Clickertraining voor een kat.....wie heeft er ervaring mee??

Opvoeden is leren. Maar voor wie?
Bespreek hier onderwerpen m.b.t. het gedrag van katten

Raaf
Contacteer:

Clickertraining voor een kat.....wie heeft er ervaring mee??

Berichtdoor Raaf » do 20 nov 2014, 13:10

Ooit heb ik me op een show laten verleiden tot het kopen van een clicker om katten te trainen.
Maar doos die ik ben.......vind het na een dag al dood saai dus verdwijnt het ding in een rommel la.

Tot gister toen ik het bij toeval weer tegen kwam en meteen dacht ik aan Paul.
Die zou daar mogelijk best oren voor hebben, ondernemend en sociaal als hij is.

Nou hoef ik écht geen kat die de hoelahoep kan dansen, maar een béétje er mee experimenteren lijkt me weer eens bést leuk.
Wie heeft hier ervaring mee en of tips voor???
CATHOUSE-ART; EEN UNIEK PORTRET VAN JE HUIS/DIER/WILDLIFE.
http://www.cathouse-art.nl/

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Clickertraining voor een kat.....wie heeft er ervaring m

Berichtdoor Wil » do 20 nov 2014, 19:36

Hoi Raaf
Marthe heeft dit gedaan ik dacht met Pearla ,die heeft ze hiermee heel veel dingen geleerd ohmy_sm ohmy_sm
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

jzocchi

Berichtdoor jzocchi » do 20 nov 2014, 20:17

Misschien iets voor Nói dat als ik klik hij gaat plassen merry_sm .

Ik denk dat je ze het kunt leren ze zijn er slim genoeg voor.
Groetjes,
Jolanda, Max, Balou en Catootje

Raaf
Contacteer:

Berichtdoor Raaf » do 20 nov 2014, 20:48

Ik weet dat er bij consequent toepassen van de clickertraining veel mogelijk is.
En daar gaan we al met consequent.

En het belang van op het juiste moment clicken en belonen is erg belangrijk.
( hondeneigenaren gaan hier nog al eens de mist mee in )
Maar verder houd mijn kennis wel op....

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 20 nov 2014, 20:53

Haha Jolanda dat is een goeie ;)))))))))))
Groetjes Wil
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » do 20 nov 2014, 20:55

Je kan het altijd proberen Raaf lijkt me wel heel erg leuk ;) Paul de straat kat die SUPER intelligent bleek te wezen ;)
Groetjes Wil
Afbeelding

jzocchi

Berichtdoor jzocchi » do 20 nov 2014, 21:03

Moet inderdaad voor Paultje een koud kunstje zijn aangezien hij voor eten alles doet lol_sm
Groetjes,
Jolanda, Max, Balou en Catootje

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » do 20 nov 2014, 21:28

Ik heb inderdaad met Purrla clicker training gedaan, heel erg leuk om te doen! Nu, bijna 3 jaar nadat ik haar bepaalde trucjes geleerd heb, kent ze ze nog steeds. Soms merk ik ook dat ze me echt uitlokt om haar te belonen voor die kunstjes. Dan maakt ze me duidelijk dat ik met haar mee moet lopen naar haar activity board, die vol met brokken ligt. Maar dan wil ze ze er niet van af pakken, maar beloond worden voor haar gedrag. Als ze dan ziet dat ik een brokje van dat board pak, gaat ze meteen zitten en kijkt me met grote ogen aan. Vervolgens steek ik mijn hand in de lucht en krijg van haar een high five, waarna ze vol verwachting naar de hand kijkt waarin ik het brokje hou. Echt heel aandoenlijk!
Purrla kan op commando zitten, zittend een high five geven, hoog op 2 achterpoten staan en vanuit daar een high 5 geven. Echt leuk hoor. Als ze loopt te drentelen of zeuren om eten, zeg ik gewoon tegen haar: Purrla, zit. Vaak gaat ze dan nog zitten ook merry_sm

Principe van clickertraining is, mits juist uitgevoerd, niet heel moeilijk en werkt m.b.v klassieke en operante conditionering. Het helpt wel wanneer je een ietwat hongerige kat hebt die verzot is op eten. Je begint met de clicker een positieve betekenis te geven voor de kat. De clicker, en het geluid dat dat ding produceert, zegt de kat aanvankelijk niets. Dus stap 1 is om de clicker een positieve lading te geven. Dit doe je door klik, snoepje, klik, snoepje, klik snoepje. Op die manier wordt het klik-geluid telkens gevolgd door een beloning: het brokje. Aan de kat merk je vaak wel wanneer de link gelegd is. Dit is klassiek conditioneren: een aanvankelijk neutrale prikkel (klik geluid) krijgt een betekenis (in dit geval positief). Op den duur zal alleen het klik geluid al belonend werken omdat het gekoppeld is (geweest) aan een beloning.

Als de kat de link gelegd heeft, ga je bedenken wel gedrag je wil belonen of aanleren. Ik ben bij Purrla begonnen met 'zit'. Dit kun je doen door te wachten wanneer de kat het gedrag spontaan vertoont, direct daarna te klikken en een snoepje te geven. Vervolgens wacht je opnieuw of lok je gedrag weer uit, waarna je weer klikt en beloont. Na een aantal keer zal de kat toch gaan snappen welk gedrag leidt tot beloning. Je kunt er dan ook een visueel of auditief signaal aan geven. Bijv, Purrla luistert vaak naar 'zit', maar reageert ook duidelijk wanneer ik voor haar zit en met mijn wijsvinger wijs naar haar (signaal dat toevallig zo ontstaan is).
Overigens werkt een interval beloning uiteindelijk het beste nadat het gedrag is aangeleerd. Dus, de kat niet elke keer belonen voor het kunstje dat ze vertonen. Motiveert ze meer. Bij Purr merk ik ook dat ze lui wordt als ik haar telkens beloon. Dan doet ze een halfslachtige poging om me een high 5 te geven, niet zoals ik haar geleerd heb, maar kijkt ze wel vol verwachting wanneer ze de beloning krijg. Ik hou mijn hand dan in de high 5 stand, net zo lang tot dat ze het goed doet. zie je vaak wel wat frustraties bij haar, evenals nog enkele halfslachtige pogingen, maar uiteindelijk geeft ze wel een goede high 5.

PS: Als je wil lezen over Purrla en wat filmpjes van haar wil zien: phpBB3/viewtopic.php?f=65&t=4238&

Raaf
Contacteer:

Berichtdoor Raaf » vr 21 nov 2014, 00:43

Hee Marthe, ik ga me zeker eens in jou filmpjes verdiepen.
Net wat ik zeg, Paul hoeft niet een slaafse kat te worden, integendeel, maar ik denk dat het wel een kat is waarmee ik de mens-kat relatie wat kan verreiken.
Op de show heb ik echt belachelijke dingen gezien, ook met mensen die honden op die manier trainen en dat zoek ik absoluut niet!!!!
Maar gewoon spelenderwijs vind ik het misschien nog wel leuk.
Ik kom er nog op terug!!

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » vr 21 nov 2014, 15:50

Hoi Raaf
nou het is toch wel heel erg leuk als je hem leuke dingen zo aan kan leren,bijvoorbeeld een buiging maken als hij je brood gestolen heeft ;)
High five voor een knuffel een extra knuffel dan ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Terug naar “Gedrag en opvoeding”