Hoe het beste kennis laten maken?

Opvoeden is leren. Maar voor wie?
Bespreek hier onderwerpen m.b.t. het gedrag van katten

Milan

Hoe het beste kennis laten maken?

Berichtdoor Milan » wo 19 mar 2014, 13:38

Als alles goed is komt er een zondag een vriendje voor Milan bij van 2 jaar.
Hij heeft wel met een andere kater gezeten dus dat is hij gewend.
Maar hoe kan ik het kennis maken zo soepel mogelijk laten verlopen?
De nieuwe bewoner eerst in de bench laten tot ze elkaar een poos hebben kunnen bestuderen en ruiken,
dit is ook gelijk dat de honden ook kunnen kennis maken met de riem aan,net zoals we bij Milan hebben gedaan,
of hebben jullie andere tips voor me?

Marthe
Contacteer:

Re: Hoe het beste kennis laten maken?

Berichtdoor Marthe » wo 19 mar 2014, 16:52

Zie onder andere deze links voor informatie over hoe een goede introductie in zijn werking gaat:

Introductie nieuwe kat 1

Introductie nieuwe kat 2

De kern van een introductie: het beste is in ieder geval ze aanvankelijk te scheiden, geurtjes uit te wisselen en geleidelijk aan elkaar voor te stellen, bijv. tijdens eetmomenten (positieve associatie) en dan langzaam de afstand verkleinen. De nieuwe kat dient een eigen, veilige plek te hebben met alle benodigdheden. Vanuit die veilige plek kan hij/zij langzaam de rest van het huis gaan verkennen. Bench vind ik niet direct het meest aantrekkelijk, omdat de kat daar beperkte ruimte en geen vluchtmogelijkheid heeft voor de andere katten. Liever een eigen ruimte als die mogelijkheid er is.

Milan

Berichtdoor Milan » wo 19 mar 2014, 18:15

Dat zijn duidelijke aanwijzingen,dus bench vergeet ik.
Milan is bij ons alleen maar beneden omdat het boven nog behoorlijk fris is.
Maar dan zou ik als ik het goed begrijp de nieuweling wel naar boven laten gaan,
en langzaam opbouwen dat hij naar beneden komt?
Hij heeft wel zijn eigen krabpaal en huisje om te vluchten hier in de kamer.
Zou ik ze dan omdat ze beiden hun eigen plek hebben wel samen in de kamer kunnen laten?
En begrijp dat hij ook een eigen kattebak moet hebben?

Audrey

Berichtdoor Audrey » wo 19 mar 2014, 19:03

Deze tips kreeg ik van het asiel, werkten prima: Eerst ieder een eigen kamer en ieder een eigen kattenbak. Dekentjes van de ene kat bij de andere leggen zodat ze wel elkaars geur leren kennen. Dan eten geven ieder aan een kant van de deur, zodat ze elkaar wel kunnen ruiken en horen maar niet bijelkaar kunnen. Dat ze van elkaar weten dat de ander er is maar geen ruzie kunnen maken en niet bang hoeven te zijn. Eten is fijn, dus zo leggen ze de link tussen prettige ervaring hebben en bijelkaar in de buurt zijn. Dit duurt zolang als het duurt, scheelt van kat tot kat. Kan enkele dagen zijn, maar ook enkele weken. Dat ga je vanzelf merken aan de katten.

Later, ook als ze elkaar verdragen of zelfs vriendjes zijn, altijd minimaal twee kattenbakken houden. Of meer. De basis is het aantal bakken is het aantal katten plus 1.

Fijn voor Milan dat hij een vriendje krijgt! Ga jij ook een hoop lol aan beleven laugh_sm

*bonnie*

Berichtdoor *bonnie* » wo 19 mar 2014, 20:19

Over het algemeen ben ik voor de korte pijn maar dat hangt natuurlijk ook van de katten af. Ik zet meestal de transportbox in het midden van de kamer waarop mijn katten meteen gaan snuffelen, als zij (of de nieuwkomer) daarop niet extreem reageren dan gaat het deurtje gewoon open en zoeken ze het zelf maar uit. Ik heb op die manier nog nooit problemen gehad maar ik heb wel heel sociale katten.

Ik combineer die moment ook meestal met wat lekkers dat ik dan tegelijkertijd uitdeel.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 19 mar 2014, 20:32

Hoi Hennie
wat leuk dat Milan er een vriedje bij krijgt ;) bedoel je dat je een ex dekkater krijgt ?
Dat maakt natuurlijk wel veel verschil ,

Hier komen de kleintjes wel gelijk in de groep ,de grotere kijk ik aan ,maar wij hebben open dieren en dat scheelt veel met geholpen dieren kwa karakter ,
mis je foto van je nieuwe kattenkind ohmy_sm
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 19 mar 2014, 20:57

Hier doe ik ze ook meteen in de groep.
Nog nooit geen problemen gehad maar ook ik heb een sociale groep.
Er zullen best katten zijn waar dit niet bij werkt.
Groetjes Clem
Afbeelding

peggy72

Berichtdoor peggy72 » wo 19 mar 2014, 21:05

hier gaat ook alles er direct bij, maar het hangt er wel vanaf of het een gecastreerde is of niet

Gaynelle

Berichtdoor Gaynelle » wo 19 mar 2014, 21:46

Is het een sphynx? Ik heb gemerkt dat eerst wassen helpt omdat katten veel met geur communiceren. Ik kreeg ook als tip om een wattenschijfje over de klieren van de kin te wrijven en dit op de andere kat te smeren. Verder kun je zo'n feromonen ding voor in het stopcontact gebruiken om ze iets te drogeren wink3_sm
Ik probeer me er zo min mogelijk mee te bemoeien verder en laat ze het zelf uitzoeken.

De eerste keer zijn we verhuisd om de katten samen te kunnen introduceren op nieuw terrein, maar dit is misschien wat extreem.

Milan

Berichtdoor Milan » do 20 mar 2014, 08:23

Het is geen ex dekkater,hij leefde samen met een gecastreerde devon rex.
Het zijn 2 katers uit een druk gezin waar geen tijd meer voor is.
De devon gaat terug naar de fokker.
Ik zal vandaag een foto van hem plaatsen.
Ik ga het op dezelfde manier dan als toen Milan hier kwam,dus met een bench op tafel.
Hij heeft een eigen krabpaal en genoeg andere vluchtplaatsen,hij krijgt een eigen kattebak,
en ik ga zoveel mogelijk spullen uit huis halen voor als er achter elkaar aan gezeten word,
alles voor de katten smile7_sm

Terug naar “Gedrag en opvoeding”