Aandacht tekort?

Opvoeden is leren. Maar voor wie?
Bespreek hier onderwerpen m.b.t. het gedrag van katten

Daffie

Aandacht tekort?

Berichtdoor Daffie » zo 02 jun 2013, 00:57

Hallo allemaal,

Ik zit sinds kort met een probleempje met Egbert (bertje) mijn lieve seal point sphynx mannetje (heb al wel eerder wat gepost). Hij lijkt de laatste tijd wat uit zijn hum. We hebben hem samen met Tony, onze exotic shorthair, en dat ging altijd goed, en nog steeds wel, maar Tony domineert hem nogal. Toen ze klein waren (ze zijn nu allebei iets ouder dan een jaar) lagen ze vaak samen bij mij, maar nu nooit meer, en Tony komt iedere avond echt bij ons liggen en op schoot, maar Bertje doet dat niet. En zeker niet als Tony al bij ons ligt, maar die komt dus altijd als eerste en dan gaat Bert heel zielig op de vensterbank naar ons kijken hoe Tony vertroeteld wordt. Maar als ik dan naar Bertje toe ga, springt ie direct van de vensterbank af en gaat ie voor me uit lopen en lopen 'proeten' (dan zegt ie de hele tijd prrrt prrt!) en miauwen en kan ik hem op geen enkele manier aaien en dus ook geen aandacht geven. Ik weet gewoon niet zo goed wat hij wil. Ik vind hem altijd heel menselijk, en daarom heb ik altijd het idee dat ik hem goed aanvoel als hij zich niet fijn voelt. Tony gaat ook vaak op hem zitten (dan bijt ie m in zn nek met zijn korte snuitje, geen gezicht) en bert lijkt het prima te vinden, dan draait ie zich om en gaat hij hem likken en kopjes geven. Hun energie level verschilt ook enorm, Tony is altijd heel rustig en Bert heel energiek, en ik heb het idee dat Tony door Bert een beetje vlotter wordt en Bert door Tony wat rustiger.

Maar goed, ze zijn heel af en toe wel samen aan het stoeien, maar toch lijkt Bert niet zo tevreden met zijn maatje, vooral omdat ik hem niet kan aaien als hij rondloopt. Is dit normaal voor sphynxen? Dat als ze rondlopen je ze niet goed kan aaien? En hebben jullie misschien een idee hoe ik ermee om kan gaan dat ze nooit samen bij ons komen en dat de verhouding tussen hun zo scheef is gegaan?

Alvast bedankt voor reacties!

Hier nog wat fotootjes van mijn mannen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had op internet jasjes gekocht voor ze, alleen maar leuk voor een foto want ze vinden het niet leuk om het aan te hebben ;) ik had het gekocht voor Bertje omdat hij graag op ons balkon zit, en ook al vroor het buiten, hij bleef maar zitten.Vaak wikkelde ik hem dan in een fleece dekentje, en daar bleef hij dan gewoon in zitten, maar een jasje leek me ook wel geschikt als hij daar aan kon wennen, maar dat wende niet ;) Ik had dat wollen jasje voor hem, een soort bomberjack (die Tony aan heeft) en een FBI jasje waar ook zijn voetjes in konden haha.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Aandacht tekort?

Berichtdoor Clemmetje » zo 02 jun 2013, 08:47

Allereerst wat zijn ze leuk, allebei.
Ik kan mij voorstellen dat je hier niet blij mee bent.
Voor wat betreft op schoot liggen, jullie hebben er allebei één toch. Hoe komt het dan dat alleen Tony op schoot ligt? Misschien kunnen jullie wat verder uit elkaar gaan zitten zodat Bertje ook op een schoot kan zonder dat hij last heeft van Tony.
Dat vooruit lopen met prrrtjes lijkt alsof hij iets van je wil. Spelen misschien of toch wel aandacht maar is het zijn manier om het te vragen.
Hopelijk melden Marthe zich nog met tips en misschien kan Manoe ook wat doen.
Succes in ieder geval.
Groetjes Clem
Afbeelding

LenseL

Berichtdoor LenseL » zo 02 jun 2013, 10:18

Ik weet niet of het dit is wat je bedoelt,
maar hier is het dus soms zo als we ze aaien dat ze hun hele kont en rug naar beneden trekken
terwijl een andere kat zijn kont omhoog zou steken laugh_sm

Als ze dit doen zijn ze ook niet makkelijk te aaien, dus misschien is dit voor hun een teken van laat me maar even.
Want dan op andere momenten gaan ze hun poep toch omhoog steken of komen ze rond je benen kroelen om te zeggen van hé zou je me eens niet aaien ofzo. ohmy_sm

