Nieuwe kitten

Opvoeden is leren. Maar voor wie?
Bespreek hier onderwerpen m.b.t. het gedrag van katten

Eileen

Nieuwe kitten

Berichtdoor Eileen » ma 05 jan 2015, 22:00

Hallo iedereen,
Sinds donderdag ben ik de eigenaar geworden van mijn 2de sphynx. Dit 13 weken oud katertje is bedoeld als vriendje van mijn kater van 9 maanden.

Ik heb ze geintroduceerd door ze eerst apart te zetten, geur verspreiden, af en toe samen en heb ook gebruik gemaakt van de feliway. Echter is het de hele dag door een kat en muis spel waarbij mijn grote kater erg hardhandig is. Hij bijt de kleine zo hard in zijn nek! De kleine reageert dan niet totdat ik zie dag ze nog harder bijt en dan begint ze te piepen. In het begin kon ik ze uit elkaar krijgen door hard in mijn handen te klappen of door aandacht te trekken met speeltjes maar net reageerde de grote kat gewoon nergens op! Ik kan hem ook geen tik geven of oppakken want dan bijt hij noujuist harder door. Ik vond het verschrikkelijk om te zien en moest bijna huilen! Gelukkig liet hij uiteindelijk los. Tanden stonden helemaal in het nekje van de kleine maar gelukkig geen bloed.

Ik ben een beetje ten einde raad want lees op internet veel verschillende verhalen: moet ik ze hun gang laten gaan en ze de rangorde laten uitvechten of moet ik ze steeds uit elkaar blijven halen zoals ik nu heb gedaan?? En komt iemand dit gedrag bekend voor en is er hoop dat het over gaat??

Ik kan ze absoluut niet bij elkaar houden want ze blijven maar vechten. Het rare is dat ze wel uit het zelfde bakje gaan eten of allebei bij me komen liggen.

Overigens heb ik vandaag mijn grote kater laten castreren, ik hoop dat hij hierdoor minder gaat vechten..
Ik ben ten einde raad. Als het over een tijdje nog steeds vechten is dan zal ik helaas de kitten weer gaan verkopen..

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten

Berichtdoor Clemmetje » ma 05 jan 2015, 22:15

Hoi, deze verhalen hebben we hier al vaker gehad.
Het kan er ruig aan toe gaan en voor ons ziet dat er vreselijk uit.
Ik zou mij er niet al te druk om maken en het ze zelf laten regelen.
Als je toch denkt dat het te ruig is ze door middel van afleiden (zoals je al gedaan hebt) iets anders laten doen.
Goed dat je de wat oudere kater hebt laten castreren.
Groetjes Clem
Afbeelding

marisser

Berichtdoor marisser » ma 05 jan 2015, 22:20

Nou je moet het wel de tijd geven hoor
het eerste dat ik dacht was van je kater is dominant,
en die moetje laten helpen maar dat is al gebeurt gelukkig.
Het is niet normaal dat hij een kitten zo aanvalt,
Maar als ze bij je zitten is er niets aan de hand??
Blazen ze naar elkaar of is het alleen in de nek bijten??
Ik denk echt dat je kater dek gevoelens had. En dat het mi hij geholpen is minder moet worden.
Echt als ze verder niet gek doen geef ze de tijd om met elkaar te binden.
Als het kitten maar niet bang voor hem is.

jzocchi

Berichtdoor jzocchi » di 06 jan 2015, 08:10

Het duurt ook wel even voordat zijn hormonen zijn lichaam uit zijn.
Groetjes,
Jolanda, Max, Balou en Catootje

Raaf
Contacteer:

Berichtdoor Raaf » di 06 jan 2015, 10:36

Wat Jolanda hier ook al aan geeft heb je je kater pas recent laten castreren, mogelijk heeft hij inderdaad nog last van zijn hormonen.
Dat kan nog wel 6 tot 8 weken duren voor dat helemaal uit zijn lijf is.
Zolang er geen bloed vloeit en de kleine niet overdreven angstig wordt zou ik het inderdaad oogluikend toezien, en schrijf de heftige confrontatie toe aan de hormonen van de kater.
Hij kan daar niks aan doen, dat is de natuur, voor de introductie is het gewoon jammer dat hij zo recent pas is gecastreerd.

Wanneer het écht de spuigaten uitloopt moet je om de rust van beide er misschien voor kiezen om ze uitsluitend onder toezicht korte periode samen te laten en wanneer dat beter gaat deze periode rustig op te bouwen.
Eten uit de zelfde voerbakjes kan in dit geval ook irritatie bij de kater opwekken.
Hij is immers nog steeds de alpha-kat.....die frustratie kan hij ook afreageren op de kitten die de rangorde in zijn ogen totaal niet respecteert!!
Maar ga er maar rustig van uit dat het het katergedrag is dat roet in deze introductie strooit.
Niet ongerust worden en ook zeker niet boos, dit is éven jammer maar het zal écht beter gaan met de nodige rust en begrip.
CATHOUSE-ART; EEN UNIEK PORTRET VAN JE HUIS/DIER/WILDLIFE.
http://www.cathouse-art.nl/

Eileen

Berichtdoor Eileen » di 06 jan 2015, 13:40

Bedankt voor de reacties! Ja ik baal dat ik de kat niet eerder heb laten castreren maar de kitten heb ik onverwachts met kerst gekregen van mijn lieve vriend! De castratie stond volgende week gepland maar kon gelukkig al eerder terecht!

