Onzindelijkheid

Opvoeden is leren. Maar voor wie?
Bespreek hier onderwerpen m.b.t. het gedrag van katten

Renevo

Re: Onzindelijkheid

Berichtdoor Renevo » wo 29 okt 2014, 15:24

Fieken

Ja, die tortie van mij zijn best fel van karakter, maar zo erg had ik niet gedacht. Ik bel wel een keer naar de dierenarts, hoop dat ze tabletjes kunnen geven voor de rust, zou kunnen dat het dan ook de plasprobleem oplossen. Het is wel de moeiten waard te proberen.
Afbeelding

fieken
Contacteer:

Berichtdoor fieken » wo 29 okt 2014, 15:57

Je werkt best met iets zacht zoals bach bloesem.
Mss best om eens naar je da te gaan want het schiet me net te binnen dat 1 van mijn katjes die anders zo zindelijk is opeens begon te plassen op een kast dan nog!!!! Maar eigenlijk was dat nog een geluk want op een dag was het opgedroogd toen ik thuis kwam en ik zag een plek die net ijs was. Zo ben ik te weten gekomen dat ze kristallen had in haar blaas. Ze werd behandeld en het probleem was weg.
Als ze pijn hebben bij het plassen gaan ze de kattenbak associeren met pijn en vermijden ze die.
Ik hoop voor jou dat je snel klaarheid krijgt waardoor ze dit doet.

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » wo 29 okt 2014, 16:55

Probeer anders een Telizen of Zylkène, beiden smakelijke voedingssupplementen die katten kunnen helpen in situaties van angst en spanning. Zelf heb ik positieve ervaringen met Telizen. Iemand die ik ken, waarbij introductie ook heel moeizaam verliep, had wel vrij positieve ervaring met Zylkene. Beide moet je wel enige tijd geven om effect te zien en ik zou het dan ook aan Fairy en je tortie geven.

Verder veel geuren blijven uitwisselen, vooral tussen degenen waarmee het echt niet botert. Liever ook het contact tussen je tortie en Fairy vermijden en alleen indirect (via geur uitwisseling) contact hebben. Het kan best dat Fairy al onzindelijk was, maar de heftige reacties van je andere kat zijn echt niet bevorderend en kunnen de klachten in stand houden. Op internet kun je meerdere sites vinden over hoe geleidelijk te introduceren. In jouw geval eventueel dus met ondersteunende kalmerings middelen.

Ik blijf het onzindelijke gedrag wel erg raar vinden. Ik lees nog geen antwoord op de vraag of een medische oorzaak uitgesloten is? Maar ik zou haar ook echt niet oppakken als ze haar behoefte, waar dan ook, aan het doen is! Ik snap dat ze daar heftig op reageert. Liever proberen met aversieve training (ongewenste plekken waar ze zich ontlast onaangenaam maken, bijv. aluminiumfolie) en de gewenste plekken aantrekkelijk maken voor haar. Eventueel, als het mogelijk is, haar belonen voor gebruik van de bak.

Als het te lang duurt, zou ik toch echt professionele hulp inschakelen hoor. Ik vind de onzindelijkheid en heftige reactie wel opvallend.

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 29 okt 2014, 19:59

Hoi Rene
dit is echt een mega groot probleem ,er is niemand blij met onrust en vechtende katten en ook niet met een onzindelijke poes ,
en ze hun leven lang gescheiden houden is zeker geen optie ,
Weet jij wat er bij haar vorige eigenaar gebeurd is ? had ze daar hetzelfde gedrag ?kom ze uit een grote groep ,was ze enig kitten ??
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Renevo

Berichtdoor Renevo » wo 29 okt 2014, 21:52

Wil

De fokker heeft me mee gedeeld dat ze bij hun gewoon op de bak ging. De nest bestond uit drie kittens. Volgens de fokker is er nooit wat gebeuren. Moet dan wel erbij vertellen dat het om een cattery gaat die niet zo een goed naam hebben. Maar ze heeft me een kitten te goed....
Toe ik haar ophaalde was ze aan het spelen met haar twee nestgenootjes in de woonkamer. Er waren geen volwassen katten erbij. Ik herinnerde me ook niet dat ik er een bak ziet.

Zij is wel super lief tegen mij, ze kroelen en geeft kopjes, ze spelen en rennen, en schrik niet van harde geluiden. Als ze wel effen schrikt komt ze bijna direct weer te voorschijn. Ze eet goed en produceerde heel mooi stevige s5
De onzindelijkheid, vind ik, komt vanuit de cattery waar ze geboren zijn.

