties!
Ik weet dat het tijd kost maar Mug onze oudere kater is echt helemaal van slag. En dat vinden we heel erg vervelend!
Hij is drie jaar geleden aan de dood ontsnapt na een hele intensieve behandeling. Hij had ondanks inentingen toch ergens wat opgepikt en kreeg de niesziekte. Zijn reukorgaan is enorm aangetast waardoor hij niet goed ruikt. Daardoor komt hij soms voor verrassingen te staan. Het is echt een goedzak, erg lief en dol op zijn hapje. Wel een luiaard, geniet echt van zijn rust!

Pepper kwam bij ons thuis en we hadden de deur naar boven open gelaten voor Mug zodat hij weg kon als hij wilde. Ze liepen eigenlijk direct naar elkaar toe en gingen met de neusjes tegen elkaar. Ik dacht nog dat gaat goed! Ze stonden even zo en ineens schrok Pepper van een geluid waarop hij een tikje tegen Mug gaf en Mug begon te blazen. Ik heb ze toen allebei eten gegeven in dezelfde kamer en dat ging goed. Maar Mug bleef blazen en daardoor holde Pepper achter hem aan door hem tikjes op zijn billen te geven.
Onze Mug is een ouwe lobbes en doet geen vlieg kwaad hij doet ook niet veel aan katten die bij ons in de tuin komen en natuurlijk ziet hij Pepper nu als indringer.

Pepper is inderdaad erg speels en vooral mijn zoontje speelt veel met hem. Met een balletje gooien en met een stokje met een pluizebol er aan. Verder ligt hij graag bij je en dat is erg gezellig. In het begin gaf Pepper niet zo veel aandacht aan Mug en toen Mug ging blazen liet hij hem ook maar de laatste tijd zoekt Pepper hem juist wel op in dat soort situaties en dat resulteert in een hevig blazende wegrennende Mug met hoestbuien en Pepper erachteraan tikkend tegen zijn billen.
Mug heeft de bovenverdieping voor hem zelf zodat hij zich kan terug trekken en ik wissel dit ook regelmatig om, Mug beneden en Pepper even boven.

Ik weet dat het tijd kost maar ik denk ook aan onze oude gestreste kater....
Enfin tips zijn van harte welkom!
Bedankt!

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » zo 24 jun 2012, 13:17

Hoe oud is Mug en de hoestbuien die hij heeft zit daar een medische achtergrond achter?
Groetjes Clem
Afbeelding

moon1970

Berichtdoor moon1970 » zo 24 jun 2012, 16:55

O ja Pepper wil spelen en geeft daarom die tikjes op de billen. Mug heeft daar dan weer helemaal geen zin in. Maar ik denk dat het nog wel goed kan komen maar dat het langer duurt voordat ze aan elkaar gewend zijn. Ja van dat kuchen van Mug zou ik ook schrikken en is het van de stress denk je? Hoe lang hebben jullie Pepper al?
Groetjes Monique en knuffel van Rani en Feetje....

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 24 jun 2012, 22:29

Hoi Hoi
meid wat vreselijk balen is dit ,je verheugd je er zo op dat het allemaal goed gaat ,maar ze hebben tijd nodig om aan elkaar te wennen ,
natuurlijk doet het hartstikke zeer als je ziet dat jou oudere poes zich niet meer happy voelt ,

Hij zal ook aan een jongere kat moeten wennen ,als Pepper achter hem aangaat kan je hem dan niet afleiden door gelijk met hem te gaan spelen ? met een hengel met muis eraan ?
Moon hier heeft ook heel veel problemen met Rani gehad ,nu gaat het daar allemaal goed ;)

Of ze een gedeelte van de dag gescheiden houden ,voorlopig even onder begeleiding samen laten ?SUCCES
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Pepper

Berichtdoor Pepper » do 05 jul 2012, 08:12

Bedankt allemaal!

Ik probeer Pepper ook wel af te leiden als hij achter Mug aangaat maar Mug begint direct te blazen als hij Pepper ziet en ja dan snap ik ook dat hij daar weer alert door is en niet op mij let met mijn hengelstokje... Mug durft ook niet meer beneden te komen en als ik hem meeneem dan blaast hij en weet hij niet hoe snel hij weg moet gaan. De hoestbuien zijn over nu, dat heeft hij overgehouden aan de operatie, maar blazen als de beste. Hij is bang voor Pepper die hem na een blaasfestijn een paar keer achter na is gegaan. Hij heeft nu de tuin en de zolder....Ik laat de deur open en ik ben thuis en probeer ze allebei hun aandacht te geven en die te verdelen. Als ik beneden zit met de deur open durft Mug zelfs niet te komen. We vinden het heel vervelend vooral omdat onze ouwe dibbes in zijn eigen huis zich niet meer veilig voelt en dat uit hij door heel hard te mauwen en hier en daar te plassen. O jee wat een toestand!

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » do 05 jul 2012, 08:14

Dit is inderdaad niet ideaal. Misschien kan Marthe je helpen. Zij zit hier ook op het forum en is kattengedragstherapeute.
Je zou in ieder geval Feliway stekkers kunnen ophangen boven en beneden.
Groetjes Clem
Afbeelding

Nancy

Berichtdoor Nancy » do 05 jul 2012, 08:59

halo welkom op het forum flowers_sm
zo dit is inderdaad niet zo fijn voor iederen , je had het graag anders gezien hé , dat is zo
nu de tips die ze je al gegeven hebben sluit ik me mee bij aan , je zult ook een beetje geduld moeten hebben , maar we hebben al verschillende verhalen zoals dat van jou gelezen en uiteindelijk worden het dan de bste maatjes!!!

heb je soms wat fotootjes? daar zijn we namelijk dol op wink2_sm

gr nancy
Afbeelding

Terug naar “Gedrag en opvoeding”