Neocat rasclubshow Veenendaal

Waar worden kattenshows georganiseerd?
Wil
Beheerder
Contacteer:

Re: Neocat rasclubshow Veenendaal

Berichtdoor Wil » ma 23 mar 2015, 21:35

Hoi Hoi
dat het gezellig geweest is is het aller belangrijkste ,grappig dat beide jullie Sphynxen een andere kleur hebben
is ook zo moeilijk met deze katten ,Rene jij liet toch altijd DNA testen ? of niet op kleur ,,
Audrey het is al leuk om mee te maken toch ;)
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » ma 23 mar 2015, 21:38

De eerste keer dat ik ging showen met Joy was er ook direct commentaar dat de kleur niet klopte.
Ik heb dit toen aan laten passen maar elke keer opnieuw was er wel weer commentaar van een keurmeester dat het niet goed was.
Jullie hebben in ieder geval een leuke dag gehad en dat is het belangrijkste.
Groetjes Clem
Afbeelding

Aukje79

Berichtdoor Aukje79 » ma 23 mar 2015, 21:45

Ik kon me er wel in vinden hoor. Twijfelde zelf al of de kleur wel klopte. Op de stamboom is hij blauw/wit maar zij vinden hem zwart/wit. Denk wel dat ze daar gelijk in hebben.

Renevo

Berichtdoor Renevo » di 24 mar 2015, 10:47

Nou ik had Jinx wel op kleur laten DNA testen hoor. Uit de test blijkt dat zij geen choc zijn, genetisch is zij zwart wit, maar wel mink. Dus doordat zij mink is word de zwart wel seal. Nou vind ze haar wel deeglijk choc. Dus had ik aan ze verteld dat zij DNA getest is en zeker geen choc. Ik word wel heel keurig verteld dat het voor de keurmeesters niets uitmaakt wat de DNA documenten zeggen, of de stamboom, of wat genetisch kan en niet kan. Zij kijken alleen naar wat ze kan zien en zij ziet choc en dus is zij dan choc. Zij stelde voor dat ik de stamboom laat verander na choc.
Aan de ene kant begrijp ik het wel maar aan de andere kant vind ik dat de stamboom wel genetisch korrek moet zijn, vooral als je met de kitten gaat fokken.
Geen idee wat de ander fokkers op de forum hiervan vinden?

Nou is het ook zo dat het niet de eerste keer is met haar, ik hebt dit al vaker gehoord van haar kleur op de shows....
Afbeelding

Yaella

Neocat rasclubshow Veenendaal

Berichtdoor Yaella » di 24 mar 2015, 16:17

Hier wil ik toch even op inhaken. Ik vindt wel degelijk dat er veel meer fokkers op DNA kleur moeten gaan testen. Sterker nog ik vindt dat iedere katten vereniging dat verplicht moet gaan stellen.
Een keur meester kan zo veel zeggen of willen maar DNA genetica liegt niet.

Er zijn al te veel foute stambomen qua kleur in omloop en het heeft wel degelijk consequenties voor de fokkers onder ons.

Als 1 van de ouder dieren een verkeerde kleur vermelding heeft op de stamboom en daar komen nakomelingen van waar je als fokker zijnde weer stambomen voor aan wil vragen.
Loop je tegen een muur mits het een goede katten vereniging betreft.

Want als er twee verdunde kleuren qua ouders kinderen krijgen en daar komt een dominante kleur aan nakomeling uit. Zie dan maar eens een stamboom daarvoor te krijgen.
De creme vermelde stamboom kater blijkt ineens qua DNA geen creme te zijn maar rood. Waardoor er dus wel degelijk een dominante kleur nakomeling uit kan komen. Alleen met DNA kleur test kun je aan tonen dat je de stambomen wel alsnog krijgt van de vereniging. Kun je dit niet aantonen weigert een goede vereniging de stambomen af te geven voor de nakomelingen omdat het niet correct is.

Zijn het je eigen ouder dieren valt zo'n test nog af te nemen. Maar heb je bv een buiten dekking gedaan of kater geïmporteerd zie dan nog maar eens bij de desbetreffende fokker een nieuwe stamboom af te dwingen na DNA testing! Zodat je alsnog voor je kleintjes een correcte stamboom aan kunt vragen.

Dus ik test zelf alles op kleur DNA en ben er van overtuigd dat iedere fokker dit moet doen wil je correct kloppende stambomen in omloop houden.

Dus ik keur de mening van deze keur meester echt af omdat er wel degelijk gevolgen uit voort vloeien voor de nakomelingen.

En geloof me 6 op de 10 stambomen zijn niet correct qua kleur als je de generaties bekijkt op een stamboom.

Er wordt te vaak door fokkers met natte vinger geschat wat voor'm kleur het kitten heeft.
Fout dus!
Dus ik raad fokkers aan dit wel te doen om foute stambomen te vermijden.

