Vechten en angst

Opvoeden is leren. Maar voor wie?
Bespreek hier onderwerpen m.b.t. het gedrag van katten

rona

Vechten en angst

Berichtdoor rona » wo 13 mei 2015, 11:30

Ik hoop hier hulp te kunnen krijgen met het probleem tussen mijn castraat en open kater. Het gaat om pip en kactus. Pip is 1 jaar en vroeg gecastreerd. Dominant en was de enige man in de groep. Kactus is sinds een paar mnd in huis en loopt op bepaalde tijden in de groep met broek aan. Pip heeft een angst trauma van zijn moeder Scarlett overgehouden. Die stond hem opeens naar het leven en vocht tot bloedens toe met hem. Pip laat van angst plas lopen. Scarlett is overleden. Bleek iet fout in dr koppie. Nu is er een poes vd week door de pil krols geworden en heeft beide mannen getriggerd. Vanaf dat moment is er tussen beide iets veranderd. Kactus mocht nog niet dekken omdat de poes nog niet getest was. Pip deed dat soms droog. Nu voelt Kactus de angst van Pip voor hem en treitert hem tot vechten aan toe. Pip is bang voor hem. Hij verstopt zich niet. Loopt gewoon rond maar Kactus zoekt hem op. Sinds vanacht spuugt pip en is ontdaan. Volvens mij heeft bij ook gesproeid wat hij nooit deed. Hoe krijg ik dit weer goed. Kan dit ooit nog goed komen. Of ik de toon al gezet tussen de twee. Hou ze nu maar uit elkaar maar pip hoort hem schreeuwen en is onrustig. Heeft iemand misschien ervaring en kan mij helpen. Alvast bedankt.

rona

Re: Vechten en angst

Berichtdoor rona » wo 13 mei 2015, 11:54

Ik ben bang dat wanneer de volgende krols wordt en gedekt mag worden Kactus daarna helemaal dominant wordt.

peggy72

Berichtdoor peggy72 » wo 13 mei 2015, 12:56

Linda ik ben bang dat hier maar 1 oplossing is......En daar zou ik niet te lang mee wachten omdat het van kwaad tot erger gaat. Kactus laten helpen is geen optie....dus zou ik pip zijn rust gunnen. En toch echt een ander huisje voor hem zoeken...

rona

Berichtdoor rona » wo 13 mei 2015, 14:07

Ja dat zit ook al in mn hoofd. Ze zijn beide dominant en met de krolsheid word dat alleen maar eeger

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 13 mei 2015, 18:53

Hoi Linda
dit is heftig en mega balen !!!!!!!!!!!!!!! dit soort gedonder krijg je met open dieren in huis ;(( Ja dat word erger als hij gaat dekken ,
Soms maakt het een kater niks uit ,maar meestal wel ,we hebben hier 1 kater gehad die een gat gebeten heeft in de gaasdeur en zo de andere te pakken heeft genomen ,dat dat ziet er heftig uit ze trekken elkaar echt open ,
Ik zou 1 van de 2 in ieder geval apart zetten en ze niet meer bij elkaar doen ,Ja er toch aan denken om een ander huisje te zoeken hoe mega balen dit ook is ,
balen meid ;((
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

rona

Berichtdoor rona » wo 13 mei 2015, 19:21

Ja ik vind dit vreselijk. Had gehoopt dat het goed zou komen. Maar Felicia blijft krols en Pip en Kactus zoeken elkaar echt op. Alleen Pip wint nooit van zo'n hormonen bom. Ze zitten nu apart en misschien mag Pip mee verhuizen met kitten Gomez volgende week. Mijn Pip, mijn flessen kindje. [PENSIVE FACE]

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » wo 13 mei 2015, 19:27

Hoi Linda
nee ze redden het niet van een hormonen bom ,,Cactus kan zo ook blijven doen ook al is er geen 1 krols ,staafje is geen optie ,want je hebt hem nodig ;(( dat doet verdomd zeer als je je flessen kind moet herplaatsen ;(((
Maar rust in je groep is mega belangrijk ,,,,ook voor de katten zelf ,sterkte meis ,,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » wo 13 mei 2015, 20:37

Wat balen Linda.
Het enige wat ik kan bedenken is hulp van Manoe inschakelen maar of homeopathie kan helpen in deze weet ik niet.
Groetjes Clem
Afbeelding

Yaella

Berichtdoor Yaella » do 14 mei 2015, 00:23

Ondanks de castratie haal je de dominantie niet uit de kat. Dominantie wordt erger met meerdere katers geholpen of niet op het moment van een krolse poes in huis. Het zal weer af zwakken na de krolsheid maar wederom op spelen zodra er weer een poes krols is. De angst van PiP is aanwezig en blijft aanwezig omdat hij getraumatiseerd is door zijn moeder ( waar ze niets aan kon doen) dus ook tussen geholpen en open katers is er altijd 1 de baas meestal is dat de open kater maar PiP is door zijn angst eerder onderdanig dan dominant dus zal zich moeten schikken aan Kactus. Toch gaat de natuur zijn gang en dus ook PiP zijn hormonen. En sproeit hij om de krolse poes te laten weten dat hij er is en terrein af te bakeren om Kactus te laten weten dat ook hij zijn recht op wil eisen terratorium en krolse poes. Daarom blijven vaak gecastreerde katers gewoon dekken. De natuur krijg je er niet uit.

Dus ik zou het eerst nog aan kijken op het moment dat de krolsheid over is.

En als de extra trigger alleen ontstaat of verergt op het moment als er een dame krols is de katers uit elkaar.

Hier bij mij zitten twee open katers bij elkaar en gaat goed. Behalve als er een poes krols is dan kunnen ze de strijd aan gaan en wordt er op iedere hoek plek in huis gesproeid en geplast ( gelukkig in hun luiers) en concurreren ze echt. Is er geen krolsheid in huis is er ook geen strijd en wordt er minder geplast en plekken toe geëindigd. Nu als er 1 krols is gaan de mannen die week even om en om in de groep zodat de gemoederen rustig blijven.

Ook bij een kennis van mij gebeurd dit tussen een open en gecastreerde kater want die gecastreerd is vertoond het zelfde gedrag.

In jou situatie is er 1 verschil en dat is dat PiP getraumatiseerd is en te bang om dominant over Kacktus te zijn hoewel hij het natuur gedrag wel vertoond. Dubbel moeilijk.

Maar ik zou het eerst aan kijken hoe het zonder krolse dame gaat.

Gaat het echt niet en wordt het een drama voor PiP dan is denk ik de enigste oplossing wat je zelf al zegt maar natuurlijk liever niet aan wil denken. Om toch een stabiel en gemoedelijke warme liefdevolle mand te zoeken voor hem.

Want als er iets erg is en het je zeker aan het hart gaat. Is een dier te aanschouwen die pure stress door maakt omdat hij angstig is.

Heel moeilijk en wens je veel sterkte.
Wie nooit op de proef wordt gesteld, proeft nooit van het goede.

Viktor
Contacteer:

Berichtdoor Viktor » do 14 mei 2015, 15:58

Met open dieren kan je dat verwachten, ik had GIGA gevechten tussen moeder en dochter ZELFS want ze willen op een gegeven moment de rijk voor hun eigen alleen.. De ander moet weg en dan slaat dit vaak in vechten om, wat zelden nog goed komt.. Want eigenlijk is dat signaal dat ze willen uitdunnen!
Afbeelding

Terug naar “Gedrag en opvoeding”