Heb je al eens gekeken als hij zo zit te proeten of zijn eetbakje enzo nog gevuld is?
Hier komt er altijd 1 rond mijn benen lopen en proeten om te laten weten dat zen eetbakje leeg is dry_sm

Ik hoop dat het wat helpt wat ik zeg maar het kan natuurlijk ook dat je iets helemaal anders bedoelt,
hopelijk ga je hem snel beter begrijpen misschien dat de andere nog wel nuttige tips en info voor je hebben. toppie_sm

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » zo 02 jun 2013, 11:52

Als Bertje meteen weg loopt/rent en voor je voeten loopt, vraag ik me af of hij op dat moment wel knuffel aandacht wil. Misschien wil hij wel gewoon eten? Komt Bertje nog wel eens op schoot liggen, of helemaal niet meer? Het kan dan zijn dat het door Tony komt, maar anderzijds kan het ook dat hij nu niet meer zozeer op schoot wil liggen. Miaula lag als kitten heel graag op schoot, nu niet meer.
Waarom heb je het idee dat hij uit zijn hum is, uit jouw verhaal maak ik het niet echt op? Het zielige kijken snap ik wel vanuit jou, maar is toch wel een wat te menselijke benadering. Zijn er verder veranderingen in gedrag-, eet-, of slaappatroon?
Ik zou anders proberen te kijken op welke momenten je wel de aandacht kunt geven aan Bertje. Zoals ik het nu lees, lijkt het mij wel mee te vallen. Mocht ik het helemaal verkeerd en te licht opvatten, dan moet je het me ook maar laten weten! :)

Daffie

Berichtdoor Daffie » zo 02 jun 2013, 12:35

Bedankt voor jullie reacties!! Ik ben ook wat overbezorgd. Als hij zo loopt te proeten en de hele tijd achter me aanloopt vraag ik me af wat hij nou wil aangezien hij dus wel steeds in de buurt wil zijn denk ik dan. En Lensel, wat jij zegt doet hij inderdaad, dan zakt ie door zn pootjes maar dan wil ie waarschijnlijk ook niet geaaid worden. De reden dat ik me zorgen maakte is dat hij een immense vrijkous is, maar alleen als het hem uitkomt. Omdat hij nooit in de buurt komt als Tony bij een van ons op schoot ligt, en als ik dan even naar bert loop en hij sprint gelijk weg denk ik gelijk dat het aan Tony ligt, dat hij kwaad is dat we hem wel aandacht geven of zo. Maar als ik het zo beschrijf ben ik ook wel een beetje aan het overdrijven over die reactie van hem waarschijnlijk wink3_sm En Marthe, bedankt voor je verhaal! Ik ben zo gewend dat hij als kitten niet van me weg te slaan was, en dat hij ieder moment aangreep om in mn nek te gaan liggen maar waarschijnlijk omdat hij wat ouder is nu gaat dat misschien gewoon over. Altijd als ik op de bank zat met mijn badjas aan kwam hij direct naar me toe en ging als een gek in mijn badjas liggen dabberen en erop kauwen.En dat doet hij nu bijna nooit meer, ik heb het idee omdat Tony vaak als eerste de kans grijpt om bij ons te komen zitten en Bert dan niet meer wil komen. Maar ik zie denk ik een verband waar het er niet is. En wat eten betreft, ik heb tegenwoordig niet meer continu de bakjes gevuld want hij begint echt een kwabbelbuikje te ontwikkelen. (staat wel heel lief wub_sm ) Maar dat zal ik toch maar weer gaan doen, kijken of hij het dan weer wat beter gaat.

Kortom, waarschijnlijk ben ik gewoon de overbezorgde moeder wink3_sm Altijd al geweest, ik wil dat mijn mannetje het goed heeft maar de hele tijd bezorgd achter hem aan lopen helpt natuurlijk ook niks. Elke kat heeft ook zijn eigen willetje natuurlijk ;)

Hier nog een filmpje wat hij vaak deed, mijn badjas lief hebben wub_sm Op 0.20 seconden doet hij het

http://www.youtube.com/watch?v=Tt9K0zP6 ... H7BFacQ7lQ

Bedankt voor jullie reacties nogmaals! :)
Afbeelding

marisser

Berichtdoor marisser » zo 02 jun 2013, 12:53

Hallo ik weet pressies wat je bedoelt!
Hier mijn Karel ook een choc point trouwens,
is een echte schoot kat maar als Timmy of Lola bij mij liggen dan is ie een soort van jaloers.
Dan gaat hij ook op afstand zitten kijken en heel zielig doen.
Als ik dan opsta en naar hem toe loop is hij ook weg.
Maar als ik dan ff later weer ff opsta gaat hij rond mijn benen huppen,
Dan kan ik hem op pakken en dan knuffelen vind hij helemaal heerlijk neem hem mee naar de bank en alles is goed!!
Bij hem is het een gebruiksaanwijzing.
Nu leest ik ook dat jou katten nog niet zo oud zijn,
dus kan ook nog met plaatsing in rang te maken hebben denk.
Komt allemaal dan wel over een maandje weer goed hoor!

