springen

Opvoeden is leren. Maar voor wie?
Bespreek hier onderwerpen m.b.t. het gedrag van katten

Smigeltje

springen

Berichtdoor Smigeltje » ma 30 sep 2013, 12:54

hoi, zoals sommigen weten is mijn Smigeltje een hartpatientje. Nu is hij al 2,5 jaar en ik koester en jaar bij hem, omdat hij HCM heeft en een lekkende hartklep. Ik ben dus heel bang voor een vroege dood. Ik houd hem dan ook erg in de gaten en bij elk verschil denk ik... is het zijn hart die het begeeft...

Nu valt me op dat hij niet meer zo springerig is. Hij sprong eerst vaak op de kast en nu alleen Bikkeltje. Maar nu kan het ook zijn dat hij gewoon wat ouder wordt en het minder boeiend vindt? Ik hoop dat het het laatste is. We gingen testen of hij de sprong nog wel kon wagen. We legden wattenstaafjes bovenop de kast en hij MOET die hebben, een wattenstaafjestic in ernstige vorm. Met veel gemauw, gesnuif en gedraal sprong hij op de kast. HIj kon het makkelijk, maar waarom niet in een keer en eerst snuiven en dralen. Is het opwinding?

Wel speelt hij vaak met Bikkeltje achter elkaar aan rennen en an hij nog zo dol zijn als een jonge kitten en rennen als een malloot. Ook was hij van de royal canin te zwaar geworden en heb hem snel overgezet op ander voer en nu is hij mooi slank geworden. Dat vettige stond hem koddig, maar dit slanke is beter voor zijn hart en hij ziet er goed uit. Mooie gevormde spieren.

Voorheen sprong hij in de boekenkast, op de strijkplank, op de grote kast en dat doet hij allemaal niet meer. Is dat gewoon de leeftijd, want Bikkeltje doet nog wel al die dingen, maar die is net 1 jaar.

Ook met spelen met een hengel springt hij niet meer zoals hij als kitten deed, wat Bikkel nog wel doet. Maar dat is ook echt een licht kittenkatje die zo speels is als een malloot. HIj houdt zo SMigeltje wel in shape...

Maar ik vroeg me af of springen met de jaren minder boeiden wordt of dat drukke blijft? Ik heb geen ervaring met oudere sphynxen. Voorderest blaakt SMigeltje van gezondheid, blijheid en is hij een vrolijke, nieuwsgierige kat en eet goed en doet het prima.
Groetjes, Sharon.

Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: springen

Berichtdoor Wil » ma 30 sep 2013, 19:51

Hoi Hoi
nee hoor een Sphynx van 2 1/2 zit in de bloei van zijn leven die springt wel ,we hebben hier een dame van bijna 11 die het nog doet,

Als ze last van de HCM krijgen worden ze zonder reden magerder ,en kunnen kortademig worden.
Het zou wel kunnen dat hij last van zijn knieen heeft en daardoor minder springt ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Smigeltje

Berichtdoor Smigeltje » ma 30 sep 2013, 20:26

Hoi Hoi
nee hoor een Sphynx van 2 1/2 zit in de bloei van zijn leven die springt wel ,we hebben hier een dame van bijna 11 die het nog doet,

Als ze last van de HCM krijgen worden ze zonder reden magerder ,en kunnen kortademig worden.
Het zou wel kunnen dat hij last van zijn knieen heeft en daardoor minder springt ,
nou het is vooral op de hoge kast en op de strijkplank wat ie eerst vaak deed, maar dat kan ook gewoon zijn dat hij het niet meer boeiend vindt?? HIj springt wel op het aanrecht, het fornuis, vensterbank, de grote tafel (eten), salontafel etc. HIj is niet magerder geworden en ziet er supergoed uit qua vacht en spier, mooie dijen. Echt kortademig merk ik niet, weleens snuiven, maar dat kan ook opwinding zijn, als ik iets doe wat hij niet leuk vindt, nagels knippen of iets.
Groetjes, Sharon.

Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 30 sep 2013, 21:14

Als je twijfelt of dit door de HCM komt zou ik hem weer laten testen.
Wanneer is zijn laatste test gedaan?
Groetjes Clem
Afbeelding

Odett

Berichtdoor Odett » ma 30 sep 2013, 21:20

Onze Dex maakte er ook altijd een sport van om overal op te springen, maar het is wel minder geworden het laatste half jaar (hij is nu 2 jaar en 4 maanden). Het boeit hem iets minder. Hij doet het soms nog wel, maar het lijkt wel of het spannende / de uitdaging om ergens op te springen er een beetje af is.
Maar als je twijfelt of het aan zijn HCM ligt, is het misschien verstandig om even naar zijn hartje te laten kijken/luisteren.
Groetjes Odett

Katten hebben een mooi principe: het kan geen kwaad alles te vragen wat je wilt. Joseph Wood Krutch.

Smigeltje

Berichtdoor Smigeltje » di 01 okt 2013, 10:18

Onze Dex maakte er ook altijd een sport van om overal op te springen, maar het is wel minder geworden het laatste half jaar (hij is nu 2 jaar en 4 maanden). Het boeit hem iets minder. Hij doet het soms nog wel, maar het lijkt wel of het spannende / de uitdaging om ergens op te springen er een beetje af is.
Maar als je twijfelt of het aan zijn HCM ligt, is het misschien verstandig om even naar zijn hartje te laten kijken/luisteren.
ah kijk,dus jij hebt het ook... ja ik denk zelf dat het echt interesseverlies is... In het begin is de kast hoog en boeiend en uitdagend en dan is de lol eraf. Bikkeltje sprong dagelijks op de kast nog en vond het reuze boeiend en dat wordt nu ook steeds minder.

Fijn om te horen dat een gezonde kat van 2,5 jaar ongeveer ook dit gedrag vertoont. :)
Groetjes, Sharon.

Afbeelding

Smigeltje

Berichtdoor Smigeltje » di 01 okt 2013, 10:19

Als je twijfelt of dit door de HCM komt zou ik hem weer laten testen.
Wanneer is zijn laatste test gedaan?
ongeveer een jaartje geleden... ik wacht tot Bikkeltje ietsje groter is en dan ga ik ze weer allebei testen, Bikkeltje dan voor de eerste keer, maar ik verwacht bij hem een gezond hart
Groetjes, Sharon.

Afbeelding

Terug naar “Gedrag en opvoeding”