Ze hebben overigens wel beide een eigen kattenbak en voer en drinkbakjes maar toch vinden ze samen eten interessanter ;)
De kitten begint wel echt te blazen als het te ruig wordt maar het andere moment rent hij zelf weer naar de kater.
Voor de zekerheid hou ik ze nog apart als ik niet thuis ben. Jullie berichten hebben me wel iets gerustgesteld gelukkig: de hoop dat het nog goed gaat komen!

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » di 06 jan 2015, 15:50

Gefeliciteerd met je tweede sphynx, wat een rijkdom!
Je schrijft dat je oude kater nogal heftig op de kleine reageert. Het kan inderdaad door hormonen komen dat hij heftiger reageert. Goed dat hij nu gecastreerd is, hoewel dat nog even zal duren voordat je dat gaat merken.
Feliway kan in sommige gevallen uitkomst bieden, echter bestaat het uit kunstmatige feromonen wat ertoe leidt dat het in 50% van de gevallen werkt op katten. De overige 50% is er feitelijk ongevoelig voor.
Wat ik denk als ik jouw verhaal zo lees is dat je de introductiestappen wel goed doorlopen hebt, maar te snel. Ik ben het ook niet echt eens met dat je de katten het onderling uit moet laten vechten. Katten zullen -i.t.t. honden, never nooit een rangorde bepalen, dat is niet hun natuur. Katten vechten letterlijk totdat ze kunnen vluchten of de dood erop volgt. Als katten dus vechten, lossen ze feitelijk niks op. Er wordt niks uitgevochten, een gevecht levert geen winnaar of verliezer op. Een volgende keer zullen ze weer net zo reageren op elkaar. Als jouw kat zo agressief nog reageert op de kleine, zal de kleine nog als een indringer in zijn territorium gezien worden. En indringers dienen verjaagd te worden. Dus, dan zijn de introductie stappen waarschijnlijk te snel doorlopen, wat ik me kan voorstellen als je schrijft dat het kitten er sinds afgelopen donderdag is. Katten bepalen zelf hoe snel (of langzaam) een introductie verloopt.
Mijn advies zou zijn om het kitten toch nog even een eigen, veilige ruimte te geven, weer intensief geuren uit te wisselen onderling, katten rouleren in ruimtes zonder dat ze elkaar zien en eetmomenten (op veilige afstand van elkaar!) gebruiken om ze t.z.t. te laten wennen. Op een gegeven moment zet je de deur van de ruimte van het kitten open, en kijk je wat er gebeurt. Katten mogen geen signalen van agressie of stress laten zien. Zorg dat de 'vluchtroute' naar de eigen veilige ruimte altijd vrij is.

Wij hebben enkele jaren geleden een volwassen sphynx erbij gekregen. Bij haar hebben we de introductie ook, voor het eerst, aangepakt volgens bovenstaand plan: eigen ruimte met alle faciliteiten, geuren uitwisselen en geleidelijk bij de andere katten geïntroduceerd. Ze kwam op een gegeven moment naar beneden, maar sprintte zeer snel terug naar haar eigen kamer als ze ergens van schrok. Die kamer was echt haar veilige haven. Haar introductie heeft uiteindelijk zeker 2 maanden geduurd, pas toen kon ze fulltime bij onze andere katten zijn. De introductie is nog nooit eerder zo soepel verlopen. Ik geloof niet dat een van de katten ook maar 1x geblazen of gegromd heeft. Katten bepalen zelf het tempo waarin ze zich in de groep mengen. Bij kittens zal dit over het algemeen wat sneller verlopen, maar neem de tijd!! Je wil niet teveel negatieve interacties tussen je katten, dadelijk leidt het tot een meer permanente verstoorde onderlinge relatie en dan ben je verder van huis.

Succes!

Eileen

Berichtdoor Eileen » di 06 jan 2015, 16:33

Het vervelende van ze apart houden is dat ze non stop naar elkaar gaan miauwen.. :( dus ook in de nacht

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 06 jan 2015, 21:00

Eleen als eerste gefeliciteerd met je kitten altijd SUPER!!! leuk ,

Je kan je kater (ex) ook een Tardak injectie laten geven dan spelen zijn hormonen niet meer op,Je kater hoort dit niet te doen met een kitten ,hij kan ook vreselijk blij wezen dat hij een maatje heeft als je eerst een poos met hem speelt met een hengel of ,,zodat hij moe is ,zijn ze niet te krijgen natuurlijk ;) dan pas bij de kleine ,

Want ze liggen wel samen op je schoot toch,onze kleintjes zijn zondag naar hun nieuwe huis gegaan ,en liggen daar nu al lekker tussen 4 volwassen Sphynxen ,de volwassen zijn wel castraten ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

jzocchi

Berichtdoor jzocchi » di 06 jan 2015, 21:15

Het ziet er inderdaad altijd heftig uit en het kitten is dan zo klein vergeleken de andere. Maar als het kitten hem zelf steeds opzoekt is toch een teken dat die niet bang voor hem is. Waar ik altijd voor zorgde dat het kitten een plek had om zich terug te trekken waar de grote dan niet bij kan. bijvoorbeeld onder een kas of zo. Je zou het s nachts kunnen proberen en dan af toe toe te gaan kijken vooral als ze zo naar elkaar miauwen denk ik toch dat ze elkaar wel zien zitten.
Groetjes,
Jolanda, Max, Balou en Catootje

Terug naar “Gedrag en opvoeding”