Wat moet ik nu?

Opvoeden is leren. Maar voor wie?
Bespreek hier onderwerpen m.b.t. het gedrag van katten

inba

Wat moet ik nu?

Berichtdoor inba » do 02 jun 2016, 23:47

Het gaat niet goed hier en ik wil heel graag raad/advies van jullie.

Jullie kennen het verhaal van Tonto en Giro, dat waren twee pootjes op één buik. Nadat Giro was overleden bleef Tonto constant zielig mauwen en zoeken naar zijn grote vriend.
Enfin, dat verhaal kennen jullie wel. Na enkele maanden besloten een nieuw vriendje voor hem in huis te halen maar dat ging mis. Het kitten was een poepie, lief tegen Tonto en omgekeerd, maar helaas werd Tonto dood- en doodziek. Waarschijnlijk een virusje uit het nest van het kitten. Tonto zou er amper last van hebben gehad, maar vanwege de doorgestane stres ging hij er bijna onderdoor. In overleg met de fokster mocht ik het kitten teruggeven en Tonto begon na nog enkele DA kuurtjes zienderogen op te knappen.

Toen meneertje was opgeknapt begon het miewen en zoeken van hem opnieuw. Hij miste zijn maatje. Na lang aarzelen ben ik toch weer op zoek gegaan naar een mannetje die hier in huis de boel weer wat op zou vrolijken. Geen kitten meer, misschien een iets ouder ventje?
Twee kittens waren ook welkom, die hadden elkaar en Tonto zou dan ook zijn afleiding en weer vriendjes hebben. Ik had de namen al bedacht, Sawa en Kiri. De twee die toen zouden komen bleken verkouden en dat kon dus niet. Niet bij Tonto.

Maar vorig jaar april kon ik toch een sphynxje krijgen. Hij was bijna een jaar, alle goede testen/stamboom in huis. Door omstandigheden moest zijn vorig vrouwtje met veel verdriet afstand van hem doen.
Hij kreeg van mij de naam Sawa(to) en na drie dagen kon ik hem al laten helpen bij de DA. Ik begon hem gelijk te ruiken toen hij hier was.

Sawa is lief, een kroeldoos zoals alle sphynxen. Hij is een heerlijke kletskous en het ging de eerste paar maanden goed tussen die twee. Tonto is een goedzak, die al meerdere vriendjes heeft gehad en totaal niet agressief.
Maar na een paar maanden werd Sawa behoorlijk dominant. Het was geen spelen meer wat hij deed en nog steeds doet. Hij houdt Tonto constant in het oog, werkelijk, zijn ogen veranderen van groen naar felblauw zoals hij bijna hypnotiserend constant naar Tonto zit te kijken.
Er wordt niet gegromd of geblazen, maar Tonto kan geen kant op. Als hij opstaat om bijvoorbeeld naar de bak te gaan of iets te drinken vliegt Sawa hem achterna, springt over hem heen en klauwt naar hem. Het is geen spelen meer, het lijkt meer op aanvallen.
Gelukkig ben ik veel thuis, dus ik houd het in de gaten en voor de plantenspuit, die ik zelden gebruik, heeft Sawa heilig respect.
Tonto laat het veelal over zich heen gaan, springt weer op zijn stoel waar Sawa nooit op springt en heeft nog twee plekken in huis waar Sawa hem met rust laat. Heel af en toe hoor ik een grauw, maar weet niet van wie die is.

Maar al met al is het niet leuk meer.
Jaloezie? Ik knuffel met allebei evenveel. Als ik een van de twee apart heb kroel ik net zo hard met hem als ik met de ander doe. Ze worden allebei verwend met een lekkernij, altijd om en om, dus Tonto of Sawa krijgt nooit als eerste. De Feliway stekker helpt geen drol. Ze zijn me allebei even lief, maar nu begin ik Giro nog meer te missen. Ik wil geen scheidsrechter meer spelen waar ik nu de hele dag mee bezig ben.
Het wordt lente/zomer, de maanden dat ik wat vaker naar buiten kan. Geen hele dagen, maar toch wel enkele uurtjes per dag. De balkondeur blijft dan wel de hele dag open, daar hebben ze ook afleiding, maar ik hou mijn hart vast. Moet ik nog meer geduld hebben en maar afwachten?

Wie weet raad? Wat kan ik nog doen om te zorgen dat Sawa Tonto met rust laat? Ik wil zo graag dat ze door één deur kunnen, hoeven niet aanbiddelijk naast elkaar te liggen, maar Sawa zou Tonto met rust moeten laten.

Heel even kan Sawa (links) naast Tonto kruipen, het balkon is nog steeds spannend voor hem. Je ziet dat Tonto gewoon rustig zit en zich niet om hem bekommerd.
Afbeelding

Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Wat moet ik nu?