Gr. Maris

LenseL

Berichtdoor LenseL » zo 02 jun 2013, 13:15

Hier was het ook zo dat toen ze klein waren ze altijd bij ons op schoot kwamen slapen met zen 2,
nu in maart zijn ze 1 jaar geworden en het begint nu op te vallen dat ze dit minder vaak doen en ook minder vaak samen liggen.
Soms zijn ze niet van elkaar weg te slaan en dan op andere momenten lijkt het wel of ze kunnen echt niet samen slapen.
Als dan de 1ne in een mandje ligt en de andere komt erbij gaat de 1ne weer weg ohmy_sm

Op deze moment liggen ze samen lekker in een mandje onder een dekentje in de kattenren,
en straks is de kans groot dat het weer ieder zijn eigen mandje is.

En over dat hangbuikje, hier heeft de witte wel een klein hangbuikje en de zwarte totaal niet,
misschien heeft de 1ne sphynx hier meer aanleg voor dan de andere laugh_sm
Maar zo erg is dat niet denk ik (tenzij je echt ziet dat hij te dik wordt natuurlijk)

Ik weet eigenlijk niet hoeveel een sphynx juist mag wegen? what_sm
Hier staat in ieder geval toch wel heel de dag eten voor ze klaar.

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 02 jun 2013, 17:35

Ik herken wel een stukje in je verhaal. Roxy komt wel bij mij op schoot liggen, Casper ook. Maar wat Roxy dagelijks wel een paar keer doet: ze komt naast me zitten op de grond, miauwt naar me, als ik dan op sta rent ze weg, maar kijkt steeds om of ik wel mee kom. Ik loop dan achter haar aan en dan wil ze echt wel geknuffeld worden. Dan wil ze ook opgetild worden (springt mee als ik een poging doe) en dan zit ze lekker op mijn arm om zich heen te kijken. Als Casper ondertussen mee is gelopen naar de slaapkamer of studeerkamer, dan loopt ze weer terug naar de woonkamer. Ik heb heel erg het idee dat ze dan even 1 op 1 tijd met mij wilt. Casper is altijd overal bij, dus ze moet die tijd blijkbaar echt even vragen dus loop ik braaf achter haar aan van de ene naar de andere kamer. Misschien wil Bertje gewoon ook soms wat 1 op 1 tijd voor hem zonder Tony erbij...
Afbeelding

Daffie

Berichtdoor Daffie » zo 02 jun 2013, 20:11

Ja Lensel dat zal inderdaad wel per sphynx verschillen, en hij is verder helemaal niet dik, alleen dat buikje. Het staat zo ontzettend schattig als ie rechtop zit en dat buikje hangt zo prominent tussen zijn beentjes wub_sm

En Manoe, zo gaat het bij mij ook, behalve dat bert eigenlijk nooit graag opgepakt wil worden. Hij vindt het wel eventjes leuk om op mn arm te zitten als ik met hem rondloop, maar al gauw begint hij dan te spartelen en wil ie weer op de grond.

Maar hij laat zich ook wel af en toe heel veel knuffelen als hij op de vensterbank zit in zijn mandje. Ik heb de onderkant van een kattenvervoermandje volgelegd met kussentjes en daarover een fleecedeken en dan ligt hij heerlijk te smelten boven de verwarming. En als ik dan naar hem toe ga kan ik hem wel uitgebreid knuffelen en bijt ie zachtjes in mn neus en gaat ie helemaal vrijen laugh_sm

Zo geef ik hem dus 1 op 1 aandacht, maar vaak genoeg sprint ie gelijk van de vensterbank als ik naar hem toe komt. Ik trek het me misschien iets te persoonlijk aan en moet ik het maar even zijn beloop laten? En wat Marisser zegt, hij is nog jong, kan allemaal nog wel veranderen.
Afbeelding

manoe76
Contacteer:

Berichtdoor manoe76 » zo 02 jun 2013, 20:26

Nou ja, Roxy is wel een diva van 11 jaar he! Die wil vooral lekker liggen en op haar wenken bediend worden, en af en toe rondgedragen worden... (af en toe ook lekker spelen hoor!) Misschien wil Bert af en toe ook wel lekker even alleen spelen met jou zonder Tony erbij. Probeer het eens. En idd misschien even wat meer uit elkaar zitten zodat op schoot zitten voor hem wat veiliger is.
Afbeelding

Terug naar “Gedrag en opvoeding”