En helaas zijn er ook katten verenigingen die hier niet nauwkeurig op letten en klakkeloos dingen door voeren op stambomen waarbij je als leek kunt zien aan de bovenliggende generaties dat de kleuren niet kloppen!

Vindt dit echt een aandachtspunt zowel voor fokker als vereniging. !!!!

Dus René blijf bij je standpunt en verander de stamboom niet als de DNA test aangeeft dat de kat geen choc draagt!

Wil
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wil » di 24 mar 2015, 21:24

Hoi Rene
Ik zou het stamboom ZEKER niet veranderen ,neem aan dat als ze DNA getest is en de kleur klopt voor de ouders die er achter zitten is dat heus wel goed ,

De keurmeester die jij had denkt zeker dat hij dan boven alles verheven is ,het beter weet dan het DNA ,
Bij Neocat als ik een fout maak ,word ik netjes gebeld dat de bepaalde kleur er niet uit kan komen en passen ze dat stamboom aan ,

Ik heb al zoveel Seal gezien wat ze choc noemen ,en zelf een kater gefokt die DNS Choc was ,maar om te zien wit zwart (Dillen )
zo blij je dan aan passen ;((
Groetjes Wil
Afbeelding

Hier wordt niet geshopt voor een goede test

http://database.sphynxrexbreeders.nl/

nonalize

Berichtdoor nonalize » di 24 mar 2015, 21:52

Goh wat raar dat ze dan zegt dat je het stamboom aan moet passen omdat zij het er choc uit vindt zien. Kan ze er niet tegen dat ze ernaast zat ofzo? Zou t zeker niet aan gaan passen!

Clemmetje
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Clemmetje » di 24 mar 2015, 23:00

In jouw geval zou ik het stamboom ook niet aan laten passen hoor Rene.
Groetjes Clem
Afbeelding

Renevo

Berichtdoor Renevo » di 24 mar 2015, 23:05

Was heel raar, ze had er vier keurmeesters bij gehad, waarvan eentje al glo iets als 25 jaar fokt. Ik vond het wel raar dat ze kunnen zeggen dat DNA testen op kleur voor hun niets betekende.
Jinx had ik als kitten laten testen op kleur juis vanwegen haar licht bruin kleur en rare ogen. Maar ik had het vanavond weer terug gekeken, en zij is duidelijk zwart, mink met drager van dilute, ook geeft ze geen choc door.
Nou ben ik geen lid van Neocat hoor, deed alleen mee aan de show vanwegen de oproep voor vele sphynx katten door examen van een keurmeester. Nou, ze had het zelfs vanaf podium gemeld ;) Keurmeester zijn geslaagd voor keuring van Sphynxe ondankts zware discussie over kleuren en DNA testen.
Ik ga zeker niet de stamboom verander, die blijft gewoon zo als die is. dry_sm Ze moet het gewoon maar doen met een choc gekleurde Seal Sphynx. Zij is in elke geval qua standaard niet perfect, en een beetje dik, zo vele prijzen ga zij zeker niet winnen, maar zij is een leuk ambassadeur voor de ras met haar super lief karakter. En boven alles is zij mijne en ik houd heel veel van haar of ze nu choc of seal zijn! ohmy_sm
Afbeelding

herma

Berichtdoor herma » do 26 mar 2015, 20:27

Het was inderdaad een heel gedoe over de kleur !
Jinx zat in dezelfde klasse als onze Joy .
Toen de keurmeester die examen deed Joy op tafel kreeg , begon hij enorm zenuwachtig te doen .
Oefffff , deze is seal mink met wit , maar de poes die ik net had moet dezelfde kleur hebben als deze .... oei oei ....
Rene werd even terug gevraagd met Jinx , hij kwam er niet echt uit .

Inderdaad vreemd dat Ciska de Boer , keurmeester , blijft volhouden , ik schrijf op de kleur die ik zie , en niet wat via de dna test gezegd is .
Toch een vreemde dame , maar goed .....

Mijn ge lobby had geholpen , er waren voldoende Sphynxen om examen af te leggen .
Leuk om te zien al die Sphynxen !!

Onze Joy werd nog genomineerd voor BIS , beetje onwennig stond mijn man met haar in de hand .
een krijsende Bengaal stond naast haar , Joy vondt het niet meer leuk . daar was Mevr. de Boer weer , die Joy bij mijn man uit de hand pakte , er een meter kat van maakte en zei ...... zo houd je haar vast .
Joy gestrest natuurlijk ... zucht
BIS werd de schreeuwende Bengaal , maar wel trots dat ze genomineerd werd .
Zowel Joy als Venus hebben hun CAC punt behaald .

Het was een rommelige show , ik vond ook veel katten schreeuwerig , het ging ook een keer goed fout .
De BIV BIS enz. vekiezingen waren naast het podium , veel te veel lawaai .
Al met al nog wel wat verbeterpuntjes !!

Terug naar “Showkalender”