Berichtdoor Wil » vr 03 jun 2016, 19:15

Hoi Ien
wat is dit meer dan mega balen ,met zulke dingen zit je altijd met je handen in het haar ,Het kan wel dat Sawas te lang kater is gebleven door het latere castreren ,
Dan gaat hij dominant gedrag vertonen ,
Dat aan staren wat hij doet dat is fixeren dan verteld hij dat hij de baas is ,

Weet Manoe misschien iets voor hem dat dat gedrag minder gaat worden ,Of Marthe ze hebben bij jou ook genoeg afleiding ,hou ze anders apart als je een paar uurtjes weg bent ,is voor beide prettiger ,soms snap je niet waarom het in 1 x fout gaat lopen ;(
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

inba

Berichtdoor inba » vr 03 jun 2016, 21:41

Bedankt voor je antwoord Wil. Ik ben voor vroeg castratie, maar in dit geval was het natuurlijk anders.
Eigenlijk wil ik ze niet apart zetten als ik een uurtje weg ben, dan zou de ene op balkon en krabpalen kunnen en de ander niet. Ik wacht altijd maar tot ze slapen en doe een schietgebedje. Een echt gevecht is gelukkig bij mijn weten ook nog niet voorgekomen.
Dus dat aanstaren is fixeren, nog nooit meegemaakt met een van mijn kattenmannen. Ik hoop dat Sawa dat eens op zal geven.

Af en toe, zoals vanmorgen toch een zeldzaam momentje dat Sawa bij Tonto kruipt. Dan hebben ze allebei zo'n lief slaperig snoetje en ik heb weer een beetje hoop dat het toch eens goed komt.
Ja, die stoel was eens mijn plekje, al snel ingepikt door Tonto. Sawa komt nooit op die stoel, of hij aanvoelt dat die plek aan Tonto behoort. Dus ik was best verbaasd toen ik ze zo samen zag zitten, al was het maar voor een minuut of tien.
Afbeelding

Audrey

Berichtdoor Audrey » vr 03 jun 2016, 22:10

Zou je sls het toch niet gaat met hun samen misschien de introductie helemaal opnieuw kunnen doen, alsof de ene kat helemaal nieuw in huis komt? Dat ze opnieuw vanaf het begin kunnen beginnen. Zoals je dat doet met volwassen katten die elkaar niet kennen: elk aparte kamers en dan om en om afwisselen dat de ene in de ene ruimte zit en de andere in de andere ruimte. En dan eten geven elk aan een kant van de deur of het hekje, dat ze niet bijelkaar kunnen maar wel ruiken / weten / zien dat de andere kat er is. Dat ze dan zoiets prettigs als eten gaan associeren met de geur van de andere kat.

Zo hebben ze het mij ooit uitgelegd bij het asiel en dat heeft tot nu toe altijd gewerkt. Ook weleens als katten inene flinke ruzie kregen.

Of misschien de agressor-kat meer te doen geven? Uitlaten, veel mee spelen, laten rennen in een kattenwiel, dat die zijn energie daarin kwijt kan en dan misschien minder op de andere kat afreageert?

En zoveel mogelijk zitjes / plekken in huis maken in de hoogte, dat de slachtoffer kat de andere kat kan ontwijken?

Laten we hopen dat het gewoon vanzelf goed komt. Zou mooi wezen fingers_sm fingers_sm

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » za 04 jun 2016, 11:58

Wat is dit moeilijk Ien. Ik weet wat je bedoelt, ik heb hier soortgelijke problemen waarbij ook nog geplast en gepoept wordt.
Je kunt niet in die koppies kijken helaas.
In geval van jou zou ik zeker kijken of Marloes, Marthe en/of Belinda iets voor je kunnen betekenen.
Veel sterkte met je probleem en geef je mannen een knuffel van mij.
Groetjes Clem
Afbeelding

belinda64

Berichtdoor belinda64 » zo 05 jun 2016, 10:44

Ik heb een soort gelijk probleem aan de hand (gehad hoop ik) maar je hebt een paar dingen nodig.
Geduld, misschien bach remedies, voor alleen Tonto of voor beide..Sawa moet leren wat zijn plek is en in de gaten krijgen dat het niet nodig is om dit met harde "poot" te doen...
Ik begrijp uit het verhaal dat Tonto wel vroeg gecastreerd is??
En Sawa pas na een jaar?? Die heeft dus duidelijk last van gierende hormonen...En dat duurt ook een x aantal weken voor deze uit zijn systeem zijn..
Homeopathie zou hier voor 1 of voor beide heel waardevol kunnen werken...Misschien wat ondersteunende kruiden.