De problemen van accepteren zou heel goed komt van wegen de feit dat ze beide open torties zijn.
Ze zijn beide niet op de pil. Banchee was ook heel lastig toe Jinx kittens had, toe zat ze ook gescheiden van de kittens. Banchee accepteerde de kittens pas toe ze krols werd. Toen de kittens ouder waren, liet ze Banchee niet toe hun te intimideerde. Toen zijn de problemen ook gestopt.
Fairy staat niet op tegen Banchee, daar zijn ze te bang voor. Dus Banchee word ook gestimuleerd door de gedrag van Fairy. Als Fairy blazen en terug trekken word Banchee alleen maar dominanter en meer agressief, en haalde ze uit na Fairy. Tuis in de rangorden tussen de katten hier, vind ik dat Banchee heel onder ligt, tot de komst van Fairy.

Maar, tja, er moet op een gegeven moment weer rust komt, want dit is geen prettig situatie zo. Continue katten ruilen, en uitkijken wie zit waar en welke deuren moeten toe blijven, wie tijd bij mij mogen door brengen en voor hoe lang, en dan ook rekening moet houden met de onzindelijkheid van Fairy.
Afbeelding

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 29 okt 2014, 22:18

Ik zou toch ook eerst uitsluiten of er niet iets medisch achter zit alvorens allerlei dingen zelf uit te gaan proberen.
Groetjes Clem
Afbeelding

Gaynelle

Berichtdoor Gaynelle » do 30 okt 2014, 00:20

Misschien dat een van de twee een paar dagen uit logeren kan. En dan weer opnieuw proberen te introduceren. Normaal lijkt me dat heel slecht met de wen periode, maar nu kan het misschien juist voor wat rust zorgen. Het klinkt alsof ze allebei zó in hun eigen gedachtencirkeltje zitten, dat dit moeilijk is om te doorbreken.

Bij blaasproblemen doen ze vaak meerdere kleine plasjes. Als ze in een keer veel plast op een verkeerde plek is het waarschijnlijk iets psychisch.

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » do 30 okt 2014, 00:50

Ja Psysche is ook heel vaak de oorzaak katten willen vaak met niet meer dan 2 a 4 katten samen wonen.. Ik had een poesje die haar dochters ook niet meer in de groep later wilde, en 4 jaar geplast heeft na plaatsen nooit meer wat voorgekomen..

Dit gaf ze ook aan haar dochters door heel vaak na sterelistie stopte dit bij fokpoesje ook, omdat de mijn in gevecht steeds uitbrak was optie houden ook niet te sprake, maar met gemak kan het ook hormonaal zijn!
Afbeelding

Renevo

Berichtdoor Renevo » do 30 okt 2014, 16:54

Ik ben bang te vroeg te juichen, maar het is nu drie dagen zonder een ongelukje!. Alles word netjes op de bak gedaan, wel nog zonder grit, alleen met een onderlegger in de bak. Vanmiddag 10 korrels grit op de onderlegger geplaatst.
Wel merkt ik dat ze alleen op de bak gaat als ik erbij zijn. Zij houd het dus gewoon op, tot ik er zijn, of tot ze het echt niet meer kan ophouden.
Ze krijg wel veel knuffels en een beloning en zoete woordjes als ze op de bak gaat. Ik ben benieuwd wat het word als ik een keer voor de hele dag weg ben.
Ik wens dat ik nu al, al de mandjes ens kunnen terug plaatsen, maar ik durfd het nog niet, het is te vroeg.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 30 okt 2014, 19:31

Hoi Rene
Dit zijn de grootste drama's ,heb je een open katten bak voor haar staan ? misschien dat ze bang is met een bak waar een kap over zit ??Inderdaad raar dat er daar geen oudere katten liepen ,zou het dat kunnen wezen dat ze dat niet gewend is en zulk gedrag vertoond ?
meid dit is zo'n moeilijk iets om achter te komen ,wel SUPER dat het nu een paar dagen goed gaat ,

Katten zijn toch niet smerig van hun zelf het zijn propere dieren ,weet je wel welk grit ze daar gebruikte ?ik hoop zo dat je de oplossing gaat vinden ,
Ja soms helpt het inderdaad om 1 van de 2 opnieuw in de groep te zetten ,hier krijgt de ruzie maker ook wel eens straf en moet dan in een katerverblijf,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Terug naar “Gedrag en opvoeding”