Hoe het beste kennis laten maken?

Opvoeden is leren. Maar voor wie?
Bespreek hier onderwerpen m.b.t. het gedrag van katten

Milan

Re: Hoe het beste kennis laten maken?

Berichtdoor Milan » ma 24 mar 2014, 19:29

Ach die arme Siro. Is altijd zo sneu maar heeft inderdaad nou eenmaal tijd nodig.
Honden kunnen heel eng zijn voor katten ook al zijn ze ze gewend.
Hopelijk heeft hij snel door dat hij niets te vrezen heeft van ze en komt hij lekker los.
Hij is geen honden gewend en zit al vanaf 07.00 uur apatisch in zijn huisje in de krabpaal,hij eet niet,ook geen drinken en ook niet op de bak,dit is echt zeer triest,en als er een hond wat dichterbij komt om voorbij te lopen dan blaast hij en gaan de honden blaffen en dan plakt hij zich helemaal tegen het achterwandje van dat huisje,de honden zijn niet bekend met blazende katten,Milan doet dit nooit en was ook geen honden gewend.

Ik weet het echt even niet meer,en denk telkens van wat heb ik je aan gedaan,arm beest.
Ik kan hem ook niet een apart plekje geven in huis,want de honden slapen s,nacht bij ons boven,en de andere kamer
word verbouwd,dus verf en rotzooi daar,is geen gezonde plek voor een dier op dit moment.
Hoelang kan een kat dit volhouden om overdag niet te eten,drinken en zijn behoefte niet doen?
Is het niet erg als hij aleen s,nachts beweegt,eet,en zijn behoefte doet?
Ik vind het in en in triest.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » ma 24 mar 2014, 21:03

Lieve Hennie
Dit komt wel goed hij moet hier even doorheen ,
hij zal vannacht de schade van niet eten en drinken en op de bak wel in gaan halen ,

Het is ook doodeng als ze in een huis komen met een andere lucht en dan nog enge dieren ook ,
geef het de tijd meid het komt allemaal goed gewoon geduld hebben ,veel tegen hem praten je kan ook kijken of hij het goed vind als je je hand in de box doet om hem te knuffelen ,

Laat de honden 1 uurtje eerder naar bed toe gaan ,wie weet durft hij er dan wel uit ,heel veel succes dry_sm
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

riddle

Berichtdoor riddle » ma 24 mar 2014, 21:06

Hei,
Het beste zou zijn dat je Sirocco eerst aan Milan laat wennen en daarna pas aan de honden.
Eeen aparte kamer is het geschikts , zodat hij een veilige plek heeft om zich terug te trekken.
Misschien voorlopig de badkamer, als de andere kamer nu niet kan?
In ieder geval zou ik de honden even uit zijn buurt houden en hem met rust laten in zijn schuilplekje, NIET forceren!
Je kan wel wat lekker voer bij hem zetten in zijn hokje, en zelf zo rustig mogelijk blijven.
Het is belangrijk dat Sirocco de kans krijgt om te ontdekken waar alle "bronnen" staan, zoals voer, water en bak.
En hij moet ook alle vluchtwegen en schuilplekken weten te vinden voor als er iets engs gebeurt, zoals hier de honden.
Als hij geen honden kent, dan zou ik een paar doekjes over de honden heen wrijven, zodat hun geur eraan zit, en die eens bij Sirocco leggen.
Het allerbelangrijkste is geduld hebben, er de tijd voor nemen en niets te forceren.
Succes!
Ann

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » di 25 mar 2014, 00:07

Kun je het niet omdraaien met introductie om Sirocco niet apart te zetten, maar je honden apart. Als je Sirocco in een bench zet en er komt een "enge" hond op je af terwijl jij geen kant uit kunt. Ja, dan ga je wel flink zitten blazen. Ik vind het een heel natuurlijke reactie. Maar wat nu als je de honden vast zet, of in ieder geval beperkt in ruimte, terwijl Sirocco los loopt? Dan kan Sirocco rustig het huis verkennen terwijl de honden op veilige afstand zijn. In het geval van angst voor iets of iemand is het belangrijk dat de prikkel die angst op roept controleerbaar en voorspelbaar is. Dat zijn de honden nu niet, die lopen alle kanten op (onvoorspelbaar) en Sirocco kan weinig tot niks doen om ze te vermijden (oncontroleerbaar). Gevolg: bang en apathisch ergens verstopt gaan zitten. Als de honden op gepaste afstand zijn (controleerbaar voor de kat, kan zelf bepalen hoe dicht hij bij de honden komt) en ze daar niet zomaar weg kunnen (voorspelbaar) zal de angst van Sirocco denk ik afnemen. Dan kun je voorzichtig gaan beginnen met kennis maken.
En natuurlijk in de ruimte waar Sirocco is zoveel mogelijk veilige plekken creëren, liefst ook op hoogte.

Milan

Berichtdoor Milan » di 25 mar 2014, 06:57

Ik kwam net beneden en zag geen Siro in zijn paal.
Al zijn eten stond er nog en was niet aangeraakt.
Ik ben hem gaan zoeken en zat in een hoekje verstopt achter de gordijnen.
Er liggen overal warme dekentjes en kruipholletjes maar hij heeft in de kou gezeten dus.
Ik heb hem bij zijn natvoer gezet,want dit at hij daar s,ochtends en hij vloog direct weer in zijn paal.
Dit is toch voor hem echt niet goed,hij moet toch eten en drinken? want zo groot en zwaar is hij niet.
De honden zijn gisteren buiten geweest zodat hij kon komen,maar hij bleef alleen maar voor zich uitstaren.
Ik haal hem telkens aan en praat zachtjes tegen hem maar dit heeft geen effect,ik denk dat dit niet goed gaat komen
met hem,hij is echt apatisch,het lijkt wel of hij helemaal afwezig is en voor niets vatbaar.

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » di 25 mar 2014, 11:04

Dan moet je hem nu uit deze situatie halen en op een andere plek neerzetten. Geef hem dan de slaapkamer als eigen veilige plek met alle faciliteiten die hij nodig heeft. Jammer voor de honden, maar die slapen de komende tijd dan even niet bij jullie. Een eigen plek, die voor hem vertrouwd en veilig voelt is wat hij nodig heeft.

Om nu al te zeggen dat het niets gaat worden vind ik erg voorbarig, zoiets kun je niet na enkele dagen al zeggen. Logisch dat je hem nu veel aait omdat hij zo bang is, maar pas op dat je niet onbewust het angstige gedrag bekrachtigt hierdoor! Als een kat bang in een hoekje zit en juist dan veel aandacht krijgt van het baasje, omdat die hem zo zielig vindt, beloon je de kat. De kat wordt hiermee bevestigd in zijn vermoeden dat er inderdaad iets is om heel erg bang voor te zijn, wat de angst alleen maar versterkt. Juist eigenlijk belonen op het moment dat hij van zijn plekje komt, dat is het gedrag dat je wil zien.

Maar goed, ik blijf erbij dat als hij zo bang is, dat je geen andere keuze hebt dan hem apart te zetten in een eigen ruimte, zodat hij tot rust kan komen en zijn stress en angst kan verminderen. Vanuit een veilige en vertrouwde plek zal hij straks ook op meer zelfverzekerde en stabielere wijze kennis kunnen maken met de honden (onder strikt toezicht en goede begeleiding!).

Terug naar “Gedrag en opvoeding”