Probeer eens sterke thee (2 eetlepels in een thee-ei) te maken van citroenmelisse...Pure dan, deze koop je bij een reformhuis (of wellicht heb je die in een tuin/balkon)...Dit werkt enigszins rustgevend naar het zgn lymbisch systeem (oer instinct)...
af laten koelen en naast het gewone drinkwater aanbieden, kijk maar of ze het nemen...
PS: niet langer dan 3 weken geven, en iedere dag/om de dag schone thee maken..
Groetjes belinda
farao Seti, heilige Mozes, keizer Maximus en Ghandi de grote
cool_sm
R.I.P. president Benjamin Obama rainbow_sm,
Napoleon de veroveraar; always in my heart but not in my house

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » zo 05 jun 2016, 18:40

Ben heel benieuwd Ien of dit gaat helpen laat je het ons weten ,
Zo maak je je grote zorgen en nu zitten ze samen in de stoel ,rare jongens he

Belinda zo te horen gaat het bij jou oke ) dat zou super wezen ,
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

riddle

Berichtdoor riddle » zo 05 jun 2016, 21:58

Als ze dan eens samen zitten, geef ze dan hopen snoep en veel prijzende woordjes!
Ann

inba

Berichtdoor inba » ma 06 jun 2016, 10:50

Allemaal dank voor het meedenken. De thee heb ik gister nog gekocht in het winkelcentrum tegenover mij. In kommetjes neergezet.
Ze keken me aan of ik gek was en hebben geen druppel aangeraakt.
Apart zetten is hier haast niet te doen. Ik doe de kamerdeur wel eens dicht en laat Sawa op de gang, keuken en slaapkamers, Tonto heeft dan de woonkamer en het balkon. Jammergenoeg heb ik overal glazen deuren, Sawa staat dan op zijn achterpootjes tegen het glas aan en kan heel hard gillen, want hij wil naar binnen.
Aandacht komen ze absoluut niet tekort, integendeel. Tenslotte ben ik bijna altijd thuis en sta volledig tot hun beschikking als personeel.
Sawa is ruim een jaar geleden gecastreerd, dus moeten zijn hormonen nu toch wel tot rust zijn gekomen.
Tonto is geen snoeperd, in tegenstelling tot Sawa. maar iedere avond vraag ik wie er een stokje wil en dan rennen ze allebei naar de keuken, daar liggen de snoepstokjes. De taurine pasta vinden ze allebei erg lekker, daar krijgen ze dagelijks een lik van. Dan kan Sawa wel heel gemoedelijk naast Tonto zitten wachten tot hij zijn lik krijgt.
Speeltjes, krab- en klimpalen zijn hier in overvloed, ze zijn al zo verwend dat ze geen brokjes meer uit hun bakjes eten, maar die moet ik voor Sawa een voor een door de kamer gooien. Tonto zit veel naast me, als hij honger heeft, begint hij aan mijn arm te trekken, dan wil hij dat ik wat brokjes op zijn stoel leg.
Er zal toch eens een tijd moeten aanbreken dat Sawa het pesten opgeeft what_sm . Ik denk dat nu het enige "wapen" toch de plantenspuit is.

Dit was vanmorgen.
Af en toe springt Sawa even naast Tonto, dat zijn moment opnamen, even loeren en hup, weer meppen.
Afbeelding

Nog geen 2 minuten na de vorige foto, Sawa vliegt Tonto weer aan.
Afbeelding

Marthe
Contacteer:

Berichtdoor Marthe » ma 06 jun 2016, 15:56

Wat ontzettend vervelend van Sawa en Tonto. Het gedrag van Sawa moet toch ergens vandaan komen. Er moet voor hem een motivatie zijn om Tonto zich telkens zo op Tonto te richten. Zou je eens kunnen filmen hoe Sawa zich tot Tonto richt? Dat fixeren is wel een teken van agressie. Valt hij Tonto alleen aan als die beweegt?

Als ik jouw verhaal lees, zou ik toch wel heel benieuwd zijn in hoeverre verveling een motivatie is van Sawa. Misschien dat je eens kan proberen om hierop actief op in te steken en kijken wat dat doet? Je schrijft wel dat je zelf veel thuis bent, maar aanwezigheid is anders dan entertainen. Je zou bijvoorbeeld een voerbal voor hem kunnen overwegen, een activiteitenbord vanwaar hij eet. Dan wordt hij ook minder afhankelijk van jou om actief met eten bezig te zijn. Daarnaast kun je hem gedurende de dag flink uitputten door 1-2x actief met hem te spelen (bijv. met een hengel).

Veel speelgoed in huis is geen garantie dat een kat zich niet verveelt. Probeer eens om al het kattenspeelgoed op te ruimen, op een 2-3 speelgoed items na. Katten raken snel verveeld, dus het is belangrijk dat je om de paar dagen het speelgoed opruimt en vervangt voor nieuw speelgoed. Eventueel voorzien van wat droog kattenkruid, zodat de aandacht getrokken wordt.

Terug naar “Gedrag en opvoeding”